خبرهای داغ:
در گفت و گو با نویسنده کتاب اقتصاد مقاومتی، جهاد کبیر:

لزوم تألیف کتاب، راهی برای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی

نیازمند به ایجاد گفتمان سازی در این زمینه هستیم که نخبگان جامعه با ارائه مفاهیم مختلف آن در قالب های جذاب و علمی به فهم اقتصاد مقاومتی کمک کنند.
کد خبر: ۹۲۷۶۸۳۵
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،در اقتصاد مقاومتی، وظیفه همه افراد دغدغه مند از جمله زنان در چند بخش از جمله مصرف کننده، تولید کننده و یا به عنوان جامعه نخبگانی که می بایست این گفتمان را در سطح کشور ترویج دهند مطرح است اما تا زمانی که قشر نخبگان دغدغه ای در زمینه اقتصاد مقاومتی نداشته باشند، چندان نمی توان به اجرای کامل اقتصاد مقاومتی در کشور و در همه سطوح امیدوار بود. در این خصوص اکبر ابدالی محمدی، کارشناس مسائل اقتصادی و مدرس درجه ۱ انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی، به خبرنگار سایت خبری تحلیلی «طنین یاس» گفت: قریب به ۱۰ سال است که بحث اقتصاد مقاومتی بیان شده اما هنوز نهادینه نشده است زیرا این تصور در ذهن ها جای گرفته که غرب با بحث اقتصاد آزاد توانسته به موفقیت برسد، حال آنکه با مرور تاریخی اقتصاد آن ها نمونه هایی را مشاهده می کنیم که نشان می دهد گونه های مختلفی از اقتصاد مقاومتی در این کشورها اجرا شده بود و بعد از رسیدن به بالندگی و رشد، بحث اقتصاد آزاد را مطرح کردند تا اقتصاد کشور خودشان تقویت شود.
بیشتر بخوانیم:
حضور زنان، حماسه اقتصاد مقاومتی را رقم خواهد زد
باید مضامین کتاب های اقتصاد مقاومتی ضداستکباری باشد
ابدالی با کتاب را یکی از راه های تبیین اهداف اقتصاد مقاومتی در بدنه جامعه دانسته و با انتقاد از کتاب هایی که به نام اقتصاد مقاومتی منتشر می شود، گفت: سیاست اصلی کشور زمانی که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح می شود، انتظار می رود که مورد توجه قرار گیرد در حالیکه در اقتصاد مقاومتی این اتفاق چندان نیفتاده و کتاب هایی که منتشر می شود با معنای اصلی اقتصاد مقاومتی فاصله دارد، به طور مثال اکثر این کتاب ها به مباحث خنثی مانند اینکه اسراف نکنیم و صرفه جویی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، می پردازند در حالیکه مفهوم اقتصاد مقاومتی تقویت روحیه ضد استکباری و ضد سلطه است، بحث جهاد کبیر است.
وی افزود: بحث حمایت از تولید در جنبه های مختلف است، آیات اقتصادی متعددی داریم، آیاتی که ضد سلطه هستند و ما این را در قالب قصه های تاریخ در ایران، در مورد مصرف کالای داخلی توسط امیرکبیر و سایر کشورها شاهدیم، هرچند که کتاب هایی در این زمینه ها منتشر می شود، هرچند که در این زمینه جای کار زیادی وجود دارد، اما تعداد کتاب ها بسیار کم است، همچنین ده ها کتاب به زبان انگلیسی در مورد حمایت از تولید داخلی وجود دارد که هنوز ترجمه نشده است، جسته گریخته مطرح شده اما مفصل نبوده و انتظار می رود بیش از این ها به موضوع اقتصاد مقاومتی به صورت دقیق پرداخته شود.
نقش کلیدی نخبگان در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی
این استاد اقتصاد مقاومتی افزود: برای اینکه ارجحیت اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد آزاد در کشور ما اتفاق بیفتد، نیازمند به ایجاد گفتمان سازی در این زمینه هستیم که در این بخش نخبگان جامعه برای ادبیات سازی در قالب های جذاب و علمی می توانند به فهم اقتصاد مقاومتی کمک کنند زیرا تا موضوعی در بین عموم مردم گفتمان نشود، اجرا نمی شود یا درست اجرا نخواهد شد.
وی نقش رسانه و نیز اساتید دانشگاه را در بحث گفتمان سازی پررنگ ارزیابی کرده و افزود: طلاب و روحانیون نیز اثرگذار هستند و ما اگر بتوانیم بر روی این قشرها تاثیر بگذاریم، بازخوردهای زیادی دریافت خواهیم کرد مانند تاثیری که استاد پناهیان در جهت گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی رقم زدند و با سخنرانی هایی که داشتند تاثیرات خوبی را بر روی مردم گذاشتند.

تألیف کتاب، راهی برای گفتمان سازی
این نویسنده اقتصاد مقاومتی، هدف از تدوین دو کتاب «اقتصاد مقاومتی تفسیر جهاد کبیر» و «اقتصاد مقاومتی در آمریکا» را گامی در جهت گفتمان سازی دانسته و در معرفی این دو کتاب گفت: کتاب اقتصاد مقاومتی تفسیر جهاد کبیر که این روزها چاپ دوم آن روانه بازار شده و بیشتر بر اساس آموزه های دینی مطرح شده است با ادبیاتی ساده و روان و در برخی موارد به استناد خاطرات و داستان های برگرفته از واقعیت سیره علما و شخصیت های برجسته ایرانی مانند اقدامات امیرکبیر در حمایت از تولید، سعی کرده است که تمام مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی را به طور مستند مورد بررسی قرار داده است و جالب اینکه این کتاب با کاغذ ایرانی تهیه شده است و خرید آن به نوعی کمک به اقتصاد مقاومتی نیز هست.

یادگیری به معنی پذیرش مبانی فکری نیست
وی در مورد کتاب دوم خود به نام «اقتصاد مقاومتی در آمریکا» نیز گفت: این کتاب که انتشار آن به ویژه در فضای مجازی بازخوردهای مختلفی را داشت، برخی با آن مخالف بودند چون فکر می کردند ما داریم تبلیغ اقتصاد فعلی آمریکا را انجام می دهیم و اقتصاد آزاد را ترویج می کنیم در حالیکه این نگاه متعصبانه با خواندن کتاب از بین می رفت و به قول فرمایش رهبر معظم انقلاب، ما ابایی از یادگیری کشورهای دیگر نداریم و این به معنای پذیرش مبانی فکری آن ها نیست.
ابدالی ادامه داد: این مخالفت ها باعث معرفی و شناخته تر شدن این کتاب شد اما انتخاب نوع قلم به صورت روایی و داستانی نیز بر جذب مخاطب تاثیرگذار بود که این حقیقت را از بازخورد دوستان و خوانندگان دریافت کردم.
تکرار و اغنا دو کلید واژه مهم در گفتمان سازی
این کارشناس مسائل اقتصادی، در پایان ضمن تاکید مجدد بر گفتمان سازی در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: باید در نظر داشت که گفتمان سازی به واسطه تکرار و نیز اغناسازی مخاطب های خاص و عام اتفاق می افتد و در این مسیر نباید الزاماً فقط بر روی نخبگان تمرکز کرد، بلکه می توان با بیان های مختلف و متنوع این گفتمان را با حضور در هیئت های خانگی و حتی در بین دانش آموزان نیز رقم زد.

طنین یاس - زهرا باقری

ارسال نظرات