بازار پیام در فضای مجازی ما مملو از جنسهای قاچاق است
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، رضا نورزاد، دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی(نسرا) فضای مجازی بسیج آذربایجانشرقی در یادداشتی با عنوان «نظریه بازار پیام و وظیفه زمینمانده دولت» نوشت:
یکی از مدل ها و نظریاتی که برای تبیین نظام رسانهای مدرن به کار گرفته می شود؛ نظریه «بازار پیام» است. دکتر محسنیان راد، سپهر رسانهای را به بازاری سنتی تشبیه می کند که هرکس در آن کالای خود را عرضه میکند و از هیاهو و تبلیغات برای جلب مخاطب استفاده می کند و نهایتا این مخاطب است که انتخاب کننده است. در واقع این نظریه تلمیحی به اقتصاد رسانه هم دارد و رقابت پلتفرمها و پیامهای متنوع را بهسان بازار عرضه کالا مدلسازی میکند.
بدیهی است که تجویز ما برای مخاطب در این بازار مکاره ارتباطات، مجهز شدن به دانش و مهارت سواد رسانه ای است تا سرش کلاه نرود. اما وظیفه دولت و حاکمیت در قبال این بازار چیست؟! مگر نه آنکه ساماندهی و نظارت بر بازار وظیفه دولت است؟!
واقعیت آن است که بازار پیام در فضای مجازی ما مملو از جنسهای قاچاق است. هیچ حمایت منسجم و هدفمندی از کسبوکارهای بومی و طرحهای ملی در کار نیست و نظارت بر محتوای فضای مجازیمان وجود ندارد.
به عبارت بهتر حکمرانی مجازی در کشورمان کامل نشده است و یکی از ملزومات این امر مدون شدن نظارت و بومیسازی خدمات و پلتفرمهای مختلف از پیام رسان و شبکهاجتماعی تا دانشنامه و جستجوگر است.