یادداشت/ محمدرضا رنجبر چوبه

سربازی، تفکر بسیجی و کمک به جهش تولید

ذهنیت­های منفی ایجاد شده در خصوص خدمت سربازی در بین جوانان باعث شده تا آن­ها نسبت به این دوران طلایی حس خوبی نداشته باشند، اما بدون شک سربازی یکی از بهترین فرصت­های زندگی جوانان تلقی می­شود که "یادگیری" مهمترین ویژگی و دستاورد آن است.
کد خبر: ۹۲۸۰۳۲۱
|
۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت, محمدرضا رنجبر چوبه در یادداشتی نوشت: امروزه از مقوله تولید ملی به عنوان معیار و شاخصی برای اندازه­گیری میزان سرعت و شتاب پیشرفت کشورها یاد می­شود. مفهوم تولید به حدی با اهمیت است که مقام معظم رهبری (مد­­ظله­ العالی) در پیام­های نوروزی چند سال اخیر خودشان توجه ویژه­ای به آن داشته­اند؛ حسب فرمایش ایشان مسیر حماسه اقتصادی از تولید ملی می­گذرد و معتقدند که جهش و پیشرفت در تولید به عنوان یکی از ابزارهای اصلی قدرت به حساب می­آید؛ به همین منظور ایشان عبارت "جهش تولید" را به عنوان شعار سال جاری انتخاب نموده و از دست اندرکاران این امر خواسته­اند تا برای تحقق این شعار تلاش مضاعف داشته باشند.

مفهوم جهش در امر تولید به تغییرات سریع و پرشتاب در تحقق رونق تولید اشاره دارد که در نهایت می­تواند به رشد و توسعه پایدار منجر شود.

به عقیده کارشناسان و صاحب­نظران اقتصادی، جهش در تولید به دو طریق امکان­پذیر است: در مسیر نخست به سمتی حرکت می­کنیم که میزان تولید محصولات موجود افزایش می­یابد و در روش دیگر به منظور جهش در تولید باید به سمت تولید محصولات جدید پیش رفت.

انتخاب هریک از دو روش فوق نیازمند عوامل تولید است که این عوامل عبارت­اند از: سرمایه و منابع انسانی (که به صورت سرمایه فکری و سرمایه فیزیکی نقش ایفا می­کند) و سرمایه و منابع مادی (که به دو شکل سرمایه به عنوان ثروت و منبع تامین مالی و سرمایه به معنای منبع تولید و مواد خام نقش ایفا می­کند)؛ ترکیب این دو عامل با یکدیگر باعث می­شود تا چرخ تولید بچرخد و نبود هریک از این دو به منزله توقف فرایند تولید خواهد بود اما با این حال عامل سرمایه­ی انسانی تا اندازه­ی زیادی می­تواند فقدان و کمبود عامل سرمایه مادی را جبران کرده و به افزایش تولید کمک کند؛ با این تفاصیل می­توان نتیجه گرفت که عامل انسانی به عنوان اصلی­ترین و مهم­ترین منبع در فرآیند تولید شناخته می­شود و نیروی انسانی کارآمد لازمه­ی حرکت در مسیر جهش تولید است، این عامل با توجه به نقش بی بدیلی که در فرآیند تولید ایفا می­کند می­بایست دو ویژگی مهم را در خود بپروراند. ویژگی نخست ظرفیت بالای یادگیری و افزایش سطح مهارت فنی و دانشی است، لذا تمامی افرادی که در خط مقدم جبهه­ی تولید قرار دارند و هم چنین افرادی که خود را برای حضور در این عرصه آماده می­کنند باید در همه سطوح توان یادگیری و مهارت­های فنی و دانشی خود را افزایش داده و تمام ظرفیت خود را در این راه به کار گیرند تا از این طریق میزان بهره­وری خط تولید را افزایش دهند.

علی رغم اهمیت بالای این خصیصه، اما باید در نظر داشت که در راستای تحقق شعار جهش تولید وجود نیروی انسانی ماهر و با کیفیت لازم است اما کافی نیست. در کنار این خصوصیت می بایست یک ویژگی فکری و اعتقادی را در نیروی انسانی ایجاد کرد تا در این راه او را یاری کند؛ این خصیصه که در منظومه فکری امام خمینی (ره) از آن به عنوان تفکر بسیجی یاد می­شود، اندیشه و اعتقادی است که منجر می­شود تا نیروی انسانی حضور و فعالیت در این گذرگاه را برای خود تکلیف بداند و با تدبیر و همدلی دلسوزانه در این مسیر قدم بردارد. تفکر بسیجی با شاخصه­هایی نظیر ایثارگری، ابتکار و خلاقیت، مدیریت و تدبیر شایسته، تعهد و وفاداری، صبر و پایداری، عزت نفس روح و ذهن و عدالت­خواهی، نیروهای انسانی را برای دستیابی به اهداف تعیین شده آماده می­کند و اجازه نمی­دهد که مشکلات و کاستی­های موجود او را از هدفش دور کند؛ در سایه­سار همین روحیه و اعتقاد است که تحریم­ها به فرصت تبدیل می­شود تا بتوان در عرصه­های مختلف به خودکفایی کامل رسید.

بدون شک خدمت سربازی فرصت مغتنمی است تا افراد پیش از ورود به فضای کسب وکار خود را برای حضور در این عرصه آماده کنند تا بتوانند در فرآیند تولید ملی کشور نقش مؤثری را ایفا کنند؛ در دوران سربازی علاوه بر این­که افراد مهارت های فنی و دانشی لازم جهت ورود به فضای کسب و کار را از طریق قرارگاه­های مهارت­آموزی فرا می­گیرند، با حضور در محیط سربازی تفکر جهادی و فرهنگ بسیجی در وجود آن­ها نهادینه خواهد شد. مولفه­هایی نظیر روحیه ایثارگری، مسئولیت­پذیری، تعهد و صبر و پایداری مواردی هستند که جوانان با ورود به فضای مقدس خدمت سربازی با آن­ها بیشتر آشنا خواهند شد؛ از طرف دیگر با این­که مدت زیادی از عمر قرارگاه مهارت­آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح نمی­گذرد، این نهاد توانسته اقدامات مثبتی را در زمینه مهارت­آموزی سربازان انجام دهد؛ یکی از ویژگی­های مثبت این قرارگاه این است که سربازان آموزش دیده پس از پایان دوره آموزش رها نمی­شوند و سامانه ماهرسان به مدت 2 سال در کنار سرباز بوده و او را حمایت و هدایت می­نماید، هم­چنین سربازان آموزش دیده پس از اتمام دوره مهارت آموزی می­توانند به منظور ایجاد اشتغال از بانک­ها و وزارت کار تسهیلات دریافت کنند.

ذهنیت­های منفی ایجاد شده در خصوص خدمت سربازی در بین جوانان باعث شده تا آن­ها نسبت به این دوران طلایی حس خوبی نداشته باشند، اما بدون شک سربازی یکی از بهترین فرصت­های زندگی جوانان تلقی می­شود که "یادگیری" مهمترین ویژگی و دستاورد آن است. سربازان در این دوره یاد­ می­گیرند که چگونه از خود فرد مفیدتری برای جامعه بسازند و این یادگیری در وهله اول موجب سربلندی و پیشرفت خود سرباز می­شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات