همگامی هیئت‌های مذهبی با تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا

محرم امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا پخش نذری‌ها با فرهنگ سازی‌های انجام شده به شیوه‌های جدیدی انجام می‌شود و تلاش بر این است که اغلب نذری‌ها در قالب جیره خشک در بین نیازمندان توزیع شود.
کد خبر: ۹۲۶۹۸۵۲
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
ابراهیم قادری معاون بهداشتی علوم پزشکی استان کردستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، با اشاره به نظارت بهداشت بر نحوه پخت غذای نذری در محرم امسال گفت: پخت و توزیع غذای نذری در منازل باید با رعایت اصول عوامل بهداشت انجام شود.

قادری ادامه داد: تجمعات در عزاداری عامل مهمی در انتشار ویروس کرونا است از این رو هیئات مذهبی در ماه محرم براساس تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل کنند.

وی یکی دیگر از عوامل انتشار ویروس کرونا را پخت و توزیع غذای نذری در منازل خواند و گفت: در ماه محرم بسیاری از مردم در منازل خود اقدام به پخت و توزیع غذای نذری می‌کنند که باید مورد توجه عزاداران باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: بر اساس دستورالعمل توزیع جیره خشک است، یعنی مواد غذایی خشک در بین مردم توزیع و هیات‌ها نذری را به در خانه مردم ببرند.

قادری با توجه به اینکه از نظر شرعی نذر باید ادا شود عنوان نمود: هیات‌ها، تکایا و حسینه‌ها می‌توانند با هماهنگی مرکز بهداشت محل و تایید کارشناس بهداشت محل اقدام به پخت نذری کنند و ناظران سلامت در این ایام نظارت مستمر داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه پخت و توزیع غذای نذری در رستوران‌ها قابل رصد است، ادامه داد: با توجه به شرایط موجود توصیه‌ای برای پخت غذای نذری در منزل نداریم، ولی در صورت انجام این کار باید زیر نظر بهداشت انجام شود.

وی گفت: معمولاً غذا‌های نذری در ظروف یکبار مصرف ریخته می‌شوند و در بسیاری از موارد، حرارت و چربی غذا، باعث تشدید پدیده میگریشن (مهاجرت مواد از ماده پلاستیکی به مواد غذایی) می‌شود؛ بنابراین بهتر است بعد از تهیه غذا، بلافاصله آن را در ظروف غیرپلاستیکی بریزند.

قادری گفت: کسانی که بعد از گرفتن نذری آن را به منزل می‌برند، بهتر است آن را در همان وعده مصرف و از گرم و خنک کردن‌های مکرر آن پرهیز کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عنوان نمود: کسانی که مسئول تهیه، طبخ و توزیع غذای نذری هستند، باید از لحاظ سلامت و بهداشت در شرایط مطلوبی باشند و تجهیزات پخت‌وپز باید استاندارد باشد و با رعایت اصول بهداشتی مورد استفاده و در بین مردم تسیم شود.

قادری درباره پسماند‌های تولید شده نذورات در این ایام گفت: پسماند‌های تولید شده باید به شکل بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شوند و ضروری است در کنار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود.

وی افزود: بهتر است تا حد امکان از نوشیدنی‌های پک شده برای نذورات استفاده شود و در صورت تهیه نوشیدنی‌های باز از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: برای خنک کردن نوشیدنی باید از یخ‌های بسته بندی بهداشتی استفاده شود، زیرا یخ‌های قالبی فاقد شرایط بهداشتی هستند.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات
آخرین اخبار