به گزارش خبرگزاری بسیج، مرضیه محمدزاده با حضور در برنامه زنده سوفیا از شبکه رادیویی گفتوگو، با بیان اینکه نهضت عاشورا توأمان از دو جنس مذکر و مونث است و مرد و زن هر دو در این نهضت نقش آفرینی کردند، افزود: هر یک از مردان و زنان در واقعه عاشورا به زیبایی نقش آفرینی کردند.
وی گفت: در نهضت اباعبدالله (ع) با دو گروه از زنان مواجه هستیم که گروهی زنانی اند که با کاروان همراه بوده و از شهر مدینه تا مکه طی مسیر کردند و برخی دیگر از زنان به این گروه پیوستند و دوران اسارت را نیز طی کردند.
محمدزاده اضافه کرد: گروه دیگر شامل زنانی هستند که در نهضت امام حسین (ع) نقش آفرینی کردند و با کاروان همراهی نداشتند و حضرت از آنان خواسته بودند در مدینه یا جایی دیگر بمانند. در اینجا میتوان به امسلمه –همسر رسول الله (ص) - اشاره کرد که وصایای امامت را به دست امام حسین (ع) سپرد و نیز حضرت امالبنین (س) که عمری از ایشان گذشته بود و لذا در مدینه ماند.
این استادیار دانشگاه مذاهب اسلامی اضافه کرد: در نهضت امام حسین (ع) حتی زنانی را نمیبینیم که سنگ و تیری پرتاب یا دشنامی داده باشند و این مسئلهای بسیار مهم است.
همچنین در ادامه برنامه انسیه خزعلی، استاد تمام دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه نقش زنان جدا از نقش مردان در قیام سیدالشهدا (ع) نیست، تصریح کرد: در پشتیبانی، همراهی و حمایت و نیز پیام رسانی در واقعه عاشورا، نقش پر رنگی از سوی زنان شاهد هستیم و نمیتوان این بانوان را کمتر از مردان محاسبه کرد. حماسهای که در روز عاشورا اتفاق افتاد، نقش مردان را پر رنگ تر نشان داده است و این نقش از حرکت از مدینه نمود دارد.
خزعلی یادآوری کرد: وقتی ولید به منزل خود رفت، همسرش احوال رخدادها را جویا شد و وقتی متوجه شد که او با امام حسین (ع) درگیری لفظی پیدا کرده است، می پرسد آیا تو به حسین (ع) دشنام دادی که ولید میگوید ابتدا او شروع کرد و همسر مجدد میگوید بر فرض که او شروع کننده باشد؛ اگر او به پدر تو بدگویی کند، آیا رواست تو نیز نسبت به پدر و جد او بدگویی کنی؟
وی با بیان این مطلب، به غیرت زن فرماندار مدینه اشاره کرد و افزود: این غیرت زنانه را بعدها در کاخ یزید نیز شاهد بودیم و حتی انکار و بازخواست طرفدارانِ یزید و معاویه و نیز فرمانداران وقت، از سوی زنان وجود داشت؛ چه رسد به زنان اهل بیت (ع) و صحابه و همین همراهی زیباترین حرکتی است که شاید در کمتر رخداد جنگی دیده شده باشد.
خزعلی ادامه داد: برخی زنان از جمله ماریه بنت سعد در بصره، منزل خود را به پایگاه مبارزین تبدیل میکند و جلسات برای همراهی امام حسین (ع) در منزل او تشکیل میگردد.
این استاد دانشگاه افزود: بعد از حرکت ماریه، عدهای از صحابه امام حسین (ع) به سمت کربلا حرکت کردند و نیز زمانی که مسلم بی پناه شد، یک زن به او پناه داد و به پشتیبانی اش برخاست؛ در حالی که همه مردان پشت مسلم را خالی کرده بود.
خزعلی با بیان اینکه زنان در واقعه عاشورا خود را به صورت مستقل نمایان ساختند، گفت: امام حسین (ع) در مسیر افرادی که زمینه خلوص داشتند را مییافتند و با خود همراه ساختند که در اینجا میتوان به تأکیدات همسر زهیر برای همراهی همسرش با امام (ع) اشاره کرد.