خبرهای داغ:

محبت پایه و جان مایه زندگی است

کارشناس روانشناسی گفت: زن و مرد نسبت به یکدیگر وظایف متقابلی همچون محبت، مدارا و آراستگی را عهده دار هستند و یک زندگی با رعایت این وظایف لذت بخش می شود.
کد خبر: ۹۲۸۷۱۶۳
|
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در سرخه؛ سید ایمان تقوی با محوریت خانواده و سبک زندگی در جمع پایوران و کارکنان سپاه ناحیه شهرستان سرخه اظهار داشت: در مقیاس هفتم گام دوم انقلاب حضرت آقا بر اهمیت و توجه به سبک زندگی تاکید دارند. پس زمانی که بهداشت روان وارد دین شد و در دین هم مباحث بسیار زیادی به بهداشت روان اختصاص داده شده است؛ باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اگر کسی در زندگی خویش بتواند راحت و خوب زندگی کند، با مسائل و مشکلاتش کنار آید، از زندگی خویش لذت ببرد، برنامه ریزی روزانه داشته، ورزش کند و مواردی از این قبیل از سلامت روان برخوردار است. یکی از موضوعاتی که ما بشدت با آن درگیر هستیم، سبک زندگی ایرانی و یا اسلامی است؛ این یک بازی با لغات است. سبک زندگی در تمام دنیا، سبک زندگی است، چرا که سبک زندگی یک موضوع غریزی و ذاتی است. مثلا پرخاشکری و دزدی در همه جای دنیا بد و نامطلوب است.

کارشناس روانشناسی افزود: قرار دادن پسوند ایرانی و یا اسلامی برای سبک زندگی تفاوت چندانی در مباحث و تعاریف ما ایجاد نمی کند، منتها موجب بومی سازی خواهد شد. قطعا سبک زندگی هریک از ما کمی متفاوت از غرب، شرق دور، خاورمیانه و یا کشورهای همجوار عرب است، ولی کلیت مباحث یکسان است.

تقوی در ادامه اضافه کرد: هنگامی که سخن از سلامت روان به میان می آید؛ مواردی چون ورزش، تغذیه، رفتار اجتماعی، مهارت های دهگانه زندگی، پوشش، هسرداری و فرزندپروری در سلامت روان گنجانده می شود. هرچیزی که با روان، آرامش و امنیت روانی فرد در ارتباط باشد در این دسته قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه ما این زیرشاخه را انتخاب کردیم چرا که بیش تر زمان فرد در این محیط سپری می شود؛ گفت: قطعاً این محیط اگر یک محیط سالم باشد؛ نتیجه آن داشتن سلامت روان بالاتری خواهد بود.

کارشناس روانشناسی ضمن اشاره به اینکه حضرت آقا می فرمایند: خانواده سلول جامعه است؛ تاکید کرد: سلول یعنی پایه، نهاد و اولین مقیاس تشکیل دهنده جامعه است. وقتی وارد نظام خانواده می شویم، اعضای آن شامل زن، شوهر، فرزند، اقوام و آشنایان هستند، که بصورت مستقیم بر زندگی فرد اثرگذار خواهند بود.

تقوی خاطرنشان کرد: حضرت آقا تعبیر زیبایی در خصوص ازدواج و کارکردهای زن و مرد در قبال یکدیگر و همسرداری دارند. ایشان می فرمایند دستان بزرگ مرد وظیفه کندن زمین و دستان ظریف زن وظیفه برداشتن جواهرات را دارد، که اگر دنیا را به یک معدن تشبیه کنیم مرد باید کوه را بکند و زن در کنارش جواهرات را جمع کند. این موضوع نشان از ظرافت، لطافت و دقت کار زن و سختی و مشقت کار مرد دارد. در محیط خانه نیز وظیفه مرد پاسداشت و محافظت از خانه و وظیفه زن مواردی چون فرزندپروری، همسرداری و مدیریت منزل است.

وی با اشاره به اینکه چه در بحث اسلامی، چه در بحث روانی و خانوادگی، زن و مرد در قبال یکدیگر وظایفی را عهده دار هستند و آن درک و شناخت متقابل زن و شوهر نسبت به یکدیگر است؛ بیان داشت: همچنان که در آیات قرآن آمده است زن و مرد باید عیوب یکدیگر را بپوشانند و آن را فقط در بین خود مطرح کنند، اسلام و روان شناسی هر دو بر این مهم تاکید دارند.

کارشناس روانشناسی افزود: دین اسلام کامل ترین دین است و در مورد ریزترین مسائل آداب خاص آن را مطرح کرده است. اگر می خواهید زندگی پایداری داشته باشید زن و مرد باید عیوب را فقط به همدیگر بگویند و یا اگر دچار اختلال شدند به یک مشاور اصلح مراجعه کنند.

تقوی اضافه کرد: عفو و گذشت در زندگی زناشویی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عفو و گذشت یعنی برای هم بگذریم. رعایت احترام متقابل زن و شوهر نسبت به یکدیگر، یعنی زن و مرد باید به طور متقابل برهم احترام گذارند. زن و مرد نسبت به یکدیگر وظایف متقابلی همچون محبت، مدارا و آراستگی را عهده دار هستند. محبت پایه و جان مایه زندگی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها