سرویس های خبری
‌استان ها
‌اقشار
سایر خدمات
r_marquee
امام خمینی(ره):من در میان شما باشم یا نباشم نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد/پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت شما آسیب نبیند. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد . . . و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیت و برادری با هم مجلسان خود رفتار و همه کوشا باشند که قوانین، خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آیید       
l_marquee
کد خبر: ۹۲۹۶۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹- ۳۸: ۱۶
مجتبی زارعی:
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: سرعت تحولات در ایران و جهان به‌گونه‌ای است که صورت‌بندی‌های قدیم یا قبلی در امر سیاسی و امور اجتماعی ایران به‌ دفعات دگرگون شده و مشارکت در انتخابات 1400 بر اساس صورت‌بندی" اجتهاد ملّی" و" ارتجاع سفید" شکل خواهد گرفت.

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، مجتبی زارعی عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در وبینار تخصصی استادان و مدرسان دانشگاه‌های استان لرستان به مناسبت هفته بسیج گفت: آمریکا و ایران به‌عنوان دو بازیگر مهم تمدنی جهان به ترتیب در وضعیت "تمام‌شدگی" و "نو شوندگی" قرار داشته و دو طرف تلاش می‌کنند به‌جای درگیری‌های فیزیکی به مداخلات و درگیری‌های  نوین و رویارویی‌های ترکیبی  تمدنی روی‌آورند که در این میان، فرماندهان و مفسران جنگ روایت‌ها، این نزاع تمدنی را با توجه به تحولات جهان برای دولت-ملّت­ها تصویرسازی می‌کنند.

اجتهاد ملّی و ارتجاع سفید، تصویر سازان کنش‌ها در ایران 1400 هستند

زارعی با ناکافی ارزیابی کردن زیسته احزاب و گروه­های سیاسی در دروازه 1400 گفت : صورت‌بندی واژگان، اصطلاحات و تصویرسازی نیروهای اجتماعی ایران که شاید درگذشته، هر از چند دهه رخ داده و دگرگون می­شد، اینک به ‌مراتب در نوبت‌هایی کوتاه‌تر و نوین شکل می‌گیرد گو اینکه دیگر از تقسیم‌بندی نیروهای فکری و سیاسی  اجتماعی به مارکسیسم، روشنفکری سکولار و جریان فکر اسلامی از نهضت تنباکو تا صدر مشروطه خبری نبوده و یا شرایط­مان همانند دوره پسا کودتای 28 مرداد و بعد ‌از آن در تقسیمات و انشعابات دهه چهل با اسامی اصلاح‌طلبان التقاطی، چپ‌های رادیکال - مسلّح و جریان فقاهتی و یا مقتضی و مطابق تقسیم دهه شصت، به راست و چپ اسلامی نیست؛

 وی گفت: صورت‌بندی "ناسیونالیسم رمانتیک – باستان گرا"، "روشنفکری‌ سکولار"و "تجدید نظر طلبان" ، "هرمنوتیستی"، "توسعه آمرانه و تکنوکراتیک"، هم کفایت نمی‌کند، ضمن اینکه اصولگرایی با دامنه های اصلاح طلب، "اصولگرایان محافظه‌کار  تکنو کرات" و "اصولگرایان مردم‌گرا" و یا فروکاست عدالت گرایی و معارف مکتبی مستضعفین به جنبش تهیدستانه و حاشیه‌نشینان هم تعریفی جامع‌ومانع نمی‌باشد.

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس گفت : از روزگار میرزا فتحعلی آخوندزاده تا زمانه ایدئولوژی‌های سکولار و باستانگرایانة سلطنت پهلوی که به ناحق جریان فکر اسلامی در ایران، با برچسب و اتهاماتی به هم‌پیمانی با عربیت، کهنه پرستی، ارتجاع سرخ و سیاه تقسیم می شد، امروز در آستانه و دروازه 1400، می­توان به‌درستی و به حقیقت از دو دستگاه فکری و اجتماعی عمده در سپهر ایران با عناوین "اجتهاد ملّی" و "ارتجاع سفید" رونمایی کرد؛ زیرابه قول فوکو دعوای سنت و مدرن عصر پهلوی و اطلاق تفکر ارتجاعی به جریان فکر اسلامی و انقلابیون و اعطای خصیصه پیشرفت و پیش‌روندگی به شاه ایران، اساساً مضحک و خنده‌دار بود زیرا ارتجاع و کهنگی مربوط به شاهنشاه و نهاد سلطنت بود.

وی افزود احزاب و گروه‌های سیاسی کشور در شروع چهل‌ساله دوم انقلاب مردمی، در آستانه و دروازه 1400 ، معرّف نو شوندگی ایران نیستند، زیرا ایران فردا، طالب جهش است امّا احزاب و تئورسین های آن به بحث های کهنه دامن زده و از سرعت تحولات در ایران و جهان غافلگیر شده و جاماندند، ولی در این مقطع به‌رغم دعوای ساختگی روشنفکری قاجار، مشروطه و پهلوی درباره ارتجاع و واپس‌گرایی و نیز باوجود اسامی پرطمطراق حزبی و سیاسی پس از انقلاب، می­توانیم بگوییم نزاع واقعی مابین "مرتجعین" ( اعم از متحجّرین، متجدّدین و مقلّدین غرب و شرق ) و اهالی "اجتهاد ملّی" صورت یافته و در جریان است؛ اجتهاد ملّی دو ضلع دارد؛ ضلع معرفتی که برخاسته از تفکر اجتهادی و اصولی در پرتو دین و تحقق یافته در جمهوری اسلامی است و ضلع اجتماعی و کنش گرانة آن که در نسبت با غیر ایران، به سیاست ورزی انتقادی، فعال و گزینش گرانه روی آورده­اند؛

پس اکنون تمامی گفتمان‌ها و نمایندگان اجتماعی آن‌ها، احزاب و متفکرین­شان برای شناسایی از سوی ایرانیان باید در نسبت با دولت ملّی ایران که ذات ملّیّت در اینجا تلفیقی از اسلام و جغرافیا و دولت اسلامی است دارای نقش اجتماعی باشند؛ این گفتمان‌­ها و نیروها باید معلوم کنند چه نسبتی با دولت ملّی-انقلابی و دشمنانش دارند، نقشی که اینک با مقسم واقعی "پیشرفت"، به "ارتجاع سفید" و "اجتهاد ملّی" تقسیم‌شده‌اند؛ متفکرین و گروه‌ها و احزاب با این معیار شناسایی خواهند شد؛ که در آستانه ایران 1400 از دروازه پیشرفت به امکان‌ها و استعدادهای ایران توجه دارند یا به انحلال دولت ملی ایران در اراده قدرت‌های بزرگ اندیشیده و با ارتجاع، ولو ارتجاع بزک شده و سفید، هویت ملّی ایران و اعتلای آن را انکار می‌کنند؛ به خصوص  ارتجاع سفید در این رویارویی کار سختی در پیش دارد چون به نظر می­رسد در مقابل روش اثاره (شکوفایی) منابع و صنایع مادی و معنوی ایران که روش مقبول در دستگاه فکری " اجتهاد ملّی" است این طایفه در همراهی با دشمنان دولت ایرانی – اسلامی به اضاعه ( ضایع کردن ) منابع و صنایع و قدرت ملّی و سرزمینی و انقلابی ایران با روش ارتجاع سفید رسیده است.

انتهای پیام/

 

 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
گزارش خطا
نظر ‌بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar
آخرین اخبار
tc_sar
tl_sar