خبرهای داغ:
رئیس کل دادگستری استان قزوین
حجت الاسلام قدرتی گفت: با تدابیر قضائی صورت گرفته در دادگستری کل استان خوشبختانه طی سه سال مورد نظر شاهد کاهش ۷۰۰ نفری موجودی قطعی زندانیان بوده ایم.
کد خبر: ۹۲۸۸۱۲۶
|
۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، نشست قضایی با حضور رییس کل دادگستری، مدیران قضائی و قضات استان قزوین با محوریت ارائه گزارش عملکرد سه ساله به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین نوراله قدرتی در این نشست گفت: همواره دردستگاه قضایی به دنبال جلب رضایت مردم هستیم چراکه بزرگترین سرمایه و پشتوانه نظام اسلامی رضایتمندی مردم بوده و دشمن نیز همواره در تلاش است تا این پشتوانه را از نظام بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی گفت: با تمامی کمبودها و کاستی‌ها امروز وظیفه دستگاه قضایی اجرای حق، عدالت، افزایش اعتماد مردم به عملکرد و کارآمدی دستگاه قضایی و نظام است.

وی با اشاره به اینکه صبر یکی از اصول اخلاقی برجسته است گفت: در امور قضایی باید صبر و حوصله پیشه نمود، چرا که رسیدگی به امور مردم با توجه به اینکه دادگستری آخرین مرجع دادخواهی است و اشخاص از سایر مراجع رانده شده و امیدشان تنها به این دستگاه است امری طاقت فرساست، که شکیبایی ویژه ای را می طلبد.

رییس کل دادگستری استان بیان داشت: اولویت های دستگاه قضایی استان دستیابی به کاهش موضوعاتی از قبیل جرایم و آسیب های اجتماعی، پرونده های ورودی، اطاله دادرسی، پرونده های معوق، نقض آراء، منازعات و اختلافات و نارضایتی های عمومی و ارباب رجوع است.

مقام ارشد قضایی استان به ارائه عملکرد سه ساله اخیر دادگستری نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳ تا ۹۶ پرداخت و بیان داشت: در مدت سه سال آبان ۹۳ تا آبان ۹۶ بالغ بر ۶۱۰ هزار پرونده ورودی دادگستری با میانگین ۱۹۶ همکار قضایی و از آبان ۹۶ تا آبان ۹۹ نیز شاهد ورود ۷۴۰ هزار پرونده با میانگین ۱۹۳ همکار قضایی بوده ایم که با وجود این افزایش ورودی پرونده، نه تنها بر تعداد همکاران قضایی افزوده نشد بلکه کاهش هم داشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی به جمعیت کیفری استان اشاره و تصریح نمود: با تدابیر قضائی صورت گرفته در دادگستری کل استان خوشبختانه طی سه سال مورد نظر شاهد کاهش ۷۰۰ نفری موجودی قطعی زندانیان بوده ایم که این مهم از طریق اجرای دستورالعمل های ریاست معظم قوه قضائیه، استفاده از مجازاتهای جایگزین حبس و پیگیری جهت صلح و سازش در پرونده ها بوده است.

رئیس کل دادگستری استان افزود: قضات در محاکم تمام تلاش خود را جهت کاهش هرچه بیشتر جمعیت کیفری داشته باشند تا سیاست گذاری صورت گرفته در این زمینه به بهترین شکل انجام شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت استفاده از مجازات های جایگزین حبس بیان کرد: طی سال های ۹۳ تا ۹۶ حدود ۹ هزار مجازات های جایگزین حبس انجام گرفته در حالی که در طی سال های ۹۶ تا ۹۹ این آمار به ۲۵ هزار مورد رسیده است.

مقام ارشد قضایی استان به اهمیت احقاق حقوق عامه اشاره کرد و افزود: در راستای حفظ حقوق بیت المال، طی سه سال اخیر موفق به بازگشت قریب به ۴۱۱۹ هکتار از اراضی بیت المال در سراسر استان شدیم که خود افتخار بزرگی برای استان است.

وی خاطر نشان کرد: در بحث کاهش پرونده های معوق که یکی از مهمترین سیاست های کلی دستگاه قضایی است، شاهد کاهش بیش از ۸۰ درصدی پرونده های معوق در استان هستیم.

در پایان، رئیس کل دادگستری استان تنها راه خروج از بن بست ها را اطاعت از فرمان ولایت فقیه در تمامی حوزه های فرهنگی، اجتماعی و غیره دانست و از همکاران قضایی خود خواست تا همواره هماهنگ با سیاست های کلی دستگاه حرکت نمایند.

 

1010/پ30

ارسال نظرات
پر بیننده ها