خبرهای داغ:
در نشست طنین یاس با یک کارشناس دینی مطرح شد:
پر رنگ سازی بخش عاطفی واقعه عاشورا و انتقال پیام مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش به همه مردم از زبان کودکان، دو هدف بزرگ حضور کودکان در امام حسین(ع) در کربلا بود.
کد خبر: ۹۲۷۸۵۲۷
|
۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،حجت السلام سید حجت سجادی زاده، دانش آموخته مطالعات فرهنگی و ارتباطات از دانشگاه امام باقر(ع)، مبلغ و کارشناس موضوعات مذهبی در نشستی که همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه(س) در دفتر سایت خبری تحلیلی «طنین یاس» برگزار شد، در خصوص کودکانی که در واقعه عاشورا همراه با امام حسین(ع) و در کاروان حضور داشتند، گفت: در کتابی به نام «انصار الحسین» اثر سید شمس الدین که در این کتاب یاران اباعبدالله(ع) با ذکر نام آمده است، معروف ترین کسی که در حادثه عاشورا به عنوان خردسال ترین طفل از او یاد می شود، حضرت علی اصغر(ع) است که این موضوع در کتاب نفس المهموم سیدبن طاووس نیز آمده است.
وی افزود: البته در آن کتاب دو طفل شیرخوار ذکر شده یکی علی اصغر و دیگری عبدالله رضی، رضی به معنای شیر خوار، که امام(ع)، حضرت برای علی اصغر(ع) طلب آب نمودند اما عبدالله رضی در آغوش امام حسین(ع) به شهادت رسیدند.
این کارشناس مذهبی از حضرت رقیه(س) به عنوان دومین شخصیت معروف جریان عاشورا نام برده و افزود: در بین کتب تاریخی ما در مورد نام و سن ایشان اختلاف است اما قدر متیقن دختری ۳ تا ۶ ساله در کربلا حضور داشته که نام او فاطمه صغری بوده که احتمال می رود فاطمه صغری شخص دیگری بوده، همچنین نام خوله هم به چشم می خورد اما مشهورترین نام، همین حضرت رقیه(س) است که در خرابه ای در شام با آن نحو به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: حضرت امام محمدباقر(ع) نیز در حادثه عاشورا طفل خردسالی بوده و شاهد و ناظر بر اتفاقات آن حادثه جانسورز بودند، همچنین عبدالله بن حسن(ع)، فرزند امام حسن مجتبی(ع) بوده که در حادثه کربلا ۱۱ سال داشتند، قاسم بن حسن(ع)، نوجوان رشید امام مجتبی و یادگار ایشان هم در کربلا ۱۳ ساله بودند، ابوبکر بن حسن، عمر بن جناده انصاری که ۹ ساله بوده و نیز عون و جعفر از فرزندان حضرت زینب(س) نیز در این واقعه حضور داشتند که گرچه پدر این دو بزرگوار به خاطر ضعف جسمی نتوانست حضور پیدا کند اما فرزندانش را در راه حفظ دین اسلام فدای دین کرد و به شهادت رسیدند.
سجادی زاده، در مورد فرزندان مسلم نیز گفت: عبدالله بن مسلم فرزند مسلم بن عقیل است که در کربلا ۱۴ ساله بود و در ظهر روز عاشورا به شهادت رسید و محمد و ابراهیم نیز دو فرزند مسلم بن عقیل بودند که طبق نقل تاریخ وقتی حضرت مسلم(ع) به کوفه آمدند، این دو بزرگوار فرزندانش را به کوفه آورد که پس از شهادت پدر بزرگوارشان، عبیدالله بن زیاد این دو را به زندان انداخت که بعد از یک سال با کمک زندان بان که شخصی محب اهل بیت(ع) بود از زندان گریختند اما دیری نگذشت که توسط حارث به شهادت رسیدند.
پر رنگ سازی عاطفه به خاطر حضور کودکان در عاشورا
این مبلغ دینی، دلیل حضور کودکان و نوجوانان در کاروان کربلا را اجرای دو نقش بسیار مبرز و واضح دانسته و گفت: یکی از این نقش ها، پررنگ سازی جنبه عاطفی عاشورا و کربلا و بیدار سازی وجدان های خفته انسان های آزاده است، چون همانطور که می دانید، کودک کشی و سربریدن کودکان تا قبل از حادثه عاشورا در تاریخ یا گزارش نشده یا اگر گزارش شده بسیار اندک است اما همین حادثه یعنی به شهادت رساندن کودکان نقش بسیار تاثیرگذاری در بیدار کردن وجدان های خفته دارد، زیرا در همه مکاتب و ادیان کودک به عنوان نماد مظلومیت، عاطفه و محبت است، افراد از خود سوال می کنند که «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ «۸» بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ «۹» [تکویر] که به کدامین گناه این کودکان به شهادت رسیدند.»، چرا کودکان را می کشند، کودکانی که از خود توان دفاع نداشتند مانند حضرت علی اصغر(ع) که وقتی اباعبدالله(ع) او را روی دست گرفتند فرمودند: : « إن لَم تَرحَموني فَارحَموا هذَا الطِّفلَ [تذکرة الخواص، سبط این جوزی، ص ٢٥٢] : اگر به منِ حسین رحم نمی کنید به این طفل شیرخوار رحم کنید، آیا نمی بینید که چگونه از گرسنگی و تشنگی دست و پا می زند؟»، این جملات تصویرسازی واقعه را برای شنوندگان ماجرا نیز امکان پذیر می کند، همچنین در مورد داستان مظلومیت حضرت رقیه(س) که جنبه های عاطفی و احساسی آن بسیار پر رنگ است.
وی تأکید کرد: این قضایا حامل این پیام است که در کربلا آن کسانی که به اهل بیت(ع) ظلم کردند به هیچ کدام از قوانین و اصول اولیه انسانیت پایبند نبودند، لذا در حادثه عاشورا یکی از اهرم های مهم که کودکان عاشورایی بسیار نقش تاثیرگذاری دارند با همین حضور و شهادتشان است که علامت سوال بزرگی را برای انسان های آزاده خواهند داشت.
کودکان در عاشورا عامل انتقال پیام مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش
این کارشناس مذهبی در مورد نقش دیگر کودکان در عاشورا گفت: نقش دیگر کودکان عاشورایی، رساندن پیام عاشورا به زبان کودکی و نوجوانی است که نقش بیدارگری و بصیرت دهی دارد، زیرا همه مکاتب کودکان و نوجوانان را انسان های معصوم و بی گناه می دانند. به طور مثال، وقتی وجود مقدس سید الشهدا(ع) از حضرت قاسم(ع) سوال می کند که یادگار برادرم مرگ در نظر تو چگونه است؟ حضرت با پاسخی که می دهند، پیام عاشورا را برای ما مشخص می کنند، ایشان می فرمایند «الموت احلی من العسل»، مرگ در راه خدا و شهادت در راه خدا از عسل شیرین تر است.
وی افزود: یا در حالات عون بن عبدالله بن جعفر که فرزند عبدالله و حضرت زینب(س) است، چون نوه جعفر طیار به حساب می آید، وقتی خود را می خواهد معرفی کند می گوید من پسر جعفر طیارم آن شهیدی که بهشت بر او می درخشد، و خدا به او دو بال عنایت کرده که مایه افتخار پدرم، من و جدم است، لذا با این تعابیر پیام اصلی عاشورا که به جهانیان اثبات کند آن ها که با ما جنگ داشتند در واقع با رسول خدا(ص) جنگ داشتند با فرزندان اهل بیت(ع) سر جنگ داشتند و ما خارجی نیستیم، اثبات می شود.


اهمیت نماز در سیره کودکان عاشورایی
سجادی زاده، در مورد نحوه رفتار کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگترها نیز گفت: یکی از رفتارهایی که خود را بسیار نشان می دهد، احترام و ادب نسبت به بزرگتر است، در دین اسلام بسیار تاکید شده که به کسانی که از شما بزرگترند احترام بگذارید، در ماجرای قاسم بن حسن(ع) اینطور نقل شده که وقتی خدمت عمو رسید و اذن طلبید، امام حسین(ع) چون به برادرش امام حسن مجتبی(ع) قول داده بود که از قاسم(ع) به خوبی محافظت کند و امانت دار خوبی باشد، اذن میدان به او نداد که حضرت قاسم(ع) ناراحت شد ولی این ناراحتی را به روی خود نیاورد قبول کرد، اطاعات پذیری و ادب را نشان داد، اصرار نکرد اما طبق نقل تاریخ دست نوشته پدر را به عنوان وساطت نزد امام حسین(ع) آورد و آن گاه بود که امام حسین(ع) راضی به جهاد و مبارزه قاسم بن حسن(ع) شد.
وی افزود: نکته دیگر که در اخلاق و رفتار کودکان عاشورایی در برخی از صحنه ها که نقل تاریخ است نشان می دهد، توجه به جایگاه نماز، عبادت و توسل به خداوند متعال است در حالات فرزندان مسلم(ع) هم آمده که وقتی حارث می خواست این دو بزرگوار را به شهادت برساند از او خواستند که اجازه بدهد تا دو رکعت نماز بخوانند و در تاریخ آمده که بعد از نماز اینگونه دعا کردندکه خدایا تو داور هستی و بین ما و این شخص تو خودت داوری کن.
احساس مسئولیت در کودکان عاشورایی
این کارشناس دینی، احساس مسئولیت را نکته دیگری در اخلاق و رفتار کودکان عاشورایی دانسته و گفت: در همین ماجرای فرزندان حضرت مسلم(ع) وقتی حارث می خواهد سر برادر کوچکتر را از بدن جدا کند برادر بزرگتر جلو می آید و مانع می شود و می فرماید که مادرم این برادر را به دست من امانت داده اول سر من را جدا کن تا قبل از او به شهادت برسم چون نمی خواهم دست و پا زدن برادر کوچکترم را ببینم و نمی خواهم او زودتر از من به شهادت برسد.
الگوگیری از نحوه رفتار امام با کودکان
وی در مورد امکان الگوبرداری از رفتار امام حسین(ع) با کودکان و رفتار آن ها با بزرگترها گفت: تمام رفتارهایی که اهل بیت(ع) با فرزندان داشتند قابلیت الگوبرداری دارد، زیرا یکی از ویژگی های مهمی که اهل بیت(ع) به آن تاکید داشتند این است که پدر و مادر وظیفه دارند محبت خود را به صورت زبانی و عملی به فرزندان خود نشان دهند که یکی از آن ها بوسیدن است، پیامبر(ص) فرمودند خدا دوست دارد میان فرزندان خود عدالت برقرار کنید حتی در بوسیدن! یعنی حتی در بوسیدن هم باید مساوات داشته باشید یا امام علی(ع) می فرماید، بوسیدن فرزند رحمت و محبت است و از آن طرف بوسیدن فرزندان پدر و مادرش عبادت است، به خاطر همین شخصی آمد نزد رسول خدا(ص) و عرضه داشت من تا کنون چند فرزند دختر و پسر دارم که تا به حال آن ها را نبوسیده ام که حضرت ناراحت شد و فرمود از رحمت خدا به دور هستی و در حادثه عاشورا این امر وجود داشت و دیده شد.
این مبلغ دینی، ادامه داد: آن زمانی که خبر شهادت مسلم بن عقیل به کاروان اباعبدالله(ع) رسید، حضرت فرمودند که دختران مسلم(ع) بیایند و وقتی دو دختر آمدند، حضرت آن ها را روی پای خود گذاشتند و دست نوازش روی سر آن ها کشیدند و اینطور به همه نشان دادند که در گرماگرم آن حادثه و آن سرزمین و آن لحظات حساس، محبت را نه تنها زبانی بلکه عملی هم نشان دادند.
وی افزود: حضرت علی اکبر(ع) با اینکه جوان رشیدی بود قبل از شهادت حضرت او را در آغوش گرفت، همینطور حضرت قاسم(ع) وقتی می خواست به میدان برود طبق نقل تاریخ امام حسین(ع) ایشان را آغوش گرفت و آنقدر گریه کردند که راوی می گوید به حالت بیهوشی افتادند، لذا عاشورا اوج محبت و تجلی محبت است و یا در حادثه شهادت حضرت رقیه(س)، اوج محبت را دختر بزرگوار امام حسین(ع) به پدر نشان دادند.
عملی سازی سیره حسینی(ع) در زندگی خانوادگی
این کارشناس دینی یکی از پیام های مهم عاشورا را در بحث الگوگیری از سیره آن بزرگواران، محبت به فرزندان دانسته و گفت: ما هم اگر در مجلسی حاضر می شویم باید این محبت را به خانواده خود جاری کنیم، گریه کن حسین(ع) بر سر فرزند خود داد نمی زند، محبت می کند و اگرچه در مراسم عزای امام حسین(ع) گریان است اما در خانه خود شاد و خرم است زیرا یکی از ویژگی های انسان مومن بشاشت چهره است و خوش خلق نبودن از رذایل اخلاقی است و از سوی دیگر اگر پدر و مادری فرزندان خود را از محبت سیراب کنند جلوی بسیاری از آسیب ها گرفته می شود.
برخی از مهدکودک ها حسینی(ع) نیستند
وی در انتقاد به برخی از مهد کودک ها نیز گفت: در یک نگاه کلان تر اگر بخواهیم کودکانی با تربیت عاشواریی و مهدوی داشته باشیم باید بر مراکزی که متولی این امر هستند نظارت بیشتر داشته باشیم که من همینجا از دغدغه اخیر رهبر معظم انقلاب که تاکید بر توجه جدی بر مهدکودک ها و نظارت جدی بر آن ها داشتند تا خدای نکرده در سایه غفلت مسئولین سند ۲۰۳۰ در آن ها اجرا نشود، استفاده می کنم و می گویم که اگر نظارتی وجود نداشته باشد، مهدکودک به جای اینکه مهد کودک عاشورایی باشد مهد کودکان سربازان آینده برای نظام استکبار می شود.
سجادی زاده در پایان نیز گفت: ان شالله خدا توفیق انجام آنچه در کربلا از ما خواستند، یعنی فهم درست دین و اجرای صحیح آنچه ابا عبدالله حسین(ع) در کربلا فریاد زد که باید سنت پیغمبر(ص) و کتاب او احیا شود، حلال پیامبر(ص) تا قیام قیامت حلال است و حرام هم حرام بماند را به ما بدهد و این شدنی نیست مگر اینکه ما تاکید و اهتمام جدی به تربیت نسل مهدوی داشته باشیم و بهترین الگوی نسل مهدوی همین کودکان حسینی و عاشورایی خواهد بود.

طنین یاس - بشری یثربی

ارسال نظرات