خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
سومین حرم اهل بیت سوگوار و عزادار شمس‌الشموس؛
سومین حرم اهل بیت این روز‌ها سوگوار اهل بیت به ویژه علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است.
کد خبر: ۹۲۸۶۰۷۷
|
۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، وقتی از دنیا خسته‌ایم، وقتی دلشکسته‌ایم، وقتی گره به کارمان افتاده این پنجره فولاد شماست که مرهم دلهایمان است. شما، آقا جان برای ما ایرانی‌ها سلطانی، سلطان کرم، سلطان رأفت و مهربانی؛ در تواریخ و کتاب‌ها خوانده‌ایم که گدا جز درگاه سلطان راهی ندارد و ما نیز جز درگاه تو راهی و پناهی نداریم.

هر سال هر کجای دنیا بودیم، هر گرفتاری و مشکلی داشتیم به شوق دیدن دوباره ضریحت و عزاداری در صحن و سرایت به سوی مشهد پرواز می‌کردیم اما امسال ویروس منحوس کرونا سبب شده همه از دور و از قاب تلویزیون به گنبد و بارگاهت چشم بدوزیم و اشک را با سرانگشت حسرت پاک کنیم.

امسال فضای مجازی برای ما راهی برای ابراز دلتنگی ست، پست‌ها و وضعیت‌هایی که دلتنگی‌مان را برای دیدن دوباره صحن و سرایت فریاد می‌زند اما امیدمان باز به دستان شماست تا این فراق و دوری تمام شود و ما دوباره پروانه‌وار دور ضریحت بگردیم.

اما شاید شیرازی‌ها و استان فارسی‌ها شانس بیشتری دارند که میزبان برادر بزرگ شما هستند. برادری که به حق و به گواه همه بزرگان شیعه علمدار کربلای رضوی است. آنگاه که پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) مردم برای بیعت آمدند فرمود « امام بر حق علی‌بن‌موسی‌ الرضا(ع) است» و همه را برای بیعت به نزد شما آورد و شما برایش اینگونه دعا کردید « خدا حق تو را ضایع نگذارد که حق ما را ضایع نکردی».

ما شیرازی‌ها هر وقت دلتنگ حرم شما می‌شویم، راهی صحن و سرای احمدبن‌موسی(ع) می‌شویم و امروز نیز حرم مطهر شاهچراغ(ع) میزبان عزاداران شماست.

حجت‌الاسلام احمد سلامی، معاون فرهنگی حرم مطهر احمدی در گفت‌وگو با تسنیم درباره برنامه‌های تدارک دیده شده در این روز و روزهای آخر ماه صفر اظهار داشت: برنامه‌های متعددی برنامه‌ریزی شده که از جمله آن برگزاری برنامه سخنرانی و عزاداری به مدت 11 شب در دهه آخر ماه صفر است.

وی با بیان اینکه در این مدت هر شب بعد از نماز مغرب و عشا این برنامه‌ها با حضور مداحان و سخنرانان برجسته اجرا شده است، گفت: برای مراسم شهادت امام رضا (ع) نیز امروز بعد از نماز ظهر و عصر برنامه سخنرانی توسط حجت‌الاسلام و المسلمین میرزای محمدی را برگزار شده و در شام شهادت حضرت نیز علاوه بر سخنرانی و عزاداری مراسم  لاله گردانی توسط خادمیان حضرت شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی با اشاره به اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا برنامه‌ها در بیرون از فضای آستان مقدس و در فضای مجازی نیز دنبال شده است، افزود:  در سایت اینترنتی شاهچراغ(ع) چند مسابقه پیرامون حضرت امام حسن(ع)، پیامبر اکرم(ص) و امام رضا(ع) بارگذاری شده است.

سلامی با اشاره به برنامه « من تلاوت قرآن را دوست دارم» بیان کرد: این برنامه نیز در سایت بارگذاری شده که برای محرم و صفر تدارک دیده شده که افراد با ثبت نام در طرح در ختم قرآن و هدیه به ساحت حضرت امام حسین(ع) شرکت می‌کنند که تاکنون 20 ختم قرآن انجام شده است.

به گفته وی در فضای بیرون از آستان نیز گروه هادیان نور حرم مطهر در مناطق محروم برنامه عزاداری و معرفت‌افزایی را دنبال می‌کنند و با توجه به شیوع بیماری برنامه‌ها در فضای مجازی و بیرون از آستان افزایش داشته است تا مردم بتوانند از دور زیارت و شرکت در برنامه‌ها را انجام دهند.

معاون فرهنگی حرم مطهر شاهچراغ(ع) همچنین از اطعام در دهه آخر صفر خبر داد که  در 5 شب آخر در مجموع 5 هزار دست غذا بین زائران و مجاوران و مردم محروم با مشارکت فعال اداره اوقاف توزیع شده است.

احیای هویت معنوی بین‌الحرمین

مصطفی مشفقیان معاون فرهنگی و روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره به برنامه‌های اجرا شده توسط این نهاد در دهه آخر ماه صفر گفت: با ابتکار و نظر آیت‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، امسال این شهر برای نخستین بار پس از ده‌ها سال شاهد احیای هویت معنوی و مذهبی بین‌الحرمین بود. 

به گفته وی با همکاری و مشارکت سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، موکب‌های عزاداری و مراسمات خوبی در بین‌الحرمین این شهر در دهه آخر ماه صفر به مدت بیش از ده شب برگزار شد.

مشفقیان افزود: مطابق نظر نماینده ولی فقیه و در پی درخواست‌های بی‌شمار مردمی، تلاش می‌شود با همکاری ارگان‌های مسئول ضمن زدودن آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی از منطقه بین‌الحرمین، هویت دینی و مذهبی آن را احیا کنیم و این مکان تاریخی را به محلی برای اجتماعات عظیم مردمی در آینده شیراز تبدیل کنیم.

این روزها و ایام شهادت اهل بیت فرصت مناسبی است تا همه ما شیرازی‌ها بیشتر به گرد حرم احمدبن‌موسی(ع) بگردیم و یادمان نرود که بین‌الحرمین شیراز دومین بین‌الحرمین در دنیای اسلام است و احیای آن، احیای معنویتی از جنس رحمت پیامبر(ص)، کرم و بخشش امام حسن(ع) و رافت و مهربانی امام رضا(ع) و رشادت و ایثار و فداکاری امام حسین(ع) است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها