مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خبر داد:

تکیه مجازی ارگ اراک برای تولید محتوای عاشورایی آغاز به کار کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: در ایام محرم حسینه فرهنگ و هنر با رعایت پروتکل های بهداشتی در ۵ روز عزای حسینی را اقامه خواهد کرد و تکیه مجازی ارگ اراک هم برای تولید محتوای مجازی راه اندازی شده است که محتوای عاشورایی در اختیار مردم و علاقمندان قرار می گیرد.
کد خبر: ۹۲۶۷۹۸۹
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجت الاسلام والمسلمین عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی امروز در جمع اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای دولت و به ویژه شهیدان رجایی و باهنر گفت:شهیدان رجایی و باهنر در طول عمر خود مظلومانه زندگی کردند و مظلومانه هم به شهادت رسیدند و امروز بعد از گذشت چهل سال از گذشت شهادت این بزرگواران کار محتوایی قابل توجهی برای تبیین شخصیت این بزرگواران انجام نداده است.

وی افزود: تجلیل از شهدا و تبیین شخصیت آنها راه را به خوبی برای ما هموار می کند و مسیر حرکت آینده را برای ما روشن می سازد و ما امروز نیازمند شناخت شهدای بزرگوار هستیم و باید به آن توجه داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه متاسفانه در طول هفت ماه گذشته شاهد یک رکود فرهنگی در حوزه فرهنگ و هنر هستیم،گفت:چنانچه این شرایط ایجاد نمی شد پیش بینی یک جهش و رشد قابل توجه در حوزه فرهنگ داشتیم چراکه محدودیت های مالی و کرونا مشکلات جدی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به عملکرد استان مرکزی در حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: در حوزه قرآن و عترت در سال ۹۲ تعداد ۴۸۷ باب کانون قرآنی در استان فعال بوده که در سال ۹۸ به تعداد ۵۹۸ باب رسیده و یک رشد ۲۴ درصدی داشته که همچنین در حوزه کتابخانه های فعال و مساجد در سال ۹۲ تعداد ۴۲ باب بوده که در سال ۹۸ به ۱۴۹ باب رسیده که رشد ۲۵۵ درصدی داشته است.

دانشی افزود: در خصوص فعالیت های قرآنی در سال ۹۲ تعداد ۸۹۰ مورد انجام شده که در سال ۹۸ به ۱۴۵۵ مورد رسیده که رشد ۶۳ درصدی را به همراه داشته و همچنین در حوزه سینما و تولید فیلم کوتاه در سال ۹۲ تعداد ۹ فیلم و در سال ۹۸ تعداد ۵۸ فیلم تولید شده که رشد ۵ برابری را داشته است.

وی اظهار کرد:در خصوص آموزش های سینمایی در سال ۹۲ تعداد ۳۰۰ ساعت انجام شده که در سال ۹۸ به ۳۸۰ ساعت رسیده و رشد مطلوبی نداشته و همچنین در حوزه نمایش و تئاتر در سال ۹۲ تعداد ۲۴ عنوان بوده که در سال ۹۸ به ۱۹۸ مورد رسیده که رشد ۷ برابری به همراه داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: در خصوص صدور مجوزهای فرهنگی در سال ۹۲ از تعداد ۳۱۳ مجوز به ۷۸۴ مجوز در سال ۹۷ رسیده که رشد ۱۵۰ درصدی به همراه داشته و همچنین در خصوص خرید کتاب از سال ۹۲ تا سال ۹۷ با یک رشد ۴ برابری همراه بودیم که در سال ۹۸ به یک کاهش قابل توجه رسیده ایم.

وی بیان کرد: زیربناهای فرهنگی در سال ۹۲ از ۱۷ هزار و ۸۰۲ متر که سرانه هر نفر ۱۲ متر بوده تا سال ۱۴۰۰ این زیربناهای فرهنگی به ۳۸ هزار متر افزایش پیدا می کند که سرانه هر نفر به ۲۵ متر خواهد رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به روند تکمیل پروژه نیمه تمام کتابخانه مرکزی اراک گفت: با توجه به محدودیت های مالی امکان بهره برداری از کتابخانه مرکزی اراک تا پایان عمر دولت تدبیر و امید امکان پذیر نخواهد بود اما تالار مرکزی اراک مجتمع های فرهنگی خنداب ، محلات و کمیجان به بهره برداری می رسند و سرانه فرهنگی استان را تا افزایش خواهند داد.

وی وضعیت سینماهای استان را نامطلوب خواند و افزود: در حوزه سینما با یک  کمبود قابل توجه روبه رو هستیم چراکه از مجموع سینماهای استان تنها ۵ سینما فعال هستند و ۲ سینما تعطیل و ۲ سینما نیمه فعال می باشند.

دانشی ادامه داد: در حوزه سینما از میانگین کشوری عقب تر هستیم و امیدواریم بخش خصوصی و شهرداری ها به احداث سینماهای نوین سوق پیدا کنند و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قطعا حمایت های لازم را انجام خواهد داد که نمونه آن پردیس سینما ساوه است که اداره ارشاد متعهد شد هزینه تکمیل تجهیزات را در سه سالن تقبل کند که معادل ۱۵ میلیارد ریال خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱ هزار و ۵۶۵ نفر از هنرمندان بیمه شده اند که با خانواده های آنها تعداد ۱۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته اند،گفت:همچنین این آمادگی وجود دارد که کلیه هنرمندان را تحت پوشش بیمه ای قرار دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به اینکه برای نخستین بار انجمن مد و لباس در فرهنگ سرای آیینه ایجاد شده گفت:تاکنون ۲ نمایشگاه مد و لباس برگزار شده و آمادگی لازم برای هرگونه تفاهم نامه با تولیدکنندگان لباس و پوشاک به ویژه در حوزه عفاف و حجاب را داریم.

وی با بیان اینکه جشنواره مطبوعات در استان تابه حال مورد بی مهری قرار گرفته بود،گفت:امسال قرار است دومین جشنواره مطبوعات را برگزار کنیم و با همکار خانه مطبوعات استان پیش بینی می شود دومین رویداد بزرگ در استان بعد از نمایشگاه کتاب باشد.

دانشی افزود: با توجه به برگزاری موفق نمایشگاه کتاب در سال گذشته امسال هم این آمادگی وجود دارد که در صورت رفع موانع کرونایی این نمایشگاه را در سطح استان دایر کنیم.

وی با اشاره به خسارت های وارد شده به واسطه کرونا در حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: متاسفانه خسارت های وارده کرونا به حوزه فرهنگ و هنر بسیار سنگین است چراکه حوزه فرهنگ و هنر برنامه ها مخاطب محور هستند و کرونا هم به این موضوع آسیب جدی وارد کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: با توجه به اینکه استان مرکزی در حوزه تعزیه پیشگام و میدان دار بوده متاسفانه در این حوزه هم شاهد یک آسیب جدی ۵۰ میلیارد ریالی و بیکاری ۸۰ نفر در حوزه تولید ابزار تعزیه هستیم که اگرچه مجوز برگزاری مراسمات داده شده اما تعزیه همچنان غیرفعال است و این موضوع به شدت ناگواری می باشد.

وی بیان کرد: میزان خسارت های کرونا به فرهنگ و هنر تا پایان فروردین بیش از ۱۰ میلیارد تومان می باشد که با توجه به تعطیلی کسب و کارهای فرهنگی این رقم به شدت افزایش پیدا کرده است.

دانشی گفت: در ایام محرم حسینه فرهنگ و هنر با رعایت پروتکل های بهداشتی در ۵ روز عزای حسینی را اقامه خواهد کرد و تکیه مجازی ارگ اراک هم برای تولید محتوای مجازی راه اندازی شده است که محتوای عاشورایی در اختیار مردم و علاقمندان قرار می گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در پایان خاطر نشان کرد: آهنگ رشد توسعه در حوزه فرهنگ استان فعال است و ما از هر فرصتی برای تحقق مطالبات فرهنگی مردم و اصحاب رسانه به خوبی استفاده می کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات