به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، حسنعلی اصغری مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در جلسه گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با رؤسای نواحی و مناطق که با حضور سید محمدحسین حسینی مدیرکل دفتر دبستان و پیش دبستان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد بیان کرد: نظام هستی بر پایه تحول شکل گرفته و انتظار ما از مدیران این است که نگاه عمیق و جدیدی از موضوعات داشته باشند و باید به این باور برسند که تحول یک موضوع جدی است.
وی گفت: امروز در شرایطی فعالیت می کنیم که با یک جو سازمانی و پرابهام پویا و پیچیده روبه رو هستیم. در دنیای سازمانی اگر مدیران سازمان ها نتوانند مجموعه خود را با تحولات همگام کنند سازمان را با مرگ زود رس مواجه می کنند که این امر مانع پیشرفت سازمان می شود. لذا امروز باید بپذیریم که با شرایط جدید سازگار باشیم که در این راستا دو نکته مهم وجود دارد که شامل تعهد و نیز دانش لازم است که در خود و سازمان منظوره ایجاد نماییم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: در بحث تعهد باور داریم که تعهد وجود دارد و در بحث دانش قطعا مدیران به این دانش روز تجهیز شده اند اما چون شرایط تغییر کرده و ما در محیطی زندگی می کنیم که عدم قطعیت و پیچیدگی وجود دارد بنابراین باید هرروز نگاه تازه ای به سازمان داشته باشیم تا بتوانیم سازمان را از بحران های موجود نجات دهیم.
اصغری عنوان کرد: برای حل این موضوع باید به اقتضای شرایط قادر باشیم تصمیمات درستی بگیریم و این امر مستلزم این است که داده های روز را در اختیار داشته باشد و این امر نیز ملزم به ارتباط سازنده با زیرمجموعه است و باید الزامات مربوطه فراهم شود.
وی افزود: اگر ما یک کانال ارتباطی قابل اعتماد را پیش بینی و تعبیه کنیم که با زیرمجموعه ارتباط گیریم، این امر ملزم به برآورده شدن نیازهای بهداشتی و انگیزشی زیرمجموعه است و نکته مهم برطرف کردن نیازهای انگیزشی است. یکی از مهمترین امور در ارتباط گیری با دیگران، تقویت روحیه مشارکت پذیری است. در همین راستا ارتباط مدیران نواحی با مدیران مدارس برای اثرگذاری بیشتر لازم است.
این مسوول ادامه داد: توانایی خوب دیدن یکی دیگر از ملزومات تحولات است و باید بتوانیم توصیف گر خوبی باشیم. باید قدرت تبیین گری را داشته باشیم چرا که درک اطراف از ما و فعالیت های ما مربوط به توانایی تبیین مسایل است و تحلیلگر خوب بودن ملزم به خوب دیدن و شنیدن و اندیشیدن است.
اصغری اضافه کرد: تفسیرگر خوب بودن از الزامات مدیریت است. توانایی اعمال نفوذ بدون اجبار، رهبر بودن مدیر آموزش و پرورش نواحی و مناطق و مدارس است. سبک رهبری های استبدادی در دنیا به پایان رسیده و آموزش و پرورش نیاز به رهبری مدبرانه یک مدیر دارد.
وی ادامه داد: باید بتوانیم تحولات را مدیریت کنیم که لازمه آن هم ساز کردن سازمان و توانمند کردن نیروی انسانی است. امروز جامعه به مدیرانی نیاز دارد که دانش روز را داشته باشند. چرا که با دانش گذشته نمی توان مجموعه را مدیریت کرد.
این مسوول خاطرنشان کرد: برای ایجاد تحول، ضرورت دارد دانش روز اتفاق بیفتد، ضرورت تأثیرگذاری و تاثیرپذیری، ضرورت یک ارتباط دوسویه و موثر، ضرورت تحلیل برنامه گذشته، ضرورت یادگیری مدیریت تغییر، ضرورت تغییر در نگرش، ضرورت برنامه های واقع بینانه ناظر بر چشم اندازها، ضرورت نگاه سیستمی از دیگر مولفه های تحولات است.
اصغری در پایان گفت: آینده ساختنی است و اگر ما توانایی لازم برای این کار را نداشته باشیم دیگران ما را می سازند و اگر مدیرب نتواند جریان ساز باشد دیگران جریان ساز می شوند.
1010/گ30/ب