خبرهای داغ:
مدیرکل بهزیستی استان قزوین

وجود بیش از ۵ هزار ناشنوا در جمعیت آماری استان

وارثی گفت: ۵ هزار و ۳۵۲ فرد ناشنوا در آمار مددجویان بهزیستی استان وجود دارد که به تفکیک ۲ هزار و ۱۹۷ نفر زن و ۳ هزار و ۱۵۵ نفر مرد می باشند.
کد خبر: ۹۲۸۱۳۸۲
|
۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸

وجود بیش از ۵ هزار ناشنوا در جمعیت آماری استان

 

۳۰ سپتامبر مصادف با ۸ مهر ماه روز بعنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. نامگذاری این هفته مصادف با هفته آخر سپتامبر، گرامیداشت سالروز فوت «دکتر شرایر» است. وی اولین رئیس ناشنوای فدراسیون ناشنوایان و دانشگاه گالوت بود.

هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.

در تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران، از دیرباز اقداماتی برای رشد و آموزش کودکان ناشنوا و نیز بهبود کیفیت زندگی آنها انجام شده است که از آن جمله می‌توان به ابداع زبان اشاره، اختراع دستگاه های بهبود شنوایی از جمله سمعک، ایجاد شرایط مناسب برای آموزش و تعلیم و تربیت ناشنوایان و نیز ایجاد زمینه اشتغال و برخورداری از سایر حقوق مدنی اشاره کرد.

باغچه‌بان را باید اولین کسی دانست که در ایران، آموزش سمعی بصری را به دستگاه آموزشی کشور وارد کرد. باغچه‌بان برای اولین‌بار به فکر تعلیم و تربیت کودکان ناشنوا افتاد. علیرغم تمام ناملایماتی که از جانب اطرافیان وارد بود، باغچه بانک توانست نظامی را در ایران پایه ریزی کند، که ناشنوایان را با دنیایی تازه آشنا می کرد.

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین به همین مناسبت و با اشاره به آمار ناشنوایان استان بیان کرد: ۵ هزار و ۳۵۲ فرد ناشنوا در آمار مددجویان بهزیستی استان وجود دارد که به تفکیک ۲ هزار و ۱۹۷ نفر زن و ۳ هزار و ۱۵۵ نفر مرد می باشند.

وی با اشاره به تعداد معلولین ناشنوا و علت بروز معلولیت گفت: از این تعداد هزار و ۱۲۶ نفر بر اثر ابتلا به بیماری، ۲۵۹ نفر به دلیل ژنتیک، ۱۰۱ نفر بر اثر سانحه، ۲ هزار و ۵۹۶ نفر به دلیل بیماری های مادرزادی و هزار و ۲۶۷ نفر سایر موارد به ناشنوایی مبتلا هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: از سال 86 نوزادان پس از تولد و قبل از ترخيص، توسط سنجشگران تحت نظارت بهزيستی مستقر در بيمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می شوند و در صورت مشكوک شناخته شدن به مراكز تخصصی شنوايی سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمايشات تشخيصی تحت درمان قرارگرفته و در نهايت و صورت نياز به پزشكان متخصص ارجاع می شوند.

وارثی خاطرنشان کرد: در نیمه اول سال ۹۹ تا کنون ۴ هزار نوزاد در این طرح غربال شده اند. ۵ بیمارستان جهت غربالگری شنوایی فعالیت می نماید. به دلیل شیوع بیماری کرونا در فروردین و اردیبهشت اجرای غربال تعطیل بوده است و شایان ذکر است در شش ماهه نخست سالجاری تعداد 35 نوزاد در این طرح مشکوک بوده اند.

 

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار