طبق اخرین بررسی‌ها مساله پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در فرابورس به دلیل مشکلات در بدهی ارزی پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکنون به تاخیر افتاده اما امروز مدیرعامل آن از زمان بورسی شدن این پالایشگاه خبر داد.
کد خبر: ۹۲۸۳۳۲۶
|
۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، عرضه اولیه همیشه روندی سودآور داشته و به همین دلیل سهامداران از نماد شرکت‌های تازه وارد بازار سرمایه استقبال می‌کنند.

برخلاف معمول که مسئولان سازمان بورس یا شرکت فرابورس یا مدیران شرکت‌ها خبر عرضه و ورود شرکت‌ها را مخابره می‌کنند، بورسی شدن ستاره خلیج فارس برای نخستین بار توسط سخنگوی دولت ابلاغ شد که همین موضوع می‌تواند حساسیت و اهمیت این عرضه اولیه را به‌خوبی نشان دهد.

ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان به شمار می‌آید که با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا احداث شد و با فعالیت آن کشورمان از واردکننده بنزین به صادرکننده تغییر جبهه داد. این پالایشگاه همچنین مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه است که با مساحتی حدود ۷۳۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

این پالایشگاه از زیرمجموعه‌های شستا است و شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) ۴۹ درصد مالکیت سهام غیرمدیریتی شرکت نفت ستاره خلیج فارس را در اختیار دارد.

صاحب‌نظران بازار سهام معتقدند ورود این پالایشگاه به بورس می‌تواند تاثیر زیادی در کلیت بازار سرمایه به ویژه نمادهای شستا و تاپیکو داشته باشد.

محمد رضوانی‌فر؛ مدیر عامل شستا نیز چندی پیش گفته بود که عرضه اولیه این شرکت تا پایان سال ۹۹ در دستور کار شستا و سایر سهامداران آن قرار می‌گیرد؛ البته برای نخستین بار نیست که ستاره خلیج فارس به بازار سرمایه نزدیک می‌شود اما ورود نمی‌کند.

طبق اخرین بررسی‌ها مساله پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در فرابورس به دلیل مشکلاتی در بدهی ارزی این شرکت به تاخیر افتاده است.

محمدعلی دادور، مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رابطه با زمان عرضه این شرکت به بازار سهام گفت: به زودی جلساتی در بورس خواهیم داشت تا با ارائه مدارک و شفافیت های لازم مقدمات ورود به بازار فراهم شود. امیدواریم با همکاری نهادهای ذی‌ربط و مساعدت‌های بانک مرکزی و رفع موانع این پالایشگاه، سهامی را وارد بازار کنیم که سهامداران بدون هیچ مشکل و ابهامی خریداری کرده و از سود و منفعت آن بهره مند شوند.

زمان ورود به بازار در گرو همکاری مسئولان و سازمان بورس است و در خوشببینانه ترین حالت تا حدود یک ماه و نیم آینده خواهد بود.

مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در خصوص روند پرونده این پالایشگاه برای ورود به بازار سرمایه گفت: ستاره خلیج فارس روزانه ۴۲۰ هزار بشکه میعانات گازی را پالایش می کند و برنامه رسیدن به پالایش روزانه تا ۵۴۰ هزار بشکه را نیز در برنامه دارد.

همچنین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء چندی پیش خبر داد که کلنگ نخستین پتروپالایشگاه صد درصد بومی کشور در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس و با نام مهر خلیج فارس زده شده و کلنگ دومین پتروپالایشگاه نیز بزودی در کنار پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه به زمین می‌خورد.

منبع: رادار اقتصاد

انتهای پیام/

ارسال نظرات