کارآفرین جوان مشهدی که تنها با ۴ میلیون تومان سرمایه کارش را آغاز کرده اینک در حوزه فناوری اطلاعات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
کد خبر: ۹۲۸۳۰۹۷
|
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ یکی از مسائل مهم در کسب و کار، سرعت بالای تغییرات و تحولات در محیط فناورانه بوده که توانایی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در این حوزه را بدون درک شایسته از موقعیت حال و آینده فناوری، ناممکن ساخته است.

از این رو، شناسایی، ایجاد و توسعه شبکه همکاران تحقیقاتی و صنعتی با استفاده از رویکرد نوآوری باز و بکارگیری هوشمندی فناوری به منظور رصد و دیده بانی تحولات فناورانه برای سازمان‌های فناوری محور و پیشرفت علم و فناوری که اثر مستقیم بر حوزه کسب و کار این سازمان‌ها دارد، دارای اهمیت بالایی است.

سیستم‌های اطلاعاتی کارا و یکپارچه که بتوانند همه فعالیت‌ها و وظایف موجود در یک سازمان را تحت پوشش قرار داده و اطلاعات لازم و ضروری را بموقع در اختیار استفاده کنندگان آن قرار دهند، از ابزار‌های مفیدی هستند که سازمان‌ها برای افزایش قابلیت‌های خود، بهبود عملکرد، تصمیم‌گیری بهتر و دستیابی به مزیت رقابتی از آن استفاده می‌شود.

محمد هنرور حسیب؛ در رشته مهندسی صنایع درس خوانده است، اما می‌گوید فناوری اطلاعات همیشه برایش جذاب بوده و علاقه داشته در این زمینه کار کند. او معتقد است سازمان‌های گوناگون نیازمند فناوری اطلاعات است.

وی فناوری اطلاعات را الفبایی می‌داند که باید همه بدانند، فرقی نمی‌کند صنایع خوانده باشی یا برق یا اینکه شغلت چه باشد؛ برای اینکه بتوانی در دنیای امروز بهره‌وری را افزایش بدهی ناگریز از توجه به فناوری اطلاعات هستی؛ شاخصه قدرتمندی که در دنیای امروز نمی‌توان آن را دور ازنظر داشت.

هنرور معتقد است: دنیای پیچیده امروز با فرآیند‌ها و سیستم‌های عریض و طویل که با حجم بزرگی از اطلاعات گره خورده‌اند، بدون درنظر گرفتن نظام هوشمندی که اطلاعات را دسته‌بندی و نگاه دقیق‌تری به سیستم‌های تودرتو بدهد، مشکل است. در حقیقت همین نیازسنجی برای راه‌اندازی او کفایت می‌کرد. وی از همان دوران دانشجویی ترجیح داد به جای اینکه عاقبت گوشه دفتری در سازمانی پشت‌میزنشینی کند و از دایره مسئولیت‌ها پایش را فراتر نگذارد، به سراغ کسب‌وکاری برود که خودش می‌خواهد.

وی می‌گوید: علاقه‌ام به فناوری اطلاعات از سویی و نیاز دنیای پیچیده امروز از سوی دیگر سبب شد به فکر راه انداختن کسب‌و‌کاری بشوم که مدت‌ها بود در ذهن می‌پروراندم.

اینکه هر روز دنیا پیچیده‌تر می‌شود و قطعا با روش‌های سنتی قبلی نمی‌شود با مشکلات مواجه شد؛ اینکه کسب‌وکار‌ها و سازمان‌ها و حتی رفتار‌ها و آدم‌ها پیچیده می‌شوند و با همان روش‌های دهه‌های پیشین نمی‌توان بر پیچیدگی‌ها فائق شد و کار‌ها را پیش برد، همه این‌ها جرقه‌ای در ذهنم ایجاد کرد که با توجه به نیازی که در بازار وجود دارد، می‌توانم کسب‌وکار خودم را داشته باشم.

به‌نظرم رسید اگر قرار باشد ما یک عامل تغییر مثبت در جامعه و در کسب‌وکاری که در آن هستیم باشیم، نیاز هست که به فناوری اطلاعات مجهز شویم. درواقع از‌همین‌جا بود که مسیر زندگی من تغییر کرد و فناوری اطلاعات را موضوع کسب‌وکار خودم قرار دادم.

وی می‌گوید: از سازمان بهزیستی کشور شروع کرده، اما پیش از این تجربه‌های اجرایی و مشاوره‌ای هم در حوزه فناوری اطلاعات داشته است. وی معتقد است همه‌چیز از نیاز مشتری شروع می‌شود و سناریوی کارآفرینی او از همین جا کلید می‌خورد.

وی ادامه می‌دهد: علاقه‌مند بودم با سازمان بهزیستی کار کنم. به آن‌ها گفتم من سیستم نرم‌افزاری شما را تولید می‌کنم. تجربه زیادی نداشتم پس باید بر سر عدد و رقم کار با آن‌ها کنار می‌آمدم. در واقع وقتی شروع کردم حتی تا مدتی هم وجهی دریافت نکردم.

این کارآفرین جوان در حوزه فناوری اطلاعات بیان داشت: برای شروع کارش سرمایه زیادی نداشته است و می‌گوید: چهار میلیون و نیم همه سرمایه و پس‌اندازش بوده که با آن محلی برای کارش اجاره کرده و تجهیزاتش را خریده. با یکی از دوستانش کار را شروع می‌کند، همه آن مبلغ هم در همان یکی‌دو سال اول خرج می‌شود در نهایت نتیجه ۱۲ سال تلاش هنرور سامانه برنامه‌ریزی، نظارت و اجرا است که در سازمان‌های بزرگ، منابع و مصارف آن‌ها را به‌صورت یکپارچه و کنترل شده در اختیار سازمان قرار می‌دهد.

هنرور می‌گوید: به‌صورت غیرمستقیم دو برابر این افراد با ما همکاری می‌کنند. این سامانه از چندین بسته نرم‌افزاری تشکیل شده. محمد ۱۰ سال است که در حال توسعه این سامانه برنامه‌ریزی است. بسته‌های نرم‌افزاری‌ای که او طراحی کرده باتوجه به ماهیت و بزرگی سازمان‌ها استفاده می‌شوند.

پیاده‌سازی سامانه‌ای که او ارائه داده بین دو تا ۱۰ درصد توانسته منابع و مصارف سازمان‌ها را بهینه کند.

این نوآور مشهدی درباره تولیدات شرکت خود می‌افزاید: بنده به همراه یک تیم ۵۰ نفره در شرکت دانش بنیان که در سال ۸۴ تاسیس کردیم مشغول به فعالیت هستیم. این شرکت زیر نظر پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی به ثبت رسیده است که در حوزه تولید سامانه‌های نرم افزاری سازمانی ۱۱ سامانه تولید کرده‌ایم و تاکنون ۱۸ نرم افزار در این مدت به ثبت شورای عالی انفورماتیک رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: مشتریان ما در سه گروه سازمان‌های بزرگ دولتی مانند سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان‌های غیر دولتی مانند شهرداری‌های بزرگ کلانشهر‌ها و هلدینگ‌های اقتصادی است که در این گروه سازمان‌هایی هستند که از محصولات شرکت ما استفاده می‌کنند.

هنرور حسیب معتقد است که در حوزه نرم افزاری باید صادرات صورت پذیرد تا به پیشرفت رسید و در این خصوص می‌گوید: ما صادرات تولیدات خود را بصورت جدی شروع کرده ایم و هم اکنون در مرحله نیاز سنجی بازار‌های خارجی و ایجاد کیفیت و استاندار‌های لازم در سامانه‌ها هستیم هستیم. ما روی سامانه‌هایی متمرکز شده ایم که شرکت‌های بزرگ دنیا هم روی آن کار می‌کنند و قیمت‌های آن بسیار بالاست لذا کشور‌های همسایه درباره دریافت این سامانه‌های استقبال خوبی کرده‌اند و استقبال خوبی شده است.

وی روی حمایت‌های مالی دولت برای ورود به عرصه رقابت در سطح بین المللی تاکید دارد و در این زمینه می‌افزاید: برای ورود به عرصه رقابت دولت باید حمایت مالی در قالب تسهیلات و سرمایه درگردش داشته باشد. البته تاکنون صندوق نوآوری این حمایت‌ها را داشته، ولی برای گرفتن وام وثیقه‌های سنگینی از ما می‌خواهند که امکان تهیه آن وجود ندارد.

در بحث حمایت دولتی، معاونت علمی ریاست جمهوری تاکنون دو یا سه سفر خارجی تشکیل داده که ما هم جز این هیئت بودیم و بخشی از هزیته‌های سفر را متقبل شدند، ولی این سفر‌ها باید ادامه دار باشد تا ترس کاذب از بازار‌های بین المللی برطرف شود.

وی تصریح می‌کند: شرایط برای نوآوران و مخترعین در کشور بسیار مشکل است و اگر دولت به شرکت‌های دانش بنیان کمک کند در عرصه بین الملل وارد رقابت می‌شود و درآمد دلاری را کسب می‌کند شوند و با توجه به شرایط تحریم این امر می‌تواند تاحدودی گره گشای کل اقتصاد ایران باشد. اما متاسفانه این امر محقق نشده و صادرات بیشتر به سمت سیاست‌های اقتصاد کلان کشور پیش رفته است و اگر صادرات در این عرصه نباشد دیگر نباید منتظر جهش تولید در عرصه فناوری ماند.

وی در پایان ادامه می‌دهد: اختراع علاوه بر ایجاد اشتغال ضرورت جامعه کنونی است چرا که اختراعات می‌تواند رفاه، سلامت و امنیت را برای جامعه فراهم کند.

نقش فناوری در زندگی بشر و رفاه غیرقابل انکار است و از آنجا که نوآوری باید تبدیل به مزیت رقابتی شرکت‌ها شود پس ورود نوآوران در عرصه نرم افزاری و سامانه‌ها به رقابت بین المللی حائز اهمیت است، اما متاسفانه یکی از مشکلات و موانع نوآوران ما در این حوزه، عدم حضور و یا حضور کمرنگ آنان در نمایشگاه‌های فناوری اطلاعات در سطح جهانی است که این مانع با حمایت‌های دولت رفع خواهد شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها