بیانیه شاعران و نویسندگان آذربایجان درباره مناقشه قره باغ؛

هر گونه تجاوز و اشغالگری را محکوم می کنیم

شاعران و نویسندگان آذربایجان درباره مناقشه قره باغ با صدور بیانیه ای اعلام کردند: از سرایت آتش جنگ به مرزهای ایران پیشگیری کنید، هر گونه تجاوز و اشغالگری را محکوم می کنیم.
کد خبر: ۹۲۸۳۰۸۴
|
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، در این بیانیه آمده است؛

قره باغ یکی از ایالت های قفقازی ایران است که با عهدنامه ننگین گلستان از ایران جدا شد. این منطقه یکی از پایگاه های فعال شعر و ادب فارسی و آذربایجانی بود و اسنادی مانند تذکره «ریاض العاشقین» _شرح حال شاعران قره باغ و اشعار آن ها به زبان فارسی و آذربایجانی) گواه این واقعیت و نشان هویت تاریخی و ایرانی آن جاست.
بروز مناقشه ای خونین در آستانه فروپاشی شوروی برگهای تاریکی از تاریخ این سرزمین را رقم زد که در سال 1994/1373 به آتش بس انجامید، اما بعد از 26 سال در سایه عدم اعتنای دولت های متعدد به حل موضوع و تحکیم صلح، و شیطنت ها و شرارت های کاسبان بین المللی جنگ و خون و نفت، آتش جنگ در جوار ایران افروخته شد. هنوز چند روز از شروع جنگ نگذاشته که اصابت راکت ها و انفجارها در مناطق مرزی و مسکونی ایران در آذربایجان شرقی و اردبیل آرامش و امنیت مردم را برهم زده است.
اخبار رسانه ها نیز حاکی از جضور گسترده عناصر جاهلیت تکفیری در جوار ایران است.
در کنار عدم اعتنای جدی مراجع بین المللی به حل قطعی موضوع قره باغ و تحکیم صلح، اشتهای شدید برخی دولتها از جمله رژیم صهیونیستی برای تداوم و گسترش جنگ در مرزهای ایران پیداست و حتی کوششی در کار است که علاوه بر اصابت راکت ها و انفجارها در نقاط مرزی و مسکونی، آتش ناامنی و اغتشاش توسط محافل قومگرا و ضدمیهنی به تبریز و... نیز کشیده شود، در حالی که یکی از علل اصلی مناقشه قره باغ نیز قومیت گرایی است.
ما- شاعران و نویسندگان آذربایجان- با درخواست از دولت جمهوری اسلامی برای استفاده از تمام ظرفیت ها جهت پیشگیری از تداوم جنگ و برقراری صلح بر مبنای عدالت و اصول و قوانین بین المللی و حمایت فعال از مذاکره بین دو کشور همسایه برای حل موضوع قره باغ که موضع صریح مقام معظم رهبری است،(حمایت از مذاکرات طرفین برای حل موضوع) هرگونه تجاوز و اشغالگری و تهاجم را محکوم می کنیم و با اظهار نگرانی و ناراحتی شدید از اصابت راکت ها و آسیب های وارده به نقاط مسکونی و مرزی آذربایجان شرقی و اردبیل، از مسئولان امر می خواهیم که تدابیر و تصمیمات قاطع و عاجل و بازدارنده ای برای پیشگیری از سرایت آتش جنگ به سمت ایران اتخاذ کنند.

 جمعی از شاعران و نویسندگان آذربایجان

ارسال نظرات
آخرین اخبار