یکی ازمهم‌ترین نوع امر به معروف که بیشتر مورد بحث در جامعه امروزی است، امر به معروف ونهی از منکر «زبانی» است.
کد خبر: ۹۲۷۶۷۶۲
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶

امربه معروف و نهی از منکر واجب فراموش شده است.

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، یکی ازمهم‌ترین نوع امر به معروف که بیشتر مورد بحث در جامعه امروزی است، امر به معروف ونهی از منکر «زبانی» است.تذکرآن بی جانیست که متاسفانه در بیشتر ادارات کارمندان با گوشی سرگرم هستند وطرح تکریم ارباب رجوع را رعایت نمی کنند.و مردم نسبت به این موضوع معترض وگلایه مند هستند.

گاهی به حدی می رسد که جای منکر و معروف را اشتباه می‌گیرند.ومراجعات را با ناراحتی ونارضایتی تمام دفع می کنند.
دراین خصوص باید بدانیم که مسئله امربه معروف ونهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است و تمام آحاد ملت موظفند به آن جامه عمل بپوشانند تا برکات الهی نازل گردیده و از بلاها دور باشیم. فلسفه قیام عاشورا نیز احیای این فریضه الهی بود.
قیام امام حسین (ع) قیام حق علیه باطل و در پاسخ به ندای بشری و حق وحقیقت بود، لذا برای همیشه در دل ها ماندگار شد.
همه ما خوب می دانیم که فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما بخوبی اجرا نمی‌شود و مردم که اصلی‌ترین محور انجام این فریضه هستند، کمتر به سراغ آن می‌روند، روش‌های نادرست ، گاه تهاجمی و سخت ، عدم حمایت مسئولین ومتولیان امر از لحاظ قانونی و بسیاری از موارد موجب بی تفاوتی شده است.


هدف از امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح امور جامعه و جلوگیری از آسیب های اجتماعی است. در شیوه‌های جدید می‌توان نتایج مثبت حاصل از اقامه این فریضه را به تصویر کشید و با کمک گرفتن از ابزارها و رسانه‌های نوین، مخاطبان را با فلسفه امر به معروف و نهی از منکر و آثار فراوان اجتماعی و فرهنگی آن آشنا و همراه کرد. اگرمردم بیش از این بی خیال و یا بی تفاوت باشند دود آن به چشم همه می رود. جامعه مثل یک کشتی است اگرکسی جایی از کشتی را سوراخ کند همه غرق می شوند .لذا وظیفه همگان است واردعمل شوند تا به این مهم واجب الهی برسیم.امید است خداوند متعال زمینه هدایت جامعه به سمت تعالی اسلامی ، دینی و فرج برای مستضعفین را فراهم نماید.


با وجود فساد و مشکلات اجتماعی ، وظیفه آحاد جامعه است برای مبارزه با فساد از مسئولین مرتبط مطالبه گری کنند تا شاید بسیاری از مشکلات حل شود. می دانیم که بسیاری از کم کاری ها و بی توجهی های مسئولین و ادارات موجب دلسردی مردم شده است اما با مطالبه گری همه چیزقابل جبران می باشد.

هرگاه مردم با آثار عمیق اجتماعی این فریضه که یک نمونه آن جلوگیری از فسادهای بزرگ اقتصادی و اختلاس‌ها و... است، آشنا شوند از اقامه امر به معروف و نهی از منکر استقبال می‌کنند و درمی‌یابند که این فریضه الهی چه آثار بزرگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهد داشت. بسیاری ازمنکرات جامعه همچون رشد بی حجابی و پوشش‌های نامناسب، رشوه، اختلاس، بی تفاوتی وضعف برخی از مدیران ، ربای بانکی و غیربانکی، رشد سبک زندگی غربی، بی عفتی در حال رشد در فضای مجازی و حقیقی، بی عدالتی و تبعیض، اسراف منابع، گسترش فضای تهمت زنی و شایعه پراکنی در برخی رسانه‌ها، تماماً مصداق‌های بارز منکر است که در حال گسترش است و باید با عزم ملی و احساس وظیفه عمومی و نهی از منکر جلوی رشد آن گرفته شده و با برنامه ریزی دقیق، مستمر و مدیریت شده مسئولان امر و حمایت و تشویق ناهیان از منکر در مسیر تحقق جامعه الهی قدم برداریم.


عمل به فرامین و منویات مقام معظم رهبری و اهتمام جدی آحاد مردم به مسئله امربه معروف و نهی از منکر، بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف می کند.
امروزه ماه محرم بهترین فرصت برای شهروندان است تا عزم جدی برای عمل به دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا درکنارامربه معروف و نهی از منکر، از این وضعیت نابسامانی اجتماعی از لحاظ روحی و روانی کاهش دهند.

یاداشت از رضا ندایی مسئول سازمان بسیج حقوقدانان استان اردبیل

ارسال نظرات