لزوم تبعیت از سبک زندگی حضرت رسول (ص) در دنیای کنونی
به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، در جهانی کنونی ابنای بشر با مشکلات ریز و درشت زیادی زیادی روبهرو است، که مکاتب بشری مختلف برای رفع این دغدغهها راهکارهای مختلفی دارند.
ولی تبعیت از سبک زندگی اولیای الهی، ائمه معصوم (ع) حضرت رسول (ص) بهترین روش برای عبور از بنبستها در برهه کنونی است.
در این راستا با زاهد احمدزاده مسئول دبیرخانه بینش مطهر استان مصاحبهای انجام دادهایم که از نظر مخاطبان میگذرد:
در شرایط کنونی این سوال در ذهن متبادر میشود که در شرایط زندگی سخت چه کنیم؟ بهعنوان یک مسلمان سبک زندگی ما چگونه باشد؟
اگر بخواهیم بر اساس یک اصول به این سوال جواب بدهیم باید بگوئیم که بهترین سبک زندگی، سبک زندگی پیامبر مهربانی ها است. درست است که ما ارادت قلبی و محبتی به پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین داریم اما باید بیاندیشیم که چه بهره عملی می توانیم از گفتار و رفتار این بزرگواران در زندگی فردی خانوادگی و اجتماعی خودمان در شرایط فعلی ببریم؟ برای پاسخ به سوال باید بدانیم که معصومین در مواجهه با مشکلات چه میکردند؟ معصومین هر شیوهای را که اتخاذ هر اقدامی را که به آن مبادرت کرده اند، جنگ یا صلح، سکوت یا اعتراض و ... در راستای اخلاق و توحید بوده است.
در این روزها و شرایط کنونی چگونه می شود تفکر اولیای الهی را ترویج کرد؟
امروز کشور ایران روی پای خود ایستاده است. لذا زحمتها و توطئهها را هم باید تحمل کند، مردم ما باید دائم پیامبر اکرم (ص) را به یاد بیاورند، ایشان قیام کردهاند، پایداری کردند، زحمتها را متحمل شدند، در نتیجه با آنهمه زحمت مواجه شده و در محاصره شعب آن همه رنج کشیدند و بعد در مدینه تمام ایام زندگیشان را با زحمت تمام کردند و حتی در بستر بیماری به جیش اسامه دستور حرکت دادند.
ما هم تا آخر زحمتها و رنجها توطئههای ابرقدرتها را باید تحمل کنیم و موظف هستیم تا امر الهی را انجام دهیم، پس از سختیها نباید هراس داشته باشیم، آیا پیامبر اکرم (ص) در مقابل سختیها عقبنشینی کردند؟ آیا حاضر به تسلیم و سازش شدهاند؟ ما هم که کار انبیا و پیامبر (ص) را انجام میدهیم باید بایستیم، باید مقاومت کنیم، تا اسلام استقرار پیدا کند و عدالت برقرار شود و دست ظالمها کوتاه گردد. این را باید دنبال کرد. مردم زمان حضرت رسول و اصحاب و مقاومت کردند و سختیها نهراسیدند تا پیروز شدند. یاد آن بزرگوار، نام آن بزرگوار، ولادت آن بزرگوار، سبک زندگی آن بزرگوار، هجرت آن بزرگوار، حکومت ده ساله آن بزرگوار در مدینه و یکایک اقدام به تعلیم و آموزش آن بزرگوار امروز برای مسلمانها راهگشاست، اگر تدبر بکنیم و تأمل بکنیم یک درس از گشایش یک درِ بازی است به سوی زندگی.
اما آنچه که امروز موجه جلوه داده می شود، بحث پلورالیسم اخلاقی است. این مسئله، مساوی جلوه دادن آموزههای مختلف و گاه متضاد اخلاقی در عمل کردن و پایبندی به آنهاست، زیرا لازمه این نگرش بیمبنایی و عدم ترجیح هیچ کدام از ارزشها و مکتبهای ارزشی بر دیگری نیست، در این صورت منافع و مصالح فردی و گروهی، مقتضیات زمانی و مکانی هستند که تعیینکننده خواهد بود و درنهایت پلورالیسم اخلاقی را به دنبال خواهد آورد که در واقع یکی از برجستهترین حالتهای نسبی گرایانه اخلاقی، زمینی شدن اخلاق و غیر واقعی پنداشتن حقایق اخلاقی زمینهای میشود تا انگارههای اخلاقی در حد قراردادها و دادوستدهای عرفی و اجتماعی تنزل یابد.
این روزها شخصی بودن اخلاق مطرح است، نظر شهید مطهری درباره این مسئله چیست؟
بله این تفکر این روزها خیلی مد شده است که مبنای آن یک تفکر مادی هست، نه بر اصول دین اسلام؛ از جمله رهیافتهای مطرح در تفکر مادی، شخصی قلمداد کردن اخلاق میباشد که مطابق آن، اخلاق قلمرویی از تصمیمات شخصی انگاشته میشود و هرکس حق دارد درباره آنچه انجام می دهد، تصمیم بگیرد و متخصصی که قولش تعیینکننده خوب و بد باشد، وجود ندارد از اینرو نقد رفتارهای دیگران از نقد اخلاقی بیمعنا خواهد بود زیرا ملاکی برای صحت و سقم آنها وجود ندارد، همچنین به دست آوردن احکام اخلاقی امکان پذیر نخواهد بود.
استخدام وسیله در زندگی ما بر اساس سیره نبوی چگونه خواهد بود؟
یکی دیگر از مسائل سیره نبوی که باید الگو گیری شود، کیفیت استخدام وسیله است، هر فرد مسلمان علاوه بر اینکه باید در اهدافش مسلمان باشد، باید در انتخاب راه و وسیله رسیدن به آن هدف هم مسلمان باشد. اگر هدف انسان فقط خواب و خوراک و لذات نفسانی و تنآسایی باشد نه تنها هدفش اسلامی نیست، بلکه انسانی هم نیست، فرد مسلمان باید فقط رضای خدا را در اهداف استخدام وسیلهای در نظر بگیرد وسیله قرار ندادن جهالت مردم آیا می تواند از نادانی مردم به نفع دین استفاده کرد؟ عدهای از سر جهل، خرافات و عقیده درستی پیدا کردند آیا می شود آنها را تایید کرد؟ خیر.
بحث پایانی
درواقع آنچه در دنیای کنونی ترویج می شود و این روزها هم شدت یافته، این است که از هر راه و به هر نحوی باید به ثروت و قدرت دست یافت و حتی خون دیگران را در شیشه کرد تا به اهداف خود رسید. این لجام گسیختگی ناشی از آن است که این بشر الگو ندارد. اما در جامعه اسلامی، الگو هست و بهتر است که سبک زندگی یک مسلمان همچون پیامبرش دارای اصول باشد، نه براساس پلورالیسم اخلاقی.
پیامبر عظیم الشان (ص) همیشه به فکر مردم جامعه بود و همیشه از رسیدگی به فقرا و حقوق دوست، همسایه، پدر مادر و انسانیت حرف میزد و توصیه می کرد، اما پلورالیسم اخلاقی بر این باور است که فقط من، همه چیز برای من. لذا شایسته است در این روزها همچون پیامبر مهربانی ها به دنیای اطرافمان بنگریم و از سبک زندگی ایشان الگو بگیریم و به آنها مهربان باشیم.
گفت و گو : سونیا بدیع
انتهای پیام