به گزارش خبرگزاری بسیج ناحیه مقاومت بسیج امام رضا (علیه السلام) حسن مومنی راد کارشناس سیاسی ناحیه مقاومت بسیج امام رضا (علیه السلام) در پاسخ به سوال تکبیرشعار،یا ذکروعبادت خداست؟ گفت :درهرمقطعی اززمان نوعی رفتار سیاسی ازسوی افرادموثر درسیاستگذاری برجامعه حاکم بوده است وتا دوره آخرالزمان این وضعیت بافرازونشیب های متفاوت مبتنی برایدئولوژی وجهان بینی های فردی واجتماعی سیاستمداران وباتوجه به قوانین ومقررات وافکارمادی ومعنوی وفرهنگ ملتهاوبخصوص دولتهاوبا تناسب نفوذاستعمارگران ادامه خواهدیافت وبه تبع آن اکثرقریب باتفاق دولتها قوانین ومقررات ومحورسیاست داخلی وخارجی خودرا درهمان راستا تدوین می نمایند وبرای نیل به اهداف وآرمانهای تشکیلاتی،ملی،اعتقادی وحتی فرهنگی واجتماعی برآن اساس برنامه ریزی واقدام می کنند. درهمین زمینه یکی ازاقدامات انکارناپذیر دولتهاوملتهای متبوعشان طراحی و تنظیم وعملیاتی نمودن یکسری رفتارهای اجتماعی و فرهنگی وعمومی خود به منظور تثبیت قدرت وحکومت و همچنین ترویج اعتقادات وایدئولوژی ملی ومذهبی و جهان بینی خرد وکلان خود در بین مردم ودربرابر سایر حکومتها و به منظور نیل به اهداف آرمانی دولت وملت خود میباشند وبخشی ازآن پرداختن به شعارهایی است که بیانگر آن رفتار وعملکرد میباشد. در دوران قیام وانقلاب مردم در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وبخصوص در سالهای 1356 و57 اشعار سیاسی ، فرهنگی،انقلابی و بخصوص معنوی ومذهبی از سوی مردم مسلمان و ولایتمدار ایران در سراسر کشور سر داده می شد وشور وهیجان خاصی را در بین اقشار مختلف مردم ایجاد کرده بود وبایک انگیزه الهی موجب وحدت وهمدلی بین آنها شده بود وبرخی از این شعارها وبخصوص اشعار معنوی و مذهبی در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیزتاکنون با شکل پذیری دقیق وکامل در معنا و مفهوم دینی و اخلاقی وهمچنین در وزن وقافیه ، باوضعیت بهتری ادامه پیداکرده است. درلابلای این اشعار، تکبیر یعنی بلند مرتبه خواندن خداوند منان و تائید مقام عظمای ولایت و بیعت مردم بارهبری واعلام اطاعت پذیری از ایشان ودعا به جان رهبری و نیایش برای پیروزی رزمندگان اسلام و سایرمسلمان موردتوجه قرار گرفته است ودرمقابل تبری جستن و اعلام برائت از دشمنان و لعن ونفرین بر کفار با ویژه گی خاص خودش از جهت سیاسی ومعنوی بعنوان یکی ازاشعار واذکار دائمی مردم پذیرفته شده ومورد قبول قرار گرفته است وخود بخود یکی از نشانه های تشخیص خودی از غیر خودی درمقایسه با ارزشهای دینی ودستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی باغیر از آن هم شده است وبه همین سبب عده ای(شامل نیروهای حزب الهی)بااین ذکر موافق و در بین عناصر وگروههای سیاسی وملی وحتی مذهبی برخی هم مخالف آن هستند و درهمین راستا افرادی مبدا ومنشآ این اذکار را به انقلاب وجمهوری اسلامی ربط می دهند و ارتباط آن را با ارزشهای دینی ومذهبی راکم رنگ کرده وبرخی دیگر برعکس آن نظر دارند. باعتایت به اینکه قرآن کریم منبع ومرجع اصلی مسلمانان وبخصوص شیعیان درتشخیص امورسیاسی وفرهنگی واجتماعی است، موضوع شعار وذکر تکبیر را درحد توان درقرآن کریم مورد بررسی قرار خواهیم دادوجایگاه اینگونه اشعار و اذکار ونمونه ای از تکبیررا در بین آیات الهی رد یابی وارزش معنوی یا شعار بودن تکبیر راموردتوجه قرار خواهیم داد. خداوند منان درآیات61و62 سوره انفال با اشاره به تفاوت شگردهای دشمن، مومنین را به امادگی کامل برای مبارزه ودفاع فراخوانده است ومی فرماید، ای مومنان در مقام مبارزه با کافران خود را مهیاکنید وتا آن حد که بتوانید از آذوقه وتسلیحات وآلات جنگی واسبان سواری برای تهدید وتخویف دشمنان خدا ودشمنان خودتان ،کاملا فراهم سازید وبرقوم دیگری که شما در دشمنی انان مطلع نیستید(منافقان)که ظاهرا مسلمان وباطنا کافر محض هستند وخدا به مکر و ودشمنی آنها اگاه است نیز مهیا باشید. ازصدراسلام تاکنون توطئه های دشمنان قرآن واسلام وانبیاء واولیاء الهی درراستای جنگ سخت ودرگیری فیزیکی ورویاروئی با مسلمان گرفته تاتحریم اقتصادی وجنگ نرم درشایعه سازی ودروغ پراکنی علیه آنان ومتوسل شدن به چهره نفاق ونفوذدربین لشکریان اسلام وهمچنین تربیت وبهره گیری ازجاسوس وتهدیدوترغیب افراد موثروهواداران خودوبکارگیری چهره های معلوم الحال در بین مردم وبخصوص تهدیدنرم در نفرین وبدگوئی نسبت به مسلمین وتعرض به ارزشهای دینی توسط دشمنان طراحی واجرامی شده است وهمه این مواردبا شگردها وپیچیدگیهای خاص خودش ومتناسب بااین زمان هنوزهم ادامه دارد وبایددرمقابل اینگونه اعمال ورفتار وتهاجمات سخت ونرم ونظامی وفرهنگی واعتقادی بابهره گیری ازرهنمودهای خداوندوقرآن کریم واز شیوه های اجرائی برگرفته شده ازسنت انبیاء واولیاء الهی و برخورداری ازشرایط روزومنطبق با رهنمودهای فقها ومراجع وآیات عظام وبخصوص درتبعیت ازولی امر مسلمین درباب جهاداکبروجهادکبیروجهاداصغربادشمنان مبارزه ودربرابر تهاجمات همه جانبه آنها دفاع نمودو درقرآن کریم دعاو نفرین(مرگ) نیز نوعی ذکروازعبادات الهی و وابزاری برای مقابله با دشمن ودفاع از جبهه خودی موردتوجه قرار داده شده است. تکبیر ، درخصوص ذکر تکبیر ویاد خداوند در مساجد در آیه 114 سوره بقره چنین آمده است،کیست ستمکار تر از آنکه مردم را از ذکر نام خدا در مساجد منع کند ودر خرابی آن اهتمام وکوشش نماید، چنین گروهی در مساجدمسلمین در نیایند جز اینکه برخود (اعمال زشت خویش) ترسان باشند، این گروه رادردنیا ذلت وخواری نصیب است ودر آخرت عذابی بزرگ است و همچنین در سوره احزاب آیات 41و42 فرموده اند: ای کسانیکه ایمان آوردید ذکر حق ویاد خداوندبسیارکنیدودائم صبح وشام به تسبیح وتنزیه ذات پاکش بپردازید،بگوستایش مخصوص خداست که نه هرگزفرزندی ونه شریکی درملکش برگرفته و نه هرگز عزت واقتداربی انتهای اورانقصی رسدکه به دوست ومددکاری نیازمندشودوپیوسته ذات الهی رابه بزرگترین اوصاف کمال ستایش کنید (اسری111) ودرموردذکرخداوندآمده است،سعی صفاومروه ازشعائردین خداست پس هرکس حج خانه کعبه یااعمال مخصوص عمره بجای آورد،باکی براو نیست که سعی صفاومروه نیزبجای آوردوهرکس براه خیرونیکی شتابد،خداپاداش وی راخواهددادکه او به همه امورخلق عالم است(بقره158)وذکرتکبیر وبزرگ شمردن وبزرگ خواندن وبخصوص اعلام بندگی وتاکیدبراطاعت وپرستش ذات اقدس الهی واعتراف به دوری از دشمنان وازهرچه غیر اوست، ازسفارشات حق تعالی و ازسنت و روش انبیاءواولیاء الهی است که در دستور کار مردم قرار داده شده است. الله اکبر الله اکبر الله اکبر ، ذکر خداوند منان از مستحبات موکداست که به هر صورتی می تواند اداء شود وازآن یاد کرد ،درآیات110سوره اسری و55 سوره اعراف بدین موضوع اشاره شده است ، پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم وسپس شکر نعمت من را بجای آرید وکفران نعمت نکنید(152بقره) . امیرامومنین(ع)فرمودند،روزی فاطمه(س)ازپدربزرگوارش خادمه ای درخواست نمود،پیمبراسلام(ص)به وی گفتند،ای فاطمه چیزی به تودهم که ازخادمه واز دنیاوآنچه درآن است بهترباشد،وفرمودند:پس ازهرنماز34تکبیرو33بارحمدو33بارتسبیح میگوئی وآن رابه لااله الاالله ختم میکنی که این ازآنچه خواستی واز دنیاومافیهای آن برای توبهتراست(بحارالانوارج85ص336)وهمچنین امام صادق(ع)بیان نمودند،تسبیح حضرت زهرا(س)پس ازهرنمازنزدمن بهترازآن است که هرروزهزاررکعت نمازبخوانند(بحارالانوار ج85ص328و331)ودرموردتسبیحات اربعه که دررکعت سوم وچهارم نمازبیان میشود،بایدافزودکه این ذکر شریف درمیان اذکارمعروفه شآنی والاداردوآمده است که خداونداین کلمات راهنگامی که حضرت ابراهیم کعبه رابنانهادبرای اوانتخاب نمود (بحارالانوارج93ص166) همه موجودات عالم وهمه خلائق و تمام هستی در همیشه اوقات ذکر خداوند منان را می گویندوهفت آسمان وزمین وهرچه درآنهاست همه به ستایش وتنزیه خداوند مشغولند وموجودی نیست در عالم جزآنکه ذکرش تسبیح وستایش حضرت اوست ولیکن شما تسبیح آنهارا نمی فهمید(اسری 44)وذکرالله اکبروهرعبارت مترادف وهماننداوکه خطاب به حق تعالی ویادآوری وجودآن بزرگوارباشد،ذکرخداست ویکهزارنام وصفات ذاتی وثبوتی خداوندکریم دردعای جوشن کبیردرمفاتیح الجنان آمده است ومسلمانان خداوندرابااین نامهاصدامیزنندوذکرمیگویندودعامی کنندوالله اکبرخودش یک ذکروتکبیرکامل است وذکراول وآخرودردل هرنمازودرحین برگزاری مراسم های سیاسی ومذهبی ودرعین حال منتسب به دین اسلام میباشد، الله اکبر است که بیان میگردد. (خمینی .ره) ، خامنه ای (مدظله العالی)رهبر، بحث ولایت فقیه فراتر از موضوع تحقیق ماست ولیکن وجود واثابت جایگاه واهمیت شرعی وقانونی آن از طریق علما وکارشناسان دینی وفقهی برای عموم مردم بیان شده است واز باب نمونه واهمیت آن به چند نکته اشاره میگردد، امام محمدباقر(ع)در اصول کافی جلد2 می فرمایند،اسلام برپنج چیز بنا نهاد شده است، نماز ، روزه، زکات، حج و ولایت واز ایشان سوال شد،کدام مهمتر است؟ ، فرمودند، ولایت مهم نیست که درادامه الله اکبرنام کدامیک ازبزرگان ومراجع بعنوان رهبروولی فقیه بیان میگردد،نکته مهم این است که انسان در هر زمان زمان و بخصوص درعصر غیبت ، ولی و سرپرست دینی وفقهی میخواهدباید برای بررسی وتعیین تکلیف عبادی وسیاسی خود در برابر حوادث به ولی فقیه مراجعه نمود وچه کسی بهترازآن فردی که ازسوی اکثر قریب باتفاق علماومراجع وکارشناسان دین وفقه اسلامی (مجلس خبرگان رهبری) موردانتخاب و انتصاب وتائیدقرار گرفته باشد. یک نکته درهمین راستااین است که،این ذکرنوعی ابرازعقیده درونی انسان نسبت به باورهای دینی است که پس ازذکر الله اکبر به آن اعتراف مینمایند،که اهمیت آن درموضوع تولی وحمایت ازاسوه های دینی موردتوجه قرارخواهدگرفت،همانند بیان الهی درآیه77سوره توبه،مردان وزنان مومن همه یارویاور ودوستداریکدیگرندوخلق رابه کارنیکو امروازکارزشت نهی می کنند،انان را البته خداوندمشمول رحمت خودخواهدگردانیدکه خداصاحب اقتداروحکیم ودرست کردار است ودر آیه 257 سوره بقره نیزفرموده است، خدایار اهل ایمان است آنان را از تاریکیهای جهان بیرون آورد وبه عالم نور هدایت می کندو آنانکه راه کفر گزینند،یار ایشان شیطان ودیو رهزن است،که انها راازعالم نور به تاریکیهای گمراهی درافکند، این گروه اهل دوزخند ودر آن جاوید خواهند بود. خداوند منان برای هدایت و راهنمائی بشر ولی وسرپرست تعیین کرده ومردم را موظف به اطاعت ویاری وهمراهی ازآنان نموده است ودر همین رابطه در آیه55 سوره مائده بیان شده است ، ولی امر ویاور شما تنها خدا ورسول او وآن مومنانی هستند که نماز بپا داشته وبه فقیران در حال رکوع زکات می دهند، که مراد از قسمت آخر این آیه حضرت علی(ع)میباشند ولیکن باید مومنین همدیگررادعاکرده وبرای موفقیت وبهروزی و پیروزی همدیگردعاوازدرگاه خداوندطلب رحمت وحمایت وفضل وکرم اورابنمایندوچه کسی بهترازفقیه جامع الشرایط وکسی که زمام امورمسلمین رادراختیارداردوهربزرگواری که شایسته این جایگاه والای دینی وفقهی(یعنی جایگاه ولایت فقیه)باشد،مهم این است که درمقطعی اززمان،آن فرد محور تشخیص حق وباطل وتبیین ارزشهای دینی وهنجارهای اجتماعی وبخصوص سیاسی وحکومتی برای مردم ومسلمانان میباشدوهمه مردم نیز با محوریت او(درزمینه معنوی،اخلاقی،اعتقادی وبویژه سیاسی وحکومتی)خط ومشی اعمال ورفتارخودراتبیین وباتعیین مواضع فردی واجتماعی فعالیت می کنند وبرهمین اساس بابهره گیری ازرهنمودهای دینی واعتقادی باوحدت وهمدلی امت اسلامی دراطاعت ازولی فقیه درتشکیل امت واحدودولت اسلامی درراستای تشکیل جامعه وحکومت اسلامی با فرضیه مدینه النبی منتظرظهورامام زمان(عج) برنامه ریزی وتلاش می نمایند واین شعارازاذکارباارزش دینی، اخلاقی، معنوی ومذهبی است که میزان حق وباطل دردل حکومتهاودرفعالیتهای سیاسی واجتماعی وفرهنگی ومدنی وتشخیص حزب الله ازحزب الشیطان برای مردم وبخصوص شیعیان رافراهم می نمایدواعتراف به این موضوع،همان پذیرفتن ولایت انبیاءواولیاء الهی ودرغیاب امام عصر(عج)و بیعت بانواب عام آن حجت غایب الهی در روی زمین است که مشخصات کمی وکیفی ، ولی فقیه نیز توسط آن بزرگواران برای شیعیان اعلام شده است. مرگ برضد ولایت فقیه ،این ذکردرادامه موضوع قبلی و مکمل آن نیز میباشد واز چهار جهت قابل توجه وبررسی میباشد: نکته اول اینکه در این شعار فرد خاصی مطرح نیست و موضوع آن یک ارزش وجایگاه سیاسی ومذهبی است و پس از تبیین وتشخیص این جایگاه ، احراز نمودن آن شامل فرد ویا افرادی میباشد که کارشناس و فقیه و خبره علوم دینی و مذهبی ودر عین حال عالم وعامل به احکام وارزشهای آن میباشند وسایر مردم وجامعه را نیز بدین مسیر سرپرستی وهدایت می نمایند و این شخص همان فقیهی است که ولایت وسرپرستی او در امور دینی و مسائل سیاسی وحکومتی ازنظر شرعی وعرفی وحتی ازنظر قانونی مورد توجه مردم و جزء باورهای دینی واعتقادی آنان قرار گرفته است. نکته دوم بحت ولایت وسرپرستی(ویا حاکمیت دینی) است که محور وزیر بنای اساسی دین اسلام در اجرای احکام وبخصوص در بعد حکومتی آن در بین مردم ودر سطح جامعه ودر ادامه واستمرار رسالت انبیاء و امامت اولیاء الهی به توسط فقیه جامع الشرایط است ،که خداوند کریم برای هدایت وراهنمائی وسرپرستی وامامت ورهبری مردم و بخصوص در زمان غیبت امام زمان(عج) آن رابه نواب خاص و سپس به نواب عام ایشان سپرده است و آنان مامور تشکیل دولت اسلامی و انجام ولایت وحکومت بر مردم در جامعه اسلامی میباشند و ولایت وفقاهت مکمل یکدیگر و دو بازوی توانمندحاکم فقیه و ولی امر مسلمین میباشند. نکته سوم نوعی بیعت و اعلام مواضع دینی وسیاسی وهمراهی وهمگامی مردم مسلمان با ولی فقیه خود بعنوان الگو وشاخص در باورها واعتقادات دینی ونمونه عینی آن در تطبیق وبررسی ارزشهای اسلامی وحکومتی است که برای تحقق بخشیدن به تشکیل دولت وحکومت اسلامی وانجام عبادت توسط بشر عینیت وجامع عمل بخود میگیرد و با تسری دادن آن در بین همه مسلمانان موجب وحدت وهمدلی ویکپارچگی دربین آحاد جامعه وعامل کسب موفقیتهای دینی ، سیاسی وحکومتی می شود ویا حداقل شرایط این فرآیند را فراهم می نمایند. نکته چهارم اینکه بااین ذکروباشاخص قراردادن ولایت فقیه ،خط ومرزمیان دوست ودشمن،برمبنای ایمان واعتقادبه اصول دین وعمل نمودن درفروع آن ودراهم رهنمودهای الهی ازرباورهاوارزشهای دینی مشخص وبرهمه هویدامیگرددوباتوجه به اینکه ولی فقیه درحکومت اسلامی محورتعیین مواضع سیاسی وحکومتی درهمه زمینه هاوبخصوص درروابط بین الملل میباشد، دشمنان تمام شکست وعدم موفقیت خود درغارت وچپاول ملتهای اسلامی وبخصوص دربیداری ملتهای اسلامی ومستضعف را متوجه رفتاروگفتاروعملکردوجبهه گیریهای ولی فقیه می دانند ، ولذا اهمیت وارزش ولی فقیه وجایگاه ولایت فقیه برای دشمنان بهتروبیشترقابل درک میباشد ولذابا تمام وجوددربرابرآن ایستاده و سعی برتخریب وایجاد خلل وشبه برای این شخصیت اسلامی دارندوتمام هجمه سخت ونرم خودرامتوجه این اهمیت دینی کرده اند ودرپی آن جبهه حق و حزب الهی ضمن تلاش درجهت حفظ موجودیت وموقعیت اسلامی خود درپیروی وتبعیت ازولی فقیه ودرهمان مسیرعبادت حق تعالی، باید فرصت توطئه و خیانت راازدشمنان(داخلی وخارجی)بگیرند وازفراهم شدن محدوده فعالیت مناسب وحضورفعال وقابل توجه دشمنان درمقابل مسلمانان ودرجامعه اسلامی موانع موثری ایجاد نمایند ودرحفاظت ازارزشهاوهنجارهای دینی واخلاقی فعال ودربرابرتوطئه وتهاجم دشمنان درزمینه های فرهنگی، اعتقادی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی وحتی مدنی دفاع نمایند وبراین عقیده باشندکه مرگ بر ضد ولایت فقیه،ذکر الهی ودرچارچوب ارزشها ورهنمودهای دینی ودستاوردهای انقلابی ودرهمان راستای عبادت خداوند میباشد. این ذکریعنی لعن ونفرین بردشمنان ولایت فقیه،دفاع ازیک اصل مهم دینی وسیاسی یعنی اصل رهبری وزمامداری فقهای جامع الشرایط برمسلمانان ودر جامعه اسلامی است وخشم وغضب برعلیه مخالفین یک جایگاه ولائی وحکومت دینی است که برای نیل به اهداف عبادی درهدایت جامعه و تمدن اسلامی وبرای مسلمانان توسط انبیاء واولیاءالهی رهنمودداده شده است،واین اصل تحت هیچ شرایطی تغییرنخواهدکردودچارحوادث واتفاقات وفرازونشیب های فردی وعمومی نیز لذا درصورت شناخت وتشخیص اهمیت وجایگاه شرعی ، عرفی وقانونی ولایت فقیه وتطبیق آن با ارزشهای دینی واخلاقی وکشف اهمیت وارزش حیاتی آن در حکومت اسلامی ، به این نکته پی خواهیم برد ، که دشمنان ولی فقیه در نظام اسلامی و درمقایسه با ارزشهای دینی،همان دشمنان خدا و انبیاء واولیاء الهی هستند ونمونه های مرگ ولعن ونفرین وخشم وغضب الهی بر اینگونه دشمنان در آیات قرآن کریم زیاد است وخداوند کریم نیز آنها را مورد عذاب ولعن ونفرین خود قرار داده است ، درنمونه ای از آیات قرآن کریم خداوند میفرماید،اینها(دشمنان)مرض دارند وخدا برمرض آنها می افزاید(بقره10) ودر آیه 217سوره بقره آمده است ، دشمنان اهل فتنه وفساد هستند وفتنه گری وفسادآنها از قتل بدتر وگناهش بیشتر است وهمچنین درآیه 205 سوره بقره آورده است، چون دشمنان از برابر تو دور شوند وقدرت یابند کارشان فتنه وفساد است و می کوشند تا حاصل خلق را به باد دهند ونسل بشر را قطع کنند وخداوند مفسدان را دوست ندارد وهرگز در مشیت الهی نخواسته که فسادی بوجود آید وخداوند لعن ونفرین وغضب نموده برکافران چون اتمام حجت شده برآنها ومطلب را فهمیدند ولیکن حقیقت را نپذیرفتند وبر پیامبر موعود در حالی که اوراشناختند ، کافر شدند (بقره 88 و 89) ودر سوره مسد (لهب) بر بزرگترین دشمن نبی مکرم خدا(ص) غضب ونفرین شده است، ابولهب نابود شد و دو دستش قطع گردید و مال وثروتی که اندوخته بود هیچ به کارش نیامد واز هلاکش شدنش جلوگیری نکرد و زود باشد که به دوزخ در آتشی شعله ور در افتدونمونه بارزوعینی این اذکاردردعامعروف زیارت عاشورا بارها مورد توجه وتائیدقرارگرفته ودریک بررسی ساده وابتدائی درزیارت عاشورامتوجه این مهم خواهیم شدکه نزدیک به20مرتبه قاتلین ودشمنان اسلام و دشمنان امام حسین(ع)واهل بیت بزرگوارشان وکسانیکه یار ومددکار دشمن بودندموردلعن ونفرین قرارگرفته اند و درنکات ظریفی درلابلای این دعای جامع وعمیق ودرعین حال کوتاه بیان شده است،که خواننده زیارت درمقابل خداوندوشهداء،ازآن ظالمان ودوستان وپیروان آنهاباتفاق سایرشیعیان بیزاری می جویندومی افزاید،تاقیامت جنگ وجهادخودراباهرکسی که باآنان درجنگ است،اعلام میدارندوازدشمنان بیزاری میجویندوبراین نکته هم اشاره داردکه ازکسانیکه اساس وپایه ظلم وبیدادرابرخاندان نبوت وامامت بنانهادندوهمچنین برپیروان آن افراد لعن ونفرین و اعلام بیزاری شده است درود بر رزمندگان اسلام، درود یعنی تحیت ، درود یعنی سلام ،یعنی آفرین، درود یعنی سلام وصلوات برهمه خوبیها وبرهمه خوبان ،سلیمان بن خالد اقطع گوید، به حضرت امام صادق (ع) عرض کردم آیا جایز است کسی برای مومنان صلوات بفرستد، فرمود آری ،به خدا سوگند به آنها درود فرست که ، خدا بر آنها درود فرستاده مگر نشنیده ای که میفرماید هو الذی یصلی علیکم(بحالانوار ج 94ص70). هرکسی که برای دفاع دربرابر توطئه های دشمنان اسلام و معترضین به ارزشهای دینی واخلاقی درسعی وتلاش وجهاد ومبارزه باشد، رزمنده محسوب میگردد وکسی که تلاش وکوشش بنماید که ارزشهای دینی در جامعه ودر بین مردم حاکم شود ودر مقابل ستمگران و منافقین وکفار از مردم مظلوم ومستضعف و مسلمان در بلاد مسلمین دفاع نماید رزمنده است ورزمنده بودن برای اسلام هم حد ومرز ومحدوده جغرافیائی ندارد ودر هرجا انسانی زندگی می کند و فردی با یکی از این شرایط از حدود وثغور اسلامی وازمبانی وارزشهای دینی واخلاقی دفاع مینماید ودر حال جهاد باشد، مبارز ومجاهد ورزمنده است ولذا در غالب دفاع از هجمه همه جانبه دشمنان به همه ارزشهای دینی و درراستای موضوع جهاد بایدرزمنده بود یا بهر طریق ممکن از رزمندگان اسلام که بهر نحو ممکن از تهاجمات مختلف دشمن دفاع می نمایند ، حمایت کرد و برای حمایت ویاری نمودن آنها ، درحداقل ممکن جهت موفقیت و پاسداشت از انگیزه واهداف دینی واعتقادی رزمندگان ، باید آنها را مورد دعا وسلام و درود قرار داد وخود را همراه وپشتیبان انان اعلام نمود. خداوندمنان درآیه56 سوره احزاب درموردپیامبرگرامی اسلام(ص)وبه جهت اینکه ایشان ازبهترین بندگان خداست ودرراه تبلیغ وترویج دین اسلام همه سختیهارابرای خودپذیرفته است ودائمادرحال جهاد(اصغرواکبر)میباشد،فرموده است،خداوفرشتگانش به روان پاک این پیامبرصلوات و درود می فرستند،شما ای اهل ایمان بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و با جلال وبا عظمت براو سلام گوئیدوتسلیم امراوباشید. همچنین درآیات 40تا43 سوره احزاب خداوند کریم به ایمان آورندگان توصیه وسفارش نموده است که ذکر حق ویادخداوند را به دل وبه زبان بسیار انجام دهید ودائم صبح وشام به تسبیح وتنزیه ذات پاکش بپردازند ودر همین رابطه افزوده است، اوست خدائی که هم او وهم فرشتگانش بر شما بندگان رحمت میفرستند تا شما رااز ظلمتهای جهل ونقص وگمراهی بیرون آورد وبه عالم نور وعلم وایمان برساند وبر اهل ایمان بسیاررئوف ومهربان است واز این موارد درآیه 24 سوره رعدنیزچنین بیان شده است، سلام وتحیت فرشتگان برطاعت وعبادت کنندگان خدا که صبرپیشه کردند. جنگ وشروع جنگ در اسلام وتوسط مسلمین نفی و تحریم شده است ولیکن دفاع (جهاد)دذ برابر هجمه دشمنان به اسلام و مسلمین واجب (کفائی) واز ضروریات اسلام ومسلمانان است وباید همه عوامل جهادی ودفاعی از هر نظر مورد حمایت دیگران قرار گیرند. سلام برشهیدان ، بیش ازچهل مورد ازسوی خداوند واز طرف وی بواسطه انبیاء وفرستادگان الهی و بخصوص توسط فرشتگان در قرآن کریم بر متقین و بر پویندگان طریق حق و حقیقت وحتی بر عصر وزمان و به نمونه های خوب وارزشهای فرهنگی وبرنمونه ای از معجزات الهی سلام ودرود فرستاده شده است وپرداختن به آنها موجب افزایش حجم این مقاله وفراتر از عرف معمولی مقالات میگردد وشهید وشهادت یکی از بهترینهای خداوند در دین اسلام میباشد. شهید یکی از نامهای خداوند است ، شهید حاضر است (بقره 282 )وشهادت مرگ در راه خداست (نساء 69 )والبته که شهیدان راه خدا نمرده اند ، بلکه زنده به حیات ابدی هستند ودر نزد خداوند متنعم میشوند ، آنان به فضل ورحمتی که خداوند نصیبشان گردانیده ، شادمانند و به مومنان که هنوز به شهداء نپیوسته اند و بعد به راه آخرت خواهند شتافت ، مژده دهید که از مردن هیچ نترسند واز فوت متاع دنیا هیچ غم مخورند(آل عمران 169و170)وآن کسانیکه درجنگ با سپاه اسلام همراهی نکردند وگفتند اگر خویشان وبرادران ما نیز سخن ما راشنیده وبه جنگ(احد)نرفته بودند کشته نمی شدند، ای پیغمبر به چنین مردم منافق بگو پس شماکه برای حفظ حیات دیگران چاره می کنید، مرگ راازجان خود دورکنید اگر راست می گوئید (آل عمران168)وخداجان و مال اهل ایمان رابه بهای بهشت خریداری کرده ، آنها درراه خداجهاد میکنند که دشمنان دین رابه قتل رسانند ویا خود کشته شوندريا،این وعده قطعی برخدا وعهدیست که درسه دفتر آسمانی تورات وانجیل وقرآن یاد فرموده واز خدابا وفاتر بعهد کیست؟(توبه111). شهدالگوی همه خوبیهاونمادعینی جهادبانفس وسمبل مبارزه ودفاع دربرابرباکفاربرای حفظ وگسترش وبقاءدین مبین اسلام میباشندویکی ازدلائل زنده و پویاوحاکم بودن دین مبین اسلام درجهان فعلی وتسری آن به همه ابعادزندگی بشرودرگسترش آن درتمام جوامع بشری واسلامی و همچنین بهره برداری ملتهای غیرمسلمان ازرهنمودها وراهکارهای اجتماعی وسیاسی وفرهنگی آن در سطح جهان ، وجود شهیدان ورزمندگان وبزرگوارانی است که با جان ومال وهمه هستی خود قیام ودفاع کرده اند ودین مبین اسلام را با جان وخون خود حفظ نموده اند وسلام ودرود وصلوات گوشه ای از ادای دین یک مسلمان واقعی به این زندگان همیشه جاوید تاریخ اسلام خواهدبود که از اشعار واذکار معنوی واز ارزشهای دینی واخلاقی بشر میباشد. سلام برشهیدان یعنی،عهدومیثاق مجددباالگوهای عشق ومحبت وپایبندی عملی به احکام دینی وبا صاحب منصبان جهاد وشهادت وایثارکنندگان باجان ومال خویش وازخودگذشتگی هابرای رسیدن به معبودخوددرپس قله های رفیع عبدوعبادت بشردربرابر خداوندوسلام برشهیدان یعنی بیعت و اعتراف برآمادگی درامرجهادومبارزه بادشمنان اسلام بانثارجان ومال وهمه هستی خویش برای دست یابی به معنای واقعی عبادت،سلام برشهیدان بیان خط مشی دفاعی خوددرمقابل توطئه های دشمنان خواهدبودکه دفاع همه جانبه پایان وظاهری فردمسلمان رادرحفاظت ازارزشهای دینی واعتقادی خودبیان می دارد. مسلمانان با این ذکر بر همه دشمنان (ازکفار ومنافقین واهل فتنه ومنحرفین) اتمام حجت واعلام مواضع مینمایند که برای حفظ دین وارزشهای دینی خود تا مرز شهادت ایستاده وبر آن هم افتخار می نمایند و بر پیشگامان این مسیر نیزسلام و درود می فرستند واین بیمه نامه واقعی وحقیقی اسلام از طرف مسلمین وایمان آورندگان به اصول ومبانی آن دربرابرکفر والحاد وسردمداران نظام های طاغوتی واستعماری واستبدادی است. مرگ بر امریکا، انگلیس ،اسرائیل ،کفار ،منافقین و...دشمنان ، یونس بن عمارمیگویدبه امام صادق(ع)عرض کردم همسایه ای دارم ازقریش که وی درکمین من ودرصدد اذیت وآزارمن است ومرانزد مردم رافضی میخواندومیگوید،وی اموال خودرابه جعفربن محمد(امام صادق.ع)میرساند،حضرت فرموداورانفرین کن به این کیفیت که درسجده آخرازدورکعت اول نماز شب حمدوسپاس خدارامی گوئی وسپس بگوخداوندا ، فلان پسر فلان درباره من چنین وچنان میکندوچنین میگوید،ومرادرمعرض خطر(آبروریزی)قرار داده است، خداوندا وی راهدف تیرسریع خویش سازکه فرصت آزارمرانداشته باشدواجلش رانزدیک کن وهمین ساعت بسوی او بشتاب،یونس بن عمار میگوید، به دستورحضرت عمل کردم چون به کوفه بازگشتم از حال او پرسیدم،گفتنداو بیماراست،لحظاتی بعد صدای شیون ازخانه اش بلندشدوگفتنداومرده است(بحارالانوار ج 95ص 285- ج 74 ص83 = ج104ص 99- ج 45ص 361). آنچه مسلم است اینکه،همیشه بین جبهه حق(حزب الله)وجبهه باطل(حزب الشیطان)اختلاف ودشمنی وجودداشته وداردواتفاق ووحدت این دوگروه غیرممکن واز محالات اعتقادی وسیاسی درهرزمان میباشد وازابتدای خلقت بشرتاکنون دشمنان دین وبشریت بااطاعت پذیری ازشیطان وهوای نفس درصددتوطئه وتهاجم علیه دین اسلام وهمه مسلمانان بوده ومیباشندودراین زمینه فعال وهمپای شیطان به پیش میروند ودرمقابل تهاجمات دشمنان مسلمانان نیز به انحاءمختلف ازدین وآئین خود دفاع وجهادمینمایندواکثرجنگهاواختلافات وکشمکشهای (سخت ونرم)موجوددرهمه ابعاد سیاسی،اقتصادی، فرهنگی،جفرافیائی، علمی، پرورشی، اجتماعی ونظامی در سطح دنیا در همین راستا تعریف وقابل توصیف میباشند. دشمن،دشمن است،شیطان دربرابرآدم ودربرابرهمه مردم مسلمان وقابیل دربرابر هابیل واقوام وطوائف مختلف منافق وکافر دربرابرفرستادگان الهی(که سرگذشت اکثرآنهابرای عبرت دیگران درجای قرآن کریم مورداشاره قرارگرفته است)ودشمن خواه ابوسفیان وابولهب دربرابرپیامبر گرامی اسلام(ص) باشندوخواه معاویه ویزیددربرابر بهترین بندگان خداواولیاءالهی وخواه دشمن بنی العباس دربرابرامام عصر(عج)باشد،همگی دردشمنی بادین وآئین الهی وبا مسلمانان مشترک هستندودردنیای امروزباهمان افکاروعقایدوخط ومشی اعتقادی ورفتاری وحتی حکومتی،دشمنی بااسلام ومسلمین درادامه دشمنی های صدراسلام توسط امریکا،انگلیس،اسرائیل و وهابیون وسایرکفارومنافقین واهالی فتنه وانحرافات دینی نسبت به صراط مستقیم الهی ادامه داردودرمقابل دولت وملت ایران با همه شگردهاوپیچیدگیهای آن وجود دارد وآیات متعدد فراوانی در سراسر قرآن کریم در دفع ولعن ونفرین ومرگ های عجیب و خارج از مرگ طبیعی برای دشمنان بیان شده است و درمقابل نیزکمک وحمایت همه جانبه خداوند برای جبهه خوبیها بصورت شفاف وملموس بیان شده است باتوجه به آنچه درموردسلام ودرودوصلوات برهمه خوبان وخوبیهادرزیارت عاشورامورداشاره گرفت درمقابل آن به همه بدان وبدیها وسردمداران کفروالحاد ونفاق نیزلعن ونفرین وخشم وغضب شده است وبه کسانیکه اساس ظلم وستم رابرخانواده رسالت وامامت نیز فراهم نمودندوامتی که انان رااز مقام امامت منع کردند،بصورت عام لعن ونفرین شده است وبراولین وآخرین ظالم نیزهمینطور وبردشمنان تمام شیعیان لعنت شده است. اینگونه میتوان نتیجه گرفت که ازاول خلقت بشرتاکنون ازظهوردین اسلام و تفکیک مسلمین ازسایر فرق ومذاهب ، همیشه ودرهمه موارد جبهه خوبیها دارای دشمنان فراوان درهمه ابعادازسوی کفارومنافقین وافراد سست ایمان بوده وخواهد بودودرهرعصری دشمنی آنهابادین اسلام وبامسلمانان وبافرستادگان واولیاء الهی وباولایت وزعامت نخبگان وکارشناسان فقهی ودربرابرمبانی اسلامی وباارزشهای دینی شکل خاص خودش راداشته وداردودرکنارراهنمائی ودعوت انان بسوی اسلام ودرعین حال باسرپیچی وعدم توجه انان به این دعوت، مورد مرگ ولعن ونفرین وخشم وغضب الهی وحتی پیامبران واولیاء الهی(ع)ومردم مومن ومسلمان قرارگرفته اندودرشرایط فعلی نیزباید این سنت حفظ وادامه یابدوبنوعی بادشمنان مبارزه نمودوخط ومرزخودی وغیرخودی ودوست ودشمن رامشخص وتبیین کردوبرای عبادت خداوندمنان موردتوجه قرارگیردواین ذکریکی ازاذکار منبعث شده از نشانه ها ومثالهاورهنمودهای قرآن کریم برای مسلمانان ودرراستای عبادت بشرمیباشد. خدایا خدایا – تاانقلاب مهدی- از نهضت خمینی.ره – محافظت بفرما ،این ذکرشامل چهارموضوع درمکمل همدیگر میباشد، موضوع اول ذکرخداوند،موضوع دوم ایمان واعتقادبه امامت وغیبت امام عصر(عج)وتاکیدبر انتظارفرج وموضوع سوم معرفی نهضت وانقلاب امام خمینی(ره)در پیش زمینه انقلاب وظهور امام عصر(عج)ودرراستای رسالت وامامت انبیاءواولیاء الهی وشکل گیری حکومت وولایت فقهی اسلام توسط حضرت امام(ره)درجمهوری اسلامی ایران ومهمترین آن درموضوع چهارم دعانیایش برای حفظ موقعیت پیش آمده درکشوریعنی استمرارحکومت ولائی ان بزرگواران درجمهوری اسلامی ایران است که مقدمه قیام وحکومت جهانی امام زمان(عج)خواهد بود، همه موارد این موارد ذکرخداوندوبرای عبادت حق تعالی ودرجهت رسیدن به اهداف الهی وعالی بشریت مبتنی بررهنمودهای دین مبین اسلام میباشد. درقرآن کریم بیش از110مرتبه کلمه ربناآمده است وبدنبال آن انبیاء وفرستادگان الهی برای همه اموردردنیاوآخرت و برای بهروزی وپیروزی اسلام ومسلمانان دعا کرده اندوازخدای مهربان درخواست لطف وکرم وعنایت نموده اندواین رمزموفقیت ورستگاری همه مقربین به حق تعالی بوده است وعموم مردم برای رسیدن به حکومت موردنظرخداوند،بایدباایمان محکم وبا وحدت دست به دعاشوندوهمگی به رشته دین خداوندچنگ بزنندوبراههای متفرق نرویدوبیاد آروید،این نعمت بزرگ خداراکه شماباهم دشمن بودیدوخدادردلهای شماالفت ومهربانی انداخت وبلطف خداوندهمه برادردینی یکدیگرشدید، درصورتیکه درپرتگاه آتش بودیدوخداشمارانجات دادوبدین مرتبه وضوح وبدین پایه کمال،خداوندآیاتش رابرای راهنمائی شمابیان میکندکه به مقام سعادت هدایت شوید(ال عمران103)وخدارابااخلاص وازروی ترس وامید بخوانید(اعراف29و56)وخدارابه اخلاص بخوانیدکه دین خالص مخصوص خداست، هرچندکافران نخواهد(مومن،غافر14)وخدای شمافرموده مرابااخلاص بخوانیدتادعای شمارامستجاب نمایم وآنان که ازدعاوعبادت من اعراض وسرکشی کنند،زودباذلت خواری دردوزخ شوند(مومن60)وخدازنده ابداست وجزاوخدائی نیست پس تنهااورابخوانیدوبه اخلاص بنده اوباشیدکه ستایش وسپاس مخصوص آفریدگار عالمیانست(مومن65)ویادآورحال یونس راهنگامی که ازمیان قوم خودغضبناک بیرون رفت وچنین پنداشت که ماهرگزاورادرمضیقه و سختی نمی افکنیم تاآنکه به ظلمات دریاوشکم ماهی درشب تارگرفتار شدوآنکاه درآن ظلمتها فریادکردکه،الها،خدائی به جزذات یکتای تونیست، تواز شریک وهرعیب وآلایش پاک ومنزهی ومن ازستمکارانم که برنفس خودستم کردم وبه حالم ترحم نماومادعای اورااجابت کردیم واوراازگرداب غم نجات دادیم واهل ایمان رااینگونه نجات میدهیم(انبیاء87و88)واگراوبه ستایش و تسبیح خدانمی پرداخت تاقیامت درشکم ماهی زیست میکرد(صافات143و14) و خدای خودراباتضرع وپنهانی وبی آنکه آوازبرکشی دردل خودودرصبح وشام یادکن وازغافلان مباش ویکدم ازخداغافل مشو(اعراف205)وهمچنین درآیه 11 سوره رعدفرموده است،برای هرچیزنگهبانانی ازپیش رو واز پشت سربرگماشته که به امرخدااورانگهبانی کنندوخداباآن همه مهربانی به خلق،حال هیچ قومی رادگرگون نخواهدکرد،تازمانیکه خودآن قوم حالشان راتغییردهندوازنیکی به بدی شتابندوهرگاه خدااراده کندکه قومی رابه بدی اعمالشان عقاب کند هیچ راه دفاعی نداشته وهیچکس راجزخداوندیاری آنکه آن بلارابرگرداند،نیست وبه هرجهت ذکرخداوندمنان باتوسل وتوکل به اووترسیم نمودن حکومت و نهضت عدل الهی مبتنی برارزشهای دینی واخلاقی واعلام وفاداری نسبت به آن ودعاکردن برای حفظ وادامه یافتن آن تاظهوردولت امام عصر(عج)از اذکارعمیق وپرازمعنای مسلمانان ازجهات عبادی وسیاسی ومبین جزئی از هویت الهی ومعنوی مسلمانان ذاکر ودعاگوی آن و درراستای عبادت خواهد بود. خامنه ای رهبر (مدظله العالی)به لطف خود نگهدار،اهمیت وجایگاه ولایت فقیه وآنچه درهمان موضوع مربوطه به آن اشاره گردید،تبیین جایگاه شرعی ولایت (مطلق)فقیه درزمان غیبت امام زمان(عج) میباشد واین مهم درزمان غیبت صغری به چهار نواب خاص ایشان وپس از آن به نواب عام آن حضرت ودرادامه زمان وبه تشخیص اکثریت این جماعت به سایرفقها وکارشناسان نخبه وخبره دینی محول شده است ونکته مهم اینکه درقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این جایگاه علاوه بر مبنای شرعی ومعنوی،شکل قانونی نیزبخودگرفته است وسعی شده درهمان چارچوب فقهی وشرعی تبیین وتعریف وشرح وظیفه گرددوبه تشخیص اکثریت خبرگان دینی وفقهی که این جماعت نیزدرقالب قانون اساسی بعنوان مجلس خبرگان تعریف وشکل گرفته وبرمبنای اصول شرعی وقانونی انجام عمل می نمایند، وبراساس شرع وقانون مسئولیت این جایگاه رابه حضرت آیت الله العظمی نایب الامام خامنه ای(مدظله العالی)بعنوان ولی فقیه ورهبرانقلاب در جمهوری اسلامی ایران واگذار نموده اند وفراتر از جایگاه ولایت فقیه ، دراین ذکر یک فرد مشتمل بر این جایگاه و بعنوان ولی فقیه ورهبر مسلمین مدنظرمیباشد وبازهم ازجهت عبادت وتقرب الی الله این فرد به جهت مسئولیت دینی که برعهده دارد مورد تائید ودعا قرار گرفته است واین ذکر مبین این مطلب است که در شرایط فعلی ایشان دارای شرایط وتوانائی لازم به منظور ادامه واستمرار حکومت دینی مبتنی بر ارزشهای اسلامی وانقلابی را برای دین اسلام ومسلمانان دارد وتمام اهداف واعمال ورفتار وی در این مسیر خلاصه وتعریف شده است وازجهات مختلف معنوی واخلاقی وفقهی وبخصوص ولائی نیز مورد توجه وحمایت مسلمانان میباشد. دین وآئین جامعه بشری اسلام است و خداوند کریم در آیه3سوره مائده به آن اشاره کرده وفرموده است ، دین شمار ا به حد کمال رساندم وبر شما نعمتم راتمام کردم وبهترین آئین،یعنی اسلام را برایتان برگزیدم ،نکته مهم دراین خصوص اینکه، ابلاغ دین اسلام درشرایطی پس از بیان واکمال احکام دینی در اصول وفروع دین وپس از ارائه رهنمودهای مختلف وکامل الهی در تمام زمینه های مورد نیاز بشر درقرآن کریم وبا سنت نبی مکرم اسلام(ص)بیان شده است ولذا این ابلاغ درپی انتخاب وانتصاب حضرت علی ابن ابیطالب(ع) به امامت ورهبری دین اسلام وبرای جامعه بشری وبخصوص برای زمان پس از اتمام رسالت پیامبراعظم اسلام(ص) مدنظر خداوند منطبق با آیه67سوره مائده بوده است که و درواقعه غدیرو درورز هیجدهم ذالحجه درسال دهم هجری اتفاق افتادومااعتقاد داریم که ازپس امام علی(ع)سایرائمه(ع)نیز به ترتیب متصدی ومامور الهی برای ادامه امامت ایشان ورسالت خداوند، درزمین بودند واین مهم فعلا با اراده خدواند در امامت امام مهدی(عج)میباشدوما به این موضوع نیزایمان داریم که روزی برای اقامه عدل وتشکیل واستمرارحکومت الهی در زمین وبرای هدایت جامعه بشری واصلاح امورعالم درهمه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، معنوی، فکری،سیاسی وحکومتی ازپس پرده غیبت ظهور وقیام خواهند کردوبابهره گیری ازقرآن وسنت ودر صراط مستقیم الهی وحول محور عبادت به تشکیل حکومت اسلامی جهانی خواهند پرداخت ودرشرایط فعلی وظیفه هرفرد مسلمان این است که در این جهت و برای رسیدن به اهداف عالیه حکومت الهی امام زمان(عج) تلاش ، عمل ودعا نمایند و همه اذکارو دعاها و تلاشهای خودرا ، دراین سمت وسو خلاصه واقدام نمایند. درقرآن کریم آمده است،که خدا نعمتی که بقومی عطاکند تغییر نمی دهد ونعمت را به عذاب مبدل نمی کند تا وقتی که آن قوم حال خود را تغییر دهند که خدا شنوا ودانا است( انفال53 ) وخدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تازمانیکه خود آن قوم حالشان راتغییر دهند وهرگاه خدا اراده کند که قومی را به بدی اعمالشان عقاب کند هیچ راه دفاعی نداشته وهیچکس راجز خدا یارای آنکه آن بلا را دفع کند ،نیست( رعد11) وهمچنین درآیه 30 سوره فصلت بیان کرده اند، آنانکه گفتندپرودگارماخدای یکتاست وبراین ایمان پایدارماندند،فرشتگان رحمت برانهانازل شوندومژده دهندکه دیگرهیچ ترسی از وقایع آینده وهیچ حزن و اندوهی ازگذشته خود نداریدوشمارابه همان بهشتی که انبیاءوعده داده بودندبشارت بادوبیچاره انسانی است که هرگاه فقر ومصیبت ورنجی برایش پیش آیددرآن حال به دعاوتوبه وانابه به درگاه خدا رودوچون نعمت وثروت به او عطاشود،خدائی راکه ازاین پیش میخواند را بکلی فراموش سازد وبرای خدای یکتا شریک وهمتاقرارداده تاخلق راازراه خداگمراه سازد،ای رسول مابه چنین کسان بگوای نگون بختان،کمتربه کفروعصیان، لذت وآسایش جوئید،که عاقبت ازاهل آتش دوزخ خواهید بود(زمر8)ولذادرهرزمانی بایدبه یادخداوندبود ودرذکر وعبادت خداوند برای حفظ نعمتهای او دعا ونیایش کرد و ولی وسرپرست دین ومردم مسلمان از نعمتهای الهی در زمان غیبت میباشد که موجت نجات جامعه بشری وهدایت مردم بسوی خداوند وبرای انجام عبادت میگردد ودراین نوع موارد خداوند منان وفرشتگان بر پیامبر اسلام سلام ودرود فرستاده اند،خدا وفرشتگانش بر روان پاک این پیغمبرصلوات و دورد میفرستند شما هم ای اهل ایمان بر اوصلوات و دوردبفرستید وبا تعظیم واجلال برویدو سلام گوئید وتسلیم فرمان اوشوید (احزاب56) آن گروهند مخصوص بدرود والطاف الهی ورحمت خاص خداوند وانها به حقیقت بسوی خدا هدایت یافته گانند(بقره157). با این اوصاف ، دعا برای رهبری کمترین وظیفه وذکر وعبادت حق تعالی برای حفظ وگسترش ارزشهای دینی در سطح جامعه وبرای مسلمانان میباشد وفراتر از جایگاه ولایت فقیه ، وجود ولی فقیه جامع الشرایط است که تبعیت ایشان وهمراهی و همکاری با وی از ارزشهای ولائی ودر راستای رهنمودهای دینی درتفسیر جهاد ودفاع با زبان وتولای دوستداران خداوند وانبیاء واولیاء و همچنین واطاعت پذیری (نواب عام) امام عصر(عج) در دین مبین اسلام میباشد وبرای حفظ وسلامت آنان باید دعا نمود وانشاءالله مورد عنایت حق تعالی قرار خواهد گرفت وموجب موفقیت وسربلندی دین اسلام وعموم مسلمانان وحق جویان درجهت رضایت خداوند وتوشه دنیا وآخرت خواهد شد . رزمندگان اسلام نصرت عطا بفرما ،دردین اسلام موضوعی داریم بعنوان جهاد وبااینکه ایجاد جنگ ودرگیری از طرف اسلام مورد حرمت قرار گرفته است ولیکن باید توجه داشت که در برابر تهاجم دشمنان باید مهیا بود ودفاع در برابر هرگونه تهاجم دشمنان واجب (کفائی) و شامل همان پرداختن به جهاد با مال وجان خویش وبرای حفظ دین مبین اسلام وهمه ارزشهای آن میباشد ومدافعین دربرابر تهاجمات همان رزمندگان اسلام میباشند وبرهمین اساس برای دعا ونیایش وهمراهی وحمایت از آنها با همین عنوان رزمندگان اسلام مورد خطاب وتعریف وتمجید قرار میگیرند. درآیه 22 سوره احزاب در مورد جهاد در مقابل همه گروههای کفار ومنافقین که با هم علیه اسلام ومسلمانان متحد شده بودند بیان شده است، ازدشمن نترسیدند و مومنان چون لشکر ونیروهای کفار را دیدند،گفتند:این همان جنگی است که خدا ورسولش از پیش وعده آنرا داده بودند ودرآیه 9سوره حجرات هدف ازجنگ رادفاع از مظلومین اعلام کرده است، واگر دوطایفه از اهل ایمان با هم به قتال ودشمنی برخیزند، البته شمامومنان بین آنها صلح برقراردارید واگر یک قوم بر دیگری ظلم کرد با آن طایفه ظالم، قتال کنید تا به فرمان خدا آیند. شاید نام وعنوان یک گروه ازمردم درسطح جامعه اهمیت وارزش اجتماعی ویا مکتبی نداشته باشد ، مهم ماهیت فکری واعتقادی وایمان آن جماعت سیاسی، فرهنگی ونظامی ومهمتر اهداف والای مکتبی آنهاست،که درراستای عبادت برای حق تعالی وبرای رسیدن به پیروزی دردنیاوسعادت در آخرت است ولذا با ذکر وبا دعا وباقلب همراه آنان بودن ، کوتاهترین مسیر برای حمایت ازرزمندگان وقرار گرفتن در جبهه دفاعی آنان ودرحقیقت ذکربرای عبادت خداوند خواهد بود. ده ها آیه درخصوص جهاد ودفاع در قرآن کریم آمده است و کمیت وکیفیت جنگ وجهاد ودفاع را کاملا مشخص کرده است ونکته مهم این است که رزمندگان وجهادگران مورد حمایت و دعا قرار گرفته اند و کفار ومنافقین وفتنه گران واهل فساد مورد لعن ونفرین قرار گرفته و تهدید به عذاب شده اند واشاره به آن آیات موجب افزایش حجم این مقاله خواهد شد ودعا ونیایش برای پیروزی رزمندگان حداقل همراهی با آنهاست وایفای حداقل نقش یک فرد مسلمان در امر جهادودفاع میباشد واین ذکر میتواند گوشه ای از عبادت برای مسلمانان درراستای توجه به رهنمودهای الهی در این خصوص را داشته باشد و دفاع از اسلام واز ارزشهای آن واز همه مسلمانان ، مربوط به حد ومرز و خطوط جغرافیائی کشور خاصی نمیباشد وحد ومرز آن درچارچوب دین مبین اسلام و در گستردگی دین اسلام وهمه ارزشها واحکام وآیات الهی آن درسطح کره زمین است وجبهه دفاع وجهاد در مقابل تمام جبهه کفر در سراسر جهان با همه توطئه ها وتهاجمات گسترده ومتنوع ومتفاوت آنها ودر همه زمینه های نظامی، فرهنگی،اجتماعی،اعتقادی،سیاسی واخلاقی ،علمی وحکومتی وجود دارد وبرعهده همه مسلمانان است که در دفاع وجهاد علیه (تهاجم همه جانبه وگسترده وعمیق)کفر ونفاق با همه خصوصیات آن نفش آفرینی کنند وشعار وذکر حمایت از رزمندگان ودرخواست سلامتی برای آنانکوچکترین وساده ترین سهم دینی واعتقادی هرمسلمانی است که در جهت نیل به اهداف عبادی به آن توجه داشته باشد. دیدار روی مهدی نصیب ما بگردان ، همه جوامع بشری وپیروان همه ادیان الهی بنوعی منتظربروزوظهورموعودی برای ایجادیک حکومت عدالت محورویک جامعه ایده آل ومبتنی بر ارزشهای مکتبی هستند ودردین مبین اسلام وبخصوص دربین شیعیان همه مردم درکنارهمه فعالیتهای مادی ومعنوی وعملکردعبادی وسیاسی خود منتظرظهوروحضورامام زمان(عج)هستندوبه اشکال مختلف منتظرآن میباشندوبرای تحقق آن دعا ونیایش می کنند ویکی از شرایط مومن بودن مردم مسلمان ،ایمان داشتن به غیب است ودرآیات اول سوره بقره آمده است،این کتاب بی هیچ شک راهنمای پرهیزکاران است،آن کسانی که به جهان غیب ایمان دارندونمازبپامی دارندوانفاق می کنندوبه عالم آخرت یقین دارند،آنان به لطف پروردگاربه راه راستندوبه حقیقت رستگاران عالمند. خداوندکریم درآیه 105سوره انبیاءفرموده اندمابعدازتورات درزبورداودنوشتیم ودرکتب انبیاء سلف وعده دادیم که البته بندگان نیکوکارمن،ملک زمین راوارث ومتصرف خواهندشدوانانکه خدارایاری میکنند،آنهائی هستندکه اگردرروی زمین به آنان اقتداروتمکین دهیم،آنهانمازبپامیدارندوزکات به مستحقان میدهند وامربه معروف ونهی ازمنکرمیکنندوازهیچکس غیرازخدا نمیترسند،چون میدانند که عاقبت کاربدست خداست(41حج)وبگوکیست که شماراازتاریکیهای بیابان وازخشکی وازدریادروقت استیصال نجات میدهد،اورابه زاری وازصمیم قلب بخوانیدکه شمارانجات دهدتاپیوسته ممنون وشکر گذاراوباشیدوبگو تنهاخداونداست که شماراازسختیهانجات میدهد(انعام63و64)وبگوای مردم اگردعاوزاری شمابدرگاه خداوندنباشدچه ارجی درپیشگاه خداونددارید،به تحقیق شماکافران آیات اوراتکذیب کردیدکه بزودی به کیفر آن می رسید(فرقان77)ای رسول ماازمومنان صدقات رادریافت دارید،تابدان صدقات نفوس آنان راپاک وپاکیزه سازی وآنهارابدعای خیریادکن که دعای تودرحق انان موجب تسلی خاطرآنهاشودوخداشنواوداناست(توبه103)وخداونددرموردایجادحکومت صالحین درزمین می فرمایند،ومااراده کردیم برآن طائفه ضعیف درآن سرزمین منت گذارده وآنهاراپیشوایان خلق قراردهیم ووارث ملک وجاه فرعونیان گردانیم(قصص5)وخدابه کسانیکه ایمان آوردونیکوکارشوندوعده فرموده درزمین خلافت دهدچنانچه امت صالح پیامبران سلف جانشین پیشینیان خودشدندو علاوه برخلافت،دین پسندیده آنان رابرهمه ادیان تمکین وتسلط عطاکردوهمه مومنان پس ازخوف واندیشه ازدشمنان ایمنی کامل دهدکه مرابه یگانگی بی هیچ شائبه شرک وریاپرستش کنندوبعدازآن هرکه کافرشودبه حقیقت همان فاسقان تبهکارند(نور55)وموسی به قوم خود گفت ازخدایاری خواهیدوصبر کنیدکه زمین ملک خداست واوبه هرکس ازبندگان بخواهدواگذاردوحسن عاقبت وفیروزی مخصوص اهل تقوی است(اعراف128)وذکرگفتن ودعاکردن همان ارتباط باخدای خویش به دل وبه زبان است که روح عبودیت ومغزبندگی درآن است ودرحدیث آمده خداوندبه حضرت موسی(ع)وحی نمودمرابه زبانی بخوان که مرابدان معصیت نکرده باشی،موسی عرض کرد،چگونه مراچنین میسرشود،فرمودبه زبان دیگری بخوان،ازیکی ازبرادران دینی ات بخواه که ترادعاکند(بحارلانوارجلد93ص342)،بهرحال ایمان به غیب وبه وجود امام زمان(عج)ازاعتقادات دینی است وظهوروتشکیل حکومت وولایت اوبرهمه جهان با رهنمودهای دینی ومنطبق باارزشهای حکومتی وسیاسی اسلام وازوعده های خداونددرقرآن کریم است ویکی ازراههای تحقق وعده های الهی،ایمان آوردن واقعی به آن وانجام تکالیف الهی است،ای ایمان آورندگان ،براستی ومنطبق باآنچه خداوند رهنمودداده اند،ایمان بیاورید،رازونیازونیایش یکی ازمحورهای توجه الهی بربندگان است که دراین ذکرعلاوه برتائید ایمان برغیب،باامامت امام عصر(عج)بیعت واعلام وفاداری میشودو جهت سلامتی وظهور آن عزیزبزرگواربدرگاه الهی دعاونیایش میگرددودیداروی باعلاقه خدمتگزاری دررکاب ایشان ازآرزوهای دینرینه همه مسلمانان میباشد واین ذکر ازدعاهای برتر مومنین درتکبیرمیباشد. امر به معروف ونهی از منکر، امر به معروف ونهی از منکر دواصل مهم در فروع دین مسلمانان است وباروشهای مختلف مورد رهنمود قرآن کریم قرار گرفته است ومسلما یکی از راهها وروشهای امربه معروف ونهی ازمنکرشعارتکبیر وبیان ذکر ودعا ونیایش واعلام حمایت ووفاداری وهمراهی با همه خوبیها وباهمه ارزشهای دینی و نوعی برائت وانکار ولعن ونفرین علیه همه بدیها وشیطان وشیطان صفتها خواهد بود. در آیه 71سوره توبه آمده است،مردان وزنان مومن برخی دوستدار بعض دیگرند که یکدیگر را امر بکارهای نیکو وخصال وپسندیده واز کارهای زشت ومنکر باز دارند وهمواره نماز بپا می دارند وزکات مال خویش میپردازند وپیوسته ازفرمان خداوند ورسولش پیروی میکنند، انان گروهی هستند که خداوند مشمول رحمت خویش گرداندشان،البته خداوند عزتمند وحکیم است ودرآیه 41 سوره حج بیان شده است،آنهائی در زمین به آنان اقتدار وتمکین دهیم، نماز بپا می دارند وزکات به مستحقان می دهند وامر به معروف ونهی از منکر می کنند وعاقبت امور به دست خداست وحضرت لقمان به فرزندش فرمورد،ای فرزند عزیزم نماز بپادار وامربه معروف ونهی از منکر کن ودر این کار از مردم نادان ،هرگونه آزار بینی صبر پیشه کن،این صبروتحمل درتربیت وهدایت خلق نشانه ای از عزم ثابت در امور عالم است(لقمان17)وبایداز شما مسلمانان برخی خلق را بخیر وصلاح دعوت کنند و مردم را به نیکو کاری امرواز بدکاری نهی کنند واینان که به حقیقت واسطه هدایت خلق هستند در دو عالم در حال فیروز بختی ورستگاری خواهند بود(آل عمران104)وخداوند میفرماید، شمانیکوترین امتی هستید که برامربه معروف ونهی ازمنکرقیام کردید ومردم را به نیکوکاری وادارواز بدکاری بازمی دارید وایمان بخدا دارید واگر اهل کتاب همه ایمان می آوردند بر آنان درعالم چیزی بهتر از آن نبود،ولیکن برخی از آنان با ایمان وبیشترشان فاسق وبدکارند( ال عمران110)وهمانا درمیان هرامتی پیغمبری فرستادیم تا به خلق ابلاغ کنند که خدای یکتارابپرستیدوازبتان وفرعونیان دوری کنید،پس بعضی ازمردم راخدا هدایت کردوبعضی دیگردرگمراهی وضلالت باقی ماندندواکنون شما عاقلان در روی زمین گردش کنید تا بنگرید عاقبت آنانکه انبیاء را تکذیب کردند،بکجارسید(نحل 36). حضرت علی (ع) درحکمت 375 نهج البلاغه فرمودند اول چیزی که از جهاد از شما گرفته میشود جهاد با دست سپس با زبان آن گاه به قلب است آنکه معروف را نشناخت ومنکر را انکار نکرد واژگون میشود ونیکی هایش نابود وبدیهایش آشکار میگردد وفرمودند حق سنگین وگوارا وباطل سبک وهلاکت بار است وخداوندکریم درسوره والعصرمیفرماید، قسم به زمان(عصر)که همه مردم در خسران وزیانکاری هستند الا مردمی که ایمان آورده وعمل صالح انجام داده و دیگران را توصیه به صبر وبه حق می نمایند وهمچنین درآیه 108سوره انعام بیان نمودند، ما عمل هر قومی را در نظرشان زینت داده ایم ،پس بازگشت آنهابه سوی خداست وخدا انان را بکردارشان آگاه می گرداندولذادر غالب امر به معروف ونهی از منکر اولا باید معرف ارزشهای دینی ومنکر پلیدیها وزشتیها بود ودوما بایددرتبلیع وترویج وگسترش سفارشات ومعروفات دینی تلاش نمودودریک مورد امر به معروف ونهی ازمنکر به این اذکار وعبادت الهی ازاین مسیرپرداخت ودر هرمکانی متناسب با همان شرایط بااحیاء معروفات شخصی واجتماعی در توسعه وگسترش آن فعالیت نمود ودر مقابل با نفی ومردود نمودن منکرات فردی واجتماعی مخالفین ، جهت محصور ومحدود کردن ومحو ونابودی آنها نیز اقدام مناسب گفتاری، عملی ورفتاری بعمل آورد ویکی از شکلهای مناسب آن درشرایط فعلی ذکر عبادی وسیاسی تکبیر است. تولی وتبری ،درفروع دین دواصل مهم دیگروجودداردوبایددرزمره اعمال وافعال مسلمانان است وبابررسی هویت شعارهای ذکر تکبیرمتوجه این مهم خواهیم شد که دست مایه شعار وذکر تکبیر واکثر عبارتها وعناوین آن در حول همین دو محور از فروع دین یعنی تولی(دوستی بادوستداران خداوند ودوست بودن باخداوند) وتبری(یعنی دشمنی ودوری با دشمنان خداوند وبادشمنان اسلام ومومنین) خلاصه وتعریف وتبیین شده است،ای اهل ایمان ازبسیار پندارها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخی ظن وپندارها معصیت است ونیز هرگز از حال درونی هم تجسس مکنید وغیبت یکدیگر روا مدارید آیا شما دوست میدارید گوشت برادر مرده خود را بخورید،البته کراهت و نفرت دارید واز خدا بترسید که خدابسیار توبه پذیر ومهربان است(حجرات12)وآن گروه که کافران را دوست گرفتند ومومنان راترک گفتند،آیا نزد کافران عزت میطلبند؟خطا میروند،که عزت همه نزد خداست(نساء139)ونباید اهل ایمان مومنان را واگذاشته واز کافران دوست بگیرند وهرکه چنین کند رابطه او با خدا مقطوع است،مگربرای در حذرماندن ازشرآنها،تقیه کندوخداشمارااز عقاب خود میترساند وبدانید که بازگشت همه بسوی خداست(آل عمران28)وآن گروه که کافران رادوست گرفتند ومومنان راترک کردند، آیا نزد کافران عزت می طلبند ، عزت همه در دست خداست،افرادی که وقتی آیات الهی را می شنوند، بدان کافر شده وآنرا به استهزاء میگیرند،اگرمومنان با آنها مجالست نمایند به حقیقت مانند آن منافقان هستند وخدامنافقان راباکافران جمع ودرجهنم خواهد کرد،مگر انکه توبه نموده وتباه کاری خود رااصلاح نموده وبدین خداگرویده وبه کتاب حق متوسل شدند ودین خود را خالص گردانیدند پس این گروه درصف مومنان باشند و بزودی خدا به مومنان اجروثواب بزرگ عطاخواهد فرمود(نساء139و140و146)وهمینطورخداونددرآیه144سوره نساء بیان فرمودند،ای اهل ایمان مبادا کافران را بدوستی گرفته ومومنان رارهاکنید،آیا می خواهید،خدارا بر عقاب کفروعصیان خود حجتی آشکارگردانیدوهمچنین درآیات اول سوره ممتحنه آمده است ، ای کسانیکه بخدا ایمان آورده اید هرگز نباید کافران راکه دشمن من وشمایند یاران خود گرفته وطرح دوستی با آنها درافکنید،درصورتی که آنان به کتابی که برای شمافرستاده شد(یعنی به قرآن)حق سخت کافرشدندورسول خداوشما مومنان را به جرم ایمان به خدا ازوطن خود آواره کردند، پس نباید اگر شما برای جهاد در راه من وطلب رضایت وخشنودی من بیرون آمده اید، پنهانی با انان دوستی کنید ومن به اعمال نهان واعمال آشکار شماداناترم وهرکه از شما چنین کند سخت به راه ضلالت شتافته است ودرآیه 51 سوره مائده بیان شده است،ای اهل ایمان یهود ونصاری را بدوستی نگیرید،آنها بعضی دوستدار بعض دیگرند وهر که از شما مومنان با انها دوستی کند به حقیقت از آنها خواهد بودوخداوند ستمکاران را هدایت نخواهد کرد، به حقیقت مومنان همه برادریکدیگرند،پس همیشه بین برادران خودصلح دهید وخداترس وپرهیزکار باشیدکه مورد لطف ورحمت الهی قرار گیرید(حجرات10)ودوستی بادوستان خداواجب وپیوستگی به آنهاواجب وبیزاری ازدشمنانشان واجب وبیزاری ازدشمنانشان واجب است(بحارالانوارج27ص52)وچندین آیه ورهنمود دیگر که در آیات الهی قرآن کریم به آن پرداخته شده است. بابررسی ساده واولیه با همین چند آیه درغالب محور قرارگرفتن حضرت حق در دوستی ها ودرتشخیص دشمنی ها ومقایسه این فرائض دینی(تولی وتبری) ذکرتکبیروشعارهای آن به این واقعیت پی خواهیم بردکه،ذکرتکبیرکاربرد احیاگری وعمل نمودن به این دو فریضه از جهت رفتاروگفتارراخواهد داشت ودر این راستا بازهم انسان تاحدودی به عبادت که انگیزه اولیه آفرینش بشر توسط خداوند میباشد، گام موثری برداشته خواهد شد. نتیجه گیری، انسان بااراده حق تعالی آفریده شده است ووظیفه اودربرابرخداوندانجام عبادت برای برخورداری از نعمات الهی دردنیاوآخرت میباشدودرآیه112سوره بقره بیان شده است،آری کسیکه ازهرجهت تسلیم حکم خداگردیدونیکوکارگشت اجرش نزدخداست واوراهیچ خوف واندیشه وحزن واندوهی دردنیاواخرت نخواهددیدولیکن اکثرمردم ایمان نمی آورند(هود17)وخدابه انانکه ایمان آورده وکارنیکوکردندوعده آمرزش واجرعظیم داده است(مائده9)ومومنان حقیقی آنان هستند که چون ذکری ازخداشودازعظمت وجلال خدادلهاشان ترسان ولرزان شودوچون آیات خدارابرآنهاتلاوت کنندبرمقام ایمانشان بیفزایندوبخدای خوددرهرکارتوکل کنند(انفال2)وخدا دعای انانکه ایمان آورده ونیکوکارشوندرامستجاب میگرداندوازفضل وکرم خودبرثواب آنهامیافزاید،امابرای کافران عذابی سخت خواهدبود(شورا26)وآنان که چون به حادثه سخت وناگواری دچارشوندصبوری پیش گرفته وگویند،مابفرمان خداآمده ایم وبازبسوی اورجوع خواهیم کرد،آن گروهند مخصوص درود والطاف الهی ورحمت خاص خداوندوآنهابه حقیقت بسوی خداهدایت یافتگانند(بقره156و157)والا ای عاقلان بدانیدکه خداست که زمین راپس ازمرگ وخزان زنده میگرداندوآیات وادله قدرت خودرابرای شما بیان کرده تامگرفکروعقل بکاربندید(حدید17)وآنان که ایمان آوردندوازوطن هجرت گزیدندودرراه خدابه مال وجانشان جهادکردند،آنهارانزدخدامقام بلندی است وآنان بخصوص رستگاران وسعادتمندان دو عالمند(توبه 20) وبرخی ازمردمان فاسد فتنه انگیزکه گفتار وسخنان لغووباطل رامانند قصه های دورغ وافسانه های شهوت انگیز مفسداخلاق وسرودمطرب بهروسیله تهیه میکندتاخلق رابه جهالت ازراه خداوازآموختن علوم ومعارف قرآن گمراه سازدوقرآن رابه تمسخرواستهزاءمیگیرند،این مردمان فاسدکافر به عذاب باخواری وذلت گرفتارشوند(لقمان7)و(حضرت)محمد(ص)فرستاده خداست ویاران وهمراهانش برکافران بسیار قوی دل وسخت وبایکدیگربسیارمشفق ومهربانند،آنان رادرحال رکوع وسجودنمازبسیاربنگری که فضل ورحمت خداوخشنودی اورابه دعامیطلبندوبررخسارشان ازاثرسجده نشانه نورانیت پدیدار است، همچنین اصحاب حضرت محمد(ص)از ضعف به قوت رسندتاکافران عالم راازقدرت وقوت خود به خشم آرند،خداوعده فرموده که هرکس ازآنها ثابت ایمان ونیکوکارشود،گناهانش ببخشدواجرعظیم عطاکند(حجرات29)وامروزبه حضرت پروردگارت بازآی که توخشنود به نعمتهای ابدی اوواوراضی از اعمال نیک توست،بازآی ودر صف بندگان خاص من درآی وبا خشنودی در بهشت رضوان من داخل شو(فجر27)وچه اشخاصی به درگاه خداانابه وتضرع میکنند،آنها که به خدا ایمان آورده ودلهاشان به یادخداآرام میگیردوای مردم آگاه شوید که تنهایادخداآرام بخش دلهاست(رعد28)وای کسانیکه به زیان ایمان آورده اید،به حقیقت وازدل هم به خداورسولش وکتابی که به پیامبرخودفرستاد،ایمان آورید وبه کتابی که پیش ازاین فرستاده شده بود، نیز ایمان بیاورید(نساء136)وباهمین چند آیه وبررسی شعارها واذکار موجود درتکبیر به این نتیجه خواهیم رسید که این ذکر وآنچه در جامعه امروزی در آن بیان میگردد ، صرف شعار صنفی ومربوط به انقلاب وحکومت جمهوری اسلامی نمیباشد وکلمه به کلمه آن ذکر وعبادت خداوند است ورد پای آن در لابلای آیات الهی در قرآن کریم وجود دارد و تمام مثالها ورهنمودهای قرآن کریم برای همه مسلمانان وبرای تمام زمانها میباشد وانانکه قرآن کریم را مربوط به گذشتگان میدانند ، درآیه 13 سوره قلم مورد سرزنش الهی قرار گرفته اند ولذا باید تکبیر با قدرت وهمت مضاعف مورد توجه و بینش وبصیرت همه مردم مسلمان قرار گیرد وبا بیان وگفتار رسا، محکم ومطمئن ودر همه اجتماعات عمومی دینی وفرهنگی، اجتماعی وسیاسی مسلمانان وبخصوص در پی جماعت مردم در نمازهای یومیه ودر مساجد ومصلی ها به آن پرداخته شود وعلاوه بر بهره گیری از ثواب ونتیجه ذکر الهی در تشخیص جبهه وجایگاه خودی از غیر آن وتقویت وتحکیم مواضع حزب الله وتقویت وگسترش آن در ابعاد مختلف فرائض دینی اقدام نمود ودرمقابل فرصت فعالیت رااز کفار ومنافقین سلب نموده وآنان را مورد لعن ونفرین ومحدودیت قرار داد، سلام وتحیت برشما باد که درطاعت وعبادت خدا صبر پیشه کردید تاعاقبت ، نیکومنزلگاهی یافتید(رعد24) ذکر تکبیر وهرآن چیزی که بتواند از جهت گفتار ورفتار در تقویت جبهه حق موثر باشد فریضه وذکر الهی است وادای تکلیف فرد مسلمان دربرابر احکام وارزشها ورهنمودهای دینی واصول امر به معروف ونهی از منکر وتولی وتبری را تبیین خواهد کرد وگام موثری درجهت عبادت خداوند خواهد بود. تکبیر شعار نیست ، تکبیر ذکر وعبادت خداوند است. نکته آخر انقلاب اسلامی وشعارهای انقلاب اسلامی نیز برگرفته شده از همان مبانی اعتقادی وایدئولوژی اسلامی ناب محمدی (ص)است و زنده نگه داشتن و ترویج آن ، احیاء وترویج فرهنگ اسلام وفرهنگی انقلاب اسلامی است. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته حسن مومنی