خبرهای داغ:
در نشست « زن مسلمان همگام با زینب کبری(س) مطرح شد
از این روز زن مسلمان که الگویش عقیله بنی هاشم است باید انسان زمان خود باشد!. زن مسلمان باید علاوه بر آگاهی دینی، عالم به نیازهای عصر و نسل خودش نیز باشد.
کد خبر: ۹۲۸۳۵۲۰
|
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،"نیره قوی" دکتر معارف اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه در نشست زن مسلمان همگام با زینب کبری(س) به بررسی ويژگی های حضرت زینب(س) پرداخت و گفت: "عبد " شاخصه سبک زندگی زینبی است به نحوی دیگر ویژگی ها مثل حیا، عفت، علم، بهره گیری از عقل، استقامت و صبر از ذیل این خصیصه مهم میسر شده است.
عبودیت و رضا شاخصه اصلی سبک زندگی زینبی
وی با بیان اینکه انسان باید عبد باشد تا در مقابل حادثه عظیم کربلا و آن مصیبت ها و سختی ها بگوید من هیچ چیز جز زیبایی ورضای خدا ندیدم، گفت: اگر انسان به راستی عبد باشد می توان بگوید که برای حفظ ارزش های الهی، عاشورا نقطه عطف است.
عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: زن مسلمان همگام با زینب کبری باید بیاموزد که برای زینبی زندگی کردن باید مبانی دین اسلام، منابع دین اسلام، اصول،احکام، قواعد دین اسلام و هر آنچه جهان بینی و اندیشه اصیل اسلامی می گوید کسب کنیم تا در مسیر عبودیت قدم برداشته و بتوانیم شاخصه بسیار مهم و محوری حضرت زینب کبری (س) را کسب کنیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در سبک زندگی اسلامی، مهم این است قبل از عبودیت، " لا"یی بگویم! لا بگوییم به اندیشه های معاند و پر زرق و برقی که در زرورق عناوینی چون حقوق زن و ..برخلاف سبک زندگی زینبی او را دوان دوان به دنبال مرد شدن می برند!ُ
زن مسلمان باید انسان زمان خود باشد
استاد دانشگاه ویژگی دیگر حضرت زینب(س) را " عالم" بودن ایشان دانست و افزود: از این روز زن مسلمان که الگویش عقیله بنی هاشم است باید انسان زمان خود باشد!. زن مسلمان باید علاوه بر آگاهی دینی، عالم به نیازهای عصر و نسل خودش نیز باشد.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و دین، با بیان اینکه وقتی انسانی به عبودیت رسید به مقام "رضا" می رسد و حضرت زینب (س) به این مقام دست یافته بود، گفت: مقام رضا بود که در دربار یزید، آنچنان حماسه ای آفرید!
صبر و استقامت، کلیدواژه دلاورهای حضرت زینب(س)>
این دکتر معارف اسلامی با اشاره به صبر و استقامت حضرت زینب(س) در برابر سختی ها و مصیبت های حادثه کربلا، چهارمین ویژگی ایشان را « بردباری و استقامت و دلاوری» برشمرد و بیان کرد: صبر و استقامت کلیدواژه دلاوری ها و شجاعت های حضرت بود که زبان زد همه روزگار است.
قوی از دیگر ویژگی های این بانوی بزرگ اسلام به " عفت و حیا" اشاره کرد و گفت: ایشان در دوران حیات مبارک خود در مدینه زنانی را که در محضر ایشان شریف یاب می شدند به رعایت حریم خدا، توصیه می کردند.
وی حیا و حجاب را ممزوج ترین ویژگی بانو زینب کبری (س) با حادثه کربلا دانست و افزود: شرط ضمن عقد حضرت، همراهی با امام حسین علیه السلام است، شرطی شجاعانه و دلاورانه همراه با حریتی بر اساس نگاهی که رسول خدا(ص) و مادرش حضرت زهرا(س) داشتند! اینکه حسین(ع) را نه صرفا به عنوان برادر بلکه "ولایت" و سمبل دین همراهی کنند.
زینب(س) نقطه پرگار اتکاء امام حسین بعد از ظهرعاشورا
عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: صبر و استقامت و شجاعتی که حضرت زینب سلام الله در کربلا از خود نشان داد باعث شد که نقطه پرگار اتکاء امام حسین(ع) باشند. انسانی مانند حسین که در شجاعت و دلاوری بی بدیل است در مقاومت در برابر ظلم وتحریم های ظالمانه اینگونه قوی است در ظهر عاشورا نقطه اتکایی شبیه خود را می خواهد، پس صبر حسینی، دلاوری حسینی، شجاعت حسینی.. تبلورش در بعد از ظهرعاشورا در زینب کبری(س) نمود کرد.
این استاد دانشگاه گفت: در عاشورا زینب کبری(س) ۲۵ سال صبر علی گونه را برای حفاظت از دین خدا تجربه می کند! ایشان مدتی زیادی در کنار برادرش حسن بن علی(ع) الگوی صبر را فراگرفته است، برای دلاوری هایش از فاطمه زهرا(س) پس از رحلت رسول خدا(ص) در زمان حمایت از امام علی(ع) الگوبرداری می کند.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و دین تصریح: صبر، بردباری، استقامت، دلاوری، شجاعت، عبودیت و مقام رضایت حضرت زینب(س) می تواند در تاریخ برای همه ی ما در برابر ترحیم ها، سختی ها الگو باشد.
زینب کبری، الگوی زن مسلمان رسالت شناسِ رسالت مدار
قوی با اشاره به اربعین حسینی، گفت: در این روزها باید رسالت خود را که انجام دهیم ، یعنی آن مقاومتی که لازم است در مقابل هجمه ی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی،اجتماعی و این بیماری منحوس کرونا داشته باشیم از خود نشان دهیم.
وی در پایان افزود: ما برای اینکه بتوانیم زن مسلمانی باشیم که رسالت مدار است و رسالت خود را بشناسیم و بشناسانیم، نیاز است که زینب(س) را الگو قرار دهیم.
مسئول بسیج جامعه زنان کشور: زن مسلمان در برابر حفظ رسالت و مجاهدت زینب(س) مسئول است
در بخش دیگری از این نشست مینابیابانی مسئول بسیج جامعه زنان کشور طی سخنانی با بیان اینکه زنان مسلمان در برابر مجاهدتی که حضرت زینب(س) بعد از حماسه کربلا از خود نشان دادند، وظیفه و مسئولیتی دارند، گفت: همه ی ما در برابر حفظ این مجاهدت و رسالتی که عقیله بنی هاشم از خود نشان داد، مسئول هستیم و باید آن را به تمام انسان های آزاده در اقصی نقاط جهان برسانیم.
وی در ادامه به اشاره به اربعین حسینی و انجام نشدن مراسم پیاده روی اربعین، افزود: قطعا بیماری کرونا نمی تواند مانع ما برای انجام این وظیفه مان باشد و لذا اگر نتوانیم حضور فیزیکی در کربلای معلی و مسیر اربعین داشته باشیم، تکلیف از روی دوش ما برداشته نمی شود و موظف هستیم این رسالت را به نوع دیگری انجام دهیم.

طنین یاس

ارسال نظرات