نکاتی درباره برنامه های مناسبتی رسانه ملی
تکرار برنامه های تکراری سیما متاسفانه در روند پخش این برنامه ها سبب شده است که مردم رضایت کامل را از پخش این برنامه ها نداشته باشند.
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، این روزها با شروع ایام سوگواری سید و سالار شهیدان رسانه ملی هم به مانند هر ساله شروع به پخش برنامههای مناسبتی کرده است. حال و هوای تلویزیون محرمی شده است، اما در آنچه مانند سالهای قبل دیده میشود برنامههای تکراری است که از آرشیو در آمده و دوباره در فضای سوگواری سید و سالار شهیدان روی آنتن قرار گرفته است.
برنامههای تکراری سیما درباره سوگواری امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان اگرچه جزو برنامههای رده الف؛ و بالای تولیدی از سوی این شبکه است، اما متاسفانه تکرار در روند پخش این برنامهها سبب شده است که مردم رضایت کامل را از پخش این برنامهها نداشته باشند.
هر ساله شاهد پخش سریال «مختارنامه» از رسانه ملی هستیم. همچنین سریال «شب دهم» نیز سریالی است که در حال پخش از یکی دیگر از شبکههای رسانه ملی است. این موضوع این سئوال را برای مخاطب رسانه ملی بوجود میآورد که آیا این رسانه آنطور که باید به ساخت فیلمها و سریالهای مناسبتی اهتمام نمیورزد یا اینکه قدرت ساخت این برنامهها را ندارد که هر سال همان برنامهها از سوی صداوسیما جلوی دیدگان قرار میگیرد؟
دست خالی تلویزیون در پخش برنامههای فرهنگ عاشورا و عدم برنامه سازی یک طرف، کلیشه سازی با پخش مکرر برنامههای تکراری بحث دیگری است. علت قصور هر ساله چیست؟ این درحالی است که رسانه ملی با توجه به اینکه ماه محرم یک مناسبت سالانه است بایستی برنامه ریزی لازم برای این موضوع را انجام داده و با توجه به اینکه مردم نیز شور و حال عاشورایی خاصی در این ماه دارند قطعا دلها آماده پذیرش این برنامه هاست و قطعا این موضوع امتیاز ویژهای برای برنامه سازان است تا برنامه هایشان بیشتر از سوی مخاطبان دیده شود.
از سوی دیگر باید گفت که باتوجه به متون مختلف درباره عاشورا و وقایعی که پیرامون این حادثه عظیم بوجود آمده است، دست تلویزیون برای ساخت و ساز این برنامهها بسیار باز و گشاده است. اما متاسفانه وقتی رسانه ملی به پخش مجدد برنامههای تکراری میپردازد ناخودآگاه این پیام منفی را به مخاطب میرساند که واقعه عاشورا را در همین حد خلاصه میکند.
این درحالی است که مخاطبانی که با کتاب و متون ادبی و تاریخی آشنا هستند میدانند که نهضت عاشورا دریای عظیمی از معانی متعالی انسانی و الهی است. از این رو در این جهت بازهم رسانه ملی است که در موضع منفعل و منفی قرار میگیرد.
همچنین در این نوع برنامه سازیها قطعا اگرچه برخی از برنامهها و مجموعههای تلویزیونی مانند سریال «مختارنامه» با هزینه بالایی تولید شده است، اما در این جهت با ابتکار عمل و بکار بستن خلاقیت هم رسانه ملی میتواند از سوی عاشقان حسینی بودجه و اسپانسرهای این برنامه را تهیه کند و هم میتواند برنامههای ارزنده و در خورد توجهی بسازد.
به همین جهت تهیه کنندگان برنامههای تلویزیونی برای واقعه عاشورا از یک طرف باید عاشق و دلسوخته خط امامت و ولایت باشند باید از سوی دیگر سواد لازم در این جهت را داشته باشند که به نظر میرسد عاشقان این عرصه قطعا برای کندوکاو حادثه و رسیدن به سرچشمه زلال معنویت بیشتر درباره واقعه عاشورا و حال ربانی امام حسین و یاران باوفایشان مطالعه و غور کرده اند.
آنچه امروز از رسانه ملی دیده میشود به نوعی تا حدودی کار کنداکتوری و پر کردن جدول پخش برنامه هاست که در این حوزه با توجه به وسعت شبکههای تلویزیونی با تکرار مکررات روبرو میشود. این درحالی است که مسئولان رسانه ملی میتوانند با ابتکار عمل و استفاده از ظرفیتهای مختلف تولیدی در سراسر کشور استفاده کنند و در حوزههای مختلف حتی در حوزه جهانی این موضوع را پیش ببرند. هرچند که در این میان نباید از جانب انصاف خارج شد و کارهای دلی و عاشقانهای که در این حوزه از سوی رسانه ملی ساخته و پخش میشوند و شور و حال دیگری در دلهای عاشقان اباعبدالله ایجاد میکنند غافل شد منتها موضوع مطرح در این مطلب این است که این رسانه اهتمام بیشتری برای برنامههای تولیدی در عرصه نهضت عاشورا تولید کند و حتی الامکان از پخش برنامههای تکراری خودداری کند.
طنین یاس - امیر حمزه نژاد
برنامههای تکراری سیما درباره سوگواری امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان اگرچه جزو برنامههای رده الف؛ و بالای تولیدی از سوی این شبکه است، اما متاسفانه تکرار در روند پخش این برنامهها سبب شده است که مردم رضایت کامل را از پخش این برنامهها نداشته باشند.
هر ساله شاهد پخش سریال «مختارنامه» از رسانه ملی هستیم. همچنین سریال «شب دهم» نیز سریالی است که در حال پخش از یکی دیگر از شبکههای رسانه ملی است. این موضوع این سئوال را برای مخاطب رسانه ملی بوجود میآورد که آیا این رسانه آنطور که باید به ساخت فیلمها و سریالهای مناسبتی اهتمام نمیورزد یا اینکه قدرت ساخت این برنامهها را ندارد که هر سال همان برنامهها از سوی صداوسیما جلوی دیدگان قرار میگیرد؟
دست خالی تلویزیون در پخش برنامههای فرهنگ عاشورا و عدم برنامه سازی یک طرف، کلیشه سازی با پخش مکرر برنامههای تکراری بحث دیگری است. علت قصور هر ساله چیست؟ این درحالی است که رسانه ملی با توجه به اینکه ماه محرم یک مناسبت سالانه است بایستی برنامه ریزی لازم برای این موضوع را انجام داده و با توجه به اینکه مردم نیز شور و حال عاشورایی خاصی در این ماه دارند قطعا دلها آماده پذیرش این برنامه هاست و قطعا این موضوع امتیاز ویژهای برای برنامه سازان است تا برنامه هایشان بیشتر از سوی مخاطبان دیده شود.
از سوی دیگر باید گفت که باتوجه به متون مختلف درباره عاشورا و وقایعی که پیرامون این حادثه عظیم بوجود آمده است، دست تلویزیون برای ساخت و ساز این برنامهها بسیار باز و گشاده است. اما متاسفانه وقتی رسانه ملی به پخش مجدد برنامههای تکراری میپردازد ناخودآگاه این پیام منفی را به مخاطب میرساند که واقعه عاشورا را در همین حد خلاصه میکند.
این درحالی است که مخاطبانی که با کتاب و متون ادبی و تاریخی آشنا هستند میدانند که نهضت عاشورا دریای عظیمی از معانی متعالی انسانی و الهی است. از این رو در این جهت بازهم رسانه ملی است که در موضع منفعل و منفی قرار میگیرد.
همچنین در این نوع برنامه سازیها قطعا اگرچه برخی از برنامهها و مجموعههای تلویزیونی مانند سریال «مختارنامه» با هزینه بالایی تولید شده است، اما در این جهت با ابتکار عمل و بکار بستن خلاقیت هم رسانه ملی میتواند از سوی عاشقان حسینی بودجه و اسپانسرهای این برنامه را تهیه کند و هم میتواند برنامههای ارزنده و در خورد توجهی بسازد.
به همین جهت تهیه کنندگان برنامههای تلویزیونی برای واقعه عاشورا از یک طرف باید عاشق و دلسوخته خط امامت و ولایت باشند باید از سوی دیگر سواد لازم در این جهت را داشته باشند که به نظر میرسد عاشقان این عرصه قطعا برای کندوکاو حادثه و رسیدن به سرچشمه زلال معنویت بیشتر درباره واقعه عاشورا و حال ربانی امام حسین و یاران باوفایشان مطالعه و غور کرده اند.
آنچه امروز از رسانه ملی دیده میشود به نوعی تا حدودی کار کنداکتوری و پر کردن جدول پخش برنامه هاست که در این حوزه با توجه به وسعت شبکههای تلویزیونی با تکرار مکررات روبرو میشود. این درحالی است که مسئولان رسانه ملی میتوانند با ابتکار عمل و استفاده از ظرفیتهای مختلف تولیدی در سراسر کشور استفاده کنند و در حوزههای مختلف حتی در حوزه جهانی این موضوع را پیش ببرند. هرچند که در این میان نباید از جانب انصاف خارج شد و کارهای دلی و عاشقانهای که در این حوزه از سوی رسانه ملی ساخته و پخش میشوند و شور و حال دیگری در دلهای عاشقان اباعبدالله ایجاد میکنند غافل شد منتها موضوع مطرح در این مطلب این است که این رسانه اهتمام بیشتری برای برنامههای تولیدی در عرصه نهضت عاشورا تولید کند و حتی الامکان از پخش برنامههای تکراری خودداری کند.
طنین یاس - امیر حمزه نژاد
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار