مسئول بسیج علمی سپاه زنجان گفت:مجموعه‌های هسته‌های واحد فناور بسیج موفق به ساخت دو دستگاه‌ ضدعفونی شدند که یکی از این دستگاه‌ها جهت تصفیه هوای آلوده به ویروس کرونا ساخته شده و در حال تجاری سازی است‌.
کد خبر: ۹۲۸۶۴۷۵
|
۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

علی رضاخانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بسیج زنجان اظهار داشت: مجموعه بسیج علمی، پژوهشی و فناوری یکی از معاونت‌های سپاه استان است که در حوزه معاونت علمی نقش نظارت و هدایت علمی مجموعه بسیج استان را بر عهده دارد و خود به عنوان یک سازمان در حال اجرای برخی برنامه‌ها است، با این حال ظرفیت‌هایی ایجاد کرده و با کمک نواحی مختلف بسیج در حال مدیریت این ظرفیت‌ها است.

وی افزود: هدف اصلی این مجموعه از بسیج حمایت و پشتیبانی از هسته‌های علمی، پژوهشی و فناورانه است. این مجموعه‌ها در قالب هسته‌های علمی داخل پایگاه‌های مقاومت بسیج محلات و اقشار از جمله بسیج دانش‌آموزی، دانشجویی، اساتید و مهندسین در حال فعالیت هستند که در صورت نیاز حمایت‌های لازم از طرح‌های آن‌ها انجام می‌گیرد.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه استان زنجان با اشاره به این‌که ساختار شکل گرفته در این مجموعه بسیج تحت عنوان مراکز حمایت، هدایت، مرکز رشد و خانه نخبگان می‌باشد تصریح کرد: حمایت از طرح‌ها و ایده‌ها در مجموعه‌های مذکور پس از بررسی در کارگروه تخصصی مورد داوری اساتید و صاحب‌نظران قرار می‌گیرد. از مجموعه ایده‌ها، طرح‌های نوآورانه و مبتکرانه پس از ارجاع حمایت‌های لازم انجام می‌شود. نخست طرح به کارگروه مربوطه ارجاع داده می‌شود و پس از داوری اگر ویژگی‌های لازم همچون ابتکاری بودن را دارا باشد و مانع از خروج ارز از کشور شود، مورد حمایت مادی و معنوی قرار می‌گیرد به طوری که اگر نیاز مالی باشد تا حد توان تامین می‌شود یا اگر نیاز به تجاری و معرفی محصول برای فروش باشد، این اقدام نیز توسط بسیج انجام می‌گیرد.

این مسئول با بیان این‌که در حوزه کرونا دو مورد از مجموعه‌های هسته‌های واحد فناور که دانش بنیان بوده‌اند موفق به ساخت دو دستگاه ضدعفونی در استان شده‌اند گفت: یکی از دستگاه‌های مذکور جهت تصفیه هوای آلوده به ویروس کرونا ساخته شده، دستگاه دوم نیز، دستگاه چشمی است که به عنوان جایگاه مواد ضدعفونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در راستای حمایت از دو طرح مذکور، بسیج اقدام به دریافت سفارش برای تولید دستگاه‌ها کرد و این محصول فناورانه در نهایت سبب درآمد‌زایی برای سازندگان آن شد. با این حال در تلاش برای تجاری سازی هر دو دستگاه ساخته شده و تولید انبوه آن هستیم.

رضاخانی خاطرنشان کرد: گا‌ها هزینه اولیه لازم جهت ساخت طرح توسط افراد وجود ندارد، اما بسیج با بررسی طرح اقدام به کمک مالی کرده و حتی وام بلاعوض نیز در اختیار ایده‌پردازان قرار می‌دهد تا مشکل مالی نتواند سدی در مقابل پیشرفت طرح‌ها باشد. با این حال این اکوسیستم بدون هیچ چشم‌داشتی از زمانی که یک ایده شکل می‌گیرد تا به مرحله تولید و عرضه برسد مورد حمایت بسیج قرار می‌گیرد.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه استان زنجان با اشاره به این‌که بسیج دو مرکز رشد دارد که در شهرستان زنجان واقع است گفت: نخستین مرکز رشد در پونک واقع است و مرکز رشد ناحیه زنجان نیز در کوی علوم‌پایه قرار داشته و با اخذ مجوز لازم در حال راه اندازی است با این وجود در این مکان پنج شرکت در زمینه آسانسور و انرژی فعالیت خواهند داشت. با این حال در ساختار بسیج تمام نواحی هشت‌گانه معاونت علمی دارند و ظرفیت‌ها در این نواحی نیز در حد توان پیگیری می‌شود.

به گفته این مسئول خانه نخبگان بسیج، اتاق فکر و بازوی فکری دستگاه‌های اجرایی است که با کارگروه‌های مختلف مسائل و مشکلات استان را در حوزه‌های مختلف بسته به هدف رصد و احصا می‌کند در نهایت راهکار‌های علمی و عملیاتی طراحی می‌شود و از طریق مبادی ذیربط با روحیه مطالبه‌گری از مسئولان امر مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

رضاخانی با اشاره به این‌که هر شش ماه یکبار با نمایندگان مجلس در استان جلسه‌ای برگزار می‌شود تا مسائل و مشکلاتی که در کارگروه‌ها احصا شده است به اطلاع آن‌ها برسد گفت: بعضا نیاز به قانون‌گذاری در مسئله‌ای به وجود می‌آید که در نهایت اطلاعات این امور در اختیار نمایندگان برای پیگیری در مجلس قرار داده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هسته‌های علمی صرفا فناور نیست بلکه در سطح شهرستان‌ها در برخی از پایگاه‌های مقاومت محلات که به صورت پایگاه‌های علمی شناخته می‌شوند، هسته‌های علمی دیگری نیز تحت عنوان هسته‌های دانشی، پژوهشی و مهارتی به فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری می‌پردازند.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان زنجان گفت: در سال ۱۴۰۰ کنگره بزرگداشت ۳۵۳۵ شهید استان اجرا خواهد شد که این کنگره دارای کمیته‌های تخصصی متفاوتی است که یکی از آن‌ها کمیته علمی و پژوهشی است که به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و دبیری بسیج علمی استان زنجان اجرا می‌شود و وظایفی بر عهده این کمیته قرار داده شده است. معاونان پژوهشی و برخی از اساتید دانشگاه‌ها در این کمیته تخصصی در حال خدمت رسانی‌های هستند و در سه محور قرار است اهداف کنگره را در حوزه‌های علمی و پژوهشی پیگیری نمایند. با این‌حال بحث‌های طرح‌های پژوهشی، حمایت از موضوعات پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری، حضور در همایش ملی و منطقه‌ای در سال ۱۴۰۰ "که بر طبق فراخوان در زمینه مقالات، کتاب، نشریه، اقدامات علمی و پژوهشی در ارتباط با شهدای استان" در این کنگره دنبال خواهد شد. با این حال سعی بر این است به این کنگره غنای علمی داده شود.

وی بیان کرد: یکی از خدمات دیگری که توسط بسیج علمی و پژوهشی در حال انجام است کسر خدمت سربازی است، این موضوع فراخوانی شده تا هر یک از فارغ‌التحصیلان ارشد و دانشجویان ارشدی که در حوزه‌های مختلف طرحی ارائه دهند، پس از تایید در کمیسیون وارد مرحله اجرا شود و امتیازات لازم را پس از ساخت بدست آورد، کسر خدمت نخبگی خواهد خورد، اما باید طرح‌ها همزمان با علمی بودن کاربردی نیز باشند.

ارسال نظرات