خبرهای داغ:

ذخیره ۱۳۰ هزار خون بند ناف در بزرگ‌ترین بانک سلولی غرب آسیا در ایران/ بند ناف جایگزین مغز استخوان می‌شود

ذخیره سلول بنیادی بند ناف دو دهه و مغز استخوان 50 سال عمر دارد؛ اما ایران پیشرفت سریعی در ذخیره خون بند ناف داشته و بزرگ‌ترین بانک سلولی غرب آسیا را دارد. در آینده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، سلول بنیادی بند ناف جایگزین مغز استخوان می‌شود.
کد خبر: ۹۲۸۴۳۶۸
|
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، بانک خون بند ناف رویان محلی برای جمع آوری و ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف نوزادان در ایران است.

در پزشکی نوین، این سلول ها برای درمان های جدید بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند که محققان و پزشکان تا امروز به درمان های جدید موفقی با استفاده از سلول های بنیادی دست پیدا کرده اند و همچنان هر روز که علم پیشرفت می کند، تلاش محققان برای آزمایش درمان های جدید بیشتری به ثمر می نشیند و هر سال شاهد انتشار اخبار موثقی از افزایش تعداد بیماری های قابل درمان با استفاده از سلول های بنیادی هستیم.

ذخیره سازی سلول های بنیادی در دنیا 2 دهه عمر دارد؛ اما پیوند مغز استخوان دارای سابقه 50 ساله است؛ با این حال  ایران پیشرفت سریعی در ذخیره سازی خون بند ناف داشته و بزرگترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه را دارد

در حال حاضر 130 هزار نمونه خون بند ناف در بانک خون رویان ذخیره شده است که این نمونه ها در ایران هم برای درمان های جدید بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند.

بانک خون بند ناف رویان یکی از زیرمجموعه های پژوهشگاه رویان است که تحت مدیریت واحد جهاد دانشگاهی کشور اداره می شوند.

اگرچه ذخیره سازی سلول های بنیادی در دنیا نزدیک به 2 دهه عمر دارد اما به طور کلی بحث ذخیره سازی خون بند ناف نسبت به موارد مشابه مانند پیوند مغز استخوان که دارای سابقه ای نزدیک به 50 سال است، جوان تر است. با این حال ایران پیشرفت های سریعی در بحث ذخیره سازی خون بند ناف داشته است؛ به طوری که هم اکنون ایران بزرگترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه را دارا است.

درباره آخرین اخبار از درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی با مرتضی ضرابی و شرایط و هزینه های جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف با رئیس بانک خون رویان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گفت ‌وگو کرده ایم.

وی در این گفت وگو همچنین آخرین اخبار از پیشرفت در درمان بیماران کرونا با استفاده از سلول‌های بنیادی را هم تشریح کرد.

آنچه در گفت ‌وگو با مرتضی ضرابی، رئیس بانک خون رویان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی می خوانید:

 *تجربه های درمان بیماری های صعب العلاج با سلول های بنیادی در ایران 

*سلول های بنیادی خون بند ناف جایگزین سلول های خون مغز استخوان می شود

*ذخیره خون بندناف نوزاد در بانک خون در سال 99 چقدر برای خانواده هزینه دارد؟

*پرداخت اقساطی و تسهیلات بانکی برای کمک به خانواده های علاقمند به ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد

*چه خانواده هایی توصیه به ذخیره سازی خون بند ناف می شوند؟

*درمان بیماران کرونا با استفاده از سلول‌ های بنیادی در 4 بیمارستان ایران

*شرایط الزامی بیماران در طرح سلول ‌درمانی کرونا 

*تجربه های درمان بیماری های صعب العلاج با سلول های بنیادی در ایران 

در حال حاضر چه بیماری های خونی و غیرخونی شانس درمان بیشتری با سلول های بنیادی دارند؟

مرتضی ضرابی گفت: در حال حاضر بیشترین استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری هایی با منشا خونی است که مهم ترین این بیماری ها بیماری تالاسمی، سرطان خون، بیماری نقص سیستم ایمنی بدن و کم خونی ها مادرزادی است. درمان این بیماری ها با استفاده از سلول های بنیادی هم اکنون در حال انجام است و تجربه انجام این درمان ها در کشور ما هم وجود دارد. 

در بیماری های غیرخونی در اطفال بیشتر بیماری های عصبی و در افراد بالغ بیشتر بیماری های قلبی، ضایعات نخاعی، سکته های مغزی و آلزایمر در دست کارآزمایی بالینی برای درمان با استفاده از سلول های بنیادی است

رئیس بانک خون رویان تاکید کرد: همچنین در بیماری های غیرخونی هم از سلول های بنیادی مزانشیم در بیمارانی که دچار فلج مغزی هستند، اطفال دچار بیماری سی پی، اطفال دچار بیماری اوتیسم و اطفال دچار بیماری اس ام ای استفاده می کنیم. البته تاکید می کنم که منظور از استفاده از سلول های بنیادی برای درمان این بیماری ها، هنوز در مرحله کارآزمایی بالینی است زیرا معتقدیم که پتانسیل درمان بیش از 70 بیماری با استفاده از سلول های بنیادی وجود دارد.

ضرابی یادآور شد: به طور کلی می توان گفت که در بیماری های غیرخونی در اطفال بیشتر بیماری های عصبی است که در دست کار است و در افراد بالغ بیشتر بیماری های قلبی، ضایعات نخاعی، سکته های مغزی و آلزایمر است که کارآزمایی بالینی برای درمان این بیماری ها در حال انجام است و در ایران هم در زمینه درمان این بیماری ها با سلول های بنیادی اقدامات خوبی را انجام داده ایم.

*ذخیره خون بندناف نوزاد در بانک خون در سال 99 چقدر برای خانواده هزینه دارد؟

 امسال هزینه ارایه خدمت جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف در بانک خون بند ناف رویان برای متقاضیان چقدر است؟

هزینه جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف 3 میلیون و 700 هزار تومان به علاوه هزینه 160 هزار تومان شارژ سالیانه است

رئیس بانک خون رویان در این باره، گفت: هزینه اولیه جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف در بانک خون بند ناف رویان مبلغ 3 میلیون و 700 هزار تومان است؛ همچنین برای افرادی که علاقه مند باشند که آزمایش ژنتیک (یا آزمایش HLA) را هم انجام دهند، مبلغ 400 هزار تومان به مبلغ اضافه می شود که متقاضی باید این مبلغ را هم بپردازند. سپس بعد از سال اول، هزینه شارژ سالیانه 160 هزار تومان خواهد بود که این هزینه هر سال به عنوان هزینه نگهداری توسط متقاضی پرداخت می شود.

پرداخت اقساطی و تسهیلات بانکی برای کمک به خانواده های علاقمند به ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد

امسال که شرایط اقتصادی کشور دست خوش فراز و نشیب هایی شده است و طبیعی است که خانواده های درگیر با مشکلات مالی هم بیشتر شده اند، آیا تسهیلاتی برای کمک به خانواده به منظور جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف پیش بینی شده است؟

برخی از خانواده ها دغدغه دارند که نتوانند هزینه جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف را پرداخت کنند؛ برای این افراد امکان پرداخت هزینه به صورت اقساط و دریافت تسهیلات از بانک فراهم شده است

ضرابی گفت: برخی از خانواده ها دغدغه دارند که نتوانند هزینه جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف در بانک خون بند ناف را پرداخت کنند؛ برای این افراد امکان پرداخت هزینه به صورت اقساط دیده شده است؛ به این صورت که متقاضیان یک مبلغ اولیه ای را پرداخت می کنند و باقی مبلغ را در قالب چک و در مدت 4 ماه تا 6 ماه می پردازند.

وی ادامه داد: همچنین امکان دریافت تسهیلات از بانک برای جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف در بانک خون بند ناف هم فراهم شده است. در مجموع به خانواده ها به ویژه به خانواده هایی که یک عامل خطر در خانواده و فامیل دارند حتما توصیه می کنیم از خدمت ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد استفاده کنند. اغلب پیوندهای سلول های بنیادی که تاکنون برای درمان بیماران مختلف انجام داده ایم در این خانواده ها بوده اند که بیمار مبتلا به بیماری خونی داشته اند.

*درمان بیماران کرونا با استفاده از سلول‌ های بنیادی در 4 بیمارستان ایران

طبق خبرهای اعلام شده، یکی از درمان های جدیدی که براساس سلول های بنیادی در کشور در دست انجام است، درمان بیماران کویید 19 با استفاده از سلول های بنیادی است، آخرین اخبار از درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا با استفاده از سلول ‌های بنیادی چیست؟

طرح سلول درمانی بیماران کرونا در ایران با دو بیمارستان شریعتی و مسیح دانشوری آغاز شد و اکنون دو بیمارستان امام خمینی (ره) و هاجر هم به طرح اضافه شده اند

مرتضی ضرابی، رئیس بانک خون رویان در پاسخ به این سوال، توضیح داد: همزمان با شیوع کرونا در جهان، درمان بیماری کرونا با استفاده از سلول ‌های بنیادی در دنیا به عنوان یکی از گزینه‌ های موجود مطرح و آغاز شد و ما هم در ایران فعالیت در این باره را آغاز کردیم. در ابتدای طرح سلول درمانی بیماران کرونا در کشور با دو بیمارستان شریعتی و مسیح دانشوری همکاری را آغاز کردیم و اکنون دو بیمارستان امام خمینی (ره) و هاجر هم به این طرح اضافه شده اند.

*شرایط الزامی بیماران در طرح سلول ‌درمانی کرونا 

با اعلام اخبار سلول درمانی بیماران مبتلا به کویید 19، این سوال برای مردم مطرح شد که آیا سلول درمانی برای همه بیماران مبتلا به کرونا یا همه بیماران بد حال انجام می شود؟ و اساسا چه بیمارانی در طرح سلول درمانی کرونا قرار می گیرند؟

سلول درمانی بیماری کرونا در بیمارانی که تست کرونای آنان مثبت بوده، اجرا می شود؛ این بیماران درگیری ریه و کاهش سطح اکسیژن خون دارند 

رئیس بانک خون رویان در این باره توضیح داد: طرح سلول درمانی بیماری کرونا در بیمارانی که قطعا درگیر بیماری کرونا شده‌اند اجرا می‌شود، به این صورت که تست کرونای این افراد مثبت بوده است، درگیری ریه دارند و سطح اکسیژن خون آنان کاهش پیدا کرده است که این افراد در طرح کرونا قرار گرفته اند و حتما باید این مشخصات را داشته باشند. برای این افراد در دو نوبت سلول بنیادی داخل رگ تزریق می شود؛ قبل و بعد از تزریق سلول‌های بنیادی شرایط بیمار کاملا بررسی می شود تا تاثیر سلول ‌های بنیادی روی ریه را متوجه شویم و برای این کار سی تی اسکن انجام می‌دهیم.

رئیس بانک خون رویان تاکید کرد: انتظار داریم که سلول های بنیادی باعث تعدیل سلول ایمنی بدن بیمار درگیر کرونا و ترمیم بافت ریه شود و همچنین از عوارض کرونا روی ریه پیش گیری کند. اگرچه با شواهد و نتایجی که تاکنون به دست آمده است به نظر می رسد استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماران کرونایی می تواند کاملا موثر باشد و جلوی عوارض بلند مدت را بگیرد، اما در مجموع این طرح نیاز به زمان بیشتر دارد که بتوانیم نتایج  سلول درمانی را در بیماری کرونا ارزیابی کنیم.

 فارس/

ارسال نظرات
پر بیننده ها