معاونت بررسی و گفتمان‌سازی نهضت استادی بسیج منتشر کرد:

سی‌وسومین شماره نشریه تحلیلی بصائر

سی‌وسومین شماره نشریه تحلیلی "بصائر" ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم، هفته سوم مهرماه 99 منتشر شد.
کد خبر: ۹۲۸۵۲۳۸
|
۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، سی‌وسومین شماره نشریه تحلیلی بصائر ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم و به همت معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور هفته سوم مهرماه ۹۹ منتشر شد.  

سی‌وسومین شماره نشریه تحلیلی بصائر

سی‌وسومین شماره از نشریه تحلیلی بصائر  با ارائه مقاله‌ای  با عنوان‌  " پیدا و پنهان مناقشه قره‌باغ به تحلیل وقایع روز پرداخته است.

در بخشی از نوشتار این نشریه تحلیلی چنین آمده است:

در درگیری‌های اخیر قره‌باغ نمی‌توان نقش بازیگران غربی و آمریکا را نادیده گرفت. روند تحولات به روشنی نشان می‌دهد، منافع آمریکا و کشورهای غربی و حتی گروه مینسک در زنده نگه داشتن مناقشه قره‌باغ است. اخباری نظیر این که آمریکا از دو روز قبل از شروع درگیری و تبادل آتش به سفارت‌خانه‌های خود در باکو و ایروان ابلاغ کرده که از هرگونه تردد شهروندان و دیپلمات‌های آمریکایی در خارج از باکو و ایروان خودداری کنند(!) شاهد این مدعای تحلیلی است.

از جمله دلایل دیگری که می‌توان برای گرم نگه داشتن آتش مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ عنوان کرد، این است که آمریکا و کشورهای غربی بدون تردید منافعی در منطقه دارند که حفظ آن را در بحرانی بودن منطقه می‌بینند. هرگونه ادعای غربی‌ها بویژه آمریکایی‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ و بی‌تفاوتی آن‌ها در قبال درگیری‌های خونین در منطقه با هدف تامین امنیت انتقال انرژی و حضور در منطقه و گسترش دادن کمربند امنیتی به دور برخی کشورها و نظارت از نزدیک بر آن‌ها از جمله روسیه و ایران و خیمه زدن بر منابع نفت و انرژی کشورهای قفقاز جنوبی و حاشیه خزر، صورت می‌گیرد. به همین علت کشورهای غربی به بهانه حل مناقشه قره‌باغ با سرگرم کردن مردم و دولت‌های منطقه به تداوم بحران تلاش می‌کنند تا حضور خود در این منطقه را تثبیت کنند. البته باکو و ایروان نیز هر یک به طور مستقل بر این موضوع واقفند که غربی‌ها بویژه آمریکایی‌ها که عناصر اطلاعاتی و جاسوسی‌شان در این دو کشور فعال هستند، هرگز به دنبال حل این مناقشه نبوده و نیستند.

از سوی دیگر، جمهوری آذربایجان و ارمنستان هر دو بازار هدف صادراتی برای کارخانه‌های اسلحه‌سازی رژیم صهیونیستی بوده و منافع این رژیم در منطقه مانع بزرگی برای حل مشکل قره‌باغ است. اسرائیل غاصب علاقه‌مند است تا درگیری‌ها در قره‌باغ ادامه یابد؛ چرا که هدف تل‌آویو فروش سلاح بیشتر و افزایش نفوذ در قفقاز است و این کار تنها با افزایش تنش‌ها میسر می‌شود. البته اختلافات ترکیه و روسیه و منازعاتی که در سطح منطقه باهم دارند، نیز جزو مؤلفه‌های اثرگذار در تبادل آتش اخیر در قره‌باغ قلمداد می‌شوندکه اشاره شد.

به نظر می‌رسد در وهله اول جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید با درک صحیح از شرایط منطقه بکوشند تا با کنار گذاشتن اختلافات و با تشکیل کارگروهی ویژه مسایل مورد اختلاف خود را دور یک میز مورد بررسی قرار دهند و در صورت نیاز به ورود بازیگران دیگر، این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند با حفظ بی‌طرفی و تنها با لحاظ منافع دو طرف آذری و ارمنی، مانع خون‌ریزی بیشتر و بروز خسارت‌های مادی و روانی برای ساکنان منطقه شوند....

 متن نشریه بصائر تحلیلی - شماره 33

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات