امروزه توسعه منابع انسانی و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود انسانی، راز موفقیت کشور ها در مواجهه با مشکلات و بحران هاست.جذب و به مشارکت طلبیدن همه ی استعدادهای کشور باید به عنوان استراتژی اصلی مدیریت کشور به خصوص در حوزه اقتصادی قرار گیرد.
کد خبر: ۹۲۷۸۵۷۵
|
۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی عباس خسروانی مدرس دانشگاه و دکترای جامعه شناسی به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس در یادداشتی بیان داشت :پدیده ها و تحولات بزرگ تاریخی برای هر جامعه ای حکم یک گنجینه ارزشمندی از تجربیات و عبرتها را دارد که هر یک از آنها می تواند چراغی باشد برای پیمودن راه و ساختن آینده ای روشن.

دفاع مقدس ملت ایران در برابر هشت سال تجاوز جهانی، مصداق همان گنجینه ارزشمند تجربیات وعبرتهاست که می توان از هر حادثه ی آن یک نسخه عملی و علمی برای ادامه راه انقلاب استخراج کرد و آن را با اطمینان خاطر به کار بست.

دیروز مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس و چهلمین سالروز جنگ تحمیلی سخنانی را ایراد فرمودند که بر این نکته بسیار مهم یعنی درس آموزی از این دوران مقدس تاکید دارد.«شکل گرفتن یک مدل جدید از حضور مردمی و بروز استعدادها در دفاع مقدس».

این نکته‌ای بود که حضرت آیت الله خامنه ای به آن اشاره کردند و فرمودند:"این مدل بی نظیر و بی سابقه در جهان به‌گونه ای بود که هر فردی اعم از رزمنده ۱۴ ساله تا پیرمرد ۷۰ ساله یا دختر دانش آموز دبستانی و بانوان محترم در پشت جبهه یا پزشک و جراح و کشاورز و کارمند و دانشجو و شاعر و انواع قشرها و صنوف مختلف، هریک جایگاه خود را در این شبکه عظیم مردمی پیدا می کردند و مشغول دفاع و خدمت می شدند".

اعتقاد ایشان بر این است که بسیج مردمی که در دوران دفاع مقدس از دل جامعه جوشید و شکل گرفت هنوز هم می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات جامعه ی ما باشد.معظم له با اشاره به اینکه بسیج مردمی در دفاع مقدس، مدل‌سازی جدید بود فرمودند:‌"امروز با نگاه درست می‌توانیم از مدل بسیج مردمی استفاده کنیم".

این تجربه تاریخی خود سندی بر مستدل بودن نظریه نظام انقلابی ست که در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان نظریه ای برای پیمودن موفق گام دوم انقلاب در دهه پنجم و در راستای رسیدن به آرمان های انقلاب بیان شده است.

به عبارتی تجربه بیش از  4 دهه انقلاب اسلامی نشان داده که هر جا موفقیتی کسب شده است در آنجا روحیه انقلابی و مدیریت و کار جهادی حاکم بوده که مصداق بارز آن هشت سال جنگ تحمیلی است 

سایر حوزه هائی چون علم و فناوری و هسته ای و موشکی و دفاعی،همگی نشان می دهند که رمز موفقیت،داشتن روحیه انقلابی و عمل جهادی بوده و بالعکس هرجا ناکامی هائی داشته ایم و نتوانسته ایم به اهداف خود دست یابیم دقیقا جائی بوده که این روحیه و منش در آن ظهور و بروز پیدا نکرده است.

جنگ تحمیلی به عنوان یک موضوع تحقیقاتی به ما نشان می دهد که یکی از رموز پیروزی و موفقیت،به مشارکت طلبیدن و مشارکت دادن همه ی عناصر جامعه و بستر سازی برای بروز استعدادهای آحاد جامعه است.در دوران جنگ تحمیلی با شکل گیری مدل بسیج مردمی، زمینه و بستر لازم برای بروز استعدادهای مردم فراهم گردید و ما دیدیم که در این بستر فراهم شده،چه استعدادهای شگفت انگیزی فرصت ظهور و بروز پیدا کردند و شاهکارهائی را درجنگ خلق کردند که تا به امروز زوایای آن پنهان و انگشت حیرت بر دهان بسیاری از استراتژیست های جنگی باقی مانده است.

این هنر مدیریت کلان کشور به رهبری حضرت امام(ره) بود که با تشکیل بسیج مردمی بستری را فراهم کرد که همه ی استعدادهای کشور توانستند توانمندی های خود را به نمایش بگذارند و اگر قرار بود که ما جنگ را بر اساس مدل به کارگیری نیروها در ارتش یا حتی سپاه مدیریت کنیم قطعا بسیاری از نیروهای مردمی امکان حضور در جنگ و قدرت نمائی و بروز استعداد های خود را پیدا نمی کردند

 مقام معظم رهبری معتقدند که:"در این مدل گسترده حضور مردمی، استعدادهای مهمی ظهور می‌یافت و به‌عنوان مثال یک جوان روستایی از کرمان تبدیل به حاج قاسم سلیمانی شد، یا یک افسر جوان تبدیل به فرمانده‌ای مجرب و توانا همچون شهید صیاد شیرازی و شهید بابایی شد، و یا از یک روزنامه نگار داوطلب در کوران حوادث جبهه، نابغه اطلاعاتی مثل شهید باقری ساخته شد".

امروز هم مشکلات و گرفتاری های کشور اگر بیشتر از دوران جنگ نباشد قطعا کمتر نیست و ما هنوز در میدان جنگ به سر می بریم با این تفاوت که زمین جنگ تغییر پیدا کرده است.امروز هم ما می توانیم از تجربیات ارزشمند دوران دفاع مقدس برای حل مشکلات وگره گشائی از گرفتاری های موجود استفاده کنیم.مشکلات امروز کشور جز با حضور مردم و بستر سازی برای بروز استعدادهای آحاد مردم و نقش آفرینی آنها حل نخواهد شد.

بر همین اساس و منطق است که رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند:"امروز هم اگر همت شود و نگاه صحیح به مسائل و مردم وجود داشته باشد، می توان از این مدل بی نظیر استفاده کرد".

امروزه توسعه منابع انسانی و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود انسانی، راز موفقیت  کشور ها در مواجهه با مشکلات و بحران هاست.جذب و به مشارکت طلبیدن همه ی استعدادهای کشور باید به عنوان استراتژی اصلی مدیریت کشور به خصوص در حوزه اقتصادی قرار گیرد.

به دنبال آن حفظ استعدادها و ایجاد انگیزه برای حفظ آنها و همچنین مدیریت و توسعه استعداد و استفاده از آنها در عرصه های مختلف کشور ضمن کمک به شکوفا تر شدن استعدادها به تزریق یک انرژی مضاعف به بخش های مشکل دار منجر می شود که می تواند زمان حل مشکلات را کوتاه تر کند.

امروز اگر ما معتقدیم که نسخه عبور و خروج از مشکلات اقتصادی همان نسخه اقتصاد مقاومتی ست باید این را هم باور کنیم که نسخه اقتصاد مقاومتی بدون مشارکت همه ی استعدادهای کشور،عملیاتی نخواهد شد.

ما باید باور کنیم که ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﻭﻇﺎﻳﻒ سازمانها ﻭ یکی از ضرورتهای غلبه بر مشکلات است.جوانان باید در کانون این توجه قرار گیرند به طوری که جوانان احساس دیده شدن پیدا کنند و باور کنند که استعداد و توانمندی آنها قطعا برای پیشرفت کشور کارآمد است و آنها سهمی در این پیشرفت و عبور از وضع موجود دارند.

کشور ما بر اساس مدل بسیج مردمی دفاع مقدس، برای عبور از مشکلات راهی جز بستر سازی برای ورود جوانان و پرورش استعداد آنها و اعطای مسئولیت ها به آنها ندارد و هر چه زودتر کشور باید شاهد پوست اندازی مدیریتی باشد تا زمینه برای مشارکت طیف وسیعی از استعدادهای موجود در کشور فراهم گردد.ما زمانی می توانیم ادعا کنیم که دفاع مقدس را پاس داشته ایم که از آن درس بیاموزیم و درس های آموخته شده را به عرصه عمل بیاوریم نه آنکه مدام از رشادت ها و شجاعتها و فتح الفتوح های جوانان و استعدادهای بی نظیر دوران دفاع مقدس سخن بگوئیم اما در عمل با تنگ کردن دایره مدیریت کشور و بی توجهی به نسل جوان و نسپردن مسئولیت ها به آنها،این درس ها را در ویترین دفاع مقدس قرار دهیم که هر سال گردی بر آن بنشیند و کم کم به فراموشی سپرده شود.

ارسال نظرات