نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بسیج»

قرض الحسنه از اصول مهم اقتصاد قرآنی است/ تسهیلات خود اشتغالی بانک ملی برای حمایت از دهک های پایین درآمدی مفید بوده است

بانک ملی از جمله بانک هایی بوده که درصدد پرداخت وام های قرض الحسنه برای موضوعات مهم اقتصادی از جمله ازدواج و خود اشتغالی فعال بوده است
کد خبر: ۹۲۶۷۰۰۹
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: اساس قرض الحسنه را باید یکی از اصول مسلم اقتصاد مبتنی بر قرآن باید دانست. متاسفانه این اصل قرآنی در هیاهوی کارهای روزمره به فراموشی سپرده می‌شود. در حالی که این امر از ضروریات امروز جامعه است. یکی از کارهای خیری که به انجام آن سفارش فراوانی شده؛ دستگیری از نیازمندان و مستمندان است و افرادی که در مسیر رفع نیازهای دیگران گام برمی‌دارند، رضایت الهی را فراهم می‌کنند.

قادری در ادامه با بیان اینکه مراجع بانکی وام قرض الحسنه را در موارد نیازهای کاملا ضروری و برای خانواده هایی که نیاز اساسی دارند بکار می گیرند افزود: باید تلاش بر این باشد که نرخ سود بانکی با نرخنامه بانک مرکزی همسو و یکی باشد تا از این طریق هزینه تسهیلات کاهش یابد. از اینرو البته نباید نسبت به پرداخت وام قرض الحسنه به بانک ها الزام و فشار آورده شود اما بانک هایی همچون بانک ملی که خودآماده ارائه اینگونه تسهیلات هستند باید تشویق شده و مورد حمایت قرار گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: بانک ملی از جمله بانک هایی بوده که درصدد پرداخت وام های قرض الحسنه برای موضوعات مهم اقتصادی از جمله ازدواج و خود اشتغالی فعال بوده است تا از این طریق بتواند حمایت معیشتی از دهک های پایین جامعه داشته باشد که ا ین امر مفید تلقی می شود. در اینجا جا دارد از خدمات ارزنده بانک ملی در ارایه تسهیلات قرض الحسنه تقدیر و تشکر بعمل آورد.

گفتنی است بانک ملی ایران ارائه انواع تسهیلات قرض الحسنه را در دستور کار خود دارد. از جمله این تسهیلات، وام هایی برای خود اشتغالی است.  تسهیلات این بانک برای خود اشتغالی مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی و اجتماعی نظیر مشاغل مورد حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه می شود. سود این تسهیلات هم قرض الحسنه بوده و تنها بابت کارمزد 4 درصد  برای آن تعیین شده است. سهم تسهیلات اعطایی بانک ملی ایران در این بخش نیز سهمی قابل ملاحظه بوده است چنانکه براساس آمار اعلامی بانک، تنها در هفت ماهه نخست سال 98 بالغ بر ده هزار فقره وام خود اشتغالی پرداخت کرده است.

روشن است که اعطای این میزان از تسهیلات، احتیاج به منابع قابل توجهی دارد که بتوان با به کار گیری آن در سیستم بانکی‌ ، از آن استفاده کرده و از آن به دیگر تقاضاکنندگان تسهیلات ارائه نمود. از هم این روست که میزان جذب سپرده در حساب های قرض الحسنه و قدرت جذب منابع در این بخش خود به عنوان یکی از ویژگی های برجسته در محاسبات بانکی و رتبه بندی ها به حساب می آید.

اما با بررسی آمار مشخص می شود که بانک ملی جزو بانک هایی است که بیشترین سهم از سپرده های بلند مدت، پس انداز و مجموع سپرده های ریالی و ارزی در میان نظام بانکی کشور را از آن خود کرده است به گونه ای که در مدت دو ماهه ابتدایی سال جاری بانک ملی ایران با سهم 28 درصدی، رتبه اول سپرده های بلند مدت و سهم 17 درصدی رتبه نخست سپرده های کوتاه مدت را در میان بانک های عضو شورای هماهنگی بانک ها در اختیار گرفته است.
همچنین بانک ملی ایران در همین مدت، در سپرده قرض الحسنه پس انداز نیز با سهم 26 درصدی، رتبه اول بانک های مذکور را در اختیار دارد.
بانک ملی ایران همچنین رتبه نخست مجموع سپرده های ریالی با سهم 22 درصدی و مجموع سپرده های ریالی و ارزی با سهم 21 درصدی در دو ماه ابتدای امسال، در اختیار بانک ملی ایران قرار دارد.
همچنین  براساس آمار رسمی اعلام شده، این بانک در اردیبهشت ماه امسال 63.69 درصد از مجموع کل سپرده های بانک های مذکور را در اختیار داشته است.

گفتنی است که این بانک البته با برگزاری جشنواره های مختلف درصدد است تا منابع بیشتری از مردم جمع آوری کرده تا به نسبت بتواند تسهیلات بیشتری به دیگر متقاضیان پرداخت نماید که از جمله آن می توان به جوایزی اشاره کرد که بانک ملی برای افرادی که در سامانه «بام» حساب قرض الحسنه باز نموده اند اختصاص داده،‌ اشاره نمود.

همین امر باعث شده تا میزان اعطای وام رفع احتیاجات ضروری که از انواع تسهیلات قرض الحسنه اراده شده از سوی بانک ملی است، افزایش قابل ملاحظه ای یابد چنانکه بر پایه آمار اعلام شده، مشخص شد که بانک ملی ایران به طور متوسط در چهارماهه ابتدایی سال 1399 در هر روز 3 میلیارد ریال تسهیلات رفع احتیاجات ضروری به مردم در قالب هشت هزار و 675 فقره تسهیلات به ارزش 411 میلیارد و 801 میلیون ریال ارائه داده است.

این در حالی است که سهم تسهیلات رفع احتیاجات ضروری این بانک از مجموع تسهیلات پرداختی قرض الحسنه در سال گذشته بالغ بر دو هزار و 595 میلیارد و 808 میلیون ریال بوده است.
لازم به ذکر است که تسهیلات قرض‌الحسنه رفع احتیاجات ضروری با کارمزد 4 درصد که عموما برای تامین هزینه درمانی، کمک هزینه تحصیلی، تعمیر و تأمین مسکن و... است که به متقاضیان پرداخت شده است . قابل ذکر است که همچنین بانک ملی ایران در چهار ماه ابتدای امسال مبلغ هشت میلیارد و 530 میلیون ریال وام قرض الحسنه تعمیر مسکن پرداخت کرده است.

 

ارسال نظرات