خبرهای داغ:
با توجه به جمعیت قابل توجه بیماران خاص و به ویژه دیابتی در کشور، باید دولت با ورود مستقیم و تخصیص ارز به واردکنندگان تجهیزات و دارو برای این طیف خاص از جامعه، قیمت‌ها در بازار دارو را کنترل کنند تا این بیماران در کنار تحمل رنج بیماری، مشقت دیگری نداشته باشند.
کد خبر: ۹۲۷۴۵۸۳
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از بلاغ، این روزها که یکه‌تازی کرونا تمام توجه و توان مسئولان کشور را به سمت کنترل و مهار این ویروس ناشناخته جلب کرده است، کم نیستند بیمارانی که در این روزهای سخت اقتصادی، در پی تهیه داورهای حالا نایاب و گران‌تر از قبل، کاسه چه کنم به دست، داروخانه‌ها را گز می‌کنند.

بیماران دیابتی از جمله بیماران خاصی هستند که در سایه برخی کم‌توجهی‌ها، تحریم‌ها، عدم حمایت و گاهی هم اهمال مدیران و دستگاه‌های ذیربط، هر سالانه، داستان تکراری کمبود انسولین و سایر تجهیزات و داروهای جانبی را از نو می‌خوانند و آن قدر مسیر داروخانه‌ها را طی این سالیان برای تهیه داورها طی کرده‌اند که حالا نشانی تمام داروخانه‌ها را از بر شده‌اند!

بیماران مبتلا به دیابت در همه لحظات زندگی تحت‌الشعاع بیماری‌شان هستند و به هر دلیلی چه تحریم، چه احتکار و چه حالا کرونا، داروی مورد نیازشان در دسترس‌ نباشد، دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

 این بیماران که دیابت، هزاران مسئله برایشان ایجاد کرده و هر روز باید انسولین دریافت کنند تا افزایش قند خون زمین‌گیرشان نکند، حالا کمبود و گرانی داروهای انسولین، قند خون‌شان را انداخته و این روزها تلخی این ماجرا، بیشتر از بیماری‌شان، آن‌ها را رنج می‌دهد.

                    
کم شدن دارو و نسخه‌پیچی جیره‌ای به بیماران

کبری عظیمی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: داروهای بیماران دیابتی در بازار کم شده و در همه داروخانه‌ها موجود نیست.



وی افزود: بیماران جهت دریافت انسولین قلمی یا به زمان عامیانه خودکاری به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند که با کمبود این دارو، کمتر از تعداد نسخه به آن‌ها تحویل می‌دهند.

مدیرعامل انجمن دیابتِ یاورانِ فردای شیرین قائم‌شهر که خود نیز یک بیمار مبتلا به دیابت است؛ خاطرنشان کرد: این انجمن نزدیک به 400 عضو از شهرستان‌های قائم‌شهر، کیاکلا، قراخیل و ارطه دارد که غالب این افراد خانم و سنی بیش از 40 سال دارند.

این مسئول ادامه داد: در پی مراجعه بیماران به داروخانه‌ها، اگر سفارش 3 یا 4 عدد انسولین قلم در نسخه باشد، حداکثر دو انسولین به آن‌ها می‌دهند و این امر با توجه به نیاز مبرم بیماران به این قلم دارو، موجب مشکلات عدیده‌ای برای آن‌ها شده است.

عظیمی با بیان اینکه مشکل دیابتی‌ها تنها تامین دارو نیست، گفت: نوارهای تست قند خون بین دو تا سه برابر گران شده است و بیماران در تهیه این قلم، با مشکل جدی مواجه هستند.

           

افزایش دو تا سه برابری نوار تست قند در داروخانه‌ها

وی عنوان کرد: نوار تست قند که در گذشته قیمتش از 25 هزار تومان تجاوز نمی‌کرد، اکنون در داروخانه‌ها قیمتی نزدیک به 60 هزار تومان دارد و به به بیش از دو برابر رسیده است.

مدیرعامل انجمن دیابتِ یاورانِ فردای شیرین قائم‌شهر، مطرح کرد: یک دیابتی برای اینکه قند خونش را اندازه‌گیری و کنترل کند باید نوارتست قند خون داشته باشد و با گرانی نوارهای تست قند خون، خیلی از بیماران دیابتی نمی‌توانند قند خونشان را اندازه‌گیری کنند و این امر برای سلامت بیماران، مخاطره‌آمیز است.


این مسئول ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و توجه مدیران و دانشگاه علوم پزشکی به مهار این ویروس، از حل مشکلات بیماران خاص دیابتی غافل شده‌اند و حمایت‌ها در حد انتظار بیماران نیست.

گرانی، روزگار را برای دیابتی‌ها، تلخ کرده است

عظیمی اعلام کرد: بیماری دیابت به چشم بیماران لطمه می‌زند و غالبا باید لیزر شود و هزینه‌های سنگینی دارد، از سویی دیگر این بیماری موجب لطمه به کلیه هم می‌شود که هزینه‌های سنگینی دارد؛ در کنار این هزینه‌ها، آزمایشات در مراکز آزمایشگاهی نیز هزینه‌های سرسام آوری دارد که همه این‌ها در کنار تحمل بیماری، روزگار را برای بیماران سخت می‌کند.

وی متذکر شد: انتظار می‌رود در این بخش با رایزنی دستگاه‌های متولی هزینه‌ها برای این بیماران حداقل نیم بها شود؛ چرا که هز آزمایشی برای یک بیمار دیابتی نزدیک به 200 هزار تومان هزینه بر می‌دارد و اینگونه حداقل کمکی به بیمار می‌شود.

                  

لزوم حمایت ملی از بیماران دیابتی

مدیرعامل انجمن دیابتِ یاورانِ فردای شیرین قائم‌شهر، تصریح کرد: خیلی از بیماران مبتلا به دیابت، تمکن مالی ندارند و در حالیکه قندشان به بیش از 300 و تا 500 هم می‌رسد، از رفتن به آزمایشگاه به دلیل عدم توان مالی، امتناع می‌کنند و جدا از اینکه توان مصرف تغذیه مناسب با بیماری خود را ندارند، حتی در هزینه گرفتن تست قند خون خود مانده‌اند.

این مسئول تأکید کرد: خیلی از بیماران ما زنان بی سرپرست و بد سرپرست هستند، حتی تعدادی از مردان ما نیز نابینا هستند و از جایی حمایت مالی نمی‌شوند و واقعا این هزینه‌ها از توان آن‌ها خارج است و از جایی هم حمایت مالی نمی‌شوند.

عظیمی یادآور شد: متاسفانه خیلی کم کمک می‌رسد و اگر نذری و یا کمکی به انجمن صورت بگیرد ما در حد توان حداقلی خود اقدام به خرید دستگاه و یا نوار تست قند خون می‌کنیم و یا سبد کالای مختصری تهیه می‌کنیم، اما واقعا این کمک‌ها، پاسخگوی نیاز این بیماران نیست و باید حمایت‌ها به صورت ملی و استانی باشد.

مدیرعامل انجمن دیابتِ یاورانِ فردای شیرین قائم‌شهر، با بیان اینکه مردم به یک نابینا و معلول کمک می‌کنند اما به افراد دیابتی کمک نمی‌کنند، گفت: متاسفانه مردم عادی می‌گویند بیماران دیابتی کم غذا بخورند، پرهیز کنند، خوب می‌شوند، ولی نمی‌دانند که اگر دیابتی توانایی مالی داشته باشد تا غذای سالم و مفید بخورد، و یا نوار تست داشته باشد و مرتب کنترل کند، قندش بالا نمی‌رود.

                

کاهش توزیع دارو در ماه‌های ابتدایی امسال در داروخانه‌ها

 متصدی یکی از داروخانه‌‌های شهرستان قائم‌شهر در خصوص کمبود و گرانی داروهای مورد نیاز  بیماران دیابتی به خبرنگار ما می‌گوید: کمبود و نایاب شدن برخی از داروهای مورد نیاز بیماران دیابتی در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و اوایل مردادماه امسال رخ داد.

وی افزود: اما با تزریق و توزیع مکفی انواع دارو از اوایل مردادماه در داروخانه‌های منتخب، این مشکل تا حد زیادی مرتفع شده است و اکنون تمامی انواع انسولین نظیر نوومیکس، لانتوس، نوورپید و غیره را داریم.

صادقی، خاطرنشان کرد: بله طی ماه‌های نخستین امسال، دارو به میزان کمی وجود داشت و با محدودیت‌هایی به داروخانه‌های 13 آبان و هلال احمر تحویل داده می‌شد و مشکلاتی وجود داشت، اما اکنون این مشکل تا حد زیادی مرتفع شده است و در دادروخانه‌های منتخب، قابل دسترس است.

کاهش میزان تعهد بیمه و پرداخت مابه‌التفاوت از جیب مردم!

این متصدی یکی از داروخانه‌های شهرستان قائم‌شهر در خصوص گرانی داروها و تجهیزات مورد نیاز بیماران دیابتی می‌گوید: قلم‌های انسولین، تغییر نرخ محسوسی نداشتند، ولی میزان تعهد بیمه، کاهش پیدا کرده است و بیماران احساس می‌کنند که مبلغ بیشتری را نسبت به ماه اردیبهشت و گذشته پرداخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در دوران آغازین اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران، بیمار به مطب مراجعه می‌کرد و نزدیک به 10 انسولین می‌گرفت و مبلغ بسیار کمی را پرداخت می‌کرد؛ ولی از ابتدای خردادماه امسال نه تنها برای بیماران دیابتی بلکه کل طرح پزشک خانواده را در بیمه‌های سلامت و تأمین اجتماعی 10 درصد کردند.

            

افزایش 10 برابری حق‌السهم بیماران دیابتی در هر نسخه
 
  صادقی اضافه کرد: یعنی با این شرایط، بیمار باید از جمع کل نسخه، 10 درصد را بپردازد و در خصوص قلم‌های انسولین بدین جهت که گران هستند، این 10 درصد رقم به حدود 40 هزار تومان می‌رسد، در حالیکه در اردیبهشت و ایام قبل، این مبلغ 3 هزار و 500 تومان بود و لذا تصور می‌شود داروها گران شده است.

 این متصدی یکی از داروخانه‌های شهرستان قائم‌شهر، اعلام کرد: با تغییر حق‌السهم بیمار در بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی در طرح پزشک خانواده موجب شده است تا پرداختی از جیب بیمار افزایش یابد و لذا تصور شود که دارو و اقلام این بیماران، گران شده است.

وی افزود: واقعیت این است که بیمه‌ها برای کاهش هزینه‌های خود، احساس کردند که هزینه‌های سنگینی در بخش پزشک خانواده و بیماران خاص روی دوش‌شان است و لذا بخشی  از این بار را روی دوش مردم انداختند.

ارز دلیل گرانی چند برابری نوار تست قند در داروخانه‌ها

صادقی با تایید افزایش دو تا سه برابری نوار تست قند در داروخانه‌ها، مطرح کرد: مدتی است به تجهیزات پزشکی ارز آزاد تعلق می‌گیرد و امسال با این افزایش و نوسانات متعدد رو به بالای ارزی، ضمن کمیاب شدن نوار تست قند، قیمت‌ها نیز در بازار دو تا سه برابر شده است.

به گفته این متصدی داروخانه در قائم‌شهر، تمام تجهیزاتی که نتوانستند ارز نیمایی دریافت کنند، مشکل افزایش قیمت در بازار رخ داده است و محدود به بیماران دیابتی نیست.

           

کلام پایانی؛ ما را به خیر تو امیدی نیست...

بر اساس آخرین مطالعات ‏انجام شده حدود 11 درصد جمعیت بالای 25 سال در کشور به دیابت مبتلا هستند و حدود 18 درصد از جمعیت بزرگسال نیز مستعد ابتلا به دیابت هستند و در نتیجه جمعیتی حدود 29 درصد بزرگسالان یا دیابت ‏دارند یا در معرض خطر جدی ابتلا هستند.‏

مع‌الوصف، با توجه به جمعیت قابل توجه بیماران خاص و به ویژه دیابتی در کشور و متعاقبا در استان مازندران، می‌بایست دولت با ورود مستقیم و تخصیص ارز به واردکنندگان تجهیزات و دارو برای این طیف خاص از جامعه، قیمت‌ها در بازار دارو را کنترل کنند تا این بیماران در کنار تحمل رنج بیماری، مشقت دیگری نداشته باشند؛ اما متاسفانه شرایط کنونی بیانگر این ادعا است که دولت به جای اینکه باری از دوش بیماران بردارد، با حذف ارز دولتی و کاهش حق‌السهم بیمه‌ها، باری مضاعف روی دوش بیماران گذاشته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها