رئیس دانشکده ادیان و مذاهب قم در سپاه کربلا:

تلاش دشمن برای گسترش لاابالی گری در جامعه است / جریان باستان گرایی و مهاجرت مازندران را تهدید می‌کند

حجت الاسلام دکتر سلطانی به مهاجرت ها در استان مازندران اشاره کرد و یادآورشد: برخی مهاجرت‌ها باعث توسعه لاابالی گری و اباحی گری در مازندران شده است.
کد خبر: ۹۲۸۴۲۸۵
|
۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران،  حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی سلطانی رئیس دانشکده ادیان و مذاهب قم صبح امروز در جمع پاسداران سپاه کربلا، ضمن تسلیت و تعزیت اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، به تبیین عاشورا و مسئولیت شیعه پرداخت و گفت:‌از جمله اهداف مهمی که حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) برای قیام خود معرفی می‌کنند، اصلاح  جامعه است لذا  امر به معروف و نهی از منکر را بیان کردند که عمده‌ترین اصلاحات فرهنگی در جامعه می باشد.

حجت الاسلام دکتر سلطانی با بیان این مطلب که در یک جامعه اصلاحات در حوزه‌های مختلفی شکل می‌گیرد، افزود:‌اصلاحات در دو بخش فرهنگی و سیاسی صورت می‌گیرد. اگر در جامعه اصلاحات فرهنگی انجام بگیرد، اصلاحات سیاسی هم محقق خواهد شد، اما اگر اصلاحات فرهنگی نباشد،  معلوم نیست اصلاحات سیاسی هم به نتیجه برسد.

رئیس دانشکده ادیان و مذاهب در قم، در ادامه به شرایط جامعه‌ای که حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در آن دوران بودند، اشاره و اضافه کرد:‌جامعه اسلامی بعد از رحلت رسول خدا در حوزه فرهنگی  با چند چالش مواجه شد؛ که اولین چالشی که مسلمانان با آن مواجه شدند، راه تعیین خلیفه بود.

حجت الاسلام دکتر سلطانی با تصریح بر اینکه اهل بیت (علیهم السلام) در مقابل اولین چالش جامعه اسلامی ایستادند، بیان کرد: در منابع آمده برخی از روی علم یا برخی از  روی نفاق این چالش را ایجاد کردند، که هدفشان قدرت نبود، بلکه آن‌ها می‌خواستند با تجزیه قدرت اسلامی، بتوانند مبانی اعتقادی را عوض کرده و جامعه را به سمت لاابالی گری سوق دهند که اگر جامعه به سمت لاابالی گری برود، دوام و بقا نخواهد داشت.

رئیس دانشکده ادیان و مذاهب در قم با تاکید بر اینکه در کربلا جنگ بین حاکمیت ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها بوده است، اضافه کرد:‌در برخی موارد این شبهه را ایجاد می‌کنند که جنگ‌های بعداز رحلت رسول خدا و واقعه کربلا جنگ قدرت بوده است، اما این جنگ‌ها برای قدرت نبود بلکه جنگ ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها بود.

حجت الاسلام دکتر سلطانی با اشاره به اینکه اگر به سکوت چندین ساله حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) نگاه کنیم  متوجه خواهیم شد که جنگ قدرت بی معنی است، تصریح کرد:‌وقتی خلفا حاکم شدند در حقیقت راهبرد‌هایی ایجاد کردند که آن راهبرد‌ها الان الگوی دشمن برای جامعه شده است.

به گفته رئیس دانشکده ادیان و مذاهب قم  توسعه تحجرگرایی  و افراط در جامعه همان راهبردی که منبعث از خوارج بود و امام کشی راه افتاد تا امامت را ولایت را زیر سوال رود.

حجت الاسلام دکتر سلطانی در همین باره توضیح داد:‌نظام اموی باعث شد خوارج کارشان به جایی برسد که  دست به قتل امام معصوم بزنند.

 این کارشناس مسائل دینی در ادامه  با بیان این مطلب که دشمن در مقابل جریان افراطی، جریان دیگری به نام تفریط را بوجود آورد افزود:‌جریان تفریط در دین مداری به جایی رسیده بود که  نه تصور ولایی داشتند و نه تصور سیاسی، آن‌ها به دنبال فهمیدن ارزش‌ها نبودند و از ارزش‌ها هم دفاع نمی‌کردند که در راس آن‌ها امویان  ضد ارزش‌ها را توسعه می‌دادند.

حجت الاسلام دکتر سلطانی جریان تفریط اعتقادی به حلال و حرام ندارد، ادامه داد: مدیر مسئول آن جامعه اعتقادی به رشوه نداشته است لذا باعث توسعه این حرام می‌شود.

 این کارشناس مسائل دینی به جریان نفوذ هم اشاره کرد و گفت:‌جریان نفوذ در سیاسیت اموی به گونه‌های بود که ثبات دفتر معاویه یک فرد یهودی بود.

رئیس دانشکده ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه یک ارزش اساسی دین که مبنای افعال ارادی ما مخصوصا در مسائل عبادی  مرتبط می‌شود را دشمن ان را از بین برده است گفت: ما فردای قیامت درمقابل اعمال خود مسئولیم. اما دشمن با نفوذ در سیاست به گونه‌ای عمل کرد و طرح جدیدی اجرا کرد که این حرف باطل بوده مبنی بر اینکه کسی در قیامت پاسخگو نیست.

 حجت الاسلام دکتر سلطانی با تاکید براینکه قران، نهج البلاغه و  تمام روایت‌ها، کتاب استدلال هستند، افزود:‌دشمن ظاهرگرایی را رواج داده است که خروجی این ظاهرگرایی آن است  شبه افهکنی کرده  تا جامعه اعتقادی تزلزل پیدا کند.

رئیس دانشکده ادیان و مذاهب قم با تاکید بر اینکه عاشورای امام حسین (علیه السلام) یک انقلاب فرهنگی بود، ادامه داد:‌امر به معروف امام تمامی مباحث تحجرگرایی، تفریط و ظاهرگرایی و ... را از بین برد و نشان داد که افراد در مقابل اعمال خود در فردای قیامت مسئولند.

حجت الاسلام دکتر سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شرایط جامعه امروزی دشمن به این نتیجه رسیده است که ادیان الهی مانع اهداف شان می‌شوند، گفت:‌دشمن  مدیریت فرهنگی جهان اسلام را در دستور کار قرار داد و از همین رو  غرب بحث دین افیون جامعه است را مطرح کرد.

رئیس دانشکده ادیان و مذاهب قم خروجی مدیریت فرهنگی دشمن را تحجرگرایی که خوارج از دل آن در آمد، را توسعه دادند، افزود:دشمن داعش، جریان سلفی و تکفیری را از درون امت اسلامی رشد داد.

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی، دشمن سرمایه گذاری کلانی روی جریان داعشی کرد، گفت:‌ضربه‌ای که جریان وهابیت به اسلام زد فقط تخریب جریان هلال شیعی نبوده است، آن‌ها اساس آموزه‌های اسلامی را ضربه زدند.

حجت الاسلام دکتر سلطانی دشمن یک راهبرد دیگر را در مقابل امت اسلامی به کار گرفته است، افزود:‌جریان تسامح و تساهل را دشمن رواج داده است. در حوزه اندیشه، دهکده جهانی، نظریه سروش، گفتمان تمدن‌ها، تعامل با غرب، پروسه‌ای برای تثبیت تسامح و تساهل بوده است.

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی ادامه داد: راهبرد‌ها و سیاست کلان دشمن در جوامع اعتقادی، ایجاد فرقه‌ها مذاهب مختلف است تا  اهداف خود را با محوریت اباحی گری پیش ببرد.
 
حجت الاسلام دکتر سلطانی دشمن در پی ضربه زدن به شیعه است، گفت:‌دشمن در ملت‌های مختلف با توجه به فرهنگ وتمدن آن برنامه ریزی می‌کند. برای نمونه در یمن ۱۴ جریان درونی شیعه را ایجاد کرد؛ که جریان‌ها باهم به توافق نمی‌رسند؛ لذا دشمن میداند ایران مثل یمن نیست و حول محور ولایت فقیه است برای همین ولایت فقیه سد محکمی در مقابل طرح‌های دشمن شد.

رئیس دانشکده ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه دشمن در قالب اندیشه‌های مختلف وارد تفکرات دینی ما می‌شود، افزود:دشمن به دنبال جنگ نظامی و تجزیه طلبی نیست، شیعیان به برکت خون شهدا توان و قدرت دارند و دشمن توانایی مقابله نظامی با آن‌ها را ندارد و گزینه‌های رومیز و زیرمیز  دشمن پوچ و بی اساس است. اما دشمن برای ضربه زدن به تمدن ما هجمه وارد کرده است.

 حجت الاسلام دکتر سلطانی با تصریح بر اینکه دشمن در حوزه فکری شیعه در تلاش برای ترویج باستان گرایی است، گفت:‌در مقابل تفکرات مقدس شیعه یک سلسله جریان‌های مثل باستان گرایی به شدت در استان مازندرن تبلیغ می‌شود و دشمن قصد دارد  جریان باستان گرایی را مقابل دین و  تشییع قرار دهد که این یک تهدید برای استان است.

به گفته این کارشناس دینی احیا و توسعه  تفکر بهایت زیر پوست کشور در حال اجرا است لذا باید متولیان فرهنگی در این زمینه هوشیار باشند.
 
حجت الاسلام دکتر سلطانی به مهاجرت ها در استان مازندران هم اشاره کرد و یادآورشد: برخی مهاجرت‌ها باعث توسعه لاابالی گری و اباحی گری در مازندران شده و این درحال توسعه است لذا  تهدید بزرگی برای مازندران به شمار می‌رود.
 
 انتهای پیام/
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار