خبرهای داغ:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خبر داد

برگزاری ۱۳ عنوان برنامه به‌مناسبت هفته کتاب در همدان/انتشار ۲۴۵ عنوان کتاب توسط ناشران همدانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از برگزاری ۱۳ عنوان برنامه به‌مناسبت هفته کتاب در همدان خبر داد.
کد خبر: ۹۲۹۲۹۱۴
|
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
برگزاری ۱۳ عنوان برنامه به‌مناسبت هفته کتاب در همدان/انتشار ۲۴۵ عنوان کتاب توسط ناشران همدانیبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، احمدرضا احسانی در نشست خبری که به صورت مجازی در اینستاگرام برگزار شد، با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: به مناسبت این هفته ۱۳ عنوان برنامه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مراسم بزرگداشت صنعت چاپ در ۲۲ آبان ماه با حضور فعالان و نمایندگان حوزه صنعت چاپ و نشر استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، گفت: آیین پایانی جایزه قلم هگمتانه و انتخاب کتاب سال همدان نیز از دیگر برنامه‌ههای اجرایی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه برنامه عصری با کتاب «فرهنگ اصطلاحات همدان» تالیف محمد علی نوظهور را خواهیم داشت، عنوان کرد: در هفته کتاب مسابقه کتابخوانی با همکاری سایر نهاد‌ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه معرفی، بررسی و نقد کتاب در این هفته برگزار می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌های این هفته و دیگر برنامه‌ها تا پایان سال در بستر فضای مجازی اینستاگرام، آپارات و سایت اداره کل اطلاع‌رسانی می‌شود.

احسانی با بیان اینکه در صورتی که ستاد کرونا موافقت کند نمایشگاه و فروشگاه کتاب برگزار می‌شود، گفت: در غیر این صورت به صورت مجازی این برنامه اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این هفته به مراکز آموزشی و فرهنگی کتاب اهدا می‌شود، گفت: همچنین عضویت در کتابخانه‌های عمومی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به برگزاری مسابقه نقاشی کودکان و نوجوانان با موضوع کتاب به میزبانی شهرستان تویسرکان ادامه داد: نشست کتابخوان در همه شهرستان‌های استان برگزار به مناسبت این ایام برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در هفته کتاب نشست تخصصی آسیب شناسی حوزه کتاب در شهرستان بهار برگزار می‌شود، افزود: در این هفته برنامه جشن کتاب و تقدیر از خادمان فرهنگ مکتوب در تمام شهرستان‌ها را داریم.

احسانی با بیان اینکه مراسم اختتامیه مسابقه کتابخوانی رضوی در مرکز استان اجرایی می‌شود، افزود: هفته کتاب با ابلاغ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده است.

وی با اشاره به جشنواره پاییزه کتاب گفت: همچنین به مناسبت این هفته در چند کتابفروشی در سطح استان، فروش کتاب با تخفیف ۲۰ درصدی در حال عرضه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در تشریح برنامه‌های اجرایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری عنوان کرد: از چهره‌های ماندگار فرهنگی با محوریت عالم ربانی آیت‌الله سیدرضا فاضلیان در آذر ماه در همدان تقدیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه جشنواره نمایشنامه‌خوانی در دی ماه در شهرستان رزن برگزار خواهد شد، افزود: رونمایی کتابت قرآن کریم استاد مرتضی شعبانی و برگزاری نمایشگاه آثار خوشنویسی در دی ماه از نیز از دیگر برنامه‌های این اداره است.

احسانی با بیان اینکه کارگاه آموزشی سبک زندگی قرآنی ویژه مدیران و موسسات قرآنی توسط کارگروه قرآنی اداره کل به صورت استانی برگزار می‌شود، ادامه داد: جشنواره هنر‌های تجسمی و خشنویسی با موضوع نماز در بهمن ماه در شهرستان کبودراهنگ برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه جشنواره موسیقی سنتی و حشنواره آوا‌ها و نوا‌های عاشورایی را به عنوان نغمه عشق در ماه بهمن در شهرستان اسدآباد خواهیم داشت، عنوان کرد: جایزه ادبی سال در بهمن ماه به میزبانی شهرستان بهار انجام خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه پویش تولید محتوا در فضای مجازی در سراسر شهرستان‌های استان در بهمن ماه با مرکزیت شهر همدان انجام می‌شود، گفت: جشنواره فیلم، عکس و آیین تبلیغ سازمان حوزه سینما در اسفند ماه در شهرستان نهاوند برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در نظر داریم دو برنامه جشنواره مد و لباس را به صورت منطقه‌ای برگزار کنیم، گفت: برنامه یادبود و نکوداشت چهره‌های و فعالان در نهاوند مشروط به تامین اعتبار اجرا خواهد شد و تیم روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند برای جذب مخاطب بیشتر از بستر موجود فضای مجازی برای پوشش برنامه‌ها استفاده کند.

احسانی با بیان اینکه مانده مطالبات رسانه‌ها از سال ۹۸ تسویه حساب شده و اگر رسانه‌ای طلبی دارد به معاونت توسعه و مدیریت منابع مراجعه کند، گفت: مطالبات قبل از سال ۹۸ که جزء دیون است نیز از سازمان برنامه بودجه و دولت پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به بانک اطلاعاتی هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر استان گفت: نرم افزار این برنامه تعبیه شده است و در مرحله عقد قرارداد و تفاهم‌نامه هستیم.

* برگزاری جشنواره فصل امید در همدان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در خصوص جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان استان تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا می‌باشیم، ابراز داشت: این جشنواره بنا به مصوبه شورای ملی کرونای کشور به شکل قبل برگزار نخواهد شد و جشنواره فصل امید جایگزین آن خواهد شد که فراخوان آن انجام شده است و در مرحله دریافت آثار هستیم.

وی در تشریح نوع انجام جشنواره فصل امید گفت: آثار رسیده به جشنواره با رعایت پروتکل‌ها در هر شهرستان داوری و اجرا خواهد شد و آثار برگزیده انتخاب می‌شود.

احسانی افزود: بخشی از اعتبارات دریافت شده بابت جشنواره صرف تجهیز مجتمع‌های فرهنگی و هنری استان خواهد شد.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه تعداد ناشرین و کتابفروشی‌های استان همدان کم است، اتحادیه مشترک با صنف لوازم التحریر فروشی دارند؛ در بحث ناشران و کتاب فروشی‌ها خلأ قانونی وجود دارد که برای احقاق حق آن‌ها به دنبال اتحادیه خاص ناشرین هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به سامانه کارا مبنی بر در اختیار قرار دادن تسهیلات به اهالی فرهنگ ادامه داد: به دنبال این هستیم که تفاهم‌نامه بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق کارآفرینی امید را در استان اجرایی کنیم که تسهیلات ویژه‌ای برای حمایت و کمک به ناشرین، کتاب فروشان، نویسندگان و ... در برخواهد داشت.

وی با بیان اینکه با توجه به نبود بودجه و تنگنا‌های مالی و همچنین وجود بیماری کرونا نباید فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعطیل شود، گفت: برنامه‌ها طبق روال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای مجازی با مجوز ستاد کرونا قابل انجام است.

احسانی با بیان اینکه شکل اجرای برنامه از حضور فیزیکی به مجازی تغییر یافته است، افزود: فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعطیل‌بردار نیست و هر شهرستانی طرح جدیدی داشته باشد از سوی اداره کل تامین اعتبار می‌شود.

وی با اشاره جشنواره فیلم اصفهان که در فضای مجازی برگزار شد و با بیان اینکه ماهیت جشنواره فیلم ارتباط نزدیکی با فضای مجازی دارد، گفت: جشنواره تئاتر با حضور فیزیکی افراد انجام می‌شود و قابل مقایسه با جشنواره فیلم نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه جشنواره فیلم خیلی راحت در فضای مجازی و به شکل آنلاین قابل اجرا است، عنوان کرد: اگر جشنواره‌هایی از این قبیل در استان داشته باشیم با توجه به ظرفیت همدان به طور قطع به صورت شاخص و فاخر برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه استان همدان پیشنهاد برگشت جشنواره فیلم را رسماً اعلام کرده است، گفت: این مطلب را به عنوان مطالبه استان پیگیر هستیم.

احسانی با بیان اینکه اینکه در سال گذشته تعداد ۲۴۵ عنوان کتاب توسط ناشران همدانی در استان منتشر شده است، گفت: با توجه به شرایط موجود از جمله محدودیت‌های مالی، گرانی کاغذ و ... آمار خیلی خوبی است.

*صدور ۱۸۸ عنوان مجوز برای مراکز انتشاراتی در همدان

وی با بیان اینکه وجود کتاب‌های صوتی و الکترونیکی حوزه چاپ کتاب را تحت تاثیر قرار داده است، ادامه داد: در سال ۹۹ هم با توجه به وجود شرایط کرونایی و دیگر محدودیت‌ها تا پایان مهرماه ۱۸۸ عنوان مجوز برای مراکز انتشاراتی صادر شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه یکی از مطالبات شهرستان اسدآباد و استان همدان راه‌اندازی بنیاد سیدجمال الدین اسدآبادی است، عنوان کرد: این بنیاد تا آخر سال راه‌اندازی خواهد شد و بستری برای معرفی استان همدان و آورده‌های گردشگری و توجه به استان و استفاده‌های فرهنگی و هنری خواهد بود.

وی با بیان اینکه مجتمع فرهنگی هنری شهید مظاهری مریانج به عنوان پروژه در سال ۹۷ با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی به نهاد کتابخانه‌ها واگذار شده است، ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده تخصیص اعتبار این پروژه ۲ میلیارد تومان است که امیدواریم این مجتمع به عنوان چهارمین مجتمع شهر همدان تا قبل از پایان سال افتتاح شود.

احسانی خاطرنشان کرد: در محدوده شهرک مدنی در شیفت دوم ساختمان دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر سابق به عنوان مجتمع فرهنگی هنری شهید سلیمانی راه‌اندازی شده است و به دنبال تجهیز این مجتمع هستیم که در ماه آینده افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کرونایی حوزه فرهنگ و هنر بیشترین آسیب را دیده است، گفت: تسهیلات وزارتخانه در قالب هنر کارت به هنرمندان اعطا خواهد شد که مشکلات بیمه‌ای و ... رفع خواهد شد و کمک هزینه ایام کرونایی به حساب هنرمندان واریز می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظرات