خبرهای داغ:
اگر مکرون به آزادی بیان واقعی اعتقاد داشت و مفهوم آنرا می دانست بیان می کرد که بایستی در این حوزه نه هتاکی بلکه شرایطی ایجاد می شد که مسلمانان بتوانند به انتقادات دیگران پاسخ بدهند.
کد خبر: ۹۲۷۵۳۵۴
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،ماجرای هتاکی های سریالی مجله فکاهی «شارلی ابدو» به پیامبر اعظم (ص) و اسلام که یک نشریه چپ فرانسوی است تا به امروز با موضوع آزادی بیان توجیه شده است. البته همین موضوع هم دارای استاندارد دوگانه در غرب است. هتاکی به اسلام آزاد است اما انتقاد از رژیم صهیونیستی قطعا نه تنها آزادی محسوب نمی شود بلکه جرم نیز تلقی شده و با برخوردهای سخت با آن رفتار می شود.

از سوی دیگر فرانسه خود را مهد دموکراسی و آزادی می نامد اما به نظر می رسد که با مفهوم آزادی هنوز به طور درست اشنا نیست. تعریف آزادی تا جایی کاربرد دارد که به جان و مال و اعتقاد دیگران آسیبی وارد نشود. درواقع آزادی به این معناست که هر کسی آزاد است در فضای عمومی تا جایی رفتاری انجام دهد که به آزادی و اعتقادات و جان و مال دیگری اسیبی وارد نکند. اگر این خط قرمز قانونی را رد کند قطعا شامل جرم و جنایت به بشریت شده است. از این رو کارشناسان از «آزادی قانونی» و «آزادی منطقی» صحبت می کنند.

آزادی مفهوم بسیار گسترده ای دارد که شامل آزادی بیان، اقتصادی، فرهنگی و .. . می شود اما بسیاری آزادی را تنها در حوزه آزادی جنسی که مصداق آن بی بندباری است می بینند. از همین روست که در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی که بعد از جنگ جهانی دوم و اتفاقات قرن بیستم از شوروی جدا شدند، بیان می شد که نه تنها لیبرالیسم به ما آزادی نداد بلکه بیشتر باعث بی بندباری شد.

در همین راستا، باید گفت که آزادی باید در عین احترام به ادیان دیگر باشد. اینکه فردی مطرح می کند آزاد است به هر اعتقادی حمله و هتاکی کند بیشتر از اینکه با مفهوم اصیل آزادی آشنا شود، سعی دارد حقارت های درونی خود را بیرون بریزد.

آزادی بیان در عین احترام و نقد دیگران می تواند نه تنها مخرب بلکه سازنده باشد. در کشورهای اروپایی به هیچ وجه با وجود اینکه خود را لیبرال می دانند اما هنوز انتقاد به برخی از نمادهای قدرت از جمله صهیونیست ها امکان پذیر نیست.

در همین رابطه، خبرنگار لبنانی در این باره از او می پرسد: «چرا اهانت «شارلی ابدو» علیه پیامبراسلام (ص) را محکوم نکردید؟» مکرون پاسخ می دهد: « فرانسه کشوری آزاد است و این کار درچارچوب آزادی بیان است.» خبرنگار دوباره می پرسد: « پس چراانکار هلوکاست، زندان، جریمه نقدی و محرومیت ازحقوق شهروندی وخدمات اجتماعی بدنبال دارد؟» و با سکوت رئیس جمهور فرانسه روبرو می شود.

وقتی «امانوئل مکرون» بیان می کند که فرانسه کشوری آزاد و دارای حق آزادی بیان است، به خوبی فریب و دروغ عوام فریبانه خود را نسبت به آزادی می داند. چند ماهی است که فرانسه با وجود انتقادات و اعتراضات مختلف حوادث مختلفی را پشت سر می گذارد. «جلیقه زردها» همواره با اعتراضات فراوان نسبت به حاکمیت و تبعیضی که صورت می گیرد، انتقاداتی دارند اما همواره با سرکوب دولت مکرون روبرو شده اند که در اینجا دروغ رئیس جمهور فرانسه بخوبی مشخص می شود.

حالا که مکرون فکر می کند که می تواند در بحبوحه مشکلات لبنان تاثیرات سیاسی خود را به نفع غرب بگذارد، با همین سئوال بزرگ و چالش برانگیز روبرو می شود. جالب اینجاست که رئیس جمهور فرانسه از هتاکی به عنوان آزادی بیان سخن گفته است. با این شرایط مکرون حتی نمی داند که مفهوم آزادی بیان چیست که هتاکی و بی بندباری لفظی را آزادی توصیف کرده است. هر چند که باید گفت این پاسخ حمایت آمیز رئیس جمهور فرانسه از هتاکی یک نشریه فرانسوی نشان از سیاست آشکار غرب در اسلام ستیزی دارد.

اینکه غربی ها به شدت از اسلام می ترسند و سعی دارند با اسلام هراسی در دنیا زمینه انتشار آن در جهان غرب را بگیرند را به خوبی در نشریه فکاهی و هتاک شارلی ابدو درحال اجراست. این درحالی است که اگر مکرون به آزادی بیان واقعی اعتقاد داشت و مفهوم آنرا می دانست بیان می کرد که بایستی در این حوزه نه هتاکی بلکه شرایطی ایجاد می شد که مسلمانان بتوانند به انتقادات دیگران پاسخ بدهند. اما مقامات فرانسه به خوبی می دانند که با آزادی بیان واقعی تنها زمینه گسترش اسلام و نه اسلام هراسی را گسترده می کنند و از این روست که با توجیه غیرعقلانی و تعریف غیرواقعی از آزادی بیان آشکارا مطرح می کنند که به دنبال حقیقت نیستند و فقط سیاست وقیحانه اسلام هراسی را دنبال می کنند.

طنین یاس

ارسال نظرات