خبرهای داغ:
یک کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد ایران در دو سال گذشته دو جهش ارزی را تجربه کرد و با توجه به فضای کسب و کار، با دلار 28 هزار تومانی به شدت به سمت رکود عمیق حرکت خواهد کرد.
کد خبر: ۹۲۸۱۱۴۴
|
۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، در مورد چرایی افزایش قیمت ارز و نقش بانک مرکزی، اظهار کرد: چند علت باعث ایجاد عدم تعادل در بازار ارز شد و شاهد تضعیف میزان عرضه و افزایش تقاضا بودیم.

چرا نرخ ارز افزایش یافت؟

وی افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور، درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت به حدود صفر رسید و تقریبا در بهترین حالت دخل و خرج ارزی کشور برابر و قیمت ارز ثابت بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بعد از بحران کرونا دو اتفاق رخ داد؛ نخست درآمدهای دولت (مالیاتی و...) کاهش یافت و از سوی دیگر هزینه‌های دولت افزایشی شد؛ این موضوع باعث بزرگتر شدن کسری 250 هزار میلیارد تومانی دولت و سپس تحریک پایه پولی شد و حجم نقدینگی و تقاضا هم افزایش یافت.

رادپور گفت: بحران کرونا باعث کاهش درآمدهای ارزی کشور به دلیل بسته شدن مرزها و کاهش صادرات شده که عامل عرضه ارز در بازار را تضعیف کرد و در مقابل آن فشار تقاضا بالا رفت و عامل افزایش نرخ شد؛ البته مسائل دیگری هم در رشد نرخ ارز نقش داشتند.

تورم ایجاد شده کوتاه مدت است

وی در مورد افزایش نرخ تورم و قیمت‌ها در سه ماه اخیر، تصریح کرد: نسبت تغییرات حجم پول به عرضه کالا و خدمات، نرخ تورم را تعیین می‌کند البته در کوتاه مدت عوامل غیرپولی در رشد تورم نقش داشتند و انتظارات تورم به دلیل اقتصاد رفتاری و مالی ایجاد شد که ممکن است تورم ایجاد کند، منتها تورم‌های غیرپولی کوتاه مدت و موقتی است مگر خوراک پولی آن ایجاد شود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: عوامل دیگری هم در بالا بردن انتظارات تورمی دخیل بود و نه تنها بازار ارز بلکه بازار مسکن، خودرو و بورس بعد از بحران کرونا به شدت افزایش قیمت را تجربه کردند.

رادپور با بیان اینکه بانک مرکزی اطلاعات بخش عرضه ارز و موازنه‌های پرداخت اعلام  را به روز نکرده است، اظهار داشت: به نظر می رسد افزایش قیمت‌ها به دلیل حجم پول نبوده و پدیده‌های کوتاه مدت فعال شدند و انتظارات تورمی شکل گرفته است.

 

سخت گیری‌های بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز اثر داشت

وی تاکید کرد: سخت گیری‌های بانک مرکزی در افزایش قیمت ارز اثر داشته باشد. بانک مرکزی با نقل و  انتقال پول سختگیرانه برخورد می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه نرخ بازده واقعی منفی شده است، گفت: شاهد تورمی هستیم که با دادهای ما سازگار نیست یا حداقل بخشی از آن همخوانی ندارد و دور از انتظار استتورم‌هایی که منشا پولی ندارد، باید کوتاه مدت باشد.

رادپور توضیح داد: اگر قبول کنیم تورم یک پدیده پولی و تورم‌های غیرپولی موقتی است و از سوی دیگر بخش مهمی از کسری بودجه دولت در 6 ماه نخست تامین شده که منشاء پولی نداشت؛ همچنین درآمدهای ارزی هم به پیش از کرونا نزدیک شده و با برگزاری انتخابات آمریکا که سایه‌ای در بازارها بخصوص ارز انداخته، احتمالا انتظار تورمی تعدیل خواهد شد و می‌توانیم به این نتیجه برسیم که در دو ماه آینده شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

وی افزود: اگر تورم کوتاه مدت شکل گرفته وارد یک چرخه خود تشکیلی شود که از مسیر افزایش هزینه‌ها و کسری بودجه دولت و فراهم کردن خوراک پولی به تورم بلند مدت تبدیل می‌شود و چرخه ادامه پیدا کتد؛ افزایش حجم نقدینگی و تورم را فراهم خواهد کرد.

دو جهش ارزی در اقتصاد ایران کمتر از دو سال

این کارشناس اظهار امیدواری کرد چرخه ایجاد تورم متوقف شود در غیر این صورت اقتصاد ایران در سال 97 جهش ارزی داشت و دوباره در سال جاری هم هم این جهش تکرار شده که معنای آن جز فروپاشی نظام پولی کشور چیزی دیگری نیست.

رادپور در مورد نقش بانک مرکزی، گفت: امکانات بانک مرکزی نسبت به گذشته تقریبا صفر است و امروز فقط با یک سری شرکت واردکننده و صادرکننده روبه‌روست.

وی اضافه کرد: شرکت‌ها باید تعهدات ارزی خود را انجام دهند و بانک مرکزی سازوکارهایی را برای آن فراهم کند اما کارش به جایی رسیده که فقط لیست به قوه قضائیه ارسال می‌کند. امروز ما از سویی تحریم هستیم و از سوی دیگر در داخل شاهد تصمیمات سخت گرانه هستیم. محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود می‌تواند اثر گذار باشد؛ مثلا امروز سامانه نیما به تولید اسیب زده و اگر این سازوکار ها نبود، شاید تقاضا بالا نمی‌رفت.

دلار 28 هزار تومانی رکود اقتصاد ایران را عمیق‌تر می‌کند

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد:  شاهد بودیم که صادر کنند‌ها برای انجام تعهدات ارزی خود، از بازار آزاد ارز خریدند و به بانک مرکزی دادند که این خودش باعث فشار به سمت تقاضا شد و با تصویب  4 قانون نمی‌توان بازار را کنترل کرد.

رادپور در مورد تاثیر نرخ ارز 28 هزار تومانی، گفت: منابع ارزی حاصل از فروش نفت به نقطه صفر رسیده و از سوی دیگر محیط سرمایه گذاری و کسب و کار پُر مانع و دارای تلاطم است و با ارز 28 هزار تومانی به شدت به سمت رکود عمیق حرکت خواهیم کرد.

منبع: دانا/

ارسال نظرات
پر بیننده ها