خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان:

آموزش‌های مهارتی بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از مشکل بیکاری است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: آموزش‌های مهارتی بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از مشکل بیکاری است و رفع بیکاری درگرو تغییر فرهنگ اشتغال، ترویج آموزش‌های مهارتی و ترغیب جوانان به فراگیری این آموزش‌هاست.
کد خبر: ۹۲۶۵۳۱۹
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از سمنان، رضا نقدی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان در دیدار با «عباس گل‌رو» نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در اشتغال‌زایی بسیار موفق عمل کرده است و 63 درصد از دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی شاغل می‌شوند که این عدد بالای اشتغال بسیار قابل‌تأمل و مهم است.

وی گفت: در استان سمنان چهار دانشکده فنی و حرفه‌ای وجود دارد که دو دانشکده در سمنان به تفکیک جنسیت و دو دانشکده در شهرستان‌های شاهرود و امیرآباد دامغان تأسیس‌شده است که در مجموعه با چهار هزار دانشجو و 500 عضو هیئت‌علمی و استاد حق‌التدریس ارائه خدمت می‌نماید.

نقدی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کل کشور دارای سه هزار و 200 کارگاه و آزمایشگاه هست که سهم استان سمنان 60 کارگاه و آزمایشگاه است.

 وی خاطرنشان کرد: آموزش‌های مهارتی امروزه نقش مهم و ارزشمندی در ایجاد فرصت‌های شغلی دارد؛ چراکه این آموزش‌ها علاج بیکاری و همتی اثربخش برای رسیدن به شغل است که در هریک از بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات برای مهارت آموزان فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کند و کلید اشتغال؛ مهارت‌آموزی همراه با نگاه کارآفرینی است که این امر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کاملاً ملموس و قابل‌رؤیت است.

نقدی، بیکاری را از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های امروز دانست و افزود: آموزش‌های مهارتی بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از مشکل بیکاری است، چراکه رفع بیکاری درگرو تغییر فرهنگ اشتغال، ترویج آموزش‌های مهارتی و ترغیب جوانان به فراگیری از این آموزش‌هاست و بدون توجه به مهارت و حرفه‌آموزی دستیابی به اشتغال در همه عرصه‌ها با مشکل مواجه می‌شود و در این میان؛ تقویت مهارت آموزش‌های مهارتی راهکاری مهم برای دستیابی به شغل است که بایستی بیش‌ازپیش ترویج شود.

رضا نقدی با اشاره به اهمیت تربیت نیروی ماهر و آماده کار در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: خوداشتغالی، کارآفرینی و کمک به بهره‌وری نیروی کار، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و رسالت این دانشگاه را تربیت تکنسین ماهر و پنجه‌های کارآمد توصیف کرد.

وی اضافه کرد: آمار اشتغال دانش‌آموختگان نشان می‌دهد دانشگاه فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز صنعت رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد تا دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی دغدغه اشتغال نداشته باشند و چون ۶۰ درصد دروس‌ دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌صورت کارگاهی ارائه می‌شود، دانشجویان در کنار درس تئوری، مهارت انجام کار را نیز فرا خواهند گرفت.

وی ادامه داد: نسبت دانشجو به هیئت‌علمی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بسیار پایین است که نیازمند پیگیری در مراجع مرتبط و تحقیق ردیف استخدام کشوری است.

وی ادامه داد: اعضای هیئت‌علمی در استان سمنان 1 به 300 هست که یک معضل بسیار بزرگ هست که تا 2 ماه دیگر با توجه به بازنشسته شدن 4 نفر از این اعضا، 1 به 400 می‌شود. همچنین کمبود نیروی انسانی به‌عنوان کارمند از دیگر مشکلات این دانشگاه هست.

نقدی گفت: با توجه به اینکه 60 درصد دروس به‌صورت کارگاهی هست با کمبود تجهیزات و کمبود فضای کارگاهی مواجه هستیم و تجهیزات کارگاهی ما در کل کشور به‌صورت قدیمی بوده و درخواست بودجه به‌صورت کشوری را خواستاریم.

رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای استان سمنان در خصوص رشته‌های جدید دانشگاه فنی حرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی‌ حرفه‌ای دولتی است و تحصیل در مراکز این دانشگاه رایگان هست و در سال جدید مجوز اخذ رشته‌های طراحی لباس در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی مهندسی مکانیک خودرو و حسابداری به‌صورت ناپیوسته و رشته‌های کاردانی مانند انرژی تجدید پذیر خورشیدی، تبرید، گرافیک، تربیت‌بدنی، معماری، هنرهای تجسمی-نقاشی، تولید و بهره‌برداری گیاهان دارویی و معطر، از وزارت علوم تحقیقات فناوری اخذشده است.

جامعه‌ای موفق است که تولید محور و عمل‌گرا باشد

 عباس گل‌رو نماینده منتخب مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی پیرو سخنان ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان مبنی مهارت و استعدادیابی دانش آموزان از دوران ابتدایی در کشورهای توسعه‌یافته، بیان داشت: متأسفانه در کشور ما درس فقط به‌عنوان هدف در نظر گرفته‌شده درصورتی‌که درس وسیله‌ای برای رسیدن به یک هدف بزرگ‌تر باشد.

وی گفت: جامعه‌ای موفق است که تولید محور و عمل‌گرا باشد.

نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیروی تولیدکننده و مولد تحویل جامعه می‌دهد و در سال جهش تولید وظیفه خطیری را عهده‌دار است.

گل‌رو ضمن حمایت از دانشگاه فنی و حرفه‌ای و آرزوی موفقیت، عنوان نمود: از این دانشگاه حمایت خواهم کرد و درخواست تأمین اعتبار و تجهیزات به‌صورت کتبی به ارگان مربوطه ارائه تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها