سفارش خاص امام زمان«عج» به شیعیان در مورد خواندن زیارت عاشورا
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، زیارت در واقع یک اعلام آمادگی برای انجام سه وظیفه است که عبارتند از معرفت، محبت و اطاعت از معصوم و اگر دقت شود، مشاهده می گردد که تمام زیارت های موجود در میان شیعیان، این سه عنصر اساسی را دارا هستند، بدین ترتیب برای کسب معرفت بیشتر، نیازمند ابراز محبت بیشتر و در کنار آن ها اعلام آمادگی برای اطاعات و پیروی بیشتر هستیم.
می توان گفت که زیارت عاشورا به جهت برخورداری از محبت به اهل بیت«علیهم السلام» و دوست داران آن ها و نیز اظهار برائت از دشمنان آن ها و لعن آنان، از بین زیارات موجود، بسیار پر رنگ تر و محکم تر بیان شده است.
زیارت عاشورا یک حدیث قدسی است
تعریف حدیث قدسی روشن است. یعنی حدیثی که قرآن نیست، ولی کلام خداست و قرآن هم نیست. احادیث قدسی را عده ای از علماء جمع آوری کرده اند، مانند مرحوم حر عاملی که یک کتاب در مورد احادیث قدسی دارد. زیارت عاشورا هم به عبارتی حدیث قدسی است و اسناد مختلفی در مورد حدیث قدسی بودن این زیارت وجود دارد که یکی از مهمترین اسناد، روایت شنیدن این زیارت از سوی صفوان ست. صفوان که از یاران امام باقر«علیه السلام» و امام صادق«علیه السلام» است، می گوید: «من روز عاشورا در خدمت امام باقر«علیه السلام» بودم که این زیارت را قرائت فرمودند.» همچنین می گوید که امام صادق«علیه السلام» پس از زیارت امیرالمومنین«علیه السلام» به طرف کربلا اشاره کردند و این زیارت را قرائت کردند. اما در واقع این زیارت از ناحیه خود خداوند متعال نازل شده و از احادیث قدسی است. از امام صادق«علیه السلام» نقل شده است: آن حضرت از پدر بزرگوارش و ایشان از اجداد طاهرینش و آنان از پیامبر اکرم«صل الله علیه و آله و سلم» و آن حضرت از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال نقل می کنند که حضرت احدیت به ذات مقدس خود قسم خورده که هر کسی امام حسین«علیه السلام» را با این زیارت، از دور یا نزدیک زیارت کند، زیارت او را می پذیرم، خواهش و حاجت او را بر آورده می کنم، فوز بهشت و آزادی از جهنم را به او عطا می کنم و شفاعت او را در حق هر کسی که بخواهد، قبول می کنم.»
وجه تسمیه این زیارت به زیارت عاشورا
وجه تسمیه این زیارت به زیارت عاشورا، به جهت ورودش در همان روز دهم محرم که روز عاشورا می باشد، است و به خواندن آن در روز عاشورا توصیه شده است اما علما تصریح فرموده اند که اگر در غیر روز عاشورا خوانده شود، اشکالی ندارد. از سوی دیگر خواندن زیارت عاشورای معروفه، بسیار مورد تأکید بوده و علما و متدنین از قدیم الایام بر خواندن آن و ذکر آثار و برکات آن اهتمام داشتند.
در کتاب مفاتیح الجنان و قبل از متن زیارت عاشورا، در مورد ثواب خواندن زیارت عاشورا در حدیثی از امام باقر آمده است و می فرمایند که خداوند در قبال خواندن این دعا که به تحقیق ملائکه آن را می خوانند، برای تو صد هزار هزار درجه مینویسد و مثل کسی خواهی بود که با امام حسین «علیه السلام» شهید شده باشد و نیز ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و هر که زیارت کرده امام حسین «علیه السلام» را از روزی که شهید شده است.
در مورد مداومت بر خواندن زیارت عاشورا در کتاب مفاتیح الجنان، قبل از زیارت جامعه کبیره و بعد از دعای علقمه، سفارش امام زمان«عج الله تعالی فرجه الشریف» به سید رشتی اینگونه بیان شده است: «شما چرا زیارت عاشورا را نمیخوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا»!
اما آثار قرائت زیارت عاشورا همانطور که گفته شد مورد توجه خاص علما بوده و هست و روایات مختلفی در این خصوص بیان شده، از جمله اینکه نقل گردیده است مرحوم قاضی«رحمه الله علیهم» که استاد آیت الله بهجت و علامه طباطبایی «رحمه الله علیهم» بودند، در زمان حیات خود مداومت بر خواندن زیارت عاشورا داشتند و می فرمودند: «هر چه دارم از سید الشهداء«علیه السلام» و قرآن دارم»، پس از رحلتش، فردی او را در خواب دید و سوال کرد: «چه عملی در آنجا مهمتر است؟»، فرمود: «زیارت عاشورا، و من پشیمانم که چرا روزی یک بار زیارت عاشورا را قرائت کردم و دوبار نخواندم!».
طنین یاس - بشری یثربی