یادداشت//امیر حمزه نژاد

راه باز دل های عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)

در سال جاری که به سبب بروز بیماری کرونا امکان راهپیمایی میسر نیست، همین خاطرات و روایت ها مرهمی بر دل زائران دلتنگ و دلشکسته اباعبدالله الحسین علیه السلام شده است....
کد خبر: ۹۲۸۳۷۷۰
|
۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ راهپیمایی روز اربعین حسینی یکی از رویداد‌های مهم تاریخ مذهب شیعه است. هر ساله عاشقان و شیفتگان اباعبدالله الحسین علیه السلام پای در راه کربلا می‌گذارند تا بتوانند در این روز مهمان آن امام بزرگوار باشند. حرکتی که مختص چند کشور محدود نیست و شیعیان آل علی علیه السلام را از جای جای دنیا به این مکان می‌کشاند. همین موضوع باعث ایجاد وحدت بیشتر در پیکره مسلمانان و غنی‌تر شدن فرهنگ عاشورا می‌شود. از دل همین راهپیمایی چه جوانان و مردان و زنانی به تاسی از امامشان در مقابل ظلم و ستم و استکبار نایستادند. در راهپیمایی روز اربعین همه چیز از رنگ و نژاد و ملیت رنگ می‌بازد. ایرانیانی که به این راهپیمایی رفته اند از مهمان نوازی خاص شیعیان عراقی از کودکان گرفته تا کهنسالان روایت‌های متعددی کرده اند.

در سال جاری که به سبب بروز بیماری کرونا امکان راهپیمایی میسر نیست، همین خاطرات و روایت‌ها مرهمی بر دل زائران دلتنگ و دلشکسته اباعبدالله الحسین علیه السلام شده است. این روز‌ها اگرچه راه خاکی کربلا بسته است، اما راه دل‌ها باز است؛ بلکه این فراق دل‌ها را شیفته‌تر و پرشورتر از گذشته کرده است.

عاشقان مولا با انتشار پست‌های مختلف و بیان خاطرات و روایت هایشان از این حرکت پرشور هر ساله نشان دادند راه دیگری برای پیمایش راه مولایشان برقرار کرده اند.

دل نوشته‌ها و تصاویر و اشعار همه و همه به خوبی نشان دهنده جوشش درونی عشق به کربلاست. در واقع این بسته بودن راه به سبب شیوع اپیدمی بیشتر راهپیمایی روز اربعین را برای شیعیان آن حضرت پراهمیت کرده است و آنان سعی می‌کنند از هر راهی برای بیعت با امامشان اقدام کنند.

این بسته بودن راه یادآور روز‌های گذشته نیز هست. زمانی که "صدام" و حزب بعث عراق در این کشور حاکم بود و اجازه حضور و برپایی این راهپیمایی عظیم مردمی را نمی‌داد. اسرا و رزمندگانی که توانسته بودند به زیارت مولایشان نایل شوند خاطرات پرشوری از این حادثه زیبا در دوران سخت اسارت عنوان می‌کنند.

حال این فراق اهمیت راهپیمایی روز اربعین را صدچندان کرده و عاشقان آن حضرت تشنه‌تر از گذشته برای زیارت محبوبشان ثانیه شماری می‌کنند.

برخی در روایت‌های خود از مهمان نوازی موکب داران می‌گویند و از حضور ملیت‌های مختلف که همراه و همدل شده بودند حکایت می‌کنند. برخی نیز از حال و هوای خیابان بین الحرمین و خاطراتی که برای اولین بار به زیارت حضرت عباس علیه السلام که بایستی اذن زیارت برادر را از او بگیرند سخن می‌گویند.

حال و هوای بسیاری از پست‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی اربعینی و حسینی است. این فراق سبب ایجاد بار معنای زیادی شد. افرادی که در راهپیمایی روز اربعین در سال‌های گذشته حضور می‌یافتند در سالی که به سبب شیوع ویروس کرونا این امکان برای آنان مهیا نبود از این حضور پر شور و شعور روایت کردند و خود این موضوع باعث خلق دل نوشته‌ها و آثاری الهی و عاشورایی با درجه معنایی بالایی شد.

در همین رابطه، «حشمت‌الله قنبری» یکی از اساتید درباره جاماندن ایرانیان در اربعین حسینی می‌گوید: «واژه جاماندگان اصولا واژه مناسبی برای ملت ما نیست، ملت ایران در ۴ دهه اخیر ثابت کرده هرگز از کاروان نورانی حضرت سیدالشهدا جا نمانده است و همه جا پا به پای مجاهدان و مومنان در سنگر دین و آزادگی جانفشانی کرده، ما جا‌مانده نیستیم، ما در صف مجاهدت آماده فرصت حضوریم. قلب ملتی که قاسم سلیمانی را محبوب خود می‌داند قطعه‌ای از کربلای حسینی است.»

گعده‌های بازخوانی وقایع عاشورا، تامل و تفکر درباره منشا و ریشه قیام عاشورا، گفتگو درباره وقایع و خواندن تاریخ حادثه کربلا در این حوزه رونق بسیاری گرفته است. بسیاری سعی می‌کنند با ابتکارات مختلف اگرچه پای در راه خاکی کربلا نگذاشته اند، اما همچنان خود را در این مسیر نگاه دارند و با نذوراتی که از اوائل شیوع بیماری کرونا با نام بسته‌های «کمک مومنانه» تعریف شده است، خود را در این مسیر سهیم کنند.

طنین یاس

امیر حمزه نژاد
ارسال نظرات