خبرهای داغ:
ورود بانوان باتجربه به کارگاه جاجیم بافی نوعی تلفیق تجربه و دانش آکادمیک صورت گرفت که بحمدالله در پیشرفت کار بسیار مؤثر است.
کد خبر: ۹۲۸۰۹۳۱
|
۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،فاطمه راییجی یانسری کارشناس ارشد تاریخ است . رشته تحصیلی او کمترین ارتباط را با شغلی که امروز خود و دو خواهر و برادرش در آن سرمایه گذاری کرده اند ، ندارد. خانم راییجی به همراه برادرش که کارشناس صنایع دستی و خواهرش که کارشناسی ارشد این رشته را دارد با گذراندن دوره های کارآفرینی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در جهاد دانشگاهی تهران برگزار می شد، توانسته اند کارگاه جاجیم بافی را تأسیس کنند و برای چند نفری از زنان سرپرست خانوار نیز اشتغال زایی داشته باشند.

این بانوی کارآفرین در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه برای وارد شدن به این هنر – صنعت دوره ای سه ساله مطالعه، پژوهش و بازدید میدانی در منطقه های گلستان و مازنداران داشتیم، می گوید: دانسته های ما به اینجا رسید که می توانیم با تأسیس کارگاه جاجیم، علاوه بر اشتغال خودمان، کارآفرینی هم برای سایر علاقمندان به این رشته ایجاد کنیم.

وی ادامه می دهد: در این مسیر بعد از دوره پژوهشی، از استعدادها و توامندی های بومی و محلی بهره بردیم یعنی پیر زنان و بانوانی که دانش تجربی جاجیم بافی را داشتند، دعوت به کار کردیم و با این حرکت توانستیم انتقال تجربه استادان این هنر را به دختران علمیاتی کنیم.


وی می گوید: در واقع ورود بانوان باتجربه به کارگاه ما نوعی تلفیق تجربه و دانش آکادمیک شد که بحمدالله در پیشرفت کار بسیار مؤثر بوده است.

راییجی با اشاره به اینکه من و خواهرم سال ۹۶ با سرمایه ۸ میلیونی کار خود را شروع کردیم، می گوید: کار ما بیشتر جنبه خانوادگی داشت اما از اتاق فکری با حضور اساتید و نخبگان دانشگاهی ایجاد کردیم که دستاوردهای این اتاق فکر در کسب موفقیت ما از اهمیت بالایی برخوردار بود تا جایی که بعد از ۳ سال چند بانوی سرپرست خانوار نیز در کارگاه مشغول به کار هستند.

این بانوی کارآفرین، انگیزه اصلی تمرکز بر جاجیم بافی را کار آفرینی و ارزش آفرینی بر روی صنایع دستی بومی منطقه غرب گلستان می داند و می گوید: مشوقان اصلی ما در درجه اول خانواده هستندکه با اعتماد که به ما دارند، پشتوانه فکری مان هستند.

وی در ادامه از تفاهم نامه ایی می گوید که با کمیته امداد امام خمینی شهرستان کردکوی بسته اند و براساس ضمن آموزش بانوان خود سرپرست در مسیر اشتغالزایی بعنوان راهبر شغلی این بانوان در کنارش هستند.
در ادامه تصاویری از کارگاه خانوادگی راییجی و تولیدات آن را می بینید







طنین یاس - از گلستان

ارسال نظرات