خبرهای داغ:
سفری به مناطق محروم قزوین؛

پیچ و خم های خدمت رسانی در مناطق محروم

پیچ و خم ها، شیب ها و سربالایی ها، پرتگاه ها و ... در مسیر روستاهای مناطق محروم امری مانعی بر سر راه است ولی دلیلی برای عدم حضور و خدمت رسانی به مددجویان این مناطق نیست.
کد خبر: ۹۲۶۵۸۶۸
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین،  سرکشی های دوره ای علاوه بر مراجعه عادی مددکاران یکی از برنامه های کارشناسان استان در مناطق محروم است، سرکشی سال جاری با هدف سنجش خدمات انجام شده و نیازهای فعلی مددجویان مناطق محروم توسط معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان قزوین انجام می شود تا ارزیابی دقیقی از وضعیت اقدامات صورت گرفته برآورد شود.

 

برای رسیدن به روستاهای مناطق محروم قزوین در الموت شرقی تنها ۱۰ کیلومتر از قزوین دور نشده بودیم که به گردنه قسطین لار رسیدیم، اگرچه در عبور از این گرنه شیب تند رو به بالا مانعی در سرعت خودرو بود ولی در آن سوی گردنه هم شدت شیب تند موجب شد تا سرعتمان چندان تغییری نکرده و بیشتر از سر سبزی مسیر لذت ببریم.

 

در برخی نقاط پرپیچ و خم و شیب تند آسفالت جاده جای سالمی ندارد و راننده برای عبور مشکل دارد البته بخشی از جاده آسفالت شده در صحبت با افراد محلی دریافتیم که علت آن سفر مدتی پیش یکی از وزرا بوده است.

 

به هر مقداری که از قزوین دورتر می شدیم تابلوهای راهنمای مسیر و هشدارهای راهداری کم رنگ تر شده و حتی برخی تابلوها مشخص نبود چه پیامی دارد، ولی در نهایت با خدا قوت به برنج کاران الموتی، به اداره کمیته امداد در معلم کلایه رسیدیم.

 

برای ادامه مسیر به سمت روستاهای محروم خودروی سمند را با راننده در اداره تنها گذاشتیم و سوار بر خودرو اداره الموت که تویوتای دو کابین بود، شدیم و راهی روستای اول شدیم؛ ورودی روستای گرمارود؛ دو و نیم کیلومتر مسیر فرعی به سمت ارتفاعات ما را به روستای "اوانک" رساند، روستایی که نامش را پیش از این از زبان مدیرکل اسبق بحران استانداری شنیده بودیم، هنگامی که به اهالی آن روستا هشدار داد که به دلیل رانش زمین باید محل زندگی خود را تغییر دهند ولی جالب است که در مسیر رسیدن به "اوانک" ویلاسازی های زیادی را می بینیم و گویا هنوز علیرغم شواهد بسیار، رانش زمین را باور نکرده اند.

 

روستای "اونک" با اینکه بر روی بلندی است ولی تنها یک راه ورود و خروج دارد ولی ورودی روستا با نام میدان امام حسین نام گذاری شده البته چند متر مانده به این میدان در لبه دره، رانش زمین را در جاده به خوبی می بینیم.

 

علیرغم گرمای هوا، پس از ورود به خانه نخستین مددجو باران آرام شروع می شود به طوری که هنگام خارج شدن از خانه کفش هایمان به خوبی خیس شده است، "اوانک" آب و برق دارد و گازش هم در آغاز واگذاری و اشتراک گذاری است البته در مدتی که آنجا بودیم برق روستا چند بار قطع و وصل شد.

 

"اوانک" ۳۵ خانوار جمعیت دارد که ۱۷ خانوار آن تحت حمایت کمیته امداد امام (ره) هستند؛ خانواده مددجوی اول در خانه محقر ولی زیبا و باصفایی زندگی می کنند، مادر و دختری که از وراث گلایه دارند که به دنبال گرفتن همین خانه کوچک از آنها هستند.

 

دختر خانواده مدرک کارشناسی دارد و به دنبال کار است البته آنها از امکاناتی که کمیته امداد به آنها داده راضی هستند ولی مشکلات و سختی هایی چون هزینه معیشت و نداشتن درآمد نگذاشته تا شیرینی این کمک ها برایشان برجسته شود.
خانواده مددجوی دوم زن و شوهری هستند که هر دو توان کار ندارند، از خانه فعلی که کمیته امداد امام (ره) ساخته است راضی هستند و می گویند دیگر مشکل مسکن نداریم البته بچه های خانواده در قزوین و کرج زندگی می کنند و خانم خانه می گوید: تنها مشکلمان گاز است، بیرون از خانه نیز خرس و گراز مردم را اذیت می کند و برای باغ ها مزاحمت های زیادی دارد.

 

با خداحافظی با این خانواده ها و اهالی روستا راهی روستای کلایه می شویم؛ مسیر را تا حدودی بر می گردیم و با عبور از جاده خاکی و آسفالت و همچنین مسیرهای پر پیچ و خم با شیب های تند به روستای کلایه می رسیم.

 

"کلایه" حدود ۶۰ خانوار دارد که ۳۴ خانوار آن تحت حمایت است؛ وارد خانه یکی از مددجویان می شویم که در کلام اول با تشکر از مددکار به واسطه کمک ها مشکل اصلی شان را نبود گاز عنوان می کند.

 

البته دیوار خانه ای که با کمک کمیته امداد امام (ره) ساخته شده هنوز گچ و خاک باقی مانده و نیاز به سفید کردن دارد، پدر خانواده می گوید که با توجه به مشکلات مالی تنها یک اتاق بزرگ را درست کرده ایم و ادامه ساخت این طبقه و طبقه دوم در همان آجر و دیوار باقی مانده است.

 

زن خانواده در پاسخ به وضعیت مشکل مسکن با جدیت و صدای بلند می گوید: خانه ای که داریم نیمه کاره است ولی بسیار خدا را شاکریم چراکه یادمان نرفته زیر شیروانی خانه یکی از اهالی زندگی می کردیم.

 

او که امروز در یک اتاق ۱۶ متری که هم محل استراحت و زندگی و پخت و پز است زندگی می کند بعد از سکوتی معنا دار، آهی از ته دل می کشد و می گوید: چه زندگی سختی داشتیم، خدا خمینی را رحمت کند.

 

"کلایه" را ترک می کنیم و همچنان در مسیر به جز خودروهای شخصی و خودرو سپاه، جهاد کشاورزی، بخشداری و ناجا از سایر دستگاه ها خبری نیست، به روستای "آتان" می رسیم که حدود ۲۰۰ خانوار ساکن و ۹۰ خانوار مددجوی تحت حمایت دارد، وارد خانه مددجویی می شویم که زن تنهایی است؛ فرزندانش همه ازدواج کرده و به قزوین و کرج رفته اند و با وامی که از کمیته امداد گرفته خانه ای ساخته که بعد از بنای دیوار و سقف، به دلیل مشکلات مالی رها کرده و هم اکنون در خانه کاه گلی زندگی می کند.

 

این زن تنها درآمدش به غیر از یارانه امداد، فروش گیلاس و آلبالوی چند درختی است که تعداد آن از انگشتان دست تجاوز نمی کند.

 

در پایان سرکشی از هر خانواده مددجو کمک هایی برای تکمیل واحد مسکونی و اشتغال زایی ارائه شد، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان نیز در پایان این سرکشی اظهارکرد: خدمت به مددجو در الموت متفاوت با سایر ادارات است، در ادارات دیگر مددجو به کمیته امداد امام (ره) مراجعه می کند ولی در با توجه به دسترسی دشوار و دور بودن روستاها از مرکز بخش، حضور مددجویان در اداراه کمیته امداد بسیار سخت است.

 

محمد صیادی ادامه داد: بازید از مناطق محروم با هدف ارتقای خدمت رسانی به مددجویان صورت می گیرد چراکه با توجه به ارزش بالای مادی و معنوی خدمات در سرفصل های ساخت و تعمیر مسکن، احداث سرویس بهداشتی، اشتغال، حمایتی و تأمین لوازم ضروری زندگی لازم است نسبت به بررسی خدمات ارائه شده به مددجویان در بررسی های مختلف اقدم کنیم.

 

وی تصریح کرد: برای خدمت رسانی به نیازمندان در مناطق محروم کارگروه ویژه ای با حضور مدیرکل استان، معاون حمایت و سلامت استان، معاون اشتغال، معاون فرهنگی، معاون مشارکت های مردمی، مدیر مسکن و مدیران برون سازمانی به تناسب نیاز تشکیل می شود.

 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان قزوین افزود: نیازسنجی مناطق محروم با توجه به شاخص های اعلامی مورد بررسی قرار می گیرد که شامل امکانات و زیرساخت ها و امکانات بهداشتی است.

 

وی خاطرنشان کرد: مددکاری در این مناطق به صورت ویژه خواهد بود، در این راستا نیازسنجی از خدمات مورد نیاز و بازدید و ایجاد ارتباط و هماهنگی با تسهیلگر تعیین شده در دهستان مورد پیگیری قرار می گیرد.

 

صیادی عنوان کرد: یکی از رویکردهای خدمت رسانی در مناطق محروم استفاده از توان و ظرفیت تسهیلگران افتخاری است، تسهیلگر با اطلاعات مناسبی که از وضعیت بومی و منطقه ای دارد با برقراری ارتباط با ساکنان و ایجاد روحیه مثبت اندیشی و امید، زمینه فعالیت های گروهی را برای ارتقای خدمت رسانی بالا می برد.

 

وی گفت: گام دیگر استفاده از ظرفیت گروه های جهادی است؛گروه های جهادی فرصت و ظرفیت مناسبی برای خدمت رسانی به محرومان در مناطق محروم هستند، هم افزایی برون سازمانی یکی دیگر از اقدامات برای ارائه خدمت در سرفصل های متنوع به مددجویان است

 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان قزوین تأکید کرد: شرط کاهش فقر و توانمندسازی خانواده های ساکن مناطق محروم، کاهش محرومیت منطقه به ویژه در بخش های مختلف زیرساختی است از این رو در این مناطق برای همه خانواده های نیازمند ساکن پرونده تشکیل می شود و برای ارائه خدمات تکمیلی مشاوره و راهنمایی، ارائه خدمات تکمیلی بهداشتی و درمانی، ارائه سبدهای تکمیلی غذایی و بهداشتی و توزیع لوازم اولیه زندگی اقدام می شود.

 

وی توضیح داد: تأمین منبع ذخیره آب، زیرانداز و رو انداز، وسایل مناسب سرمایشی و گرمایشی، ظروف آشپزخانه و ... از دیگر سرفصل های پیگیری برای خدمت رسانی در مناطق محروم است.

 

صیادی اعلام کرد: در استان قزوین روستای با ضریب ۹ نداریم و تنها در دو منطقه روستاهای ضریب هشت به تعداد شش روستا ثبت شده که سه روستا در منطقه طارم و سه روستا در منطقه الموت شرقی است.

 

وی یادآورشد: روستاهای ضریب هشت الموت شرقی آتان، اِوانک و کلایه و روستاهای اَردک، عباس آباد و یمقان در منطقه چوقور طارم واقع است.

 

1004/گ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار