خبرهای داغ:
امروز؛ از ساعت ۸ صبح انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۰ حوزه انتخابیه به مدت ۱۰ ساعت آغاز شده است. رای دهندگان در مرحله دوم انتخابات منحصرا در حوزه انتخابیه ای که در مرحله اول رای داده اند می توانند رای دهند.
کد خبر: ۹۲۷۴۲۶۰
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، از ساعت ۸ صبح انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۰ حوزه انتخابیه به مدت ۱۰ ساعت آغاز شد.

این انتخابات در حوزه های انتخابیه «لنجان»، «سمیرم»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره»، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون»، «زنجان و طارم»، «بیجار»، «کرمانشاه»، «اسلام آباد غرب و دالاهو» و «کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان» شروع شده است.

در ابتدای امر قرار بود مرحله دوم انتخابات در حوزه‌های انتخابیه عنوان شده در روز ۲۹ فروردین ۹۹ برگزار شود اما با توجه به درگیری کشور با ویروس کرونا، مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۹ برگزار شد.

طبق قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و با توجه به حذف حوزه انتخابیه میانه از گردانه انتخابات، ۱۰ نماینده از میان ۲۰ نفر از نامزدهایی که بیش‌ترین آراء را در مرحله اول کسب کرده‌اند انتخاب خواهند شد و در این مرحله از انتخابات حد نصابی برای آراء بدست آمده وجود ندارد و هر کس که بالاترین رای را بدست آورد راهی بهارستان خواهد شد.

 

اطلاعیه شماره ۴۰ستاد انتخابات

ضرورت امحاء کلیه آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدها در حوزه‌های انتخابیه

بر اساس اطلاعیه شماره ۴۰ ستاد انتخابات کشور؛ کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد ، لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت نسبت به امحاء آنها اقدام شود.

متن کامل اطلاعیه شماره ۴۰ ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:
به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رأی مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می رساند ، کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد . لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت نسبت به امحاء آنها اقدام شود . همچنین اگر در طول زمان  رأی گیری َآثار تبلیغاتی از رأی دهندگان در شعبه باقی بماند ، آنها را نیز امحاء نمایند.

 

اطلاعیه شماره ۴۱ستاد انتخابات

اخذ رأی فقط با ارائه شناسنامه و شماره ملی امکان پذیر است

بر اساس اطلاعیه شماره ۴۱ ستاد انتخابات کشور؛ اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی رأی دهنده امکان پذیر است و هیچ مدرک دیگری جایگزین شناسنامه قابل قبول نیست.

متن کامل اطلاعیه شماره ۴۱ ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:

 به اطلاع کلیه رای دهندگان عزیز و اعضای شعب اخذ رأی می‌رساند که اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه شناسنامه  و کارت ملی یا شماره ملی رأی دهنده امکان پذیر است و هیچ مدرک دیگری جایگزین شناسنامه قابل قبول نمی‌باشد.

همچنین جهت اخذ رای نیازی به عکس دار بودن شناسنامه نبوده و دارندگان شناسنامه بدون عکس نیز می توانند در انتخابات شرکت کرده و رای بدهند.

 

اطلاعیه شماره ۴۲ستاد انتخابات

رای دهندگان در مرحله دوم انتخابات منحصرا در حوزه انتخابیه ای که در مرحله اول رای داده اند می توانند رای دهند

بر اساس اطلاعیه شماره ۴۲ ستاد انتخابات کشور؛ رای دهندگان در مرحله دوم انتخابات منحصرا در حوزه انتخابیه ای که در مرحله اول رای داده اند می توانند رای دهند و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه های انتخاباتی رای نداده باشند نیز می‌توانند در انتخابات شرکت کرده و رای خود را به نامزد مورد نظر بدهند.

متن کامل اطلاعیه شماره ۴۲ ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:
به اطلاع کلیه هموطنان عزیز حوزه های انتخابیه مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می رساند،به استناد تبصره ۴ ماده ۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رای دهندگان در مرحله دوم انتخابات منحصرا در حوزه انتخابیه ای که در مرحله اول رای داده اند می توانند رای دهند و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه های انتخاباتی رای نداده باشند نیز می توانند در انتخابات شرکت کرده و رای خود را به نامزد مورد نظر بدهند .
مجددا تاکید می شود به منظور رعایت اصول بهداشتی، علاوه بر استفاده از ماسک، حتی الامکان خودکار شخصی به همراه داشته و پس از انداختن رای به داخل صندوق  اخذ رای بلافاصله شعبه را ترک نمایند.

 

اخبار اتخاباتی استان ها

 

کرمانشاه

آغاز یک انتخابات متفاوت در استان کرمانشاه/ رقابت میان ۴ کاندیدا برای ۲ حوزه انتخابیه

به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، از دقایقی پیش دومین مرحله انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

بر اساس این گزارش، در این مرحله در استان کرمانشاه، چهار کاندیدا به رقابت می پردازند که  ۲ نماینده برای ۲ حوزه انتخابیه کرمانشاه و اسلام آبادغرب و دالاهو انتخاب می شوند.

پیش از این در مرحله قبلی ۱ نماینده برای اسلام آبادغرب و دالاهو و ۲ نماینده نیز برای کرمانشاه انتخاب شده بودند.

این مرحله از انتخابات نیز تحت تاثیر شیوع کرونا قرار دارد و بارها از سوی برگزار کنندگان این انتخابات بر لزوم رعایت مسائل بهداشتی تاکید شده است.

مردم حضور خود را پای صندوق رای به ساعات پایانی موکول نکنند

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز در دو حوزه اصلی کرمانشاه و اسلام آباد غرب و نیز یک حوزه فرعی دالاهو دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

وی افزود: از مردم استان تقاضا داریم با توجه به شرایط سخت کرونا در ساعات اولیه پای صندوق رای حضور یابند و حضور خود را به ساعات پایانی موکول نکنند که با ازدحام مواجه نشویم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه هیئت های اجرایی و نظارت از رای مردم صیانت می کنند، بیان داشت: رای مردم حق الناس است و دست اندرکاران اجرایی و نظارت این موضوع را به صورت ویژه رصد و نظارت می کنند.

بازوند خاطر نشان کرد: امیدواریم امروز برای مردم استان روز مبارکی باشد.

 

گلستان

انتخابات در غرب گلستان آغاز شد

 به نقل از گلستان ما، مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ساعت هشت صبح جمعه، با رعایت پروتکل های بهداشتی همزمان با هشت استان دیگر در غرب گلستان آغاز شد.

مردم گلستان در این مرحله هفتمین نماینده خود  از بین آقایان جلال ایریراهی بهرستان می کنند.

در مرحله اول انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی  118هزار و 737نفر در انتخابات حوزه غرب گلستان شرکت کردند که عبدالجلال ایری 21هزار و 183رای و رجب‌محمد آبادی 14هزار و 983رای به دست آوردند و بدلیل کسب نکردن اکثریت آرا به دو دوم کشیده شد و حالا این دو نامزد به رقابت بایکدیگر برای کسب کرسی سبز مجلس می پردازند.

حالا در مرحله دوم 244شعبه اخذ رای در استان مستقر شده  که از این تعداد شعبه 230ثابت و 14شعبه سیار و 121شعبه شهری و 123شعبه روستایی است.

مدت زمان پیش بینی شده برای اخذ رای 10 ساعت تعیین شده که طبق اعلام رئیس ستاد انتخابات استان قابل تمدیدی نیست .

در این مدت 3 زار و 660نفر از عوامل اجرایی انتخابات گلستان را برگزار خواهند کرد.

استان گلستان با 6 حوزه انتخابیه اصلی، هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که شامل دو نماینده از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا، یک نفر از رامیان و آزادشهر، یک نفر علی‌آبادکتول، یک نفر از کردکوی، بندرترکمن، گمیشان و بندرگز، یک نفر از گنبدکاووس و یک نفر از مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه است.

 

رای گیری در بندرگز و تکمیل حماسه دوم اسفند

تعداد شعبه های اخذ رای مرحله دوم در شهرستان بندرگز 53 شعبه است

رییس ستاد انتخابات بندرگز گفت : از مردم تقاضا می شود رای دادن خود را به لحظات پایانی رای گیری موکول نکنند و در هنگام حضور در شعبه اخذ رای پروتکل های بهداشتی را حتما رعایت کنند. 

برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

 فرماندار کردکوی رای خود را به داخل صندوق انداخت

 

 

ایلام

فرماندار دره‌شهر عنوان کرد؛

استقرار ۵۰ صندوق اخذ رای در دره‌شهر/ مردم در ساعات اولیه رای بدهند

کیانوش محمدنژاد"، رییس ستاد انتخابات دره شهر در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: با تمهیدات اندیشیده شده ۵۰ صندوق اخذ رای در سطح شهرستان مستقر می شود.

وی اظهار کرد: از این تعداد ۱۴ صندوق سیار و ۳۶ صندوق نیز بصورت ثابت است.

محمدنژاد افزود: همچنین هزار نفر کار نظارت، بازرسی و امنیت انتخابات شهرستان را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: برای حفظ سلامتی مردم علاوه بر توزیع اقلام بهداشتی بین عوامل اجرایی، کار گندزدایی و ضدعفونی شعب یک روز قبل از اغاز رای گیری انجام می‌گیرد.

فرماندار دره شهر تاکید کرد: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا امکان عدم تمدید ساعت رای گیری وجود دارد لذا شهروندان در همان ساعات اولیه با حفظ پروتکل های بهداشتی و نیز استفاده از خودکار شخصی رای بدهند.

وی ادامه داد: همچنین طرفداران دوکاندیدا نیز برای جلوگیری از شیوع احتمالی کرونا و حفظ سلامتی خود و مردم از تجمع در اطراف شعب خودداری کنند.

فرماندار دره شهر بیان داشت: از جانب خود، هئیت های نظارت، اجرایی و بازرسی انتخابات به مردم اطمینان می دهم که انتخابات در امنیت و سلامت کامل برگزار خواهد شد.

وی گفت: از همه مردم شهرستان برای برای حضور حداکثری و پرشکوه در این رویداد مهم دعوت میکنیم.

فرماندارآبدانان:

انتخابات آبدانان در 66 شعبه اخذ رای با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود

"سیروس مراد حاصلی"، فرماندار آبدانان در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی 66 حوزه اخذ رای ثابت و سیار برای جمع آوری آرای مردم وجود دارد

وی بیان داشت: از این تعداد شعب اخذ رای 43 شعبه در بخش مرکزی، 12 شعبه در بخش سرابباغ و 11 شعبه دربخش کلات مورموری مستقر خواهند شد.

مرادحاصلی با اشاره به اینکه در دومین مرحله از انتخابات یک هزار و500 نفر به عنوان عوامل اجرایی، نظارت و بازرسی در برگزاری انتخابات مجلس مشارکت دارند، افزود: در مرحله دوم انتخابات مجلس بیش از 30 هزار نفر درشهرستان آبدانان واجد شرایط رای دادن هستند.

فرماندار آبدانان ساعت شروع اخذ رای را از ساعت 8صبح تا 6بعدازظهر دانست و گفت: با توجه به وضعیت بیماری کرونا جهت حفظ سلامت افراد و عوامل اجرایی ممکن است ساعت رای گیری تمدید نشود لذا شهروندان در همان ساعات اولیه با حفظ پروتکل های بهداشتی در پای صندوق های اخذ رای حضور بهم رسانند.

رئیس هیات اجرایی انتخابات شهرستان اضافه کرد: یک روز قبل از انتخابات کار ضدعفونی و گند زدایی تمامی شعبه اخذ رای صورت خواهد گرفت و در روز انتخابات با توزیع اقلام بهداشتی در بین عوامل اجرایی و حضور بازرس شبکه بهداشت در محل شعبه اخذ رای بر رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت خواهد داشت.

وی در پایان صیانت از آراء مردم را مهم ترین وظیفه عوامل اجرایی انتخابات دانست و گفت: عوامل اجرایی انتخابات امین مردم در حفظ و صیانت از آراء می باشند.

فرماندار دهلران:

رأی‌دهندگان دهلرانی ماسک، دستکش و خودکار شخصی داشته باشند

"مجید عسگری"، فرماندار دهلران نیز در گفت گو با خبرنگار ایلام بیدار  گفت: انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی امروز برابر برنامه زمان بندی و ابلاغی وزارت کشور در این حوزه انتخابیه صبح امروز آغاز شده است. 

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات با شکوه اندیشیده شده است، اظهار کرد: از ساعت هشت صبح عوامل شعب اخذ رأی آمادگی دارند تا مردم حوزه انتخابیه پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.
 
عسگری گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده و همه عوامل اجرایی، نظارتی و امنیتی مستقر در شعبه‌های اخذ رأی باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد.
 
رئیس حوزه انتخابیه دهلران بیان نمود: رأی دهندگان همراه خود ماسک، دستکش و خودکار شخصی داشته باشند تا از انتقال ویروس کرونا جلوگیری شود.
 
وی عنوان کرد: ۲۰۷ شعبه شامل ۱۴۱ شعبه ثابت شهری و روستایی و ۶۶ شعبه سیار شهری و روستایی در ۴ شهرستان دهلران، آبدانان و دره شهر، بدره و بخش‌های تابعه مستقر هستند.

فرماندار و رئیس حوزه انتخابیه دهلران بیان کرد: شهروندان هرگونه تخلف در بحث انتخابات را به صورت مستند به ستاد انتخابات، یا هیئت‌های نظارت و بازرسی قرار بدهند تا با متخلفین برخورد جدی شود.

رییس ستاد انتخابات استان ایلام:

134 هزار نفر در حوزه جنوب استان ایلام واجد شرایط رای‌دادن هستند

به نقل از ایلام بیدار، "محمد نوذری"، رئیس ستاد انتخابات ایلام در خصوص برگزاری انتخابات در حوزه جنوب استان گفت: کسانی که در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی ۲ اسفندماه ۱۳۹۸ در حوزه های انتخابیه مربوطه شرکت کرده و رای داده اند می توانند در دور دوم نیز در همان حوزه رای دهند.

وی اظهار کرد: همچنین افرادی که در انتخابات اسفندماه سال گذشته، در هیچ یک از حوزه های انتخابی شرکت نکرده و رای نداده‌اند، هم می توانند در این انتخابات شرکت کنند و به نامزدهای مورد نظر خود رای دهند.

معاون استاندار ایلام افزود: متولدین ۲۱-۶ -۸۱ به قبل که ۱۸ سال آنها تمام شده است می توانند در این انتخابات شرکت کنند.

رییس ستاد انتخابات استان ایلام ابراز امیدواری کرد: با همکاری که میان عوامل اجرایی و نظارتی وجود دارد و همچنین با همراهی نامزدهای انتخاباتی و مردم حوزه انتخابیه جنوبی استان شاهد برگزاری انتخاباتی سالم، امن و با مشارکت بالا خواهیم بود.

نوذری خاطرنشان کرد: 134 هزار نفر در حوزه جنوب استان ایلام  واجد شرایط رای دادن هستند.

 

کردستان

فرآیند رای‌گیری دور دوم انتخابات مجلس در بیجار آغاز شد

به نقل از کردتودی، رییس ستاد انتخابات حوزه انتخابیه بیجار اظهار داشت: ۱۱۲ شعبه اخذ رای در شهرستان بیجار آرای مردم را در دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمع آوری می‌کنند.

علی اکبر ورمقانی اضافه کرد: از این ۱۱۲ شعبه اخذ رای، ۳۹ مورد آن ثابت و ۷۳ صندوق نیز سیار پیش‌بینی شده و واجدان شرایط رای در این شهرستان باید نماینده خود در مجلس شورای اسلامی را از بین ۲ کاندیدای راه یافته به دور دوم با ریختن آرای خود به صندوق‌ها انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه ۴۱ صندوق اخذ رای شهری و ۷۱ مورد نیز روستایی است، افزود: عصر روز چهارشنبه محل شعب اخذ رای با راعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از سیستم‌های گندزدایی و ضد عفونی، آماده حضور هیات اجرایی، نظارت و مردم برای برگزاری هر چه باشکوه تر انتخابات شد.

ورمقانی تاکید کرد: رای دهندگان بدلیل شرایط کرونایی حتما با ماسک و خودکار اختصاصی در محل شعب اخذ رای حاضر شوند ضمن اینکه همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی ضروری است.

 

زنجان

آغاز رای گیری دور دوم انتخابات مجلس یازدهم در زنجان و طارم

مرحله دوم از یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز در ۲ شهرستان زنجان و طارم آغاز شد.

برای انتخابات امروز ۳۱۹ شعبه اخذ رای در حوزه انتخابیه زنجان و طارم پیش بینی شده است؛ که ۲۶۵ شعبه در شهرستان زنجان و ۵۴ شعبه در طارم قرار دارد.

برای حفظ سلامتی رای‌دهندگان تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در شعبات اخذ رای رعایت می‌شود.
 

معاون سیاسی – امنیتی استاندار زنجان:

رای‌گیری در شعبات اخذ رای تا ساعت 18 پیش‌بینی شده است/ رای‌دهندگان حتما از ماسک استفاده کنند

خدابخش مرادی امروز در جمع خبرنگاران استان زنجان، اظهار داشت: 319 شعبه در دو شهرستان زنجان و طارم برای اخذ رای مردم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون اخذ رای از ساعت 8 صبح تا 18 عصر بعد از ظهر پیش‌بینی شده است، یادآور شد: دو گروه افراد از جمله افرادی که در مرحله اول انتخابات در این حوزه انتخابیه در انتخابات شرکت کرده و یا افرادی که اصلا رای نداده‌اند، می‌توانند در این دوره از انتخابات شرکت کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: رای‌کنندگان حتما باید شناسنامه و کارت ملی به همراه داشته و در صورتی که کارت ملی در اختیار ندارند، حتما باید شماره ملی برای رای‌گیری ارائه کنند.

معاون سیاسی – امنیتی استاندار زنجان با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای این دوره انتخابات ضروری است، افزود: توصیه می‌شود رای دهندگان حتما از ماسک استفاده کرده و تلاش کنند خودکار شخصی به همراه داشته باشند و پدران و مادران نیز کودکان خردسال به همراه خود نیاورند.

مرادی با بیان اینکه بیماران زمینه‌ای به شعبی دارای تراکم جمعیت کمتر مراجعه کرده و اگر با صف مواجه شدند فاصله اجتماعی را رعایت کنند، افزود: همه شعب روستایی و شهری برای برگزاری انتخابات، ضد عفونی و همه امکانات برای حفاظت فردی پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: ممکن است مهلت رای‌دهی تمدید نشود مردم به تناوب شرکت کرده و رای‌گیری را به دقایق آخر موکول نکنند.

این مسئول از پیش‌بینی شعبات سیار برای زندان‌ها و بیمارستان‌ها خبرداد و گفت: تا کنون شکایتی از سوی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در زنجان به ستاد ارائه نشده است.

 

البرز

البرز میزبان یک سوم صندوق‌های اخذ رای کشور

به نقل از تیتریک، کرج، فردیس و اشتهارد امروز جمعه 21 شهریور میزبان دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی است، روزی که مردم با حضور در پای صندوق ‌های رأی بصیرت خود را به نمایش خواهند گذاشت.

278 بازرس اصلی در 908 شعبه اخذ رأی بر کلیه فرایندهای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس نظارت دارند و علاوه بر این 70 بازرس و 10 بازرس ویژه نیز در شعب اخذ رأی ناظر بر حٌسن اجرای انتخابات هستند، به گفته غفور قاسم پور فرماندار کرج در مجموع 360 بازرس، سربازرس و بازرس ویژه در شهرستان کرج،  آماده نظارت خواهند بود.
 
در شهرستان کرج و بخش آسارا 704 صندوق، شهرستان فردیس 156 صندوق اخذ رأی، شهرستان اشتهارد  48 صندوق اخذ رأی و سیار 38 صندوق اخذ رای پیش بینی شده است، همچنین 15 هزار نفر عوامل اجرایی اعم از نمایندگان فرماندار، بازرسان، هیأت محترم نظارت و نیروی انتظامی در مرحله دوم انتخابات مجلس روند برگزاری انتخابات را عهده دار خواهند بود.
 
استفاده از ماسک، عدم استفاده از خودکار عمومی هنگام رأی گیری، شستشو و ضدعفونی دست ها پس از رأی دادن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا 2 متر در زمان رأی گیری از نکاتی است که مردم باید در روز اخذ رأی باید مد نظر قرار دهند. به استناد بند 2 ماده 27 قانون انتخابات، سن رأی دهندگان باید 18 سال تمام باشد، یعنی متولدین 21 شهریورماه 1381 و ما قبل آن می توانند در انتخابات شرکت نمایند.
 
از بین 11 حوزه انتخابیه کشور در مرحله دوم انتخابات مجلس، یک سوم صندوق های اخذ رأی متعلق به حوزه انتخابیه شهرستانهای کرج، فردیس و اشتهارد است و زمان اخذ رأی نیز از ساعت 8 صبح 21 شهریور تا ساعت 18 عصر همان روز خواهد بود، همچنین 35 هزار ماسک در حوزه های انتخابیه توزیع می شود.
 
پلیس هم در این انتخابات هم نقش بسزایی ایفا کرده و بیش از سه هزار نیرو در شهرهای کرج، فردیس و اشتهارد، امنیت یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برعهده دارند، همچنین کسانی که در دور اول انتخابات رأی نداده و کسانی که در دور اول در یکی از شعب حوزه انتخابیه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا رأی داده اند می‌توانند در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.
 

نماینده ولی فقیه در البرز رای خود را به صندوق انداخت

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری مرحله دوم یازدهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور در محل شعبه ثابت شماره ۱۱۱ واقع در کتابخانه عمومی شهیدان نصیری کرج رأی خود را به صندوق انداخت.

 
 

خوزستان

آغاز دور دوم انتخابات مجلس یازدهم در اهواز

دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه اهوازی، باوی، حمیدیه و کارون از ساعت هشت صبح امروز آغاز شد.
 
"شبیب جویجری" و "احمد سراج" دو راه‌یافته به این دوره، با یکدیگر برای راه‌یابی به بهارستان رقابت می‌کنند.
 

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با حضور در مسجد الغدیر اهواز  رأی خود را به صندوق انداخت

 

عزل رییس یک منطقه انتخاباتی در اهواز​

فرمانداری اهواز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رییس منطقه ۱۳ انتخاباتی شهرستان اهواز به دلیل تخلف انتخاباتی و ارسال پیام به نفع یکی از نامزدهای مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس از سمت خود عزل شده است.

در مرحله نخست انتخابات نیز فرمانداری اهواز اعلام فهرست انتخاباتی از سوی مجمع شوراهای اسلامی شهرستان‌های اهواز، باوی، حمیدیه و کارون را مصداق تخلف انتخاباتی اعلام کرده بود.

 

اطلاعیه‌های شماره ۴۳ و ۴۴ ستاد انتخابات

سن رای دهندگان ۱۸ سال تمام باشد

بر اساس اطلاعیه شماره ۴۳ ستاد انتخابات کشور؛ متولدین روز ۲۱ شهریور ماه سال ۱۳۸۱ و قبل از آن می توانند با حضور در شعب اخذ رأی اولین حضور خود را در انتخابات به ثبت رسانده و رأی بدهند. 

متن کامل اطلاعیه شماره۴۳ ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:

به اطلاع کلیه جوانان رای اولی حوزه های انتخابیه مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند ، براساس بند ۲ ماده ۲۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، سن انتخاب کنندگان ۱۸ سال تمام  می‌باشد. یعنی متولدین روز ۲۱ شهریور ماه سال ۱۳۸۱ و قبل از آن می‌توانند با حضور در شعب اخذ رأی اولین حضور خود را در انتخابات به ثبت رسانده و رأی بدهند.

همچنین در متن اطلاعیه شماره ۴۴ ستاد انتخابات کشور آمده است: به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای تأکید می گردد که حتماً در شعبه اخذ رأی در تمام طول مدت اخذ رأی یک دستگاه رادیو را روشن نگهدارند تا دستور العمل های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صداو سیمای  جمهوری اسلامی ایران و یا صدا و سیمای مرکز استان ابلاغ می گردد مورد عمل قرار دهند.

ضمناً این اطلاعیه ها به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می باشد.

 

سامانه نظارت آنلاین شورای نگهبان بر انتخابات عملیاتی شد

سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: انتخابات مرحله دوم در 8 استان آغاز شده و همانطور که قبلا هم مردم مطلع شدند، انتخابات به دلیل شرایط کرونایی، با تاخیر برگزار شد.

وی افزود: آنچه که وظیفه ما است، نظارت بر روند انتخابات است و این کار در حال انجام است و همکاران ما در ستاد مرکزی نظارت و در استان ها مشغول نظارت هستند

کدخدایی گفت: ما در این مرحله یک سامانه نظارت آنلاین به نام "سامانه سنا" را رونمایی کردیم و با این سامانه به صورت آنلاین در حال دریافت گزارش تخلفات توسط ناظران از سراسر استان ها هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: 24 گروه بازرس ویژه نیز توسط شورای نگهبان به 8 استان محل برگزاری انتخابات اعزام شده اند تا روند نظارت به خوبی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات مرحله دوم مجلس که قرار بود اردیبهشت‌ماه برگزار شود، بخاطر شرایط کرونا امروز در حال برگزاری است و در این مرحله از انتخابات ۲۰ نفر برای رسیدن به ۱۰ کرسی مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند.

کدخدایی گفت: نظارت بر روند انتخابات و رسیدگی به شکایت‌ها بر عهده شورای نگهبان است و ما بر این مبنا، ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات را تشکیل دادیم و به‌صورت برخط و با استفاده از سامانه نظارت آنلاین سنا در حال نظارت هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: سامانه نظارت مردمی بر انتخابات به نام مردم ناظر هم همانند مرحله قبل برای دریافت گزارش‌های مردمی تخلفات انتخاباتی در دسترس مردم قرار دارد.

 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: ساعت ۱۸ امروز اخذ رای خاتمه می یابد

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: همکاران ما در ۳۴۰۰ شعبه از امروز صبح مستقر شده‌اند و ستاد انتخابات کشور هم فرآیند رای گیری را به صورت لحظه‌ای در سراسر کشور رصد می‌کند. تمام تلاش ما این بوده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دغدغه مردم را کم کنیم و شعبات را به اقلام بهداشتی مجهز کردیم و در عین حال به مردم هم برای حضور در شعب اخذ رای توصیه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری کردیم.

وی با طرح این پرسش که چه کسانی می‌توانند در این مرحله رای دهند، اظهار داشت: کسانی که در اسفند‌ماه ۹۸ در همین حوزه‌های انتخابیه رای داده‌اند می‌توانند به همین حوزه‌ها مراجعه و رای دهند و گروه دوم هم کسانی هستند که اصلا رای نداده‌اند می‌توانند در حوزه انتخابیه مدنظر خود رای بدهند.

موسوی خاطر نشان کرد: متولدین روز ۲۱ شهریور ماه سال ۱۳۸۱ و قبل از آن می توانند با حضور در شعب رأی دهند. اثر انگشت را بدلیل انتقال ویروس کرونا حذف کرده‌ایم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: طبق قانون انتخابات در ۱۰ ساعت برگزار می‌شود و ساعت ۱۸ امروز اخذ رای خاتمه می یابد و بلافاصله شمارش آغاز می شود.

وی بیان داشت: پس از تجمیع نتایج، ستاد انتخابات وزارت کشور نتیجه را اعلام خواهد کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها