خبرهای داغ:
نام حکیمه، فاطمه ستی و زینب (سلام الله علیها) به عنوان دختران بی واسطه امام وجود دارد که در زمان خود و کرامات پس از وفاتشان به ثبت رسیده است و مزار شریفشان در ایران قرار دارد.
کد خبر: ۹۲۶۵۵۰۲
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،کشور ایران این افتخار را دارد که در جای جای خود، بارگاه های با عظمتی از امامزادگان داشته باشد، زیرا در زمان ولایت عهدی امام رضا(علیه السلام) تعدادی از امام زادگان، از مدینه به سمت ایران و خراسان مهاجرت نمودند اما پس از شهادت ایشان، حاکمان نسبت به نزدیکان امام رضا(علیه السلام) شروع به سخت گیری کردند. هر یک از امام زادگان به محلی پناهنده شدند؛ در آن محل، با دشمنان روبه رو شده عده ای شهید و جمعی مخفیانه زندگی نموده تا بدرود حیات گفتند و قبرشان مجهول و شخصیت آنها هم چنان غیرمعروف ماند.
برخی از این امام زادگان سال ها پس از وفاتشان با اشاره برخی از بستگان یا دوستانشان شناخته شدند و قبر آنان مورد توجه قرار گرفت و نام آن و محل دفنش را در کتابی ثبت و ضبظ نمودند اما پیش آمدهای مختلف از جنگ، نزاع، قتل، غارت، قحطی و ویرانی های متوالی در اثر جنگ پادشاهان و حکام، یکی از موجبات از بین رفتن کتاب ها و آثار نویسندگان قرون اولیه است که ممکن بود در آن کتاب ها اشاره به مرقد امام زادگان شده باشد.
بدین ترتیب وضعیت نسب بیشتر امام زادگان هم چنان مجهول باقی مانده است اما اکثر آنان منسوب به امام موسی کاظم(علیه السلام) هستند. در کتب انساب و تاریخ تعداد فرزندان امام کاظم(علیه السلام) متفاوت است و تعداد دختران آن حضرت نیز در منابع ۱۵، ۱۹ و ۳۷ نفر ثبت شده است که برخی از آنان در ایران دفن شده اند.
فاطمه معصومه«سلام الله علیها»
مشهورترین دردانه امام موسی کاظم(علیه السلام) حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) هستند که در شهر قم مدفونند. مادر ارجمند ایشان، بانویی از اهالی مغرب هستند و وی و امام رضا (علیه السلام) از یک مادر متولد شده اند. ، اسامی و القاب فراوانی از جمله نجمه، تکتم، خیزران، صغرا برای مادر ایشان ذکر شده است اما در خانواده امامت و ولایت، نجمه نامیده شد.
مأمون در سال ۲۰۰ هجری امام رضا (ع) را از مدینه به مرو دعوت کرد، تا او را ولی عهد خود قرار دهد، آن حضرت اجباراً از مدینه به سوی مرو، محل خلافت مأمون عباسی حرکت کرد و در آن جا مجبور به پذیرش ولایت عهدی شد. حضرت معصومه(سلام الله علیها) یک سال بعد از امام رضا (ع) در سال ۲۰۱ هجری عازم ایران شد اما در ساوه بیمار شد ولی به قم رفت و رد سرای موسی بن-خزرج بن سعد اشعری ۱۷ روز مهمان بود تا رحلت نمود. بهترین سند درباره فضیلت زیارت آن بانوی برگزیده اسلام، روایات امامان معصوم (علیه السلام)، تشویق و توصیه پیروان خود به زیارت مرقد نورانی ایشان است. پاداش عظیمی برای زائران بیان کردند که چنین پاداشی در باب زیارت اولاد موسی بن جعفر(علیه السلام) بعد از امام رضا(علیه السلام) بی سابقه است.
حکیمه (سلام الله علیها)
یکی از دختران با فضیلت امام کاظم (علیه السلام) است که در شمار محدثه های مورد اطمینان و ثقه آمده است. حکیمه بانوی دانش مند، عابد و دارای صلاحیت بوده که عمری طولانی داشته است. او از اصحاب برادرش امام رضا(علیه السلام) و از راویان حدیث آن حضرت به شمار می رود، نام وی در اکثر کتب رجال و انساب ذکر شده و از او تجلیل به عمل آمده است. حکیمه را از زنان برجسته، صاحب نفوذ خاندان رسالت و از بزرگان سادات و علویین عصر خویش به شمار آورده اند، در بیشتر کتاب های شیعه روایات او نقل شده است. در بهبهان، گچساران و کرمان، چند بارگاه منسوب به حکیمه دختر امام کاظم(علیه السلام) می باشد اما تاکنون هچ یک از علمای انساب و تاریخ نگاران گزارش نکرده اند که حکیمه دختر امام کاظم (علیه السلام) به ایران مهاجرت نموده باشد، لذا نمی توان بقاع منسوب به او را در ایران، تأیید کرد.
فاطمه ستی(سلام الله علیها)
فاطمه وسطی، دیگر دختر امام کاظم(علیه السلام) هستند که در اصفهان مدفون شده اند و به فاطمه ستّی معروفند. مقبره ایشان در دوران صفویه و قبل از آن اهمیت داشته و دارای صحن، بارگاه، گنبد و ضریح بوده و معروف آن است که افغان ها در دوره تسلط بر اصفهان به طمع جواهرات و طلای گنبد و ضریح، آن جا را خراب کردند. در زمان فتح علی شاه قاجار، محمدعلی خان از بستگان مرحوم حاج محمدحسین خان صدر، در اثر توسل به این مقبره، طبق نذری، به حاجت خویش رسیده بود؛ تجدید عمارت آن مقبره را به عهده گرفت و گنبد، صحن، رواق و ضریح را تجدید بنا کرد. مهدوی می نویسد این امام زاده از امام زادگان معتبر و در تمام ادوار مورد توجه و عنایت مؤمنین بوده و از مزارات متبرک می باشد.
زینب(سلام الله علیها)
در کتاب های تاریخ و انساب، برای امام کاظم(علیه السلام) دو دختر به نام زینب نوشته اند. و محل دفن هیچ کدام را ذکر نکرده اند. اما بارگاهی منسوب به زینب که مشخص نیست زینب کبری است یا زینب صغری، در اصفهان وجود دارد که در ذی الحجه سال ۱۳۵۱ قمری شهرت یافت. مقبره ای در ارزنان اصفهان که در بین ساکنان آن نواحی به «بچه زینب» معروف بود یکی از دختران بدون واسطه امام کاظم(علیه السلام) می باشد. مقبره زینبیّه در عصر حاضر، یکی از بقاع متبرک اصفهان و مورد توجه و عنایت خاص وعام است. در اثر وجود این مقبره، اکنون قریه ارزنان که امروزه به نام «زینبیه» خوانده می شود از محلات معمور و پر جمعیت است و هر روز صدها زائر برای زیارت به این مکان مقدس رفته و بدین وسیله از خداوند طلب حاجت می کنند. امام زاده زینبیه، در یک فرسخی شمال شرقی اصفهان از سمت طوقچی که در گذشته به نام «ارزنان» شهرت داشت قرار گرفته است. ابطحی امام زاده زینبیّه را از بزرگ ترین زیارت گاه های اصفهان معرفی می کند.

طنین یاس - بشری یثربی

ارسال نظرات