98 کانون بسیج استادی دانشگاه فرهنگیان کشور در واکنش به نامه وزیر علوم و تحقیقات و فناوری به رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، دربیانیه‌ای از وزیر علوم خواستند؛ با درک درست از جایگاه این دانشگاه ارزشمند، نسبت به توسعه و تقویت آن و زمینه سازی برای جذب، گزینش و تربیت جوانان متعهد وفرهیخته تلاش و همت بیشتری را مبذول نماید.
کد خبر: ۹۲۹۸۳۱۸
|
۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، ۹۸ کانون بسیج استادی دانشگاه فرهنگیان کشور در واکنش به نامه وزیر علوم و تحقیقات و فناوری به رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، دربیانیه‌ای عنوان کردند: جناب آقای وزیر، راه حل مشکلات دانشگاه شریف فرهنگیان تضعیف آن و یا واگذاری ماموریت‌های ذاتی غیر قابل تعویض آن به سایر دانشگاه‌ها و نیز تقلیل سطح آن و نهایتا پاک کردن صورت مساله نیست. قریب به اتفاق معلمان پرورش یافته در دانشگاه فرهنگیان با همت جهادی اساتید متخصص در امر تعلیم و تربیت در همه ساحت‌های تربیتی سرآمد و کم نظیرند. 

در متن این بیانیه آمده است:

 

جناب آقای دکتر غلامی

وزیر محترم علوم و تحقیقات و فناوری

سلام عليكم

با احترام، عطف به نامه جنابعالی خطاب به رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مبنی بر تقلیل سطح دانشگاه فرهنگیان و تبدیل آن به مرکزی برای آموزش مهارت آموزان ماده ۲۸ که اخیرا قبل از کسب تکلیف از دفتر ایشان رسانه‌ای شده است، بر خود لازم می دانیم به عنوان اساتید بسیجی دانشگاه فرهنگیان، نکاتی را متذکر شویم:
در ابتدا توجه شما را به بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری که در پردیس نسیه دانشگاه فرهنگیان تهران و در دیدار اردیبهشت ماه ۹۷ دانشجو معلمان وفرهنگیان، به مناسبت گرامیداشت هفته معلم، ایراد نمودند، جلب می‌نماییم:
«..... البته گفته می شود که از بیرون کسانی را می‌گیرند، ولی آن یک عمل اضطراری است و در صورت ناچاری و اضطرار البته اشکال ندارد؛ على الأصول هم یک کار درستی نیست؛ معلمی یک حرفه‌ی فنی است، یک کار هنری است؛ یاد گرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلمی را یاد می‌گیرید و آن که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفته اید ندارد؛ چطور می خواهد معلمی کند؟ مراکز تربیت معلم، که مهم ترینش فعلا دانشگاه فرهنگیان است، مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده است». پا در بیانات ارزشمند اخیر خود در دیدار شهریور ماه ۱۳۹۹ با مسئولان آموزش و پرورش کشور که به طور صریح فرمودند که باید به گونه ای برنامه ریزی و ظرفیت سازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرح ها به گونه ای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد. بر این اساسی و به استناد ماده 20 اساسنامه دانشگاه، واگذاری وظایف و مأموریت های دانشگاه به و سایر دانشگاه ها، مغایر مفاد اساسنامه و خلاف امر صريح معظم له می باشد.

از جناب آقای وزیر، آیا مخاطب این فرمایشات حضرت آقا غیر از شما و همکاران محترمتان می باشد؟ اقدام بایسته ‌ی وزارت علوم درباره دانشگاه فرهنگیان چه بوده است؟ تا چه اندازه نسبت به توسعه کیفی و کمی دانشگاه اهتمام را داشته‌اید؟ آیا در خصوص جذب اعضای هیات علمی دانشگاه اقدام موثری داشته اید؟ اینکه جنابعالی فقط به کمبود ظرفیت در این دانشگاه برای تربیت معلم و نیاز فراوان کشور به معلم اشاره کرده اید، نکته ای است که دغدغه‌مندان دانشگاه فرهنگیان سال‌هاست آن را فریاد می زنند، لكن پاسخ درخوری از طرف مسئولین ذیربط من‌جمله جنابعالی دریافت نشده و نمی شود.

جناب آقای وزیر، راه حل مشکلات دانشگاه شریف فرهنگیان تضعیف آن و یا واگذاری ماموریت‌های ذاتی غیر قابل تعویض آن به سایر دانشگاه‌ها و نیز تقلیل سطح آن و نهایتا پاک کردن صورت مساله نیست. قریب به اتفاق معلمان پرورش یافته در دانشگاه فرهنگیان با همت جهادی اساتید متخصص در امر تعلیم و تربیت در همه ساحت‌های تربیتی سرآمد و کم نظیرند. امکان گزینش دانشجو معلم از طریق آزمون سراسری از بین نخبگان جوان کشور فرصتی بسیار مغتنم برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش است. چه بسا قانونگذار با اعطای امتیازات و جذب شایسته ترین افراد به آموزش و پرورش به دنبال تضمین کیفیت و افزایش ضریب ماندگاری دانشجو معلمان امروز به عنوان معلمان سه دهه آینده می‌باشد.
در متن نامه، به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اشاره و آن را به عنوان یکی از روش‌های تأمین کادر آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش قلمداد کرده و درخواست نموده اید که "استفاده از این بند به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد تا از ظرفیت دانش آموختگان دانشگاه های دیگر استفاده شود"؛ جای بسی تأمل است، این درخواست مغایر با متن صریح اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است؛ زیرا وفق ماده 28 اساسنامه دانشگاه، صرفا نسبت به تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش صرفا در رشته‌هایی که امکان توسعه از طریق دانشگاه وجود ندارد، از میان دانش آموختگان سایر دانشگاهها و حوزه های علمیه اقدام گردد؛ لذا نه تنها در رشته های علوم پایه، بلکه شرایط جذب و آموزش در سایر رشته‌های مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش نیز در این دانشگاه فراهم است و مجوزهای لازم نیز از سازمانهای ذی ربط اخذ شده است؛ بنابراین استفاده از این بند در شرایط فعلی موضوعیت ندارد.
اینکه، آیا دانش آموختگان واجد صلاحیت علمی سایر دانشگاهها صرفا با توانمندی علمی، الزاما هنر معلمی و صلاحیت حرفهای لازم را بدون تکمیل فرایند تربیت، به همراه دارند و مدت بسیار کوتاه یکساله پاسخگوی احراز صلاحیت حرفهای تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی خواهد بود؟ از جنابعالی انتظار دارد به جای مقایسه این دانشگاه با سایر دانشگاهها و به رخ کشیدن امکانات و اعضای هیات علمی آنها به این سوال پاسخ دهید که شما تا چه اندازه در ارتقای جایگاه دانشگاه و تأمین ملزومات آن، به ویژه حل مسائل مرتبط با اساتید و اعضای هیات علمی موجود دانشگاه و نیز امور مشابه که به طور مستمر مورد پیگیری قرار گرفته، اقدام نموده‌اید؟
نکته حایز اهمیت این است، جنابعالی به جای تجویز نگاهی راهبردی به توسعه همه جانبه، موزرون و مبتنی بر و آمایش دانشگاه، در نامه خود، نسبت به توسعه آن انتقاد نموده و خواستار جلوگیری از آن شده اید. حل مشکلات بیکاری فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها و نیز مشکلات موجود در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تنها تمسک جستن از ظرفیت ماده ۲۸۱، اساسنامه دانشگاه نیست، بلکه نیاز به همت انقلابی و جهادی در جميع جهات و اجرای صحیح اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت دارد. لذا حسب انتظارات مقام معظم رهبری از مسئولین سازمان‌های ذیربط و تاکیدات مکرر ایشان مبنی بر حمایت از دانشگاه فرهنگیان، برخورداری از پیشینه صد ساله تربیت معلم در کشور و نقش بی بدیل این دانشگاه در سطوح و عرصه‌های مختلف کشور بهویژه دفاع مقدس و تقدیم بیش از نیمی از شهدای والا مقام دانشجویان سایر دانشگاه‌های کشور یعنی بیش از ۱۰۰۰ شهید استاد و دانشجو معلم، در هفته مبارک بسیج از شما انتظار دارد با درک درست از جایگاه این و دانشگاه ارزشمند، نسبت به توسعه و تقویت آن و زمینه سازی برای جذب، گزینش و تربیت جوانان متعهد و
فرهیخته تلاش و همت بیشتری را مبذول فرمایید.


والسلام علیکم و رحمه الله و بركاته

کانون های بسیج اساتیدی دانشگاه فرهنگیان کشور
1399/9/5

 

 
ارسال نظرات