خبرهای داغ:
جستاری به اتفاقات روز ۱۳ آبان

روزی که خانه شیطان فتح شد(1)

۱۳ آبان برخی از دانشجویان پیرو خط امام در اقدامی جهت تسخیر لانه جاسوسی اقدام کردند.کانون و اتاق فکر تسخیر سفارت دفتر تحکیم وحدت بود
کد خبر: ۹۲۹۰۶۰۷
|
۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳

خبرگزاری بسیج قزوین: تسخیر سفارت توسط دانشجویان پیرو خط امام صورت گرفت اما در کنار این اقدام اهداف عمده ای دنبال می شد، برخی از صمیم قلب به دنبال مبارزه با امپریالیست و استکبار بودند، برخی نیز نا خواسته با جمعیت همراه شدند و عده ای در لا بلای تسخیر برنامه ویژه ای را برای انقلاب در نظر داشتند.

هدف اول افراد نفوذی این بود که انقلاب نوپا را با بزرگترین چالش و گشودن جبهه جدیدی همراه سازند، در مرحله دوم موضعگیری امام مستضعفان برای جریان نفوذ بسیار تعیین کننده بود.

دولت موقت با ابطال تمام قراردادهای نظامی و اقتصادی ایران با آمریکا گام اول را برداشت، در طرحی کاهش خدمت سربازی از دو سال به یک سال، بومی سازی پرسنل ارتش، و طرح بازگرداندن هواپیماهای جنگنده بمب افکن ترابری ساخت ایالات متحده به آمریکا نمی تواند بی ربط با اشغال سفارت باشد.
چرا بازرگان که از طراحان قطع رابطه اقتصادی سیاسی بازرگانی ایران با آمریکا بود پس از اشغال سفارت استعفا داد؟

به موارد فوق در سلسله نوشته هایی خواهیم پرداخت. گروه نفوذ از اشغال سفارت هدف هایی را دنبال می کرد که در پنهان کاری تاریخ معاصر پیگیری نشد. با اشغال سفارت آمریکا چند اتفاق مهم رخ می داد. اگر امام مستضعفان به عنوان ولی امر مسلمین جهان با اشغال مخالفت و از آمریکا عذرخواهی می کرد، نفوذ ضد استکباری و فرهنگی انقلاب فر می پاشید و راه برای دخالت آمریکا هموار می شد.

در مرحله دوم اگر امام مستضعفان تسخیر لانه جاسوسی را تایید می کردند، آمریکا با گزینه نظامی انقلاب را ساقط و حوادثی مشابه کودتای ۳۱مرداد می توانست در ایران رقم بخورد.

در مرحله سوم مقاومت امام و مردم مهم بود. اگر آمریکا در گزینه های اول و دوم شکست می خورد تسخیر کنندگان سفارت به عنوان قهرمانان ملی و انقلابی وارد بدنه حاکمیت می شدند. لذا در فرآیند اشغال سفارت آمریکا می بینیم آمریکا برای رهایی گروگان ها طرح حمله نظامی طبس را طراحی می کند که علاوه بر رهایی گروگانها امام را در جماران به قتل برسانند و هسته مرکزی و لیدر اصلی ضد استکباری را از بین ببرند.

پس از اینکه در حمله نظامی موفق نشدند و مواضع امام مستضعفان بسیار قاطع و هوشمندانه بود و انقلاب دوم از آن یاد کردند، امام فرمودند: می گویند امریکا حمله نظامی می کند، غلط می کند که حمله نظامی کند، مگر می تواند این کار را بکند."در جریان تسخیر چه کسانی امام را از حمله نظامی ترسانده بودند؟ آیا همان شکستنه هیمنه انقلابی امام را پیگیری نمی کردند؟ افراد وارد جریان حاکمیتی شدند تا بتوانند بعدها ضربات خود را بر پیکر انقلاب وارد کنند.

یکی فرمانده می شود و در عملیات خیبر به شهادت می رسد دیگری معصومه ابتکار می شود که امروز فرزندانش در آمریکا زندگی مرفهی دارند. در حقیقت اشغال سفارت یک کار هوشمندانه بود اما افرادی در لا بلای این تسخیر جذب بدنه حاکمیت شدند که هیچ اعتقادی به امام و انقلاب نداشتند.

نگارنده:صادق چگینی

ارسال نظرات
پر بیننده ها