خبرهای داغ:
یکی از مهمترین مشکلات جوانان امروز که به بازی های موبایلی و فضای مجازی بسیار روی آورده اند، تداخل میان فضای واقعی و مجازی است.
کد خبر: ۹۲۷۵۳۱۱
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،بازی های رایانه ای که این روزها در فضای گوشی های موبایلی تکثیر شده اند وقت بسیاری از انسان ها را به خود اختصاص می دهد. این بازیها که به یک صنعت بسیار پر درآمد تبدیل شده است، اوقات فراغت بسیاری از کودکان و خصوصا نوجوانان و جوانان را به خود اختصاص داده است. بازی هایی که بعضا به عنوان یک اپیدمی در نسل نو از آنها یاد می شود. این بازها چند کارکرد اساسی زندگی بشر را مختل کرده اند و گاها حتی باعث به خطر افتادن جان انسان ها حتی منجر به مرگ آنها شده اند. بازی «نهنگ آبی» که چند سالی است کارشناسان حوزه اجتماعی با احساس خطر و نگرانی از آن یاد می کنند یکی از این موارد است. اخیرا خبری در فضای مجازی منتشر شد که سه جوان خود را به دل دریا زده اند و غرق شده اند. خبر حکایت از این موضوع داشت که این سه جوان به هشدار افراد غریق نجات و ماموران ساحل گوش نکرده و به دل دریا زده اند و دریا نیز اجساد آنها را به خشکی باز گردانده است. شواهد اولیه نشان می داد که این افراد کاربران بازی نهنگ آبی بوده اند . اما این بعد پلیس اعلام کرد که این افراد کسانی بودند که در جریان یک بازی به نام «قهرمان موبایلی» با هم دوست شده و به همین منوال برای تفریح به ساحل آمده بودند.

یکی از مقامات محلی با اشاره به انتشار خبر مبنی بر قصد خودکشی این افراد به سبک بازی "نهنگ آبی" در دریا، این خبر را تکذیب کرد و افزود: «برابر بررسی‌های به عمل آمده و تحقیقات از یکی از نجات‌یافتگان این حادثه مشخص شد، این چهار جوان در یک بازی اینترنتی به نام "قهرمانان موبایلی" به صورت مجازی با یکدیگر آشنا شده‌اند، برای تفریح به شهرستان محمودآباد سفر کردند و حین شنا دچار سانحه شدند.»

بازی قهرمان موبایلی هم یک بازی گروهی است که در این حوزه به طور تیمی افراد را کنار هم جمع می کند. آنچه از بازی های رایانه ای و خصوصا موبایلی که این روزها بیشتر از قبل رایج شده است بر می اید این است که این بازیها در زندگی افراد بسیاری تاثیرگذار هستند. یک حوزه فلسفی در زمینه علم ارتباطات درباره ماشینی شدن زندگی بشر می گوید که دیگر بیم آنکه ماشین زندگی انسان را تسخیر کند و ماشین انسان را احاطه کند ملاک نیست بلکه موضوع مهمتر که امروز هم شاهد آن هستیم این است که انسان به خدمت ماشین درآمده است. این موضوعی است که در بازی های موبایلی خصوصا بوضوح دیده می شود. چه در بازی نهنگ آبی که خطرات آن به سبب بازی با جان افراد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و چه دربازی های موبایلی دیگر موضوع امروز بسیاری از کشورها تسخیر زندگی بشر توسط رایانه و موبایل است. بازی های موبایلی در این راه گام اساسی را در تسخیر زندگی بشر برداشته اند.

یکی از مهمترین مشکلات جوانان امروز که به بازی های موبایلی و فضای مجازی بسیار روی آورده اند، تداخل میان فضای واقعی و مجازی است. این بیماری است که در حوزه بازی های موبایلی و خشونت گرایی که پس از آن در جوانان و نوجوانان نمایان می شود، بسیاری را نگران کرده است. از همین رو این تداخل معنایی سبب ماجراجویی و آسیب های فیزیکی به جوانان و نوجوانان شده است. اینکه فرد فکر می کند که هنوز در فضای مجازی و مانند قهرمان این فضا می تواند در فضای واقعی هر کاری بکند، باعث ایجاد هم مزاحمت برای دیگران و هم مشکلاتی برای خود او می شود.

از سوی دیگر، بی پروایی و ماجراجویی هایی که در سنین جوانی و نوجوانی به اقتضای سن بیشتر از گذشته است و فرد می خواهد هویت خود را بدست بیاورد با بازی های موبایلی بیشتر و بیشتر می شود و این آسیب هایی برای این افراد به دنبال دارد. از سوی دیگر جامعه شناسان مطرح می کنند که درارتباطات اجتماعی نیز این افراد دچار مشکلات عدیده ای هستند و همین طرز تفکری که در فضای بازی های خشونت گرا و بی پروا وجود دارد به آنها منتقل می شود. همچنین انواع سندروم های افسردگی و بی حوصلگی شامل حال این افراد می شود.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیش از اندازه بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند همیشه نگران‌تر و افسرده‌تر از انسان‌های دیگر هستند. معمولاً کودکان بیشتر در خطر رفتارهای خشونت بار اجتماعی هستند و حتی خطر اعتیاد نیز در آنها وجود دارد. از جمله نشانه‌های بیماری‌های رفتاری در شخصی که بیش از حد بازی رایانه‌ای انجام می‌دهد، نگرانی بیش از حد، عصبانیت‌های بی‌دلیل و ترس‌های اجتماعی است. همچنین کودکانی که بازی‌های خشونت‌آمیز را مدام تکرار می‌کنند، تصورات خیالی خشونت‌باری دارند و رفتارهای تهاجمی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

اینکه افراد به بازی های رایانه ای روی می آورند شاید برای اوقات فراغت و دور شدن آنان از دغدغه های روزانه که چندان هم از لحاظ روانشناسی بد نیست، مشکلی پیش نیاید اما در این حیطه رفتار کنترل شده بسیار حائز اهمیت است و هم جوانان و هم والدین کودکان بایستی مراقبت ویژه ای در این حوزه انجام دهند تا هر چه بیشتر از آسیب های ممکن بکاهند.

طنین یاس - امیر حمزه نژاد

ارسال نظرات