تعبیه نهاد بسیج در بدنه مساجد، ابتکاری است که می‌تواند به احیای بسیاری از کارکرد‌های مساجد کمک و مسیر تحقق مسجد تراز اسلامی را فراهم کند.
کد خبر: ۹۲۸۶۴۷۴
|
۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، فرمانده ناحیه ویژه سپاه شهرستان زاهدان در جمع هیئت امنای مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) منطقه هشت زیبا شهر گفت: با توجه به سفارش‌های شهدا، متولیان امور باید مساجد را همان گونه که در دوران دفاع مقدس محور اصلی فعالیت‌های فرهنگی مربوط به جنگ بود، اینک نیز مرکز اصلی نشر ارزش‌های دفاع مقدس بدانند و با برنامه ریزی درست و بلند مدت، نقش مساجد را در تداوم راه شهدا نهادینه کنند.

سرهنگ پاسدار خدا رحم سارانی افزود: مروری بر تاریخ اسلام نشان می‌دهد مسجد همواره محور مبارزات و تحرکات اجتماعی بوده و هر چه پیش آمده ایم نه تنها این نقش کمرنگ نشده بلکه بر عمق و دامنه آن نیز افزوده شده است چنان که مسجد در دوران معاصر و پیروزی انقلاب اسلامی علیه استبداد داخلی و استکبار جهانی و پس از آن دوران هشت ساله دفاع مقدس نقشی محوری و سرنوشت ساز ایفا کرد؛ پیام انقلاب از منابر مساجد در گوش مردم و شهر‌ها پیچید و نیز از مساجد بود که رزمندگان رهسپار جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند.

وی با تاکید بر این مطلب که یکی از بستر‌های عینی پیوند دین با مردم، مسجد است، ادامه داد: از این رو، زمانی مردم سالاری دینی در کشور تحقق عینی پیدا می‌کند که مسئولان و کارگزاران کشور، مساجد را مظهر پیوند علایق و آموزه‌های دینی با مردم بدانند، و ائمه جماعات را به عنوان زبان گویای مطالبات مردم بشناسند، و ارتباط خود را با مردم از طریق مساجد نهادینه کنند و حضور در مساجد را به عنوان استماع مطالبات مردم و رفع نیاز‌های آنان مغتنم بشمارند.

این مسئول ادامه داد: مسجد محل پیوند نسل دیروز، امروز با فردا، مساجد همان طور که خانه رزمندگان و شهیدان در دوران دفاع مقدس بودند، امروز بهترین کانون دینی و فرهنگی برای نشر ارزش‌ها و اهداف والای آنان به حساب می‌آیند، اگر مسئولان، مساجد را به عنوان مجاری انتقال ارزش‌های دفاع مقدس مورد توجه قرار دهند و استعداد‌های هنری و ادبی بسیجیان عزیز در پایگاه‌های مساجد و نمازگزاران خلاق را شکوفا کنند، درحقیقت پیوندی جاودانه بین نسل امروز و فردا و ارزش‌های دفاع مقدس ایجاد خواهند کرد. در آن صورت، آحاد مردم همان طور که حادثه‌ی عاشورا را در گنجینه تاریخ خود حفظ نموده اند، به همان شکل وقایع هشت سال دفاع مقدس را بخشی از اعتقادات خود دانسته، آن را جاودانه در سینه تاریخ این ملت دارند.

خدارحم سارانی اشاره کرد: فاصله کوتاه پایگاه بسیج مساجد با محل سکونت افراد و اعضاء، همراه شدن فعالیت بسیج مساجد با معنویت نماز جماعت، برگزاری آئین‌های مذهبی و جشن‌ها و عزاداری‌ها و ... حضور همه اقشار اعم از کسبه، دانشجو، دانش آموز، زن و مرد و ...، امکان حضور اعضا در سنین پایین که فرصت تربیت نیرو و کادرسازی را فراهم می‌کند، از دیگر وجوه امتیاز وجود پایگاه‌های بسیج محلات در مساجد است.

وی همچنین، عضویت در پایگاه‌های بسیج مساجد با روحیه بسیجی را راهی برای جذب شدن در بدنه پایگاه بسیج مساجد فراهم می‌کند عنوان و تصریح کرد: وجود پایگاه‌های مقاومت بسیج در بدنه مسجد امکان بسیجی بودن را به همه اعضای خانواده‌های ساکن در محله می‌دهد. بنابر آنچه مرور شد تعبیه نهاد بسیج در بدنه مساجد، ابتکاری است که می‌تواند به احیای بسیاری از کارکرد‌های مساجد کمک و مسیر تحقق مسجد تراز اسلامی را فراهم کند.

سرهنگ پاسدار سارانی که به منظور تثبیت و جابجایی محل حوزه‌های مقاومت بسیج خواهران و برادران در فضای مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) به همراه مسؤل واحد مهندسی ناحیه ویژه سپاه زاهدان، معاون مهندسی شهرداری منطقه ۵ زاهدان و فرمانده حوزه خواهران در جلسه حضور پیدا کرده بود از هیئت امنای مسجد خواست تا با تصمیم گیری خود در این امر تسهیل نمایند.

وی در پایان اظهار داشت:  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را در جهت ارائه خدمات به مسجد و مردم منطقه از جمله ایجاد کارگاه خیاطی ویژه بانوان، احداث سوله ورزشی ویژه بانوان و مشارکت در ساخت محل حوزه‌های مقاومت بسیج، راه اندازی کلاس‌های آموزشی، برگزاری اردو‌های یک، سه و پنج روزه، اردو‌های زیارتی و سیاحتی خانواده ها، توزیع بسته‌های معیشتی و حمایتی و استفاده از توان و ظرفیت گروه‌های جهادی در جهت ویزیت رایگان مردم منطقه، کمک به تکمیل، عمران و آبادانی مسجد می‌نماید.

ارسال نظرات