امروز مصادف با دهم محرم الحرام و روز عاشورا، استان ایلام با نوای یا حسین، یا حسین(ع) در هر خانه و محله و مسجدی معطر به ذکر سید و سالار شهیدان بود.
کد خبر: ۹۲۷۰۹۵۶
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از خبرگزاری ایرنا، امروز همزمان با عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش، مردم ولایتمدار ایلام به عزاداری و سینه زنی پرداختند تا در هر مکانی عشق و ارادت خویش را به خاندان اهل بیت نمایان کنند.

عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در دروازه عتبات عالیات، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک با شرکت در آیین های عزداری، عشق خود را به امام حسین (ع) نشان دادند.

این روزها در حالی که تب و تاب کرونا هر روز شمار زیادی از مردم را مبتلا می کند اما عشق و ارادت به ابا عبدالله الحسین(ع) آنچنان همه را شیفته خویش نموده که هر جا بساط روضه و سینه زنی و نوحه خوانی برپا باشد، با رعایت اصول و موازین بهداشتی، عزاداری امام شیعیان را به جا آورده و شور و شعور حسینی را که در وجودشان نهادینه شده، نشان دهند.

اینجا شاهراه عبور زائران عتبات عالیات در اربعین و سایر روزهای سال است و معطر به عطر سلام، صلوات و امسال به واسطه کرونا هرچند دیگر از آن شلوغی و ازدحام جمعیتی که مشتاقانه راهی کربلا بودند، خبری نیست اما در درون قلب این همه عاشقی که به ادای احترام به مولا و آقایشان رخت سیاه یر تن کرده اند، ارادت و مشتاقی برای حضور و عرض ادب موج می زند.

باز هم جوانان پر شور و عاشق امام حسین(ع) با نوحه خوانی و سینه زنی نوای لبیک یا حسین(ع) سر داده و عشق و ارادت خویش را نمایان کرده اند.

مردم ایلام تا پاسی از شب با حضور در مصلی، خیابانهای اصلی، امامزاده ها و بقا متبرکه مساجد و حسینیه ها در فضای باز و با رعایت موازین بهداشتی از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و ازدحام نکردن، عزاداری کردند.

در این مکان های مذهبی آیین های نوحه خوانی و سینه زنی با حفظ اصول بهداشتی برگزار شد و مردم فهیم و عاشق ابا عبدالله الحسین(ع) در چهارچوب این پروتکل ها، برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان شور حسینی را با همه محدودیت ها نشان دادند.

در برخی از  محله های شهر ایلام نیز دسته های عزاداری به صورت ثابت در مقابل مسجد و در فضای باز عزاداری کردند و از داغ غم فرزند بی بی دو عالم و در رثای سقای کربلا اشک غم از دیده فرو ریختند.

این در حالی است که بسیاری از شهروندان نیز در خانه های خود در عزای این امام بزرگوار اشک ریختند و هم ناله با زینب کبری(س) عزدار امام و سرور خویش بودند.

بازدید گشت های مشترک از محل برگزاری مراسمات عزاداری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام که بر ضرورت رعایت پروتکل ها به ویژه زدن  ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در این آیین ها حضور داشتند.

دکتر جمیل صادقی فر افزود: گشت های مشترک در این ایام به صورت مکرر از محل برگزاری مراسمات عزداری بازدید و موارد بهداشتی را اعلام داشتند.

وی گفت: مردم با همه عشق و ارادتی که به ابا عبدالله(ع) دارند با رعایت تذکرات بهداشتی بیشتر در خانه های خود به عزاداری پرداختند و تجمعات و شلوغی سالهای قبل به دلیل کرونا، امسال مشاهده نشد.

وی اضافه کرد: بیشتر افرادی که در حسینه ها و تکایا حضور یافتند از قشر جوانان بودند و افراد مسن وکودکان و افراد دارای بیماری زمینه ای در بین آنان کمتر به چشم می خورد.

صادقی فر گفت: پیش از این اعلام شده بود اگر محرم امسال هر خانه یک حسینیه  باشد می‌توان ضمن عزاداری از خطر انتشار کرونا جلوگیری کرد و بسیاری از مردم به این مورد توجه داشتند.

وی افزود: ظرفیت ۲۵ درصدی مساجد تنها برای اقامه نماز اعلام شده و برای حضورهیات یا حتی سینه زنی نیست و اجرای چنین برنامه‌هایی به ویژه در فضای بسته پروتکل‌ها را زیر سوال می‌برد که خوشبختانه در بسیاری از مناطق رعایت شد و در بیرون مساجد با چیدن صندلی و رعایت فاصله گذاری مردم به عزداری پرداختند.

بر اساس دستورالعمل و ضوابط برگزاری آیین های محرم و صفر دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، آیین عزاداری ماه محرم صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل ۲ متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می‌شود، زمان برگزاری نیز حداکثر باید ۲ ساعت باشد.

جابه جایی هیات ها، دسته روی و نیز استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است اما برگزاری آیین سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیرشخصی) در محل ثابت و بدون جا به جایی مجاز بود.

این در حالی است که جابه جایی هیات ها، دسته های عزداری و نیز استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع بود و دسته های عزداری در محل مساجد به سینه زنی پرداختند.

همچنین بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ایلام با توجه به مصوبات شورای تأمین و ستاد مقابله با بیماری کرونا در استان، به‌ منظور حفظ سلامتی شهروندان و جلوگیری از شیوع این بیماری، تردد وسایل نقلیه و هیات‌های عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورای با محدودیت‌هایی همراه بود.

روز عاشورا امسال شور و ارادت عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) در گوشه و کنار شهر در مساجد و تکایا و بقا متبرکه با حضور عزداران حسینی (ع) سپری شد.

بی گمان این شور و ارادت در وجود هر مسلمان و انسان آزاده ای نهادینه شده و هیچ محدودیتی نمی تواند مانع نمایان شدن این عشقی خدایی باشد و تنها تاکید بر ضرورت حفظ سلامت افراد برای قطع زنجیره کرونا و پیشگیری از فوت بیشتر افراد امسال موجب شد که دسته جات عزداری در خیابانها همچون سالهای قبل حضور پیدا نکنند اما عزداری و سینه زنی برای امام حسین(ع) و یارانش در هر خانه ای برپا بود.

ارسال نظرات