خبرهای داغ:
با موضوع خاطرات حجت‌‏الاسلام اقبالیان صورت گرفت.
کتاب «حجرۀ شمارۀ دو»، خاطرات حجت‌‏الاسلام ابوالقاسم اقبالیان، اثری در حوزۀ تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس استان قم، به همت حوزه هنری قم و انتشارات سوره مهر منتشر شد.
کد خبر: ۹۲۸۵۰۲۲
|
۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، کتاب «حجرۀ شمارۀ دو»، خاطرات حجت‌‏الاسلام ابوالقاسم اقبالیان، اثری در حوزۀ تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس استان قم است که به قلم رضا یزدانی، به همت حوزه هنری قم و انتشارات سوره مهر منتشر شد.

حجت‌الاسلام ابوالقاسم اقبالیان یکی از شاهدان عینی است که در بسیاری از مقاطع حساس تاریخ انقلاب و دفاع مقدس حضور داشته و نقش‌آفرینی کرده است.

وی همچنین با شخصیت‌های مهم تاریخ انقلاب ارتباط داشته و خاطرات دست اول و شنیده نشده‌ی فراوانی از آن‌ها دارد که تا کنون نقل نشده و برای نخستین بار است که در کتابی منتشر می‌شود.

حجرۀ شمارۀ دو تنها خاطرات شخصی یک مبارز انقلابی نیست، بلکه خلاصه‌ای است از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس قم. زیرا راوی این کتاب در بیشتر اتفاقات مهمِ انقلاب در قم نقش مؤثر داشته و بعضی از روایت‌های او مکمل روایت‌های ناقصی است که پیش از این دیگران نقل کرده اند. با کنار هم قرار دادن این برش‌های تاریخی، مخاطبان به روایتی کامل دست خواهند یافت.

اگرچه اهالی جبهه و جنگ در قم او را به خوبی می‌شناسند، اما شاید جوانتر‌ها ندانند که راوی این کتاب چه نقش مهمی در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس داشته و سال‌های سال بی‌نشان مانده است. نام «شیخ اقبالیان» با بسیج قم و اعزام بسیجی‌ها به جبهه گره خورده است.

تجربه ثابت کرده بود وقتی بچه‌ها عالِم یا مسئولی را در جبهه می‌دیدند شور و شوقشان بیشتر می‌شد. احساس نمی‌کردند تنها هستند. گاهی وقت‌ها حرف یک عالِم تا ماه‌ها بچه‌ها را روی پا نگه می‌داشت. از سوی دیگر، بسیاری از روحانیون و بزرگان هم خودشان از من می‌خواستند که به منطقه بروند. آیت‌الله غیوری، سیدمحمد سعیدی، و بسیاری دیگر را نیز چند بار با خود به منطقه بردم. آیت الله مشکینی و آیت. الله بهاءالدینی را هم بچه‌های دیگر آورده بودند. با این حال عده‌ای از روحانیون بودند که طاقت یک شب ماندن در منطقه را نداشتند. یکبار دوسه تا از فضلای حوزۀ علمیه را به جبهه بردم. شب در مقرمان در اهواز مستقر بودیم. یکی از آن‌ها که خیلی ترسیده بود، با اصرار و التماس به من گفت: «شما رو به خدا ما رو همین امشب برگردون.»

به او گفتم: «بزرگوار، این بچه‌هایی که شب و روز زیر آتیش گلوله و خمپاره‌ان، جونشون رو از سر راه نیورده‌ان. یک شب هم اینجا بمون تا بفهمی این بسیجیا چه سختی‌هایی رو دارن تحمل می‌کنن.»

جواب داد: «آقای اقبالیان، اینا وظیفه‌شونه که بجنگن. من هم وظیفه‌م اینه که درس بخونم. آقای منتظری گفته در آینده مجتهد می‌شم.»

کتاب «حجره شماره ۲» در قطع رقعی و در ۳۴۴ صفحه تدوین و منتشر شده‌است و علاقمندان می‌توانند این کتاب را در قالب طرح «روشنای خاطره» با ۲۰ درصد تخفیف از غرفه مجازی کتاب دفاع مقدس انتشارات سوره مهر خریداری نمایند.

برای خرید اینترنتی همراه با تخفیف این کتاب می‌توان به لینک https://sooremehr.ir/book/۳۹۷۶ مراجعه کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها