بهره‌برداری از بستر رودخانه‌ها در استان گیلان ممنوع شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از کاهش برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان خبر داد و گفت: بهره‌برداری از بستر رودخانه‌ها در استان گیلان ممنوع شد.
کد خبر: ۹۲۶۶۷۲۰
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، وحید خرمی امروز در جمع خبرنگاران از کاهش مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان گیلان خبر داد و اظهار داشت: از 3 سال گذشته تاکنون مجوز میزان برداشت شن و ماسه در گیلان به یک سوم کاهش یافته و از 2 میلیون متر مربع در سال به 600 هزار مترمربع کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه یکی از عوامل وقوع سیل در استان برداشت غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه‌ها است بیان کرد: در صورت عدم وجود ظرفیت برای برداشت شن و ماسه در رودخانه‌ها، مجوزی برای این کار صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کسی حق برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها را ندارد تاکید کرد: افراد برای اجرای پروژه‌های عمرانی در گیلان تنها مجوز برداشت شن و ماسه از مناطق خشک و حاشیه رودخانه‌ها را دارند و نباید از بستر رودخانه برداشت کنند.

خرمی از انجام اقداماتی جهت جلوگیری از وقوع سیل در برخی رودخانه‌های پرخطر گیلان خبر داد و تصریح کرد: رودخانه‌های شلمان‌رود، لنگرود و املش با کمترین بارشی دچار سیلاب می‌شدند اما امسال با وجود بارش 400 میلی‌متری در املش خسارتی نداشتیم و اقدامات پیشگیرانه نیز در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه بیش از 50 میلیارد تومان اعتبار برای ایمن‌سازی رودخانه‌های شرق استان نیاز است افزود: سال گذشته 14 میلیارد تومان جهت جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های سیل به این شرکت اختصاص یافت.

خرمی با بیان اینکه گیلان یکی از استان‌های پربارش کشور است و اتخاذ تمهیداتی جهت جلوگیری از وقوع سیلاب و خسارات ناشی از آن ضرورت دارد گفت: سد سفیدرود آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی 172 هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان را تامین می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه 50 درصد از حریم رودخانه‌های استان گیلان تعیین شده است بیان داشت: یکی از عوامل پیشگیری کننده از وقوع سیل، رهاسازی به‌هنگام آب از سد سفیدرود است که در 2 سال اخیر این کار در اسفند ماه و 2 ماه زودتر انجام شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات