سرویس های خبری
‌استان ها
‌اقشار
سایر خدمات
r_marquee
امام خمینی(ره):من در میان شما باشم یا نباشم نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد/پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت شما آسیب نبیند. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد . . . و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیت و برادری با هم مجلسان خود رفتار و همه کوشا باشند که قوانین، خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آیید       
l_marquee
کد خبر: ۹۲۸۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹- ۰۴: ۰۶
متأسفانه چند سالی است با پایان یافتن ماه صفر، بدعتی در برخی مناطق رواج یافته و آن رفتن پشت در مساجد و در زدن است؛ کاری که فاقد هر گونه مبنای روایی و عقلانی است.
به گزارش خبرگزاری بسیج میبد، با پایان یافتن ماه صفر به عنوان دومین ماه حزن آل محمد (ص) بشارت حلول ماه ربیع الاول دل همه مومنان را شاد می‌کند ماهی که در آن پیامبر گرامی اسلام (ص) متولد شد و امامت وجود نازنین و ملکوتی امام زمان (عج) آغاز شد.
چند سالی است در پایان ماه صفر مراسمی در برخی شهر‌ها باب شده است که در ظاهر مانند بسیاری از خرافات دیگر عملی نیکو وانمود می‌شود، اما هنگامی که در آن اندیشیده می‌شود نتیجه به آنجا می‌رسد که با خرافه‌ای دیگر مواجه هستیم.
داستان از این قرار است که گفته می‌شود در شب اول ماه ربیع الاول چند ساعتی قبل از نماز صبح روز اول این ماه می‌بایست درب هفت مسجد را کوبید و با این کار پایان دو ماه عزاداری و آغاز ماه شادمانی حضرت زهرا (س) را اعلام کرد و بدین سان از دستان حضرت زهرا (س) صله دریافت کرده و حاجات خود را طلب کنیم.
در سال‌های ابتدایی این مراسم به کوبیدن در مسجد و آن گاه اقامه نماز صبح در آخرین مسجد اکتفا می‌شد. اما با گذشت زمان بر پیرایه‌های این عمل افزوده شد. سال بعد تضرع و ناله و گریه بر درب مسجد. سال بعد پخش نذورات و شیرینی و شکلات و...، سال بعد گفته شد در آخرین مسجد باید دعای توسل خوانده شود و سال بعد روشن کردن شمع بر در مسجد و آب و جارو کردن مقابل آن هم اضافه شد و همین طور این سیر تکاملی ادامه یافت تا جایی که برخی از نماز مغرب شب اول شروع به این کار می‌کردند تا از خواب شب هم بی بهره نمانند.
این عمل که به ظاهر نیکو، مستحب و حتی منبعث از حدیثی از رسول اکرم (ص) نمایانده می‌شود که فرمود:: "من بشرنی بخروج صفر فله الجنة" یعنی هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او می‌دهم، در واقع عملی خرافی است که مدرک معتبر روایی و دینی ندارند و از جمله اموری است که موجب انحراف دین و منجر به بدعت در دین می‌شود، آداب و رسومی که با رنگ و لعاب دینی ناگهان در جامعه سر برمی آورند و عده‌ای ساده دل و یا جاهل را هر چند با نیت پسندیده به دنبال خود می‌کشد.
گذشته از اینکه حدیث منقول فوق الذکر از پیامبر اعظم فاقد سند صحیح است جای تأسف است که در برخی موارد این گونه آیین‌های خرافی و نامعلوم در جامعه رواج می‌یابد و برخی از مردم به جای آنکه به علما و مراجع رجوع کرده و با تحقیق سراغ این اعمال بروند با اعتماد به سخنان بی پایه افراد بی مایه در دام خرافات گرفتار می‌شوند این تأسف آن گاه فزونی می‌یابد که در این سال‌ها بار‌ها مراجع و علما بر رواج خرافات نهیب زده اند.
دق الباب مسجد در سیره علما نیست
این موارد، پیشینه روایی ندارد و بیشتر آداب و رسومی قومی و بومی است. به عنوان مثال در برخی مناطق استان بوشهر نیز دیده شده است که مردم به نشانه پایان نحسی ماه صفر، قلیان می‌شکنند
نظر مراجع معظم تقلید
مراجع معظم تقلید نیز بر خرافی بودن این ماجرا صحه گذاشته و همگی این کار را غیر مستند و باوری غلط و غیرمعقول بیان فرمود: ه اند؛ از جمله آیت الله العظمی خامنه‌ای در مورد استناد روایی این عمل فرمود: ه اند: این عمل مستند روائی ندارد، و شیوه‌ی قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجت از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه‌ی عمل به نحو یاد شده است، آقایان علماء اعلام دامت افاضاتهم و مؤمنین ایدهم الله تعالی با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتار‌هایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب گردد جلوگیری نمایند
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نیز در این باب گفته اند: «با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین (ع) وارد نشده است، انجام آن به عنوان یک عمل مستحب شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوی مراسم و توسلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین (ع) وارد شده است و گرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب هر روز امر تازه‌ای اختراع کنند و ناآگاهان را به سوی آن دعوت کنند؛ بنابراین لازم است که ضمن خودداری و جلوگیری از این خرافات و با مراجعه به متون صحیح، به انجام اعمال لیلة المبیت و نیز اعمال مستجبی اولین روز ماه ربیع‌الاول براى شکر نعمت سلامتى رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و امیرالمؤمنین علیه‌السلام در هنگام هجرت پیامبر (ص) به مدینه مبادرت شود؛ اعمالی مانند "روزه گرفتن" و "زیارت پیامبر و علی علیهما و آلهما السلام".
آداب آخر ماه صفر و اول ماه ربیع الاول
درباره آداب خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیع‌الاول باید گفت که در روایات اسلامی و اعمال مستحبی این ماه در مفاتیح‌الجنان آداب خاصی برای این امر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
گزارش خطا
نظر ‌بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar
آخرین اخبار
tc_sar
tl_sar
tr_sar
پر بیننده ها
tc_sar
tl_sar