خبرهای داغ:
سفیر فلسطین تشریح کرد؛

نقش فلسطین در عادی‌سازی روابط عربستان با ایران/ شهادت سردار سلیمانی در راه وحدت و پربرکت بود

سفیر فلسطین در تهران گفت: سفارت فلسطین پیشنهاد سفر مقام ارشدی از عربستان سعودی برای حل‌وفصل مشکلات میان ایران و عربستان را مطرح کرده بود که این پیشنهاد از سوی ایران پذیرفته شد.
کد خبر: ۹۲۸۵۹۱۱
|
۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجتبی اسماعیلی، محمد جعفری، «صلاح الزواوی» با حضور در محل خبرگزاری آنا، دیدار با مدیرعامل محترم خبرگزاری و بازدید از تحریریه، در نشست خبری درباره تحولات اخیر فلسطین به‌ویژه موضوع عادی‌سازی روابط چند کشور کوچک عربی با رژیم صهیونیستی حضور یافت.

وی با محکوم کردن قطعی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی عنوان کرد: آنچه اتفاق افتاد، زائیده طبیعی مشکلات جهان عرب و اسلام، فلسطینیان و کل جهان است. طبعاً اگر کشورهای دیگر در آینده روابطشان را عادی‌سازی کنند، برای من تعجب‌آور نخواهد بود.

در ادامه بخش نخست از مشروح گفتگوی تفصیلی با شیخ السفرای جمهوری اسلامی ایران تقدیم می‌شود.

آنا: در موضوع مهم عادی‌سازی روابط برای کسانی که علاقه‌مند به موضوع فلسطین هستند و آن را همچون فرمایشات مقام معظم رهبری اولویت جهان اسلام می‌دانند، موضع شما چیست؟ رویکرد فلسطین با توجه به گزارش‌های مطرح‌شده در زمینه هروله برخی دیگر از کشورها همچون کویت و عمان برای عادی‌سازی روابط چگونه است؟

زواوی: بسیار خوشحالم که امروز در میان شما برادران عزیزم هستم. تحلیل من از امور مختلف شاید با خیلی‌ها تفاوت داشته باشد؛ درباره عادی‌سازی روابط میان امارات و بحرین با رژیم اشغالگر صهیونیستی، دنیا به‌هم خورده است، اعراب، مسلمانان و کشورهای مختلف با هم تقابل مواضع پیدا کردند؛ بعضی‌ها محکوم کردند و بعضی‌ها سکوت پیشه کرده‌اند، ولی من با محکومیت قاطع این موضوع می‌گویم آنچه اتفاق افتاد، زائیده طبیعی مشکلات جهان عرب و اسلام، فلسطینیان و کل جهان است.

متأسفانه وضعیت کنونی ما به‌عنوان فلسطینی، عربی، اسلامی و جهانی بسیار اسف‌بار است. طبعاً اگر کشورهای دیگر در آینده روابطشان را عادی‌سازی کنند، برای من تعجب‌آور نخواهد بود، زیرا ما به‌عنوان مسلمان امت بزرگی بودیم و این را ثابت کردیم. در هر جای دنیا نگاه کنیم مسلمان وجود دارد؛ یعنی ما اسلام را از چین تا اروپا گسترانید‌ه‌ایم. هر جای دنیا را نگاه کنید، اسلام به آنجا رسیده است و به‌خاطر اینکه امت بزرگی بودیم و اینکه آثار ما همه جا هست، توطئه‌ها علیه ما آغاز شد.

آنا: چه شد که برخی‌ها به خود اجازه دانند وحدت میان جهان اسلام را درهم بشکنند؟ چه تحولاتی بعد از جنگ جهانی اول در این زمینه رخ داده است؟

زواوی: با اینکه امت بزرگی بودیم و می‌گوییم امت بزرگی هستیم، ولی متأسفانه قدرت ما امرور مانند کفی می‌ماند که روی آب است. من با دیگر دیپلمات‌ها فرق دارم. من از سال ۱۹۶۸ میلادی یعنی از ۵۲ سال پیش سفیر بودم و از بنیان‌گذاران انقلاب فلسطین هم هستم. من با شما به‌عنوان یک فلسطینی که عاشق فلسطین است صحبت می‌کنم، نه به‌عنوان یک سفیر. به‌عنوان کسی که ارزش مملکت شما را به‌خوبی می‌داند و وضعیت اعراب، مسلمانان و کل جهان را می‌شناسد سخن می‌گویم.

حرفم از قلبم منبعث می‌شود. شاید خیلی‌ها از صحبت‌ها و تحلیل‌هایم خوششان نیاید، ولی حرفم را می‌زنم. بعد از جنگ جهانی اول، غربی‌ها و صهیونیست‌ها توانستند  «دولت وحدت اسلامی» یعنی دولت عثمانی را ساقط کنند. با هر ایرادی که به این دولت وارد بود، با هر مشکلی که داشت، با تمام کم و کاستی‌هایی که داشت، ولی توانست کشورهای اسلامی را زیر پرچم خودش به‌عنوان یک دولت وحدت جمع کند.

غربی‌ها توانستند در سال ۱۹۲۴ این دولت را ساقط کنند، به چندین دولت کوچک تبدیل شد و متأسفانه هر دولتی ساز خودش را می‌زند و حق حاکمیت و تصمیم‌گیری دارد و معتقدم این حرف‌ها صحیح نیست.

من مایلم به تاریخ ملوک‌الطوایفی برگردم. در دولت اسلامی که ما در اندلس وجود داشت، حاکم مسلمانی از حاکمی فرنگی برای شکست دادن برادر مسلمان خود استفاده می‌کرد و متأسفانه به جایی رسیدیم که کل اندلس را از دست دادیم و امروز که به اسپانیا یا به اندلس می‌رویم، با حسرت کاخ‌های الحمرا، سیویل و آثار باستانی آنجا را نگاه می‌کنیم و می‌گوییم واقعاً اینجا اسلام بوده است!

امروز چنین احساسی دارم. مسلمانان دارند از توان دشمن علیه همدیگر استفاده می‌کنند. هدف هم‌پیمانی عبری-عربی-آمریکایی از بین بردن هر وحدتی در جهان اسلام است. هر وحدتی برای منطقه ما ممنوع است. این منطقه را قبضه، از مشکلات یهود در اروپا استفاده کردند و گفتند برای یهودی‌ها دولتی تشکیل دهند. ابتدا قرار بود در انتر ریو آرژانتین دولتی برای آن‌ها تشکیل دهند، بعد در کنیا و در اوگاندا که هیچکدام قبول نشد و تنها منطقه‌ای که توانست حس مذهبی یهودیان را برانگیزد، فلسطین و بیت‌المقدس بود؛ بنابراین تصمیم گرفتند در آنجا برای خودشان دولتی تشکیل دادند که پایگاهی برای قبضه کردن کل منطقه باشد.

نخستین هدفشان با موفقیت انجام شد و توانستند در خاک فلسطین دولتی برای خود ایجاد کنند، اما هدف دیگر آن‌ها تشکیل  «اسرائیل بزرگ» است. اسرائیل بزرگ شامل چه خواهد بود؟ شامل کل فلسطین، اردن هاشمی، سوریه، لبنان، عراق، نصف صحرای سینا و یک‌سوم عربستان سعودی تا مدینه منوره.

شما می‌گویید آقای سفیر دلیلتان چیست؟ دلیل من نقشه روبه‌روی شماست. این نقشه روی یک سکه اسرائیلی به نام ۱۰ آگورا حکاکی شده است. این نقشه روی همان سکه که مورد استفاده دشمن صهیونیستی قرار می‌گیرد، حکاکی شده و در آن «اسرائیل بزرگ» نقش بسته است. بنابراین هدف آن‌ها همیشه این بوده و هست که هیچ وحدتی در جهان اسلام نباشد.

آنا: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در سال‌های اخیر در راستای برقراری صلح و ثبات در منطقه و حفظ حقوق از دست‌رفته فلسطینیان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زواوی: کسانی که طرح بزرگی دارند، باید قلب و عقل بزرگی نیز داشته باشند. اینکه شما در کشورتان نهادهای زیادی برای حفظ جمهوری اسلامی ساخته‌اید، کافی نیست. شما قدرت نظامی داشته باشید، وقتی می‌خواهید با کشورهای همسایه وارد معامله شوید، خود را جای آن‌ها قرار دهید. یک کشور بسیار کوچک که چند پایگاه نظامی آمریکایی در زمین خودش دارد، آیا حق حاکمیت دارد؟ آیا این کشور می‌تواند مستقل تصمیم بگیرد؟

شما وقتی اوضاع آن‌ها را درک کردید و جای آن‌ها نشستید، آن زمان موضوع فرق می‌کند و نزدیکی به‌وجود می‌آید. شما باید این کشورها را متوجه کنید که ایران برادر بزرگ آن‌هاست، اینکه به‌خاطر وحدت جهان اسلام و دفاع و حمایت از آن‌ها آمده‌اید و بقبولانید که آمریکا و اسرائیل حامی این کشورها نیستند. نمونه‌های زیادی در جهان وجود دارد که چطور آن‌ها هم‌پیمانان خود را کنار گذاشتند.

باید دیپلماسی فعال باشد، یعنی هیئت‌های سیاسی به این کشورها فرستاده شود. روزی میان شما و عربستان سعودی مشکلی به‌وجود آمده بود و ۴۰۰ نفر از حجاج بیت‌الله الحرام در مکه شهید شدند. ما توانستیم با رایزنی با چند نفر از برادران مسئول در جمهوری اسلامی که بعضی‌ها زنده هستند و بعضی‌ها الان در قید حیات نیستند، این مشکل را حل کنیم.

به یکی از آن برادران مسئول گفتم تا چه زمانی می‌خواهید با عربستان مشکل داشته باشید؟ گفت ما هم دلمان می‌خواهد که روابط برگردد. گفتم شما هیئتی از عربستان سعودی دعوت کنید. به‌عنوان نمونه از «سعود الفیصل» دعوت کنید. وی گفت باشد دعوت می‌کنیم، ولی شما دعوت‌نامه را وقتی به فرودگاه تهران آمد، در فرودگاه دستش بدهید. گفتم این‌طوری درست نمی‌شود، آن‌ها در تهران سفارتخانه دارند و می‌توانید از راه دیپلماتیک اقدام کنید.

چنین اقدامی انجام شد، سعودالفیصل آمد و روابط میان ایران و عربستان عادی شد. نقش دیگر سفارت فلسطین در تهران که فراموش شده، توقف جنگ میان سوریه و عراق است. مرحوم جلال طالبانی و بشار اسد از این نقش خبر داشتند و دارند.

بنابراین دیپلماسی فعال بسیار مهم است.  محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در اظهارات خود گفته بودند حاضرند برای عادی‌سازی روابط با سعودی به عربستان و کشورهای منطقه سفر کنند. من به‌عنوان سفیر فلسطین این دیپلماسی را تأیید می‌کنم.

۱۰۰ ساعت گفتگو بهتر از یک ساعت نبرد یا جنگ است. ما باید به این کشورهای ضعیف و کوچک بفهمانیم طرح حضرت امام(ره)، طرح جمهوری اسلامی برای کل جهان اسلام و برای شماست و فقط مربوط به ایرانیان نیست. نفع وحدت جهان اسلام به همه خواهد رسید و نه فقط به ایران، ولی شرف برداشتن این طرح روی دوش ایرانیان بوده است.

منبع: آنا/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار