یادداشت// رسول امیرخانی

پیام های مهم غدیر

هجدهم ذی‌الحجه نه تنها در دنیای اسلام و مکتب تشیع به عنوان عیدالاکبر شناخته می‌شود ــ حتی عظمت و برتری آن از ‏عیدین (فطر و قربان) نیز والاتر است ــ بلکه این روز می‌تواند نشان بزرگترین عید دینی و معنوی ادیان توحیدی ‏جهان را گردن آویز خویش سازد.
کد خبر: ۹۲۶۴۳۹۷
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛هجدهم ذی‌الحجه نه تنها در دنیای اسلام و مکتب تشیع به عنوان عیدالاکبر شناخته می‌شود ــ حتی عظمت و برتری آن از ‏عیدین (فطر و قربان) نیز والاتر است ــ بلکه این روز می‌تواند نشان بزرگترین عید دینی و معنوی ادیان توحیدی ‏جهان را گردن آویز خویش سازد.
غدیر عید عدالت و رهبری، عید انسانیت و کمال طلبی و عید شعله افکنی بر اندیشه هاست. غدیر عید امید آفرینی در دل‌ها و عید روز بشریت و انسانیت و تداوم رسالت محمدی (ص) در ولایت علوی است.

عدیر عید پیمان و میثاق و عهد و کاشتن بذر ولایت در جان‌ها است غدیر نشان دادن خورشید و گرفتاران ظلمهاست. غدیر خم که در معنی ژرف‌تر از دریا و گسترده‌تر از سینه اقیانوس است.

غدیر پیوند نبوت و ولایت است تا مبلغ بلوغ مکتب و اکمال دین گردد و مسلمانان را به رهبری فرزند ابیطالب از سرگردانی و حیرت به راه حیات و نجات رهنمون گرداند چراکه امت بی امام و راه بی علامت و شب بی چراغ و کشتی بی ناخدا و دشت بی چشمه و قنات خشکیده و بی آب و رفتن بی راهنما سالک را به بیراهه می‌کشد و حرکت بی بصیرت دوری روز افزون از مقصد را به دنبال دارد و عمل بی رای امام گام باور را در باتلاق شک فرو می‌برد برای این مهم چه کسی شایسته‌تر از تربیت یافته پیامبر و ره شناس‌تر از مولود کعبه و قاطع‌تر از ابوتراب و سپیده‌تر از مرتضی و والاتر از علی.

غدیر عید الله اکبر است. عید آل محمد و عید هواداران حق و وفاداران به پیامبر (ص) است امروز هم در جهان متلاطم سرگشتگی رسالت معتقدان به ائمه است که این فروغ فروزان را در کانون دل‌هایی برافروزند که به عشق عدالت و انسانیت می‌تپند چراکه محرومیتی بزرگتر از نداشتن و نشناختن علی نیست و دریغ بر بشر.

آداب غدیر

در تاریخ اسلام، غدیر و امامت همان اندازه اهمیت دارد که روز مبعث؛ زیرا غدیر، امامت را به وجود آورد و ادامه رسالت بود. حاج میرزا جواد ملکى تبریزى در این‏ باره می‏ نویسد: «روز غدیر نسبت به مبعث، به منزله باطن از ظاهر و به منزله روح از انسان است؛ زیرا هر چه در مبعث از خیر و سعادت وجود دارد، مشروط به ولایت امیر مؤمنان و امامان است».

له دلیل اهمیت عید غدیر به عنوان بزرگترین و مهمترین اعیاد اسلامی است که آداب بى‏ شمارى براى آن بیان شده است. فراوانی آداب و اعمال این روز، با اعمال هیچ روزى قابل مقایسه نیست و در این آداب و اعمال، همه گروه‏‌ها مورد خطاب قرار گرفته‏ اند. از جمله آداب عبادى این روز به نماز شب و روز غدیر، نماز مسجد غدیر، روزه، یاد خدا و پیامبر، زیارت امیر مؤمنان على علیه‏ السلام و غسل مى‏ توان اشاره کرد.
 
همچنین جشن و عید گرفتن، تبریک و تهنیت به پیامبر، امیر مؤمنان و یکدیگر، دید و بازدید، صدقه دادن، دیدار با رهبری و بیعت و اتحاد و اجتماع، از جمله آداب اجتماعى و سیاسىِ سفارش شده در این روز است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار