خبرهای داغ:
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان:

جهاد کشاورزی باید رأساً در همه ساخت ‌و ‌سازهای غیر مجاز ورود پیدا کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: بر اساس قانون سازمان جهاد کشاورزی باید رأساً در همه ساخت‌و‌ساز های غیر مجاز در هر مرحله‌ای که است ورود پیدا کند.
کد خبر: ۹۲۷۴۱۵۹
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹

جهاد کشاورزی باید راسا در همه ساخت ‌و ‌سازهای غیر مجاز ورود پیدا کندبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، عباس نجفی در کارگاه آموزشی بررسی زمینه اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زارعی و باغات ویژه قضات و مدیران امور اراضی استان همدان اظهار داشت: قانون حفظ کاربری اراضی سال‌هاست تصویب شده است اما چه اندازه امروز توانستیم در این حوزه عمل کنیم؟ ساخت و سازهای غیر مجاز به هر طریقی قلع و قمع شد اما در پاسخ به این سوال که آیا واقعا حفظ کاربری کردیم؟ باید بگوییم خیر، حتی خسارت دو جانبه نیز دیدیم زیرا هم منابع و هم کاربری اراضی را از دست داده‌ایم وقتی یک‌زمین کشاورزی تبدیل به بنا می‌شود لایه‌های خاک از بین می‌رود و قابلیت کشت خود را نیز از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: به دلیل فقدان اراده، ابزار تأمین‌ نشده و قانون بر کاغذ مانده است و اگر ‌بخواهیم با این روش پیش برویم عملا هیچ احیاء کاربری صورت نگرفته است و هر ساله میزان اراضی زیر کشت ما کاهش پیدا می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان ابراز کرد: در قالب موضوعاتی مانند تخریب سازه‌های غیر مجاز رسانه‌ها وجه سلبی موضوع را می‌بینند که در شرایطی که اجازه داده شده سازه شکل بگیرد سپس تخریب کنیم در نظر عموم مردم اصلا وجه خوبی ندارد و سازمان جهاد کشاورزی باید تمام همت خود را بگذارد تا به این نقطه نرسد و ساخت و‌سازی صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه در سطح استان تعداد محدودی گشت داریم که با این‌ حجم ‌اراضی اگر گشت‌های ما تمام شبانه‌روز بچرخند باز هم کفاف کل استان را نمی‌دهند، افزود: سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند با استفاده از امکانات به روز و نقشه‌های ماهواره‌ای، به صورت لحظه‌ای رصد و تغییرات را مشاهده کند همچنین در صورت اطلاع از تخلف، مأموران جهاد کشاورزی ‌نیاز به ‌حکم ندارند و راسا در ابتدای کار جلوی ساخت و ساز را بگیرند.
نجفی اظهار کرد: قریب به ۴۵۰ ویلا با متراژ‌های بالا در باغات یکی از شهرستان‌های همدان ساخته شده است که این ساخت‌وسازها یک شبه صورت نمی‌گیرد و عدم نظارت و کنترل در ابتدای کار موجب این رخداد می‌شود.

وی ادامه داد: پیشگیری مستلزم آگاهی بخشی است، بسیاری از کشاورزان از اینکه تغییر کاربری جرم محسوب می‌شود، اطلاعی ندارند و این امر نشان می‌دهد در این بخش درست عمل نکرده‌ایم بنابراین اطلاع‌رسانی، آموزش و به کار‌گیری ابزارها و تجهیزات لازم در این باره بسیار با اهمیت است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با بیان اینکه قبل از شروع کار اصلا نباید اجازه تغییر کاربری بدهیم، عنوان کرد: در بخش اجرا نیز باید پس از تخریب محل از نخاله‌های ساختمانی تخلیه شود، همچنین سازمان جهاد کشاورزی باید برای فردی که خسارات وارد کرده است دادخواست مطالبه ضرر و زیان بدهد و اعاده وضع بحال سابق صورت بگیرد‌.

وی بیان کرد: بر اساس قانون سازمان جهاد کشاورزی باید راسا در همه ساخت‌و‌ساز های غیر مجاز در هر مرحله‌ای که است ورود پیدا کند متاسفانه بعد از تغییر‌کاربری نه ‌تنها به طرح مسئله اقدام نشده است بلکه بعد از تکمیل ساخت و ساز و بعد از سال‌ها تازه طرح دعوا می‌کنند و چنین مسائلی باعث سوء استفاده برخی افراد سودجو و فرصت طلب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات