عضو شورای زنان و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان؛

شخصیت؛ پایه بسیاری از عوامل مرتبط با رضایت یا عدم رضایت در خانواده است

مریم فاتحی زاده عضو شورای زنان و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان و دانشیار گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان در سومین نشست تخصصی با موضوع «استحکام خانواده»، گفت: شخصیت؛ پایه بسیاری از عوامل مرتبط با رضایت یا عدم رضایت در خانواده است.
کد خبر: ۹۲۷۱۱۳۱
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

 به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج،  مریم فاتحی زاده عضو شورای زنان و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان و دانشیار گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان در سومین نشست تخصصی با موضوع «استحکام خانواده» که به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد و پایگاه بسیج دارای این دانشگاه برگزار شد، گفت: شخصیت؛ پایه بسیاری از عوامل مرتبط با رضایت یا عدم رضایت در خانواده است.

فاتحی زاده در این نشست ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) با اشاره به ویژگیهای شخصیتی گفت: رضایت یا عدم رضایت زناشویی بحث بسیار گسترده ای در حوزه مشاوره خانواده است.

مهمترین عوامل در رضایت زناشویی

وی ادامه داد: رضایت زناشویی به عوامل خیلی زیادی بستگی دارد، از مهمترین این عوامل حداقل به چهار عامل اشاره می شود که شامل عوامل مرتبط با زن، مرد، عوامل مرتبط با رابطه بین آنها و چهارم عوامل مرتبط با زمینه رابطه است.

عضو شورای زنان و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان اظهار کرد: هر کدام از این عوامل هم دارای ده‌ها فاکتور می شود که شخصیت یکی از این فاکتورها است.

فاتحی زاده با بیان این که در علم روانشناسی و مشاوره موضوع مهم این است که دختر و پسری که ازدواج می کنند یکسری ملاک‌هایی را در خودشان دارند، گفت: یکی از چیزهایی که مشاوران  پیش از ازدواج خیلی دقت می کنند شخصیت است چرا که شخصیت تعین کننده بسیاری از فعل و انفعلات و نگرش‌ها و شناخت ما  بوده و بسیاری از عوامل مرتبط با رضایت یا عدم رضایت در خانواده پایه آن می تواند شخصیت باشد.

وی اظهار کرد: پنج عامل اساسی در رابطه با شخصیت وجود دارد این عوامل جهانی هستند در کشورهای و براساس تحقیقات مختلف بدست آمده است.

 این استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: این پنج عامل اساسی شامل عامل روان رنجورخویی در برابر ثبات هیجانی، برون گرایی در برابر درون گرایی، گشودگی در برابر تجربه و عدم انعطاف، توافق پذیری در برابر مخالفت جویی یا خودشیفتگی و وجدان گرایی یا وظیفه شناسی است.

عوامل موثر بر موفق ترین و آسیب پذیرترین ازدواج‌ها کدامند

وی با تاکید براین که همه این عوامل در ازدواج سهیم است اما تاثیر همه این عوامل یکسان نیست خاطرنشان کرد: عواملی که به ترتیب بیشترین اهمیت دارد روان رنجور خویی، توافق پذیری و وجدان گرایی است بدترین ازدواج‌ها یا پر آسیب ترین ازدواج‌ها هم مربوط به افراد روان رنجور خوی و خودشیفته و با وجدانگرایی پایین وجود دارد و بعد از این هم برون گرایی، درون گرایی و گشودگی قرار می گیرد.

فاتحی زاده تصریح کرد: روان رنجور خویی یکی از فاکتورهای بسیار مهم  شخصیتی است و اگر یک پیوستار در نظر بگیریم  یک طرف آن افراد روان رنجور و یک طرف افراد با ثبات قرار می گیرند، اکثر افراد  طبق منحنی نرمال در حالت وسط قرار می گیرند، خیلی روان رنجورخویی با حدی از ناسازگاری ارتباط دارند اما فردی که نمره آن بالاتر باشد به سمت ثبات هیجانی ازدواج خوبی پیش بینی می شود.

وی با بیان این که افراد روان رنجور خوی افرادی هستند دارای اضطراب، خشم، افسردگی، حالت شرم یا تمرکز بیش از حد روی خود، گفت: افراد با نمره بالا روان رنجور خویی، تکانشگری و آسیب پذیری در برابر استرس دارند که جمع همه اینها فرد را در برابر مشکلات زندگی آسیب پذیر می کند و در زندگی زناشویی  میل دارند بیشتر آسیب ببینند و آسیب بزنند اگر دوفرد روان رنجور با هم ازدواج کنند اینها مشکلات خیلی زیادی دارند آنها در برابر استرسها تمرکز زیاد یا شرم در برابر خودشان دارند

وی تاکید کرد: اگر نمره فردی در روان رنجور خویی خیلی خیلی بالا باشد حتما نیاز به مداخلات مشاوره ای دارد یعنی اینجا توصیه نمی شود که این یک ویژگی شخصیتی قابل پذیرش است چون روان رنجور خویی با سلامت روان ارتباط خیلی زیادی دارد حتما توصیه به درمان می شود.

این متخصص روانشناسی بیان کرد: اگر دونفر با ثبات باشند زندگی خوبی خواهند داشت و اگر یک نفر باثبات و یکی روان رنجورخوی خوب باشد اینها باز هم نسبت به این که دو نفر روان رنجور خوب ازدواج کنند زندگی بهتری خواهند داشت.

 فاتحی زاده اظهار کرد: عامل دیگر برون گرایی در برابر درون گرایی است که شش مولفه دارد، افراد برونگرا صمیمیت خیلی بالایی دارند برون گراها معمولا خیلی راز نیستند جمع گرا هستند دلشان می خواهند رهبر باشند برون گراها هیجان خواه و علاقمند به تجربه هیجانهای شاد و مثبت هستند.در برون گراها ریتم کلی زندگی خیلی تندتر است. برعکس درون گرا یک یا دو دوست صمیمی دارند همچنین درون گرا ها آرامش بیشتری دارند. 

وی اظهار کرد: در مورد زندگی، اگر دو فرد برون گرا یا دو فرد درونگرا با هم ازدواج کنند خودشان مشکل چندانی ندارند اما در این موارد ممکن است بچه ها آسیب ببینند.

عضو شورای زنان و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان اظهار کرد: عامل سوم تجربه گرایی یا گشودگی در برابر تجربه و در برابر عدم انعطاف است و اشاره به این دارد که در روی پیوستار که بعضی خیلی باز هستند و خیلی زود به استقبال تجارب جدید می روند اما در برخی تغییر سخت است مثلا افراد با عدم انعطاف هیچ وقت ریسک نمی کنند برعکس افراد تجربه گرا خیلی علاقه به تغییر دارند.

وی بیان داشت: این ویژگی هم شش مولفه دارد که شامل تخیل، زیبایی شناسی، عواطف، فعالیتها،  نظرات و ارزشها است افراد تجربه گرا افرادی اند که خلاقیت بالایی دارند و می توانند  در درون خود دنیای غنی داشته باشند با زندگی تخیلی خیلی غنی نمره بالایی دارند  که قدرت آنها در داشتن راه حل هم بالا می رود برعکس آنها که نمره کمی دارند سعی می کنند با واقعیتهای  سر و کار داشته باشند.  

این استاد دانشگاه اظهار کرد: عامل بعدی زیبایی شناختی است افرادی که نمره بالایی دارند علایق هنری خیلی بالایی دارند ضرورتا هنرمند نیستند. 

فاتحی زاده اظهار کرد: مولفه سوم عواطف است افراد با نمره بالا نسبت به تجربه کردن درونی عواطف، خیلی باز هستند و اجازه می دهند که شادی و غم را خیلی پررنگ تجربه کنند ، برعکس افراد دارای نمره پایین عواطف یکنواختی دارند و خیلی دنیای هیجانی را اجازه نمی دهند

این استاد دانشگاه اظهار کرد: کنشها و فعالیتها، افراد گشودگی با نمره بالا در جستجوی تغییر و تنوع هستند دوست دارند جاههای جدید، مزه های جدید را تجربه کنند همچنین شغل را عوض کنند برعکس افراد با نمره پایین در مقابل تغییر مقاوم هستند و اضطراب پیدا می کنند و چیزهایی که قبلا تجربه کردند را ترجیح می دهند.

وی ادامه داد: افراد تجربه گرا گشودگی نسبت به دیدگاه و نظرات دارند خیلی کنجکاو اند نسبت به علم و دانش خیلی گشودگی دارند  کتاب رشته های دیگر را می خوانند برعکس افراد با نمره پایین  درس می خوانند که فقط مدرک بگیرند. در حوزه ارزشها هم افراد تجربه گرا نسبت به ارزشها تعصب ندارند و برعکس افراد نمره پایین عقاید و ارزشها را حفظ می کنند، البته این عامل درصورتی در ازدواج ایجاد اشکال می کند که خیلی این زن و مرد در دو قطب مخالف باشند.

مهمترین عامل پیش بینی کننده رضایت زناشویی ویژگی توافق پذیری در برابر خودشیفتگی است

این متخصص روانشناسی گفت:  اما شاید مهمترین عامل پیش بینی کننده رضایت زناشویی ویژگی توافق پذیری در برابر خودشیفتگی یا مخالفت جویی است تحقیقات  هم نشان می دهد که این عامل در کنار عامل روان رنجور خویی بیشترین پیش بینی کننده رضایت زناشویی است پس بهترین ازدواجی ازدواج بافردی است که توافق پذیر است ثبات هیجانی هم دارد و وجدان گرا است. بدترین ازدواج هم  ازدواج با فردی است که خودشیفته و مخالفت جوی هستند که روان رنجور هم بوده و وجدان گرایی هم پایین است.

فاتحی زاده اظهار کرد: ویژگی افراد توافق پذیر هم شامل شش مولفه اعتماد، سادگی، نوع دوستی، تبعیت، تواضع و همدلی است که روی پیوستار توافق پذیری یک انتها و مخالفت جویی در طرف دیگر است باز هم بیشتر افراد در حد وسط اند.اما اگر به دو سر برسیم باز هم آسیبهایی وجود دارد مثلا نمره ۱۰۰ توافق هم چون همه زندگی صرف دیگران می شود ممکن است آسیب زا باشد .

وی ادامه داد: بعضی آیتمها موافقت پذیری شامل دلبستگی به مردم، قلب صاف و نرم، همدلی با احساسات، برای دیگران وقت گذاشتن و توجه به مشکلات مردم است. این افراد به دیگران به راحتی اعتماد می کنند، برعکس افراد مخالفت جو بدبین و بد گمانی دارند

فاتحی زاده اظهار کرد: افراد توافق پذیر به سادگی نظرات خود را واضح بیان می کنند اهل تملق و چاپلوسی نیستند نوع دوستی بالایی دارند دوست دارند به دیگران کمک کنند خیر خواه هستند اما افراد خود شیفته یا مخالفت جو دیگران را با تملق و چاپلوسی دست می اندازند درونیات خود را راحت برملا نمی کنند همچنین معتقدند نباید درگیر مشکلات دیگران بشوند.

افراد خودشیفته قانون را از همه چیز مهمتر می دانند

این متخصص روانشناسی بیان کرد: افراد توافق پذیر در بعد تبعیت نظر جمع را می توانند بپذیرند و رفاقت را به رقابت ترجیح می دهند مثلا در بازی از در جمع بودن لذت می برند اما خودشیفته نه، افراد توافق پذیر تواضع  و فروتنی دارند و خود را بالاتر از بقیه نمی دانند همدلی ،انسانیت و روابط انسانی را خیلی مهم می دانند و حتی در قضاوتها شرایط دیگران را لحاظ می کنند در برابر افراد خودشیفته قانون را از همه چیز مهمتر می دانند.

وی در خصوص توافق پذیری اظهار کرد: این عامل و فاکتورها  درونی مرتبط با آن شاید مهمترین تاثیر را در ازدواج بگذارد و بیشتر موارد مشاوره ها یک طرف افراد مخالفت جو هستند تواضح و همدلی کم دارند.

وجدان گرایی یا وظیفه شناسی

عضو شورای زنان و خانواده بسیج اساتید استان اصفهان گفت: وجدان گرایی یا وظیفه شناسی در برابر عدم وظیفه شناسی که این عامل هم روی یک طیف قرار می گیرد برخی وظیفه خود را می دانند و آن طرف طیف هم افرادی هستند با عدم وظیفه شناسی که این هم منشا نارضایتی در زندگی می تواند باشد.

فاتحی زاده در خصوص وجدان گرایی یا وظیفه شناسی بیان کرد: این عامل هم شش مولفه کفایت، نظم، وظیفه شناسی، تلاش برای موفقیت، نظم درونی، محتاط بودن دارد.

وی گفت: افراد وظبفه شناس همیشه آماده هستند، در کار خود دقیق هستند، با یک برنامه زمان بندی شده کارها را درست سر وقت انجام می دهند، دوستدار نظم و قاعده هستند، به جزییات توجه می کنند، اموال خود را ریخت و پاش نمی کنند، فراموش کار نیستند، عدم اجتناب از مقررات مالی و جرایم است.

شایستگی و کفایت

وی در خصوص مولفه های شایستگی و کفایت، بیان کرد:  افرادی که در رابطه این مولفه نمره بالایی می گیرند افراد با وجدان هستند، اعتماد به نفس خوبی دارند و احساس می کنند که می توانند از پس امور بربیایند برعکس کسانی که نمره پایی دارند خیلی منظم هستند. اما اگر خیلی نمره بالا باشد وسواسی بودن مطرح است که میتواند آزاد دهنده باشد، افراد با نمرات پایین نمی توانند نظمی داشته باشند خلاصه آدم‌های وجدان گرا وظیفه شناس هستند نیاز به بالا سر ندارند کارها خودشان خوب انجام می دهند.

این متخصص روانشناسی بیان کرد:  عامل بعدی تلاش برای موفیقت است افرادی که نمرات بالایی می گیرند  افرادی اند که دوست دارند دائما پله های ترقی را کسب کنند البته اگر نمره خیلی بالا باشد فرد محتاط به کار می شود و ممکن است خیلی برای خانه وقت نگذارد.

این استاد دانشگاه در رابطه با فاکتور نظم درونی گفت: افراد با نمره بالا کاری را شروع و با برنامه جلو می روند اما نمره پایین برعکس دیر کار را شروع می کنند و در زندگی آنها یک تعداد زیاد کار ناتمام  است.

فاتحی زاده ادامه داد: عامل آخر انعطاف ناپذیری یا محتاط بودن است افراد با نمره بالا وقتی بخواهندکاری انجام دهند درست فکر می کنند همه جوانب را بررسی کرده و عجول و تکانشی نیستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک مبحث خیلی مهم این است که در یک زندگی اگر این تفاوتها وجود داشته باشد، باید توجه داشت چه کسانی برای ازدواج با هم مناسبت تر هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار